Gå til innhold

Bør vi avskaffe kontanter? Hvor ofte handler du med kontanter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg handler med kontanter noen få ganger i året. Som regel er det småting som is eller pølser. 

Men jeg liker ikke helt tanken på et helt kontantfrie samfunn. Muligheten bør være der. Så lenge det ikke er store beløp. Hvis folk betaler en tv med kontanter så lurer man jo litt🤣

Anonymkode: 7e5de...c67

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i all hovedsak kriminelle som bruker kontanter.

Anonymkode: 01695...b54

• Liker 3
Skrevet

Handler aldri med kontanter. Er for å avskaffe det. 

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Flere år siden jeg brukte kontanter. 

Skrevet

Sist jeg betalte med kontanter var i New York før Corona.

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha prøvd to ubrukelige vaskefirmaer, hyret jeg inn en renholder hjemme som er superflink og jeg betaler (rundhåndet) svart med kontanter. Jeg prøvde virkelig…

Anonymkode: ec74c...bc5

Skrevet

Bruker kontanter en gang imellom.

Så lenge kontanter eksisterer har folk et alternativ som det ikke kan tas gebyrer på, etter loven.

Det gjør at bankene ikke har gebyrer/har lite gebyrer på tjenestene sine.

Da ville folk gått over til kontanter.

En del tjener penger på å selge personopplysninger da.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Må si jeg sperret øynene opp da de foran meg i kassakø på Elkjøp bladde opp 16 000kr i kontanter. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, avskaff. Iallfall ikke tvinge virksomheter til å ha det.

Anonymkode: d84b2...3e4

• Liker 2
Skrevet

Bare å fjerne det. Hvem bruker det i dag?

Anonymkode: a1550...a90

• Liker 1
Skrevet

Så lenge kontanter er et lovlig betalingsmiddel, så kommer jeg til bruke det innimellom 😊

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjer innimellom at kortterminalene er ute av drift el. Da er det sinnsykt kjekt med kontanter 

Anonymkode: 03c5d...8eb

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjer innimellom at kortterminalene er ute av drift el. Da er det sinnsykt kjekt med kontanter 

Anonymkode: 03c5d...8eb

Jepp. Jeg har lagt meg opp et lite lager etter 16. mai, gidder ikke det kaoset igjen. 

Anonymkode: 0b225...43f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Brukte noe kontanter i Hellas, fordi taxier tar kun kontanter der jeg var (Samos) og ikke kort.

Har ikke brukt, med vilje, kontanter på sikkert 10år eller mer.

Gjest Ghostface
Skrevet

Synes ikke det. Ofte svikter det tekniske og det er fint å kunne betale for seg. Har opplevd før at man ikke får betalt med kort pga teknisk svikt, og fikk heldigvis betale på den gammeldagse måten.

Skrevet

Prøvde å handle med kontanter på Diplom-Isbilen her om dagen, siden mannen hadde kortet mitt med seg på jobb. Det fikk vi jammen ikke! 

Ble en ekstremt skuffet 3-åring (og en skuffet mamma). Selv om jeg spurte om det ikke fantes alternativer, fikk jeg bare til svar at de tok bare kort. Det har vist seg i ettertid at de tar vipps, men det hadde visst ikke sjåføren fått med seg… 

Kjekt med kontanter nå og da!

Anonymkode: 4799a...c36

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bruker det veldig sjeldent. Som regel bare om jeg skal kjøpe noe av noen som ikke har vipps eller om noen uten Vipps har kjøpt noe av meg så jeg har kontanter å bruke opp, eller om man en sjelden gang er på ett arrangement eller noe hos noen som ikke er helt UP to date og fortsatt bare tar kontanterz men det er jo ytterst sjeldent nå da. Men jeg synes ikke vi skal avskaffe kontanter fordi, nei

• Liker 1
Skrevet

Bruker kort i 95% av alle tilfeller eller noe deromkring, men jeg synes likevel kontanter er utrolig greit å ha en gang innimellom. F.eks på fotballlturneringer, eller loppemarkeder der de ikke har kortterminal. Synes også det fungerer greit for å lære barn om penger. De skjønner lettere hvis de er med og teller opp og betaler selv, enn hvis de ser noen mynter på en skjerm eller på et papirark, tror jeg. Har ikke vipps, og har ikke tenkt å kjøpe smarttelefon før det blir tvang (når man ikke lenger kan betale med kort). Blir litt småstresset av tanken på å skulle ha nettet med meg alle steder jeg går. 

Anonymkode: ef03c...94f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Blir også litt trist når den tid kommer at det blir slutt på å ha sparegris for barna. 

Anonymkode: ef03c...94f

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...