AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Del Skrevet 1. september 2022 Hei! Sikkert litt dumt spørsmål, men jeg er 19 år og mine foreldre er dessverre ikke veldig tilstedeværende når det gjelder lønn/økonomi.. Jeg har jobbet i ett år, og stusser litt over hvor mye jeg betaler i skatt.. Jeg lurer på om man betaler skatt for "formue" man har på sparekonto i vanlig bank? Jeg har spart alt jeg har fått og tjent (bor jo fortsatt hjemme), rundt 500 000 som ligger i sparekonto. Beregnes dette i skatten? Anonymkode: 2d950...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Del Skrevet 1. september 2022 Formueskatten begynner ikke å gå før du har verdier for ca 1, 4 eller 1, 5 millioner, men du skatter av rentene du får på sparepengene, 27% Anonymkode: 1ea54...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. september 2022 #3 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Formueskatten begynner ikke å gå før du har verdier for ca 1, 4 eller 1, 5 millioner, men du skatter av rentene du får på sparepengene, 27% Anonymkode: 1ea54...e40 Skattesatsen er 22 %, ikke 27 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. september 2022 #4 Del Skrevet 1. september 2022 Det du blir trukket i skattetrekk er ikke nødvendigvis det som blir skatten på skatteoppgjøret som du får neste år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Del Skrevet 1. september 2022 Innslagspunktet for formuesskatt for 2021 var 1,5 mill og er hevet til 1,7 mill for 2022. Du betaler først formuesskatt når netto formue (formue minus gjeld) overstiger 1,7 mill for 2022. Anonymkode: c6124...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Del Skrevet 1. september 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden): Skattesatsen er 22 %, ikke 27 %. Skatt på kapitalinntekt er 27%. Anonymkode: 1ea54...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Del Skrevet 1. september 2022 Det er ikke skatt på sparing. Dersom du setter pengene i banken vil du få renter på sparebeløpet. Du må betale skatt (23%) av rentebeløpet du tjener. Det vil si at hvis du får 100 kroner i renter på sparepengene dine, så må du betale 23 kroner i skatt, mens du får beholde 77 kroner i gevinst. Med andre ord, det er svært lite du må betale i skatt. Anonymkode: 91b29...ab1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. september 2022 #8 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skatt på kapitalinntekt er 27%. Anonymkode: 1ea54...e40 Nei, skattesatsen på alminnelig inntekt er 22 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Del Skrevet 1. september 2022 Siden ts er 19 år og bor hjemme har hun sannsynligvis få fradrag. Anonymkode: 52485...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skatt på kapitalinntekt er 27%. Anonymkode: 1ea54...e40 Nei det er det slett ikke. Skatteprosenten er 22 prosent. Du tenker muligens på aksjeinntekter som blir beskattet hardere vet at inntekten grosses opp. Anonymkode: c6124...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke skatt på sparing. Dersom du setter pengene i banken vil du få renter på sparebeløpet. Du må betale skatt (23%) av rentebeløpet du tjener. Det vil si at hvis du får 100 kroner i renter på sparepengene dine, så må du betale 23 kroner i skatt, mens du får beholde 77 kroner i gevinst. Med andre ord, det er svært lite du må betale i skatt. Anonymkode: 91b29...ab1 Det der er gammel info. Prosenten var 23 i 2018. Siden det har den vært 22. Anonymkode: c6124...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Del Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er det slett ikke. Skatteprosenten er 22 prosent. Du tenker muligens på aksjeinntekter som blir beskattet hardere vet at inntekten grosses opp. Anonymkode: c6124...c1c Ja ser ut som jeg har blanda det til her. Anonymkode: 1ea54...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 1. september 2022 #13 Del Skrevet 1. september 2022 Rentene på en sparekonto er vel neppe særlig over 1%, m.a.o. 5000 kr i rente. 22% av dette er 1100 kroner, så det er ikke dette innskuddet du trekkes mye i skatt for, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. september 2022 #14 Del Skrevet 1. september 2022 Har du pengene på brukskonto eller sparekonto egentlig? Du skriver brukskonto i overskriften, men sparekonto i innlegget. Det er gjerne veldig forskjellig renter på de to kontotypene i en bank. Tror jeg har bare 0,10% på brukskonto i min bank, men 2% på sparepengene på sparekonto (i en annen bank). Har du sparepengene dine stående på den vanlige brukskontoen er det altså nesten ikke noe renter å hente der. Opprett i så fall sparekonto i nettbanken din, men pass på at det ikke blir en med bruksbegrensninger som maks antall uttak i året eller gebyrlagte uttak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Del Skrevet 1. september 2022 Million skrev (1 time siden): Har du pengene på brukskonto eller sparekonto egentlig? Du skriver brukskonto i overskriften, men sparekonto i innlegget. Det er gjerne veldig forskjellig renter på de to kontotypene i en bank. Tror jeg har bare 0,10% på brukskonto i min bank, men 2% på sparepengene på sparekonto (i en annen bank). Har du sparepengene dine stående på den vanlige brukskontoen er det altså nesten ikke noe renter å hente der. Opprett i så fall sparekonto i nettbanken din, men pass på at det ikke blir en med bruksbegrensninger som maks antall uttak i året eller gebyrlagte uttak. Hei og takk for alle svar så langt! Jeg har en brukskonto som jeg bruker til å betale mat og utgifter osv. Jeg har en nettspar-konto i min vanlige bank som jeg bruker for å spare opp egenkapital. Har lyst til å spare i fond, men tørr ikke helt.. Anonymkode: 2d950...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #16 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei og takk for alle svar så langt! Jeg har en brukskonto som jeg bruker til å betale mat og utgifter osv. Jeg har en nettspar-konto i min vanlige bank som jeg bruker for å spare opp egenkapital. Har lyst til å spare i fond, men tørr ikke helt.. Anonymkode: 2d950...412 Du bør bruke bsu til ek sparing i din alder. Anonymkode: 0f745...08e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #17 Del Skrevet 2. september 2022 Du betaler kanskje mer skatt enn andre fordi du ikke har lån, barn og andre ting andre får fratrekk for. Og det er ikke sikkert du trekkes helt riktig. Kanskje justeres det noe i skatteoppgjøret. Anonymkode: 1127d...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri.star Skrevet 2. september 2022 #18 Del Skrevet 2. september 2022 Du har fått flere svar på ditt spørsmål, så jeg vil egentlig bare rose deg!! Du er knallflink! 19 år og tar så ansvar for egen økonomi og fremtid!! Knallbra! Og dette på tross av foreldre som ikke kan/eller vil hjelpe deg! Fantastisk bra jobba Du kommer til å klare deg godt i livet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2. september 2022 #19 Del Skrevet 2. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Du betaler kanskje mer skatt enn andre fordi du ikke har lån, barn og andre ting andre får fratrekk for Skattefradraget på 25'000 er ikke sååå gledelig når man tenker på at man betaler 36'000 for barnehageplass alene, og et ukjent antall tusenlapper for klær, sko, mat, bilstol og andre barnerelaterte kostnader. Skulle gjerne byttet bort skattefradraget mot at staten tok alle barnerelaterte kostnader Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #20 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du betaler kanskje mer skatt enn andre fordi du ikke har lån, barn og andre ting andre får fratrekk for. Og det er ikke sikkert du trekkes helt riktig. Kanskje justeres det noe i skatteoppgjøret. Her blander du sammen forskuddstrekk og skatt. Det du trekkes i skatt hver mnd, er ikke hva du betaler i skatt. Skatten du skal betale beregnes etterskuddsvis for hele året. Anonymkode: 7b46d...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå