Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør en god jobb og de er godt for fornøyd med min innsats.

Oppdaget nå at en ganske ny ansatt tjenere like mye. Denne personen har lite relevant erfaring og mindre ansvar. 

Hvordan ta opp at jeg ønsker mer i lønn? Som med mitt ansvar og bidrag er vel fortjent. Men de har en stor fordel. Jeg har egentlig ikke så mange alternativer og det vet de. Alle andre jobber vil være lengre unna. Nærheten med jobben vet de veier tungt hos meg. Er redd for ukomfortabel stemning om de sier nei. Men det burde vel de også være? De er jo tjent med fornøyde ansatte. De gir meg ikke høyere lønn om jeg ikke ber om det selv og de tenker kanskje at så lenge jeg ikke ber om det selv så trenger ikke de å gjøre noe. Kanskje de tenker jeg er dum som ikke tar det opp selv og ber om mer? 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: b18f1...8cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lenge til du skal ha neste medarbeidersamtale? 

Anonymkode: 5f2c5...caa

Skrevet

Vi har ingen etablerte rutiner for medarbeidersamtale (ie vi har ikke). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har ingen etablerte rutiner for medarbeidersamtale (ie vi har ikke). 

Er ikke dette lovpålagt?

Anonymkode: 13196...06d

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er ikke dette lovpålagt?

Anonymkode: 13196...06d

Nei, det er nok ikke det.  Så jeg må nok be om et møte selv. Som blir nok litt mer «Har du et par minutter?» Og det er helt innafor det.

Men jeg synes det er så vanskelig å vite om jeg burde ta det opp eller om jeg bare potensielt ødelegger for meg selv om jeg ber om mer og så får jeg et nei. For får jeg et nei blir jeg nok ganske skuffet, det vet jeg jo. 

Skrevet

Jeg ville sendt en mail til leder og bedt om en samtale for å diskutere lønnen. Så forbereder du deg godt til samtalen, med gode argumenter for hvorfor du mener du fortjener høyere lønn. Det verste du får er nei, og som arbeidsgiver må man nesten forvente at arbeidstakere diskuterer lønn og egeninnsats. Blir det dårlig stemning av det (fra deres side) så er det litt uprofesjonelt. Spesielt om det faktisk er tilfelle at du ligger lavt ift. ansvarsområde og kompetanse.

Ville forøvrig latt de komme med et forslag til hva ny lønn skal være, evt. bør du legge deg litt over det du mener er riktig nivå så du har rom for å forhandle.

Anonymkode: 38c9c...eba

Gjest Frysepinne
Skrevet

Det er dessverre et faktum at best lønnsøkning får man ved å bytte jobb. Hvis dette gnager deg så mye at du må gjøre noe med det, så er det bare å stikke fingeren i jorda og be om en møte med leder, ta det opp og møter du ikke forståelse så må du se deg etter ny jobb. Eller akseptere at det er som det er. 

Selv tok jeg det opp på medarbeidersamtale, ble møtt med at det skulle diskuteres høyere opp, og da ingenting hadde skjedd etter fire måneder sa jeg opp jobben. Men jeg er sykepleier da, så jeg kan jo velge og vrake i nye jobber så jeg er kanskje i en bedre omstendighet enn deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...