AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Hei Jeg er litt over 36 uker på vei og gleder meg veldig til å møte lille babyen min snart. Men noe som ødelegger gleden er en bekymring jeg har som den siste tiden bare øker. Jeg er så redd for å ha herpesutbrudd under fødsel og i verste fall smitte baby. Jeg har oppgitt til lege og jordmor og det er skrevet på helsekort at jeg muligens har vært smittet, selv om jeg aldri har hatt blemmer og de typiske tegn på herpesutbrudd nedentil. Jeg har helt siden ungdomstiden hatt perioder med soppinfeksjoner og stått på flere canestenkurer. Jeg vet også at jeg har herpes på munnen da jeg ca 1 gang i året får 1-2 blemmer på leppene på munnen. Da jeg ble sammen med kjæresten min for 4 år siden ble han kort tid etter smittet med herpes nedentil. Mest sannsynlig ble han smittet av min munnherpes. I dette svangerskapet har jeg x flere hatt kløe og svie og litt utflod som kommer og går. Jeg tror selv at dette er sopp, og det samme tror fastlegen min (som tar veldig lett på dette). Men jeg føler det alltid er litt irritasjon/kløe nedentil når jeg skal tørke meg. Derfor vokser uroen for at «tenk om det kan være utbrudd og smitte baby under fødsel»? Jeg er redd for det jeg tror er sopp i verste fall er herpes. Jeg skal ta opp dette på neste jordmortime (har nevnt det for henne tidligere) over helgen da denne bekymringen vokser seg veldig stor. Trengte bare å lufte ut bekyringen min🙁 Andre som har liknende erfaring? Anonymkode: fd349...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Nå angster du over noe som høyst sannsynlig ikke skjer. Er du veldig bekymra er det bare å ta zovirax 10 dager før termin. Jeg gjorde det. Hadde til og med to utbrudd i underlivet under svangerskapet. Jordmor ba meg ta zovirax 10 dager før termin som et forebyggende tiltak. Ikke noe stress. Ta det helt med ro, dette går fint Anonymkode: d292c...312
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Takk for svar 😊 Flere med erfaringer? Ts Anonymkode: fd349...fb5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Har ingen erfaringer. Vil bare si jeg er helt lik deg! Jeg er i uke 24 og har slitt med soppinfeksjoner i mange år. Nå i svangerskapet har jeg vært ekstra sårt nedentil ved soppinfeksjon (hatt to hittil). Jeg har hatt sprekker i skjedeåpningen som gjør vondt under samleie (ja jeg vet jeg er dum som allikavel har sex med dette) og når jeg tørker meg etter dobesøk. Hatt dette før også når jeg har hatt sopp, men syntes det er verre nå. Det blir borte av canestenkur. Det er nok sopp, men klarer ikke å slå vekk tanken på herpes. Tok dette opp på jordmorsamtale i dag, og hun også tror det er sopp. MEN siden jeg føler veldig på dette skal jeg kontakte henne med en gang jeg får ny soppinfeksjon med sprekker. Da skal hun ta prøve fra underlivet mitt og sende til lab. Dette kun for å roe hysteriske meg ned. Samboer har en-to utbrudd i året på leppa, mens jeg aldri har hatt utbrudd som jeg vet om. Men har lest et sted at herpes nedentil kan komme som sprekker og ikke blemmer alltid. Veldig glad jordmor tok redselen min på alvor og gjør dette for å roe meg ned. Anonymkode: f91a0...6e1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Har selv herpes nedentil og tenkte en del over dette gjennom svangerskapet. Var også som deg redd for å smitte baby under fødsel. Jeg har dog hsv1 (munnherpes) nedentil og er generelt lite plaget, kanskje en liten blemme i året, men når denne blemma kommer er jeg ikke i tvil om hva det er! Det er en type smerte og sårhet som ikke ligner noe annet. Heldigvis hadde jeg ikke et eneste utbrudd gjennom svangerskapet og fødsel gikk veldig bra 😊 Jeg hadde skrevet det i fødselsbrevet og ba jordmor ta en rask sjekk da jeg kom inn på føden selv om jeg ikke hadde noen symptomer. Av symptomene du beskriver høres ikke dette ut som herpes, men jeg ville nok tatt en sjekk hos lege. Både for å berolige angående herpes, men også for å få evt. behandling om det er f.eks. sopp. Det er veldig vanlig å ha ekstra utflod i svangerskapet, så det alene betyr ikke sopp, men sårhet og kløe sammen med ekstra utflod kan være det. Jeg hadde så mye utflod at jeg måtte bruke truseinnlegg fra typ halvveis i svangerskapet. Om det er sopp bør det absolutt behandles før fødsel. Baby kan bli smittet med sopp og få trøske i munn blant annet, det er ikke like alvorlig, men heller ikke noe man ønsker seg 🙈 Som andre har nevnt også, om du er veldig stresset over dette kan du be legen om å skrive ut resept på zovirax som du kan ta forebyggende 10 dager før termin. Om du skulle være så uheldig å faktisk ha herpes nedentil og et pågående utbrudd når du skal føde, så blir dette etter all sannsynlighet oppdaget av jordmor eller annet helsepersonell og da vil baby bli forløst med keisersnitt. Det sies også at det aller farligste for baby er om du har primærinfeksjon (første utbrudd) når du skal føde. Da har ikke kroppen din laget antistoffer enda og utbruddet er da ofte ganske kraftig. Du som har herpesviruset i kroppen fra før har laget en del antistoffer og disse har du overført til baby gjennom svangerskapet. Derfor vil babyen ha med seg litt ekstra beskyttelse. Beklager langt og sikkert litt rotete innlegg! Ønsker deg masse lykke til og krysser fingrene for at det «bare» er sopp 😊 Anonymkode: 12c8b...66d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Du må ta en forebyggende tablettkur et par uker før fødsel. Dette er helt standard og burde vært fastslått for lenge siden. Jeg får tredjemann nå og har hatt det før begge fødsler, det er alltid lege/jordmor som påpeker at dette må gjøres. Få en resept og snakk med jordmor, hvis du har utbrudd under fødsel så medfører det komplikasjoner Anonymkode: 93281...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #7 Skrevet 23. september 2022 Ts her med oppdatering: Er nå uke 39+5 og nærmer meg termindato. Har siden sist fortsatt tatt opp med jordmor min frykt for evt å ha nedentil-herpes selv om jeg aldri har hatt blemmer nedentil men kun på munnen, og trolig har smittet partner med herpes type 1 via oralsex tidligere. Jeg og jordmor ble enige om at jeg skulle dra til lege for undersøkelse. Legen undersøkte nedentil for 3 dager siden og så to små rifter som jeg har etter at jeg klødd nedentil for mulig ubalanse i underliv/ mild soppinfeksjon.Hun så ingen blemmer. Jeg forklarte henne at jeg har en frykt for at jeg kan være smittsom for herpes selv om hun ikke så noen blemmer og at jeg er redd for å smitte baby. Legen sa at hvis jeg bekymrer meg mye kunne hun skrive ut medisin men at det har sine bivirkninger og at hun mente jeg ikke er innenfor den gruppen for å ta forebyggende behandling. Det hjalp litt at hun undersøkte og ikke så noe utbrudd men likevel har jeg uro/angst for å være smittsom. Jeg kan også nevne at jeg nå for tiden har litt stikking på leppa som kan tyde på at jeg kan få utbrudd der snart (hadde sist utbrudd sept i fjor), men jeg gjør det jeg kan for å forebygge, men hvis det blir utbrudd der må jeg unngå å kysse baby og være nøye med håndhygiene. Men er det sannsynlig å være smittsom oventil og nedentil samtidig? Når jeg skal legges inn før fødsel skal jeg be dem undersøke nøye nedentil at det ikke er tegn til utbrudd, men frykten for at jeg uansett er smittsom der nede er der fortsatt og det er slitsomt 🙁 ts. Anonymkode: fd349...fb5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #8 Skrevet 23. september 2022 Håper på noen tilbakemeldinger 🙂 ts Anonymkode: fd349...fb5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #9 Skrevet 23. september 2022 Har også herpes nedentil, sjeldent utbrudd og skal føde snart. har null angst for dette. Jeg har også født en gang tidligere. Nevnte det for jordmor og hun skrev det på helsekortet. Så sjekker de på føden og teiper evt. om du har utbrudd (som det høres ut som er veldig lite sannsynlig at du skal få). Slapp av, dette går fint. Anonymkode: 5b89c...187
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #10 Skrevet 23. september 2022 Det høres ikke ut som noe annet enn irrasjonell angst. Du har aldri hatt utbrudd, så du har jo sannsynligvis ikke herpes nedentil. Anonymkode: 8ae38...9f7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #11 Skrevet 23. september 2022 Men i alle dager, TS. Nå har du vært på undersøkelser og konsultasjoner vedrørende dette, du har ikke herpes! Hvorfor har du en så irrasjonell frykt for dette? Kjenner jeg bare blir oppgitt, og det er ikke merkelig at du får tilbakevendende plager i underlivet - når du stresser så fælt. Blir helt stressa av å lese det du skriver. Du må roe deg ned. Jeg har herpes i underlivet, dog veldig mild smitte. Jeg har kun fått et bittelite utbrudd ca 1 gang i året, noen ganger ikke i det hele tatt. Og det du beskriver er langt ifra et herpes utbrudd. Noe jeg har lært meg ang mine utbrudd er at jeg får utbrudd hvis jeg stresser veldig fælt, eller hvis jeg får et veldig "inneklemt" og tørt klima i underlivet. Poenget med dette, er jo at stress øker risikoen for tilbakevendende utbrudd uavhengig om det er herpes eller soppinfeksjoner, samt klima i underlivet. Og for din del så er stress noe du burde unngå for alt det er verdt, stresset overføres til fosteret og baby blir urolig. Det kan være farlig for babyer når mor er stresset hele tiden. Anonymkode: e9fe1...946
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #12 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her med oppdatering: Er nå uke 39+5 og nærmer meg termindato. Har siden sist fortsatt tatt opp med jordmor min frykt for evt å ha nedentil-herpes selv om jeg aldri har hatt blemmer nedentil men kun på munnen, og trolig har smittet partner med herpes type 1 via oralsex tidligere. Jeg og jordmor ble enige om at jeg skulle dra til lege for undersøkelse. Legen undersøkte nedentil for 3 dager siden og så to små rifter som jeg har etter at jeg klødd nedentil for mulig ubalanse i underliv/ mild soppinfeksjon.Hun så ingen blemmer. Jeg forklarte henne at jeg har en frykt for at jeg kan være smittsom for herpes selv om hun ikke så noen blemmer og at jeg er redd for å smitte baby. Legen sa at hvis jeg bekymrer meg mye kunne hun skrive ut medisin men at det har sine bivirkninger og at hun mente jeg ikke er innenfor den gruppen for å ta forebyggende behandling. Det hjalp litt at hun undersøkte og ikke så noe utbrudd men likevel har jeg uro/angst for å være smittsom. Jeg kan også nevne at jeg nå for tiden har litt stikking på leppa som kan tyde på at jeg kan få utbrudd der snart (hadde sist utbrudd sept i fjor), men jeg gjør det jeg kan for å forebygge, men hvis det blir utbrudd der må jeg unngå å kysse baby og være nøye med håndhygiene. Men er det sannsynlig å være smittsom oventil og nedentil samtidig? Når jeg skal legges inn før fødsel skal jeg be dem undersøke nøye nedentil at det ikke er tegn til utbrudd, men frykten for at jeg uansett er smittsom der nede er der fortsatt og det er slitsomt 🙁 ts. Anonymkode: fd349...fb5 Du burde faktisk gå til en type psykolog, dette er langt ifra normal eller sunn tankegang. Anonymkode: e9fe1...946
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #13 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 0.27): Du må ta en forebyggende tablettkur et par uker før fødsel. Dette er helt standard og burde vært fastslått for lenge siden. Jeg får tredjemann nå og har hatt det før begge fødsler, det er alltid lege/jordmor som påpeker at dette må gjøres. Få en resept og snakk med jordmor, hvis du har utbrudd under fødsel så medfører det komplikasjoner Anonymkode: 93281...9d7 Leser du i det hele tatt hva som blir skrevet? Nei, selvfølgelig skal ikke det ha blitt fastslått for lenge siden - TS har ikke herpes! Anonymkode: e9fe1...946
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå