Gå til innhold

Adoptere utenom adopsjonsbyrå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret mtp regler ang adopsjon. Kan man arrangere en adopsjon selv, eller må det absolutt skje via et byrå her i Norge?

La oss si at jeg og min familie tok et "friår" til et annet land i et år eller mer. Og i det landet er det mange foreldreløse. Så lenge jeg hadde oppfylt landets adopsjonslover, kunne jeg da adoptert lokalt der?

Når vi da senere flyttet tilbake til Norge i dette tenkte scenarioet, ville det blitt problemer?

Jeg bare har så store problemer med å forstå "buisness" aspektet ved adopsjon (jeg opplever at ting gjøres mer komplisert enn det hadde trengt å være pga penger. Correct me if I'm wrong).

Anonymkode: 6e428...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Beklager at Woltbestillingen min ble limt inn ...

https://ny.bufdir.no/adopsjon/

Anonymkode: ee28f...741

Litt morsomt det der😅

Skrevet

Det kommer nok an på reglene for adopsjon i det landet du drar til. Dersom du får adoptert et barn i landet det gjelder så får du nok ta med barnet til Norge såfremt du har gyldige papirer på at barnet er «ditt». Kjenner selv noen som bodde i utlandet i en periode og adopterte et barn der. 

Anonymkode: d2312...015

Skrevet

Kjenner til noen som gjorde det. Heldigvis for de hadde landet lignende adopsjonslovgivning som Norge. Alle land har ikke det. Adopsjonen ble forhåndsgodkjent i Norge på grunnlag av rettskraftig domsavgjørelse i adopsjonslandet. Så måtte de registrere barnet, få personnummer og så søke pass. Prosessen tok flere år. Men de kom i mål. Årene underveis bodde de med barnet i barnets fødeland. 

Anonymkode: 44cd1...bb6

Skrevet

Prøv finn.no

Anonymkode: a3dff...0ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...