AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Dette er en lang historie, men jeg skal prøve å gjøre den veldig kort.. Jeg begynte i ny jobb for noen mnd siden, trodde at jeg endelig hadde funnet drømmejobben, måtte igjennom 3 knall tøffe intervjurunder med tester, case osv.. Under intervjuene snakket vi masse om hva jeg ønsket og ikke ønsket å gjøre. Jeg fortalte litt om en jobb jeg sluttet i etter 6 mnd for noen år siden fordi jeg fikk en "plotte job" (back office) og det passer jeg ikke til. Det forstod de godt. Jeg fikk jobben, sa opp min andre jobb og begynte..... Og finner ut at mine oppgaver er plotte oppgaver, backoffice! Det stod ingenting om disse oppgavene i annonsen, det ble aldri nevn under tilsammen 7 timer intervju. De fikk også beskjed om at det er oppgaver jeg ikke trives med. Og her sitter jeg, og plotter..... dag inn, dag ut. Dette skaø være min hovedoppgave fremmover! Hvordan er det mulig!!? Samtidig er jeg redd for å miste jobben fordi det er ikke mange sånne muligheter i byen hvor jeg bor.. Jeg har små barn, lån og trenger inntekten. Jeg ønsker heller ikke være en kravstor dritt som ikke kan begynne på "bunn" Men samtidig så er dette IKKE det jeg ble lovet!! Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 34e8a...c05
snurk Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Hva står det i stillingsbeskrivelsen i kontrakten din?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 snurk skrev (15 minutter siden): Hva står det i stillingsbeskrivelsen i kontrakten din? Det står kun tittel. Ingenting om oppgaver Anonymkode: 34e8a...c05
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Noen flere innspill?? Anonymkode: 34e8a...c05
Gjest ti10 Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 Men hva var det du ble lovet skulle være arbeidsoppgavene dine? Har du ikke etterspurt dem? "Når er det meningen jeg skal begynne å xxx, som vi snakket om?" Det høres jo rart ut om du har vært gjennom tøffe intervjurunder med tester osv., hvis dere ikke har snakket om hva bedriften kan tilby deg? Eller om dere faktisk har snakket om det, og så gjør du noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 ti10 skrev (1 time siden): Men hva var det du ble lovet skulle være arbeidsoppgavene dine? Har du ikke etterspurt dem? "Når er det meningen jeg skal begynne å xxx, som vi snakket om?" Det høres jo rart ut om du har vært gjennom tøffe intervjurunder med tester osv., hvis dere ikke har snakket om hva bedriften kan tilby deg? Eller om dere faktisk har snakket om det, og så gjør du noe helt annet. Stillingen er en spesialist stilling, og arbeidsoppgavene skulle være nært knyttet til dette... isteden sitter jeg og gjør noe helt annet. Noe som overhode ikke er relatert til stillingens tittel, hva som stod i annonsen eller hva som ble nevnt på intervjuet.. Jeg gjør noe HELT annet enn hva jeg ble forespeilet! Anonymkode: 34e8a...c05
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 Sånn er dessverre arbeidsmarkedet i dag, det er mange uærlige arbeidsgivere der ute, kanskje de fleste. Så man må stille spørsmål om hva som er stillingens innhold, og gjerne få det i stikkordsform på e-post i det minste når man følger opp arbeidsgiver, så man har noe å slå i bordet med hvis man blir satt til noe helt annet. Har man ingen stillingsinstruks eller beskrivelse av arbeidsoppgaver whatsoever, så har man lite å komme med, med mindre stillingstittelen er såpass kjent og forståelig med tanke på arbeidsoppgaver at man klarer seg med den alene. Anonymkode: 7eb5d...f0c
Gjest ti10 Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Stillingen er en spesialist stilling, og arbeidsoppgavene skulle være nært knyttet til dette... isteden sitter jeg og gjør noe helt annet. Noe som overhode ikke er relatert til stillingens tittel, hva som stod i annonsen eller hva som ble nevnt på intervjuet.. Jeg gjør noe HELT annet enn hva jeg ble forespeilet! Anonymkode: 34e8a...c05 Men da er det vel naturlig å ta det opp med din overordnede. Ikke gå rett i angrep, men rett og slett ha en samtale om hva dere snakket om før du ble ansatt, hva du ble forespeilet, hva realiteten i dag er, hvilke arbeidsoppgaver de ser for seg at du skal ha framover. Hvis de faktisk ikke har noen planer om å endre noe, er det bare å begynne å se seg om etter noe annet, selv om arbeidsmarkedet for din type stilling ikke er så bra i byen din. Hvis de faktisk gir uttrykk for at du skal få andre oppgaver etter hvert, bør du be dem om å konkretisere det, slik at de ikke bare kommer med svada for å få fred der og da.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 ti10 skrev (3 timer siden): Men da er det vel naturlig å ta det opp med din overordnede. Ikke gå rett i angrep, men rett og slett ha en samtale om hva dere snakket om før du ble ansatt, hva du ble forespeilet, hva realiteten i dag er, hvilke arbeidsoppgaver de ser for seg at du skal ha framover. Hvis de faktisk ikke har noen planer om å endre noe, er det bare å begynne å se seg om etter noe annet, selv om arbeidsmarkedet for din type stilling ikke er så bra i byen din. Hvis de faktisk gir uttrykk for at du skal få andre oppgaver etter hvert, bør du be dem om å konkretisere det, slik at de ikke bare kommer med svada for å få fred der og da. Jeg skal ta det opp ja, på en god måte. Jeg er bare litt sjokkert. De har brukt månedvis på å ansette meg. Brukt masse tid og penger. Så risikerer de å miste meg igjen. Merkelig Anonymkode: 34e8a...c05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå