Gå til innhold

Arvet et hus, kan jeg male?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet et hus av foreldrene mine som har gått bort. De var så stolte av huset. Stilen er stødig 80 talls, blandet med mye grått som var inn for et par år siden. Det et blandet stilvalg på farger, da foreldrene mine rett og slett var uenige om stil. Slutt resultatet er rotete… Mor like 80 tallet og fargene som fulgte med, og treverket/lister er i 80 talls stil. Så er det far som ville ha alt grått…

Jeg sitter nå med dette huset. Egentlig vil jeg male alt hvitt. Er det ok? Foreldrene mine hadde hatet det, og det sitter derfor langt inne. 

Huset er beiset i brunt utenpå. Egentlig vil jeg male det hvitt utenpå også 😅 Men usikker på hva som bevarer huset best, å fortsette med beis eller begynne med hvitmaling. Hva er mest jobb for fremtiden? De siste årene har far beiset huset hvert 2-3 år

Anonymkode: aa09e...1bb

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Du kan gjøre akkurat hva du vil med huset, det er ditt og det er du som skal bo der. 

Endret av Athena Catalina
Skrevet

Du gjør hva du vil med huset. Man kan ikke tenke på hva foreldrene likte. Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk flytter inn i hus etter foreldrene, såfremt det ikke dreier seg om helt unike eiendommer.

• Liker 1
Skrevet

Mal alt slik du vil☺️ Hva foreldrene dine hadde likt og ikke betyr ikke noe, de skal ikke bo der mer. Det de hadde likt mest av alt er at du skal trives i huset ☺️ 

Er du sikker på at han ikke brukte dekkbeis? Beis er gjennomsiktig. Dekkbeis fins også i hvit. Brune hus er ikke så populære, så hvitt gir bedre verdiøkning. 

Anonymkode: 3f837...af9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Utvendig behandling er lurt å spørre en malebutikk om, du har sikkert et spann med noen rester du kan ta med i butikken. Inne gjør du som du har lyst til. Du bør vurdere om det er enkelte interiørdetaljer etter foreldrene dine du ønsker å ta vare på. Det kan kanskje være hyggelig med en kontrastvegg i gangen som minner om moren din, feks.

Anonymkode: d1170...346

• Liker 3
Skrevet

Mulig foreldrene dine ikke ville hatt huset hvitt selv, men sannsynligvis ville de at du skal ha det bra og trives?

Dessuten er det ditt hus nå, og man er faktisk nødt til å leve livet sitt sånn som man ønsker selv, ikke tenke på hva alle andre hadde villet, og ihvertfall når disse ikke lever lenger.

Mal det hvitt som du ønsker!

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tenkte meg litt om før jeg malte innvendig. Panel er veldig trendy nå, kanskje du heller kan lysbeise det om det er gulnet? 

Anonymkode: 8cc4f...40d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan kanskje være hyggelig med en kontrastvegg i gangen som minner om moren din, feks.

Hilsen Året 2009.

• Liker 1
Skrevet

Som alle sier kan du selvsagt gjøre hva du vil. Skal du bo der selv, så kan du vel ikke bli boende i et museum heller. Men jeg skjønner dilemmaet. Jeg hadde aldri greid å gjøre noe med barndomshjemmet mitt, pga de emosjonelle bindingene. Det lå ute for salg for et par år siden. Jeg var nysgjerrig og gikk inn i annonsen. Men måtte bare gå ut av den, det var forandret så mye. Jeg har minnene inni hodet, og der lever den gamle stilen videre 😍

Skrevet
Athena Catalina skrev (3 timer siden):

Du kan gjøre akkurat hva du vil med huset, det er ditt og det er du som skal bo der. 

En sannhet med modifikasjoner. Man kan male, men ikke i hvilken som helst farge. Maler man det skrikende blått så kan naboer klage og det ender med at man er nødt for å male om huset til en mer passende farge. 
Skal man gjøre en del andre ting så er det mye man må søke om først

Anonymkode: ddb74...783

Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Du gjør hva du vil med huset. Man kan ikke tenke på hva foreldrene likte. Personlig forstår jeg ikke hvorfor folk flytter inn i hus etter foreldrene, såfremt det ikke dreier seg om helt unike eiendommer.

Hvorfor er det vanskelig å forstå? Det syns jeg var rart.

Anonymkode: 4741a...543

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har arvet et hus av foreldrene mine som har gått bort. De var så stolte av huset. Stilen er stødig 80 talls, blandet med mye grått som var inn for et par år siden. Det et blandet stilvalg på farger, da foreldrene mine rett og slett var uenige om stil. Slutt resultatet er rotete… Mor like 80 tallet og fargene som fulgte med, og treverket/lister er i 80 talls stil. Så er det far som ville ha alt grått…

Jeg sitter nå med dette huset. Egentlig vil jeg male alt hvitt. Er det ok? Foreldrene mine hadde hatet det, og det sitter derfor langt inne. 

Huset er beiset i brunt utenpå. Egentlig vil jeg male det hvitt utenpå også 😅 Men usikker på hva som bevarer huset best, å fortsette med beis eller begynne med hvitmaling. Hva er mest jobb for fremtiden? De siste årene har far beiset huset hvert 2-3 år

Jeg skjønner at det er vanskelig å forandre noe . Mitt råd er ; bo deg litt til. Tenk deg om og få eierskap til huset og så kan du lage din egen stil. Klart man tenker på hva foreldrene ville likt og sånn. Og de ser oss jo fra et annet sted etter at de er døde, så respekt er fint. 

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det er helt ok

Anonymkode: 6d378...405

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det vanskelig å forstå? Det syns jeg var rart.

Fordi de aller fleste flytter ut fra foreldrene når de er 18-20 år og arver de 40 -50 år senere. I mellomtiden har de etablert seg og fått familie. Hvorfor skal de da flytte tilbake?

Skrevet
Brunello skrev (8 timer siden):

Fordi de aller fleste flytter ut fra foreldrene når de er 18-20 år og arver de 40 -50 år senere. I mellomtiden har de etablert seg og fått familie. Hvorfor skal de da flytte tilbake?

Fordi man har gode minner knytta til huset? Fordi man vil beholde det i slekta? Fordi det ofte er nedbetalt? osv osv. 

• Liker 2
Skrevet

Om du vil ha det hvitt både ute og inne, så maler du om slik du vil ha det. Det er ditt hus, så da gjør du akkurat som du vil.

Anonymkode: db04f...8b0

Skrevet

Ikke fall i "semtimental-fella" hvor du blir boende i en stil du ikke føler tilhørighet til. 

Da heller vare på gamle bilder av foreldrene dine i huset sitt slik de ville ha det, og så gjør du det om til ditt hjem. Du skal tross alt skape ditt eget liv der nå, og om du tenker på det fra huset sitt side, så vil nok huset at du skal skape en atmosfære som reflekterer deg og din trivsel, ikke at du skal bo som en skygge i et hjem som er til ære for noen andre. 

Mal det slik du ønsker du ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Fordi man har gode minner knytta til huset? Fordi man vil beholde det i slekta? Fordi det ofte er nedbetalt? osv osv. 

Hva med hjemmet en har levd selv med egne barn. Der du har alle de gode minnene fra egne barns oppvekst. Der du har omgangskretsen din osv. at huset er nedbetalt har null betydning. Verdien er arvet uansett, og som oftest er eget hjem også nedbetalt eller lavt belånt. I tillegg dreier det seg ofte om gamle hus som trenger total oppussing for å tilfredsstille neste generasjon.

Skrevet
Brunello skrev (9 timer siden):

Fordi det er en oppgradering fra der de bor med familien nå?
Fordi de liker området de selv har vokst opp i, og ønsker at barna skal få oppleve å vokse opp der de også? 
Kanskje er dette eneste måten å få tak i et hus i det området på, for dem? 

Hva med å ta høyde for at andre gjør andre valg enn deg selv. 

Vi vurderte om vi skulle flytte fra rekkehuset vårt til huset etter svigers. Det var ikke så mye større i boareal enn rekkehuset, men i et boligfelt med kun eneboliger, hadde vaskerom, garasje med lagringsplass, og større hage, og en del annet vi egentlig ønsker oss litt. 
For barna var det overkommelig avstand til venner og skole, så de hadde ikke måttet bytte ut så mye. 

Det var ikke gitt at vi skulle si nei, bare for at selve huset trengte oppussing. 

Og det er mange av de på vår alder, som bytter ut rekkehus med enebolig nå når de er i 40-årene og barna er på vei inn i tenårene. Også uten at de arver et hus.

TS: Du kan velge farge på huset både innvendig og utvendig selv. Gjør det til ditt eget! 
Om du vil kan du flytte vegger også, hvis du ønsker en annen planløsning. 
Bare pass på å bruke maling/beis som er egnet for det du skal male. Til det kan du få hjelp i en byggevarebutikk. 

Anonymkode: 51005...a91

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi det er en oppgradering fra der de bor med familien nå?
Fordi de liker området de selv har vokst opp i, og ønsker at barna skal få oppleve å vokse opp der de også? 
Kanskje er dette eneste måten å få tak i et hus i det området på, for dem? 

Hva med å ta høyde for at andre gjør andre valg enn deg selv. 

Vi vurderte om vi skulle flytte fra rekkehuset vårt til huset etter svigers. Det var ikke så mye større i boareal enn rekkehuset, men i et boligfelt med kun eneboliger, hadde vaskerom, garasje med lagringsplass, og større hage, og en del annet vi egentlig ønsker oss litt. 
For barna var det overkommelig avstand til venner og skole, så de hadde ikke måttet bytte ut så mye. 

Det var ikke gitt at vi skulle si nei, bare for at selve huset trengte oppussing. 

Og det er mange av de på vår alder, som bytter ut rekkehus med enebolig nå når de er i 40-årene og barna er på vei inn i tenårene. Også uten at de arver et hus.

TS: Du kan velge farge på huset både innvendig og utvendig selv. Gjør det til ditt eget! 
Om du vil kan du flytte vegger også, hvis du ønsker en annen planløsning. 
Bare pass på å bruke maling/beis som er egnet for det du skal male. Til det kan du få hjelp i en byggevarebutikk. 

Anonymkode: 51005...a91

Man arver som regel sent i femtiåra og senere. Jeg forstår at folk kan vurdere å ta over foreldrenes bolig når de selv er yngre (foreldrene flytter i leilighet og et av barna flytter inn med sin familie). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...