AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Når det kommer til feminisme og kvinnekamp, er det flere ting jeg som lesbisk undrer meg over. Jeg observerer nemlig at flere kvinner som lever i parforhold med menn, eller som dater menn, har andre forventninger til eget kjønn enn kvinner som dater andre kvinner. Kanskje dette høres dumt ut, men jeg skriver det kun fordi jeg håper på svar på noe jeg virkelig undres over! (Så jeg mener ikke å skrive et dømmende innlegg, kun nysgjerrighet). Hvorfor skal mannen trekke ut stolen for deg? Hvorfor skal han ta regningen når dere er ute? Hvorfor skal han låne deg jakken sin når du fryser? Hvorfor må han skifte dekk, tømme sluken, snekre og montere, rygge inn bilen, løfte, reparere? Er det bare enklere å spørre en mann fordi du ikke orker selv, eller har feminisme en annen betydning for deg enn for mange lesbiske kvinner? Anonymkode: a950c...7ce 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Hvorfor er du som lesbisk nysgjerrig på dette? 🤷♀️ Anonymkode: 5c1f4...672 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Man er ikke avhengig av en mann fordi han drar ut stolen eller låner bort jakka når man fryser. Jeg skifter dekk og rygger inn bilen. Jeg renser sluket og monterer det som trenger å monteres.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Jeg ordner alt det selv. Overhode ikke avhengig av en mann. Anonymkode: 98f4f...c61 3 3
Crazydoglady Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når det kommer til feminisme og kvinnekamp, er det flere ting jeg som lesbisk undrer meg over. Jeg observerer nemlig at flere kvinner som lever i parforhold med menn, eller som dater menn, har andre forventninger til eget kjønn enn kvinner som dater andre kvinner. Kanskje dette høres dumt ut, men jeg skriver det kun fordi jeg håper på svar på noe jeg virkelig undres over! (Så jeg mener ikke å skrive et dømmende innlegg, kun nysgjerrighet). Hvorfor skal mannen trekke ut stolen for deg? Hvorfor skal han ta regningen når dere er ute? Hvorfor skal han låne deg jakken sin når du fryser? Hvorfor må han skifte dekk, tømme sluken, snekre og montere, rygge inn bilen, løfte, reparere? Er det bare enklere å spørre en mann fordi du ikke orker selv, eller har feminisme en annen betydning for deg enn for mange lesbiske kvinner? Anonymkode: a950c...7ce Dette har vell mer med oppvekst/tillærte begrensninger/forventninger/stereotyper å gjøre enn noe annet. Som heterofil kvinne kjenner jeg ikke mange som er av typen du beskriver ihvertfall, men om det er mer vanlig blant heterofile kvinner så kan kanskje noe av svaret være at om man er lesbisk og ikke lever med en mann så må man jo greie selv. Det er jo ikke sånn at kvinnfolk ikke greier sånne ting. Og i min familie og omgangskrets så er det helt vanlig at kvinner klarer selv og er handy, selvstendige, greier selv, Ikke er redd for å ta i ett tak osv. Så ja. 🤷 Jeg har aldri forventet at noen skal gi meg jakken sin, med mindre de har nok klær på seg til å gjøre det uten å fryse selv. Jeg hadde fortsatt ikke forventet det, men da hadde jeg satt pris på det. Hadde aldri tatt i mot jakke fra noen andre om det betød at de måtte fryse. Det er jo min egen feil om jeg har kledd meg for dårlig. Aldri forventet at mannen skal betale etc heller. Jeg har inntekt selv så ingen grunn til at vi ikke skal være likebyrdige der, og at noen skulle åpnet dører og dratt ut stoler osv hadde jeg ærlig talt funnet slitsomt, med mindre de tilfeldigvis er først til døren etc. 😂 blir ikke imponert om mannen kommer for å hjelpe meg med en gang jeg skal løfte noe som jeg er fullstendig i stand til å løfte på egen hånd heller, med mindre jeg spør om hjelp. Strengt tatt finner jeg det litt nedlatende på ett vis. Spesielt siden de ikke nødvendigvis er så interessert i å hjelpe der jeg faktisk trenger hjelp/vil ha hjelp, men heller bare antar at jeg ikke kan/bør løfte ting over en viss vekt kun fordi jeg er dame. 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Jeg er ikke avhengig av en mann selv om jeg setter pris på at han ordner ting i huset eller med bilene. Jeg kan fikse ting selv men det er hyggelig at han gjør det. Hadde du vært kjæresten min hadde jeg forventet at du også gjorde ting i huset og gjorde ting for meg, for å vise at du er glad i meg. Som å lage mat til meg, massere meg, rense sluken om jeg ikke oooorket tanken på det osv osv. Forventer du ikke det samme fra din partner? Anonymkode: e21a1...e81 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Ikke avhengig i det heletatt. Single på 13 året. Anonymkode: 0fe86...7dc 5 1
Gjest Ghostface Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 (endret) Har aldri vært i forhold og lever godt uten. Endret 1. september 2022 av Ghostface
Lise1990 Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Føler meg noen ganger litt avhengig også har bare rollene vært fordelt slik i mitt liv. Han gjør sterotypiske "manne-greier" jeg gjør "kvinne-greier". Tenker ikke så mye over det i hverdagen
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Jeg har en mann men jeg er overhode ikke avhengig av ham. Det du nevner klarer jeg fint å gjøre selv. Utdannelse og jobb har jeg også, så ikke avhengig på noen måte. Men så er jeg da forelsket i denne mannen selv etter 20 år, og setter pris på ting han gjør for meg av kjærlighet ikke fordi han må. Som å trekke ut stolen for meg selv om jeg trekker kortet mitt når vi er ferdig med middagen (felles økonomi, men hadde gledelig gjort det selv om det ikke var det) Anonymkode: 08c41...c49 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Hvorfor skal mannen trekke ut stolen for deg? Det har han aldri gjort, og jeg hadde blitt pinlig berørt om han gjorde det. Finnes det noen som gjør dette lenger?? Hvorfor skal han ta regningen når dere er ute?Enten deler vi 50/50, eller så betaler den som har best råd i øyeblikket. Hvorfor skal han låne deg jakken sin når du fryser? Det har jeg aldri forventet av han. Jeg har da klær selv. Hvorfor må han skifte dekk, tømme sluken, snekre og montere, rygge inn bilen, løfte, reparere? - Jeg skifter dekk selv, jeg tømmer sluken, jeg sveiser eksos selv, og skru bil har vi alltid gjort sammen Anonymkode: 3c200...f5b 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Nå har jeg vært singel i mange år, og er svært selvstendig. Og da jeg var gift, så var det jeg som tok med av all oppussing, snømåking, klippe plen osv. Han var ganske hjelpeløs. Vi ble sammen da vi var veldig unge, så da tenkte jeg ikke mye over det. Mens jeg er en som er veldig selvstendig, og lærer meg det som trengs å gjøres. Min ex mann er ikke så hjelpeløs i dag da, hjalp vel at han var singel i noen år. Anonymkode: df0dc...c56 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Rygge inn bilen?!? Du får spørre hvis du treffer på en slik kvinne da, som er avhengig av en mann for å få satt seg eller ikke fryse. Jeg hadde ikke forventet noe annet av en kvinne hvis min livsledsager var det, enn jeg gjør fra min mann: raushet, omsorg, vi deler på byrder (økonomiske eller «å ta i et tak») og vi deler på gleder. Vi er høflige mot hverandre, han drar ut stolen for meg hvert jubelår, hadde vært upraktisk hvis jeg var avhengig av det. Han lar meg alltid gå først inn dører, holde de ofte oppe, det setter jeg pris på. Han må ikke styre og snekre og reparere fordi jeg ikke orker, ærlig talt. Til å være en kvinne som undres så storligen og er så nysgjerrig, har du virkelig et udatert og merkelig kvinnesyn. Og mannesyn. Du skriver sp vi kunne tro du var en mann uten noe som helst forhold til en kvinne…, Som lesbisk kvinne, gjør du aldri noe for partneren din? Anonymkode: c641e...356 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når det kommer til feminisme og kvinnekamp, er det flere ting jeg som lesbisk undrer meg over. Jeg observerer nemlig at flere kvinner som lever i parforhold med menn, eller som dater menn, har andre forventninger til eget kjønn enn kvinner som dater andre kvinner. Kanskje dette høres dumt ut, men jeg skriver det kun fordi jeg håper på svar på noe jeg virkelig undres over! (Så jeg mener ikke å skrive et dømmende innlegg, kun nysgjerrighet). Hvorfor skal mannen trekke ut stolen for deg? Hvorfor skal han ta regningen når dere er ute? Hvorfor skal han låne deg jakken sin når du fryser? Hvorfor må han skifte dekk, tømme sluken, snekre og montere, rygge inn bilen, løfte, reparere? Er det bare enklere å spørre en mann fordi du ikke orker selv, eller har feminisme en annen betydning for deg enn for mange lesbiske kvinner? Anonymkode: a950c...7ce Det virker som om du har inntrykk av at det er kvinnfolket som krever disse tingene og tjenestene. Men det er det ikke nødvendigvis. Min mann er typen til å gi meg jakken sin hvis jeg fryser, men det er jo fordi han tilbyr den fordi han tenker at sånt gjør en mann for sin kjæreste. Jeg har aldri krevd å få låne jakken hans. Anonymkode: 72582...23d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Innlegget mitt kunne helt klart vært mer nyansert, men satt det på spissen for å tydeliggjøre poenget mitt. Når det er sagt, har jeg nok fått respons fra feil målgruppe - en representativ gruppe Er vel mer nysgjerrig på kvinner som faktisk har slike forventninger til en mann, og mitt spørsmål er deretter hvordan de stiller seg i kvinnekampen. Anonymkode: a950c...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor er du som lesbisk nysgjerrig på dette? 🤷♀️ Anonymkode: 5c1f4...672 Fordi hun er kvinne? Anonymkode: fa19c...a92 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Innlegget mitt kunne helt klart vært mer nyansert, men satt det på spissen for å tydeliggjøre poenget mitt. Når det er sagt, har jeg nok fått respons fra feil målgruppe - en representativ gruppe Er vel mer nysgjerrig på kvinner som faktisk har slike forventninger til en mann, og mitt spørsmål er deretter hvordan de stiller seg i kvinnekampen. Anonymkode: a950c...7ce Men hvorfor spør du ikke kvinner du kjenner? Særlig de du undres så på? Og er dine forventninger så annerledes enn andre kvinners, lesbiske eller ikke? Og hva har det med overskriften din å gjøre? Og kvinnekamp og feminisme? Jeg er ikke avhengig av mannen min. Anonymkode: c641e...356 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 Jeg er bifil. Dvs. jeg definerte meg som lesbisk da jeg var ung, og jeg har definitivt vært forelsket i flere kvinner enn menn, men jeg har også evnen til å unntaksvis forelske meg i menn. Jeg har nå vært gift med en mann i mange år. Jeg er redd vi lever i et ganske konvensjonelt ekteskap, der han gjør mye praktisk med hus og bil, og jeg ordner mye av de typiske "kvinnetingene", slik som matinnkjøp og klær til ungene. Jeg er ikke så opptatt av ytre gentleman-fakter, som å trekke ut stolen eller betale regningen. (Jeg er feminist, og lar ikke menn spandere i det vide og det brede. Jeg vil klare meg sjøl.) Jeg tror kanskje det er lettere å falle inn i et konvensjonelt mønster i et heterofilt parforhold enn i et lesbisk? Jeg har jo mannen min liksom, som kan mye mer enn meg om biler og snekring uansett. Moren min, som var (heterofil) alenemor, kan mye mer sånt enn jeg kan. Så det er kanskje noe med at nød lærer naken kvinne å spinne osv. I tillegg er jo noen kvinneŕ mer interessert i praktiske oppgaver enn andre er (helt uavhengig av seksualitet). Uansett - jeg hadde aldri trodd Jeg skulle si det, men når jeg først skal ha en mann, skal jeg ihvertfall ha en som kan ordne opp og fylle rollen som ektemann, slik som mannen min gjør. Det er lett å venne seg til å ha den funksjonen i livet sitt, og det fører kanskje til en smule latskap hva gjelder å lære seg nye ting. Anonymkode: ec9db...731
MissIndependent45 Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 Huh? Jeg kjenner ingen som lever eller forventer slikt, og ikke gjør jeg det selv heller. Jeg klarer alt dette selv, og trekke ut stolen? Vi lever ikke i 1950, og jeg er 45... Ja, jeg setter pris på om en evt. mann klipper gress, men det er fordi jeg er allergisk.... 2 1
Tiuren Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker som om du har inntrykk av at det er kvinnfolket som krever disse tingene og tjenestene. Men det er det ikke nødvendigvis. Min mann er typen til å gi meg jakken sin hvis jeg fryser, men det er jo fordi han tilbyr den fordi han tenker at sånt gjør en mann for sin kjæreste. Jeg har aldri krevd å få låne jakken hans. Anonymkode: 72582...23d Dette støtter jeg, som mann liker jeg å være til hjelp, om det er å passe på at dama ikke fryser eller å holde døren åpen. Idiotiske ting som hun klarer å gjøre selv, men det er det rette å gjøre. Og stille opp når noen trenger hjelp. Men det jeg ikke tåler er damer som blir fullstendig hjelpeløse når de har en mann de kan kreve at jobber for seg. En tidligere partner "kunne ikke" fylle bensin eller kjøpe dekk til bilen sin, og ville heller ikke lære det. Antar bilen stopper en uke etter at det var slutt, så da trengte hun ikke dekk heller når bilen er tom for bensin... 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå