AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Jeg har en krevende jobb, en toåring, en mann i turnusjobb og tusen ting jeg skulle ha gjort hele tiden. Det går i ett fra kl.06.30-20.00. Da snakker jeg ingen pusterom, det er rett opp, gjøre klar minstemann, seg selv og ut døra senest kl.06.55. Så er jeg på jobb frem til kl.15.30. Jobben er krevende og det er ikke uvanlig at pausen min utgår. Så henter jeg i barnehagen kl.1600. Og så er det matlaging, klengete 2 åring, middag, kveldsstell og legging. Det er ikke ro å få før kl.20.00. Da tar jeg opp jobben igjen og jobber i 1-2 timer til før jeg endelig kan ta det med ro. Utfordringen er at jeg ikke greier å ta det med ro. Greier ikke å legge vekk jobben. Og føler alltid at det er noe jeg skulle ha gjort. Eller noe jeg kunne gjort bedre. Føler ofte at jobben går utover barnet og familielivet. Men samtidig så er det ikke bare å bytte jobb. Utdanningen jeg har kvalifiserer bare til dette yrke. Det er ikke bare å sette seg på skolebenken og ta seg ny utdanning. Jeg har allerede lang utdanning med tilhørende studielån. I tillegg har vi boliglån og alt annet. Vi har ikke råd til at jeg eller mannen jobber redusert. Jeg har tidligere elsket jobben min, men etter permisjonen ble jeg flyttet til et team jeg ikke trives så godt i. Har sagt ifra til nærmeste leder om at jeg vil bytte tilbake til mitt gamle team, men det ble ikke tatt hensyn til. Har blitt lovet et annet team neste år, men det er lenge til. Så tenker jeg at dette er livet til de aller fleste småbarnsforeldre i heltidsjobb. Og at jeg egentlig ikke har noe å klage over. Alle andre får det til, hvorfor synes jeg det er slitsomt. Burde tvert i mot være takknemlig for å ha en jobb å gå til, i en tid med økende matvarepriser, dyr strøm og et litt ustabilt jobbmarked. Har dere noen råd? Flere som har det slik? Anonymkode: eb27c...3da 5
AprilLudgate Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Det høres ut som Hverdagen AS ja. Men - er det slik at du hver dag leverer/henter, lager middagen, tar leggingen osv? Og er du pålagt overtiden du jobber hver dag fra arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Vet du har det travelt, men ser du nevner klengete 2-åring etter jobb. Det er helt normalt,og ett fint tegn♥️ Barnet har savnet deg og søker deg. Om du skal gjøre hverdagen lettere,så kan det være lurt å bare sette seg ned på gulvet med barnet i 10 minutter, når du kommer hjem. La barnet få sitte på fanget og les en bok. Disse minuttene er mirakel for barnet ditt.og barnet får fylt seg opp med nærhet,fra nettopp deg. Så kan du begynne på middagen etterpå 😁 Anonymkode: be5f4...2f8 3 7 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 DundreMilfin skrev (1 minutt siden): Det høres ut som Hverdagen AS ja. Men - er det slik at du hver dag leverer/henter, lager middagen, tar leggingen osv? Og er du pålagt overtiden du jobber hver dag fra arbeidsgiver? Jeg henter og leverer ikke hver dag, mannen leverer og jeg henter. Men jeg er uansett på jobb kl.07.30 hver dag. Jeg er pålagt «overtiden», får tvungen avspasering for overtiden jeg jobber. Anonymkode: eb27c...3da 1
klarinetta Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du har det travelt, men ser du nevner klengete 2-åring etter jobb. Det er helt normalt,og ett fint tegn♥️ Barnet har savnet deg og søker deg. Om du skal gjøre hverdagen lettere,så kan det være lurt å bare sette seg ned på gulvet med barnet i 10 minutter, når du kommer hjem. La barnet få sitte på fanget og les en bok. Disse minuttene er mirakel for barnet ditt.og barnet får fylt seg opp med nærhet,fra nettopp deg. Så kan du begynne på middagen etterpå 😁 Anonymkode: be5f4...2f8 For et nydelig svar. Og TS: koser du med ungen din produserer dere begge oxytocin. Det er gullhormonet over alle, største "life hacket" du kan finne. Kos og klem, synge og lese.. så kanskje du kan få overskudd av disse små stundene 🥰 Utover det, håper jeg at begge foreldre er delaktig. Og jobben må du bare legge fra deg hjemme. Ikke noe er så dårlig betalt som stress. 1
AprilLudgate Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg henter og leverer ikke hver dag, mannen leverer og jeg henter. Men jeg er uansett på jobb kl.07.30 hver dag. Jeg er pålagt «overtiden», får tvungen avspasering for overtiden jeg jobber. Anonymkode: eb27c...3da Hm…. Det høres mye ut at man skal måtte jobbe 9-10 timer hver eneste dag. Har du snust på å søke andre jobber? Skjønner godt dette blir i overkant, hadde nok blitt utbrent etterhvert selv. 2
AprilLudgate Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 klarinetta skrev (1 minutt siden): For et nydelig svar. Og TS: koser du med ungen din produserer dere begge oxytocin. Det er gullhormonet over alle, største "life hacket" du kan finne. Kos og klem, synge og lese.. så kanskje du kan få overskudd av disse små stundene 🥰 Utover det, håper jeg at begge foreldre er delaktig. Og jobben må du bare legge fra deg hjemme. Ikke noe er så dårlig betalt som stress. Hun er pålagt overtiden, og det kan man som arbeidstaker ikke si nei til i endel tilfeller. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 DundreMilfin skrev (4 minutter siden): Men - er det slik at du hver dag leverer/henter, lager middagen, tar leggingen osv? Jeg henter og leverer ikke hver dag. Det vanlige er at mannen leverer og jeg henter. Men jeg er uansett på jobb kl.07.30 hver dag. Han jobber turnus, det vil si at jeg er alene med barnet 2-3 kvelder hver uke, samt annenhver helg. De dagene han jobber kveld tar jeg alt av matlaging, middag og legging osv. De kveldene han er hjemme deler vi oss slik at han tar seg av barnet og annet husarbeid, mens jeg lager mat og tar oppvasken. Det blir uansett ikke ro å få før kl.20.00, uavhengig av om mannen er hjemme eller jobber kveld. Anonymkode: eb27c...3da 1
Rucula Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Her går det i ett fra 06-22 har 2 barn, masse jobb + oppussing! som min mor sa "det gjelder å ikke kjenne etter" 1 2
AprilLudgate Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg henter og leverer ikke hver dag. Det vanlige er at mannen leverer og jeg henter. Men jeg er uansett på jobb kl.07.30 hver dag. Han jobber turnus, det vil si at jeg er alene med barnet 2-3 kvelder hver uke, samt annenhver helg. De dagene han jobber kveld tar jeg alt av matlaging, middag og legging osv. De kveldene han er hjemme deler vi oss slik at han tar seg av barnet og annet husarbeid, mens jeg lager mat og tar oppvasken. Det blir uansett ikke ro å få før kl.20.00, uavhengig av om mannen er hjemme eller jobber kveld. Anonymkode: eb27c...3da Angående ikke ro før kl 20 - det blir det ikke uansett med barn. Nå er det klenging og sutring, i skolealder skal de gjerne på aktivitet osv. Det går i ETT med unger, men det hjelper ikke på stressnivå med overtid hver dag. Og dette er det eneste du kan endre på. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Hva slags yrke er dette her egentlig? Det høres stressende ut 😕 Håper du får byttet team etter hvert, det har så mye å si at man trives med nærmeste kollegaer. Anonymkode: 61d03...694 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Hvis du har en lang arbeidsdag der alt går i ett og pause i arbeidstida ofte ikke blir noe av, så vil jeg anbefale at du tar en "pit stop" når du kommer hjem - før du begynner på middag eller noe annet. Sånn som andre her foreslår: sett deg ned og vær litt sammen med barnet ditt. Anonymkode: 33c31...894
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Det er veldig mange som jobbar redusert når dei har små barn. Eg skulle gjort det myyykje før, så hadde eg kanskje ikkje blitt deprimert og utbrent... Alle blir ikkje det,men lytt til kroppen din når du no kjenner på at dette er for mykje! Det er ikkje eit nederlag. Anonymkode: daf67...45a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 DundreMilfin skrev (12 minutter siden): Hun er pålagt overtiden, og det kan man som arbeidstaker ikke si nei til i endel tilfeller. Man kan helt fint si nei til pålagt overtid hver dag. Det er ikke lov med pålagt overtid fast. Pålagt overtid som brukes på denne måten er ikke ok. Da trenger de tydeligvis flere ansatte. På tide å sette ned foten Elkers er tipset over om tid til kos med 2-åringen gull. Disse verdifulle årene får du ikke igjen. Anonymkode: 9ef5d...958 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Rucula skrev (22 minutter siden): Her går det i ett fra 06-22 har 2 barn, masse jobb + oppussing! som min mor sa "det gjelder å ikke kjenne etter" Som er oppskriften på hva da..? En utkjørt og emosjonelt fraværende mamma mens barna trenger deg mest? Anonymkode: dce0c...bd8 4
AprilLudgate Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er veldig mange som jobbar redusert når dei har små barn. Eg skulle gjort det myyykje før, så hadde eg kanskje ikkje blitt deprimert og utbrent... Alle blir ikkje det,men lytt til kroppen din når du no kjenner på at dette er for mykje! Det er ikkje eit nederlag. Anonymkode: daf67...45a Det er også grunnen til at mange kvinner havnet i den såkalte «kvinnefella» og blir fucked (som i vedvarende lavinntekt) om man blir langtidssyk. Man kan forsøke å finne seg jobber som fungerer bedre Er ikke lett å si nei til arbeidsgivere som ikke gidder høre. Lettere å bytte jobb 🤷♀️ Man får ikke igjen noen tid, merkelig argument. Den raser avgårde til vi dauer alle sammen. Endret 1. september 2022 av DundreMilfin
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Du må ta tak i dette nå ellers blir du å gå på en smell. Og en smell er ikke nødvendigvis PANG! Du blir gradvis en zombie. Du skjønner ikke hvor sliten du egentlig er, før du til slutt drar til lege pga du tror du har kreft eller ME eller noe annet rart. Så kommer legen til å sykemelde deg for utbrenthet, og DA først vil du komme til å skjønne hva den jobben gjør med kroppen din.. Barnet ditt er liten nå, nyt tiden❤ Ta vare på deg selv, for ingen kommer til å klappe deg på skuldra og si takk for at du holdt på å slite deg totalt ut!! Anonymkode: dce0c...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 Du jobber som lærer, eller? Anonymkode: f536c...d9d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du jobber som lærer, eller? Anonymkode: f536c...d9d Ja, hvordan greide du å gjette det Anonymkode: eb27c...3da 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 DundreMilfin skrev (40 minutter siden): Hun er pålagt overtiden, og det kan man som arbeidstaker ikke si nei til i endel tilfeller. Det er ulovlig å være pålagt to timer overtid hver dag. Anonymkode: e28e6...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå