Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike grunner så virderer jeg å slutte med amming, og så enten gi morsmelk eller morsmelkerstatning på flaske. Jenta mi er bare 2 måneder gammel, men jeg har kjempa meg gjennom ammingen i håp om at ting ville bli bedre - og nå vet jeg ikke om jeg orker mer.

Men - jeg ser for meg at å gi flaske egentlig er like stress. Både med pumping dersom man skal gi morsmelk, og med blanding osv. dersom man skal gi erstatning.

Vil derfor gjerne høre hvordan hverdagen ser ut hos dere som gir flaske, både dere som gir morsmelk og dere som gir erstatning.

Spesielt du som gir morsmelk - hvilket "system" eller hvilke rutiner har du på pumpingen? Da spesielt med tanke på å unngå overproduksjon. 

Håper på mange svar ♥️

Anonymkode: 103f7...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det en stor cyste i puppen som gjorde amming veldig vanskelig for oss, så å pumpe måtte jeg bare droppe. Kom ikke noe melk ut uansett. Jeg blir sikkert halshugd nå, men vi har bruker BabyBrezza. Borte på besøk bruker vi termos og måler opp ferdige porsjoner i bokser på forhånd, og det går også veldig smidig. Koker vann og kjøler det ned til passe temperatur før vi har den over på termosen. Termosen vår holder godt på temperaturen, så vannet er i drikketemperatur i mange timer før det begynner å bli kjølig. Til kjappe turer ut tar vi med oss en ren flaske og en pakke med ferdig-MME. Noen babyer er veldig sære på temperatur, men vår har godtatt at den er romtemperert, så har ikke trengt å styre med å varme den først.

Vi holdt på med kokestyret i flere måneder før vi fikk en dampsterilisator av foreldrene mine, og det gjorde alt hundre ganger mer behagelig. Med koking var vi jo låst til komfyren mens vi kokte flasker. For oss fungerte det best å samle opp alle flaskene og ta alt i én session på kvelden, og det kunne fort ta en time. Med dampsterilisatoren heller vi i vann, putter flaskedelene oppi og trykker på knappen. Fra vi trykker på knappen til flaskene er klare til bruk, tar det 10 minutter. Veldig kjekt å bare kunne slenge delene oppi etter hvert som de tas ut av oppvaskmaskinen og la damperen gå mens man gjør noe annet.

Vi så for oss at det kom til å bli mye stress, men man finner etter hvert et system som funker godt for seg selv. Kanskje må man prøve og feile litt før man finner det perfekte systemet (som med oss og dampsterilisatoren), men det løser seg. Nå som vi har funnet vårt system, er det mye mindre stress og pes enn det var med ammingen som ikke funket, for å si det sånn. 😅

Anonymkode: 1fe58...e81

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Koker opp vann når det trengs og heller det over på vannflasker. Blander ut flasker med vann og pulver hjemme som babyen får. Når jeg er ute på farten og på natta så tar vi bare med flaske og ferdigkartong med nan. Null stress. Babyen drikker romtemperert også, trenger ikke varme opp 👍🏻

Ammer mellom 2-3 ganger om dagen, da særlig for å amme i søvn. Jeg pumper ikke i tillegg. Pumpa i starten da jeg forsøkte fulltidsamming, ble altfor mye jobb med amming, pumping, og flaske. Gjorde ikke annet da. 

Så jeg har melkeproduksjon, men ikke nok til at ammingen min erstatter et måltid med mme. Bruker amming som kos, nærhet, trøst :) Funker supert for oss. Baby er 3 mnd nå.

Anonymkode: 550aa...708

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Koker opp vann når det trengs og heller det over på vannflasker. Blander ut flasker med vann og pulver hjemme som babyen får. Når jeg er ute på farten og på natta så tar vi bare med flaske og ferdigkartong med nan. Null stress. Babyen drikker romtemperert også, trenger ikke varme opp 👍🏻

Ammer mellom 2-3 ganger om dagen, da særlig for å amme i søvn. Jeg pumper ikke i tillegg. Pumpa i starten da jeg forsøkte fulltidsamming, ble altfor mye jobb med amming, pumping, og flaske. Gjorde ikke annet da. 

Så jeg har melkeproduksjon, men ikke nok til at ammingen min erstatter et måltid med mme. Bruker amming som kos, nærhet, trøst :) Funker supert for oss. Baby er 3 mnd nå.

Og så har vi sterilisator 👍🏻 Bruker den én gang om dagen. Tar 10 min.

Skrevet

Sluttet å amme etter 2 uker. Pumpet og ga på flaske i tillegg til mme i 2 uker ca. Syns det ble alt for mye pes å pumpe og fikk gjentatte brystbetennelser og tette melkeganger. Fant heller aldri noe rutine på pumpinga, så jeg ga opp. Gir bare mme og syns det er mye lettere. Har baby brezza og dampsterilisator. Når vi brukte hipp tok vi bare med sånne kartonger med ferdigblandet når vi skulle ut. Hun likte det romtemperert så det var veldig lett. Nå bruker vi nan sensilac og denne finnes desverre ikke på kartong, så når vi skal ut har jeg med en termos med kokt varmt vann, en termos til kokt kaldt vann og pulver i doseringsboks. Litt styr men det er jo bare for en periode.

Anonymkode: 57761...5fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter de over her. Overproduksjon er sjelden og ikke noe jeg ville bekymret meg over. Jeg brukte begge deler. Leide dobbel medena-pumpe på sykehuset (riksen) så det gikk fortere. 

Bra å pumpe til de er i hvert fall fire måneder. De sover bedre på mme, så etterhvert som baby sov gjennom natten (første gang ved to mnd), ble det mindre og mindre melk. Det er nattamming som holder melkeproduksjonen igang. 

Anonymkode: c39d3...fd1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Støtter de over her. Overproduksjon er sjelden og ikke noe jeg ville bekymret meg over. Jeg brukte begge deler. Leide dobbel medena-pumpe på sykehuset (riksen) så det gikk fortere. 

Bra å pumpe til de er i hvert fall fire måneder. De sover bedre på mme, så etterhvert som baby sov gjennom natten (første gang ved to mnd), ble det mindre og mindre melk. Det er nattamming som holder melkeproduksjonen igang. 

Anonymkode: c39d3...fd1

Ser du skriver at overproduksjon er sjeldent. Kan du si noe mer om det? Har du evt. kilder? Jeg har veldig sterk utdrivning (en av grunnene til at jeg vurderer å slutte - baby kaver noe voldsomt ved puppen med mindre jeg pumper ut MYE på forhånd som gis på flaske først, som er tungvint i seg selv når baby er sulten og utålmodig). Var i kontakt med ammehjelpen som sa at problemet med utdrivning kan bli verre dersom man får overproduksjon, og at overproduksjon fort kan skje dersom man hele tiden pumper ut litt mer enn baby drikker.

- ts

Skrevet

Jeg hadde for lite melk, så mulig min erfaring ikke funker for deg, men:

Ga opp amming etter 4 uker, og gikk over til kun pumping. Pumpet 3 ganger om dagen, men gikk etterhvert ned til 2 pumpinger, én på morgen og én på kveld. Gir det jev pumper ut på flaske, så han får 2-3 måltider med morsmelk, og resten med erstatning. Kjøpte en egen melkevarmer som varmer opp kjøleskapskald melk på få minutter mens jeg diller med andre ting 😁

Hjemme bruker vi babybrezza, på tur har jeg kokt vann på termos, og fyller 2/3 av tåteflaske med kokt vann som kjøles ned i løpet av turen. Så tilsetter jeg 1/3 kokt vann (da blir temperaturen perfekt) og pulver, så det tar 1-2 min å lage selve måltidet. 

Noen ganger har vi med morsmelk i kjølebag, som vi varmer opp med vann fra termosen. Da tar vi med en liten plastskål eller ber om å låne en skål på kafe. 

Jeg vasker flasker etterhvert, og steriliserer når det har samlet seg opp noen flasker. Jeg bruker mam-flasker som man kan sterilisere i mikro, veldig praktisk. 

Anonymkode: 33ac5...de8

Skrevet

Jeg pumpet aldri, her var det mme - men jeg synes ikke det var noe stress med koking og sterilisering.  
Fikk en veldig god rutine på alt og det tok meg under et minutt å få ferdig ei flaske, enten vi var ute, hjemme eller midt på natten. Kokte/steriliserte flasker en gang om dagen, hadde alltid vann klart på termos og kokt avkjølt vann på en annen termos - gikk helt strålende. Med førstemann tok det meg kanskje en måned å få inn gode rutiner, men med yngste tok det bare ei ukes tid før rutinene var spikret igjen. Null stress. 

Vil tro det er mer jobb med pumping, men det har jeg som sagt ikke prøvd. 

Anonymkode: 2775a...6df

• Liker 1
Skrevet

For meg funket pumping veldig dårlig.

En ting var ati eldsten var ekstrem klistremerkebaby, som i tillegg måtte trilles konstant for å sove. Så jeg hadde rett og slett forferdelig vanskelig for å få tid til å pumpe, enten var jeg ute og trillet, eller så bar og bar og bar jeg på en baby.. 

En annen ting var at pumpen var ekstremt lite effektiv på mine pupper. Pumpen virker annerledes enn babyen sin munn, og på meg kom det altså nesten ingen melk ut. Selv med nesespray for å få fart på utdrivingen, klarte maks å pumpe 50-60 ml hver gang, og da holdt jeg på i en halvtime.. Så det var jo helt håpløst å skulle fore opp en baby med det.. I tillegg til at det var dritt med tusen smådeler til pumpen som måtte steriliseres og puttes sammen, osv. Det tok så uendelig lang tid, for noe så lite. 

Flasker blir veldig mye enklre om du kjøper deg en dampsterilisator, så slipper du knote med koking. Kjempelett å sterilisere da. Vi hadde en som gikk i mikroen, bare putte alt oppi, inn i mikroen i 2 min, og tadaa, ferdig. 

Det er ikke knot med flasker om du har ferdig sterilisert kokt vann i en termos, og ferdig sterilisert kokt men avkjølt vann i en annen, så blander du bare varmt og kaldt vann til rett temperatur når du trenger det. 

Anonymkode: 129db...e14

• Liker 1
Skrevet

Ser at mange brukte babybrezza. Vil bare si ifra at det ikke er anbefalt men at dte finnes like maskiner som blander på høy nok temp og som da er trygge :) Tippitee eller noe tror jeg det heter. Ser venniner bruke det og det ser veldig praktisk ut!

Anonymkode: 3fa89...015

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg pumpet aldri, her var det mme - men jeg synes ikke det var noe stress med koking og sterilisering.  
Fikk en veldig god rutine på alt og det tok meg under et minutt å få ferdig ei flaske, enten vi var ute, hjemme eller midt på natten. Kokte/steriliserte flasker en gang om dagen, hadde alltid vann klart på termos og kokt avkjølt vann på en annen termos - gikk helt strålende. Med førstemann tok det meg kanskje en måned å få inn gode rutiner, men med yngste tok det bare ei ukes tid før rutinene var spikret igjen. Null stress. 

Vil tro det er mer jobb med pumping, men det har jeg som sagt ikke prøvd. 

Anonymkode: 2775a...6df

Samme her. Å gi mme er virkelig null stress når man gjør som du beskriver. Har aldri forstått de som synes dette er så styrete for det er det virkelig ikke.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ser at mange brukte babybrezza. Vil bare si ifra at det ikke er anbefalt men at dte finnes like maskiner som blander på høy nok temp og som da er trygge :) Tippitee eller noe tror jeg det heter. Ser venniner bruke det og det ser veldig praktisk ut!

Anonymkode: 3fa89...015

Tommy tippee følger heller ikke anbefalingene til helsenorge 😊 den gir en dæsj varmt vann før den fyller på kaldere vann slik at melken blir drikkeklar. Dette er like «ille» som å bruke babybrezza fordi i følge helsenorge skal absolutt alt vannet være minst 70 grader for å sikre riktig temperatur for at eventuelle bakterier dør. Det er ikke nok at bare litt av vannet er det😊 det står her https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/#hygiene-og-tilberedning

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Av ulike grunner så virderer jeg å slutte med amming, og så enten gi morsmelk eller morsmelkerstatning på flaske. Jenta mi er bare 2 måneder gammel, men jeg har kjempa meg gjennom ammingen i håp om at ting ville bli bedre - og nå vet jeg ikke om jeg orker mer.

Men - jeg ser for meg at å gi flaske egentlig er like stress. Både med pumping dersom man skal gi morsmelk, og med blanding osv. dersom man skal gi erstatning.

Vil derfor gjerne høre hvordan hverdagen ser ut hos dere som gir flaske, både dere som gir morsmelk og dere som gir erstatning.

Spesielt du som gir morsmelk - hvilket "system" eller hvilke rutiner har du på pumpingen? Da spesielt med tanke på å unngå overproduksjon. 

Håper på mange svar ♥️

Jeg har kun gitt mme på flaske fordi jeg hadde brystbetennelse som ikke ville gi seg. 

Det vi gjorde var og kjøpe mme blandemaskin . Den blander riktig mengde mme i melka til helt perfekt temp rett i flaska . Det gjør den på under 1 minutt. Vannet som skal i beholderen i maskinen kokes bare opp på forhånd og maskinen sier ifra når det begynner og bli tomt. Da har vi alltid ferdig kokt vann som har kjølt seg ned ferdig til og helles i maskinen. Vi har en maskin som heter BABY BREZZA.  Den har vært noe av det smarteste kjøpet vi har gjort. Den er helt uvurderlig i husholdningen vår. 

Flaskene steriliserer vi i en plastikk sterilisator som vi heller i 200ml vann og putter i mikroen i 3 min og vipps der har vi 6 ferdig steriliserte flasker. Alt i alt har dette gjort hverdagen og for og ikke snakke om natten så helt himmelsk mye lettere for oss enn om vi skulle kokt flasker i kjele og blandet mme selv hver eneste gang. 

Anbefaler disse innkjøpene, de er absolutt verdt hver eneste krone.. 

Anonymkode: 875ff...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tommy tippee følger heller ikke anbefalingene til helsenorge 😊 den gir en dæsj varmt vann før den fyller på kaldere vann slik at melken blir drikkeklar. Dette er like «ille» som å bruke babybrezza fordi i følge helsenorge skal absolutt alt vannet være minst 70 grader for å sikre riktig temperatur for at eventuelle bakterier dør. Det er ikke nok at bare litt av vannet er det😊 det står her https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/morsmelkerstatning/#hygiene-og-tilberedning

Vi har brukt baby brezza og er stor fornøyde. 

Vi koker vannet før det helles i beholderen og når den blander vann og mme kommer det ut i perfekt temperatur. Mme vi bruker skal ikke blandes ut i høyere temperatur enn 37 ..  Så for oss er dette helt trygt med tanke på bakterier osv. Vi har gitt mme nå i 5 mnd og gutten vår er frisk og vokser som han skal. Faktisk litt i overkant av det som står som normalt på vekstgrafen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 18.40):

Vi har brukt baby brezza og er stor fornøyde. 

Vi koker vannet før det helles i beholderen og når den blander vann og mme kommer det ut i perfekt temperatur. Mme vi bruker skal ikke blandes ut i høyere temperatur enn 37 ..  Så for oss er dette helt trygt med tanke på bakterier osv. Vi har gitt mme nå i 5 mnd og gutten vår er frisk og vokser som han skal. Faktisk litt i overkant av det som står som normalt på vekstgrafen. 

Hvilken mme bruker du som bare skal blandes ut i 37 gr? All mme i norge skal blandes ut i 70 grader uavhengig av hva som står på pakken. Bakteriene dør ikke ved 37 gr..etter all oppstyret rundt dette i 2020 endret hipp blant annet på sin Pakning fra 40 gr til 70 gr. bruker baby brezza selv vi, og er også fornøyde. Men man må nesten ha riktig informasjon for å ta et gjennomtenkt valg for seg selv og barnet sitt😊 råder deg til å lese på helsenorge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ga opp etter en måned, og var også redd for stresset med flasker. Jeg pumpet ikke, så ble MME.

Det var ikke så ille med flasker som jeg trodde. Om natten hadde jeg flasker, en termos med temperert vann og ferdig oppmålt pulver stående. Gikk raskt å blande egentlig. På tur gjorde vi det samme.

Senere bestemte vi oss for å kjøpe Baby Brezza, selv om det ikke var anbefalt. Vi hadde brukt Nan, og på pakken sto det at det skulle blandes ut i 40 grader, så vi var ikke bevisste på dette med 70 grader før vi vurderte maskinen. Vi bestemte oss for å kjøpe den likevel, siden vi frem til da hadde blandet ut i 40 grader frem til da uansett. Det gjorde alt mye lettere. På natten var maten bare et tastetrykk unna f. eks.

Baby brezza, nok flasker og dampsterilisator har gjort flaskemating så mye lettere.

Anonymkode: e6ef4...3df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...