Gå til innhold

Er det «å kunne sovne selv» en forutsetning for gode netter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg håååååper dere vil dele deres erfaringer med meg. 🤞🏾 Har en baby på 11 uker som sover godt om natt. Hun har bare én oppvåkning mellom 20-07, og har hatt det siden hun var 1 mnd. MEN hun sovner ikke av seg selv om kvelden. Vil vi brenne oss på dette ved senere anledning? Har hørt at blant annet fire måneders søvnregresjon er sterkt knyttet til mangelen på denne evnen. Noen tanker eller erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: d36af...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har ingen sammenheng. 

Anonymkode: c5abc...842

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det har ingen sammenheng. 

Erfaringsbasert? Eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg håååååper dere vil dele deres erfaringer med meg. 🤞🏾 Har en baby på 11 uker som sover godt om natt. Hun har bare én oppvåkning mellom 20-07, og har hatt det siden hun var 1 mnd. MEN hun sovner ikke av seg selv om kvelden. Vil vi brenne oss på dette ved senere anledning? Har hørt at blant annet fire måneders søvnregresjon er sterkt knyttet til mangelen på denne evnen. Noen tanker eller erfaringer rundt dette? 

Nei, det har ingen sammenheng 😊 og enten babyen kan sånn eller slik så har de fleste mange endringer og turbulente perioder foran seg. Det er masse som skjer med små barn utviklingsmessig. Mange inntrykk, hormoner som herjer osv osv, ting skifter over natten til det ugjenkjennelige og plutselig så er det over igjen, stort sett helt uavhengig av hva vi gjør eller ikke gjør. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Erfaringsbasert? Eller?

Jepp. Dere og, egentlig, deres barn har jo ekstremt gode netter for å være så liten selv om han ikke sovner selv. Vi hadde en med masse dårlige netter pga diverse sykdom, men når alt det ble bedre så sov han godt selv om han fortsatt ikke sovnet av seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

Mi er 2,5 måned og sovner selv om kvelden. MEN hun har over 10 oppvåkninger hver natt (kommer alltid ut av tellingen), og da trenger hun pupp eller MYE støtte for å sovne igjen. 

Jeg hadde ikke stresset med noe om jeg var deg. Babyer endrer seg så raskt uansett, så gjør det som gjør livet enklest her og nå.

Anonymkode: 668dc...041

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen sammenheng. 

Begge våre har fått holde hånden mens de sovner for kvelden, men begge klarer helt fint å sove natten gjennom uten å trenge hjelp til å sovne igjen om de våkner om natten. De er 2 og 5. 

Anonymkode: 5fd0e...5cd

Skrevet

De har forskjellige behov, og de endrer seg hele tiden. Min var som din, og sov natten gjennom, men hun sovnet selv. Etter 6 måneder hvor vi la henne våken og gikk ut, så funket det plutselig ikke. Da måtte hun bysses, noe vi aldri hadde hatt behov for før, så det var jo ikke en vane hun savnet.

Det var sånn i 3-4 uker, også fant hun roen selv igjen. Tror ikke vi skaper langvarige, dårlige vaner ved å gjøre sånt når de har behov. Plutselig vil datteren din sovne av seg selv😊

Anonymkode: 68532...a6f

Skrevet

Vi begynte å lære vår å sovne selv ved ti måneder. Nå er hun snart 11 mnd, så vi har bare holdt på i tre uker. Jeg ser absolutt en bedring i søvnen hennes på natten. Hun våkner like ofte som før (ca hver time eller hver andre time), men hun klarer å sovne igjen av seg selv. Så det kan ha en sammenheng, eller så er vi bare inne i en god periode i utviklingen. 

Men 11 uker, det er nok for tidlig å begynne å lære dem å sovne selv. De er jo knapt tørre bak øra ;) Vår helsesøster sa at rundt 7-8 måneder er det hensiktsmessig å begynne med søvntrening. 

Skrevet
Chicchi skrev (49 minutter siden):

Vi begynte å lære vår å sovne selv ved ti måneder. Nå er hun snart 11 mnd, så vi har bare holdt på i tre uker. Jeg ser absolutt en bedring i søvnen hennes på natten. Hun våkner like ofte som før (ca hver time eller hver andre time), men hun klarer å sovne igjen av seg selv. Så det kan ha en sammenheng, eller så er vi bare inne i en god periode i utviklingen. 

Men 11 uker, det er nok for tidlig å begynne å lære dem å sovne selv. De er jo knapt tørre bak øra ;) Vår helsesøster sa at rundt 7-8 måneder er det hensiktsmessig å begynne med søvntrening. 

Hvordan lærte dere henne det?

Anonymkode: 5c597...05b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan lærte dere henne det?

Anonymkode: 5c597...05b

He he, om sannheten skal frem, så har hun vel ikke helt lært det ordentlig ennå. Men vi lar henne holde på å styre i senga si, mens vi sitter ved siden av. Begynner hun å gråte, trøster vi henne, men unngår å ta henne opp av sengen (med mindre det er krise). Til slutt legger hun seg ned og sovner, noen ganger må vi hjelpe henne med en hånd på brystet.

Vi har fylt sengen med kosebamser, ellers hadde det aldri gått. Og vi kan absolutt ikke gå fra henne, for da blir det panikkhyling. Så kveldene domineres av legging, men vi får igjen for det på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...