Gå til innhold

Skammer meg sånn over alle løgnene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tidligere lystløgner. Som barn og tenåring løy jeg enormt mye. Det var aldri om noe alvorlig, slik som for eksempel de som lyver om at de har sykdommer og den type ting. Det var løgner om alt fra hva jeg hadde spist til middag og hvilke karakterer jeg hadde fått til at jeg hadde gått forbi popstjerner på vei hjem.

Etter å ha jobbet mye med psyken min har jeg forstått at det var en innlært vane fordi jeg hadde en voldelig far som kunne klikke totalt uten forvarsel. Så jeg løy til foreldrene mine for å holde faren min rolig og jeg løy til venner og bekjente for å holde familiesituasjonen hemmelig. Og slik ballet det på seg.

Jeg tenker en del på vennene jeg hadde på den tiden og skammer meg skikkelig over at jeg løy til dem hele tiden. Samtidig er jeg redd for å møte på dem og bli konfrontert med løgnene mine. Jeg har ikke løyet (bortsett fra små hvite løgner som jeg har forstått er helt vanlige. Altså «Nei, rumpa di ser ikke stor ut i den buksa» og slike ting :fnise: ) på femten år, men jeg skammer meg fortsatt. Hva ville dere tenkt hvis dere hadde hatt en løgnhals som meg som venn i tenårene? Og er det noen som har råd for å kvitte seg med skamfølelsen?

Faren min ga meg alltid skylden for alt mulig, så det er muligens derfor jeg har såpass sterk skamfølelse, men jeg har ikke lyst til å dra rundt på dette resten av livet.

Anonymkode: b6b38...7e4

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortiden finnes ikke mer. Du har slutter å være lystløgner. Vær stolt av det. Du driver ikke og lyver lengre så tenker du ikke trenger å ha dårlig samvittighet nå. Gjort er godt og du har gått inn i deg selv, endret det og blitt bedre. Ikke alle som klarer det, bra jobba

Anonymkode: ee303...779

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det innlegget over, TS - det støtter jeg. Du har gjort noe som mange lar vær å gjøre: nemlig å innse feilgrep, skjønne hvor disse tingene kom fra, innse at du selv er ansvarlig for hvordan du oppfører deg. Alt dette står det respekt av.

Hvordan du skal bli kvitt skamfølelsen? Ved å tilgi deg selv, tilgi den unge personen du var, som gjorde dumme ting på grunn av frykt for noen som hadde makt over deg. Du var redd, og det er ikke noe du skal føle skam for. Du har allerede kommet veldig langt i å snu dette, så du kommer til å få det bedre og bedre etterhvert.

Anonymkode: 06888...b1d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg lyver nesten hele tiden. Har drevet med dette siden jeg gikk i 1. klasse

Anonymkode: 59337...c97

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lyver nesten hele tiden. Har drevet med dette siden jeg gikk i 1. klasse

Kanskje det er tid for å snu på dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det er tid for å snu på dette?

Jeg har prøvd, men jeg klarer det ikke. Det skjer automatisk, føler jeg. Sannheten kommer nesten aldri ut av munnen

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fortiden finnes ikke mer. Du har slutter å være lystløgner. Vær stolt av det. Du driver ikke og lyver lengre så tenker du ikke trenger å ha dårlig samvittighet nå. Gjort er godt og du har gått inn i deg selv, endret det og blitt bedre. Ikke alle som klarer det, bra jobba

Anonymkode: ee303...779

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det innlegget over, TS - det støtter jeg. Du har gjort noe som mange lar vær å gjøre: nemlig å innse feilgrep, skjønne hvor disse tingene kom fra, innse at du selv er ansvarlig for hvordan du oppfører deg. Alt dette står det respekt av.

Hvordan du skal bli kvitt skamfølelsen? Ved å tilgi deg selv, tilgi den unge personen du var, som gjorde dumme ting på grunn av frykt for noen som hadde makt over deg. Du var redd, og det er ikke noe du skal føle skam for. Du har allerede kommet veldig langt i å snu dette, så du kommer til å få det bedre og bedre etterhvert.

Tusen tusen takk! Dere aner ikke hvor mye disse ordene betyr for meg 🌹
Jeg HAR virkelig jobbet masse med meg selv. Kanskje det er på tide å se seg i speilet og faktisk se meg som den personen jeg har formet selv, og tilgi den unge meg som var formet av noe helt annet.

TS

• Hjerte 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd, men jeg klarer det ikke. Det skjer automatisk, føler jeg. Sannheten kommer nesten aldri ut av munnen

Har du prøvd å snakke gjennom det med noen for å finne årsaken bak løgnene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...