Gå til innhold

Hva er dårlig og bra kjemi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i det å ha hhv dårlig og bra kjemi med en du treffer/dater?

Anonymkode: 818d9...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er noe en merker og bør ikke trengs å forklares. 

Men avslappa stemning, prat som flyter, gjensidig interesse, felles interesser og en lyst til å bli bedre kjent. 

Anonymkode: 4dc66...ac6

• Liker 3
Skrevet

Litt vanskelig å sette fingeren på sånn direkte, men det er jo gjerne litt enkelt forklart hvordan man klaffer med folk litt uavhengig av mer konkrete faktorer, som feks felles interesser eller at folk er greie/snille, omtenksomme, kjekk etc. Det med kjemi gjelder jo egentlig alle man møter. Men er det snakk om date/potensiell kjæreste/romatisk relasjon/sex partner så er det jo ikke bare hvor uanstrengt det virker å være rundt vedkommende som er avgjørende, da er det jo også hvorvidt det er en tiltrekning/"gnist" der.

Skrevet

Kan det være sånn at en føler kjemi og den andre ikke? 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan det være sånn at en føler kjemi og den andre ikke? 

Ja, men da er det nok mer tiltrekning de føler da kjemi er gjensidig. Har opplevd flere ganger at menn sier vi hadde fantastisk kjemi på daten, mens jeg har følt meg ukomfortabel, at vi ikke hadde noe til felles og at det simpelthen ikke føltes riktig og flytende ut overhode. Jeg er flink til å få andre til å føle seg vel så de har vel misforstått. Ekte kjemi hadde jeg med de to eksene mine, da var det elektrisitet i rommet, timer føltes ut som minutter og praten fløt og alt føltes riktig ut. Det var heldigvis gjensidig. 

Anonymkode: 8e113...203

• Liker 4
Gjest AprilRyan
Skrevet

God kjemi da tenker jeg på at man føler seg avslappet i hverandres selskap og ting føles lett og ting flyter lett. Dårlig kjemi da blir det ofte litt ukomfortabelt og kleint. Man sitter ikke igjen med en god følelse.

Men nervøsitet og andre ting kan også påvirke hvordan det føles. Allikevel opplever jeg at jeg blir mindre nervøs når kjemien er på plass.

Skrevet

God kjemi i  "date-kontekst" er at man er "på nett" og at man liker fremtreden til daten uten å vite stort om personen, og det aller meste flyter veldig bra. Motsatt for omvendt, sånn ca... :vetikke:

• Liker 1
Skrevet

At man er avslappet og ler av de samme tingene. At samtalen flyter lett og man føler det som om man har kjent hverandre en stund. 
Menn kan blande dette med attraksjon. Jeg har vært på flere dater hvor mannen tror vi har kjemi men egentlig er han bare kåt. 

Anonymkode: 222a4...e7c

• Liker 2
Skrevet

Bra kjemi for en dame - du sier ting hun er enig i.

Er ikke verre enn det 😂

Anonymkode: b9a23...d81

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bra kjemi for en dame - du sier ting hun er enig i.

Er ikke verre enn det 😂

Da tror jeg du har misforstått. Det er ikke god kjemi. Man kan fint være uenig og ha god kjemi. Noe av det verste jeg vet er menn som ikke har egne meninger om noe som helst og bare jatter med fordi han ikke tør å si hva han mener. Det er ikke positivt.

Skrevet
1 hour ago, AprilRyan said:

Da tror jeg du har misforstått. Det er ikke god kjemi. Man kan fint være uenig og ha god kjemi. Noe av det verste jeg vet er menn som ikke har egne meninger om noe som helst og bare jatter med fordi han ikke tør å si hva han mener. Det er ikke positivt.

Det er bedre å jatte med enn å si noe som gir dere ubehag, og så må vi forholde oss til deres emosjonelle reaksjoner. Var på sydentur og møtte en kompis som har pult over 700 damer. Han sa til meg at jeg ikke måtte snakke om de tingene jeg snakket om med damer. Det fungerer ikke sa han. 

Da sa jeg at jeg visste. Kvinner er som et regnskap hvor det hun liker å høre gir deg plusspoeng og det hun ikke liker å høre gir deg minuspoeng. Så ligger kunsten i at summen ikke blir på minussiden. Da blir det god kjemi. Man må liksom utfordre henne og så etterpå validere henne sånn at hun føler at hun liksom kjempet for å ha rett. Er egentlig som å snakke til et barn. Da vil hun like deg og føle seg smart og spesiell.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bedre å jatte med enn å si noe som gir dere ubehag, og så må vi forholde oss til deres emosjonelle reaksjoner. Var på sydentur og møtte en kompis som har pult over 700 damer. Han sa til meg at jeg ikke måtte snakke om de tingene jeg snakket om med damer. Det fungerer ikke sa han. 

Da sa jeg at jeg visste. Kvinner er som et regnskap hvor det hun liker å høre gir deg plusspoeng og det hun ikke liker å høre gir deg minuspoeng. Så ligger kunsten i at summen ikke blir på minussiden. Da blir det god kjemi. Man må liksom utfordre henne og så etterpå validere henne sånn at hun føler at hun liksom kjempet for å ha rett. Er egentlig som å snakke til et barn. Da vil hun like deg og føle seg smart og spesiell.

Så en som har ligget rundt er en du hører på? Det er sikkert mer konstruktivt å høre på noen som har vært i flere forhold enn en som er mest opptatt av å komme i buksa på dem.

Men noe sier meg at menn som har slike holdninger ikke akkurat er de som har særlig respekt for kvinner.

Uansett så finnes det ikke noe kjedeligere enn menn som alltid er enig med deg og aldri tør å si imot.

Skrevet
1 minutt siden, AprilRyan said:

Så en som har ligget rundt er en du hører på? Det er sikkert mer konstruktivt å høre på noen som har vært i flere forhold enn en som er mest opptatt av å komme i buksa på dem.

Men noe sier meg at menn som har slike holdninger ikke akkurat er de som har særlig respekt for kvinner.

Uansett så finnes det ikke noe kjedeligere enn menn som alltid er enig med deg og aldri tør å si imot.

Han får det til og har drøssevis av damer etter han. Tror jeg hører på han som veit hvordan damer fungerer. Han har vært i forhold også.

Kanskje han mistet respekten for kvinner etter å ha opplevd og erfart åssen dere er.

Ja det kan jeg nok tro. For det meste vil kvinnfolk ha en som utfordrer henne, sånn at hun kan lære av hva han sier og så utfordre/dominere venninnegjengen. Han er bare et redskap hun bruker for å nå høyere opp sosialt.

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han får det til og har drøssevis av damer etter han. Tror jeg hører på han som veit hvordan damer fungerer. Han har vært i forhold også.

Kanskje han mistet respekten for kvinner etter å ha opplevd og erfart åssen dere er.

Ja det kan jeg nok tro. For det meste vil kvinnfolk ha en som utfordrer henne, sånn at hun kan lære av hva han sier og så utfordre/dominere venninnegjengen. Han er bare et redskap hun bruker for å nå høyere opp sosialt.

Han vet hvordan han skal få dem til sengs, men han vet ikke hvordan (intelligente) kvinner fungerer av den grunn.

Tja, ikke slik det fungerer. Vil tro at man i sunne forhold kan lære av hverandre. I hvert fall har jeg gjort det i mine forhold. Da kan man lære av hverandres erfaringer og meninger. Det du snakker høres ut som noe man har lært på visse sider der menn ikke akkurat har hyggelige holdninger mot kvinner.

Men uansett så har det å jatte med andre lite med kjemi å gjøre.

Endret av AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg dauer!! 😄

Anonymkode: 67ca8...677

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg tenker jo også at når man får nye venner er det fordi man har god kjemi. Jeg tenker at man kan ha en date hvor det er god kjemi, og begge føler det, men bare den ene er tiltrukket. Jeg har hatt en del slike dater. Har kjempefine og ganske morsomme samtaler, men jeg merker fort underveis om jeg er tiltrukket eller ikke. For meg er god kjemi OG tiltrekning helt vesentlig for at jeg skal fortsette å date vedkommende.

Anonymkode: 67ca8...677

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AprilRyan said:

Han vet hvordan han skal få dem til sengs, men han vet ikke hvordan (intelligente) kvinner fungerer av den grunn.

Tja, ikke slik det fungerer. Vil tro at man i sunne forhold kan lære av hverandre. I hvert fall har jeg gjort det i mine forhold. Da kan man lære av hverandres erfaringer og meninger. Det du snakker høres ut som noe man har lært på visse sider der menn ikke akkurat har hyggelige holdninger mot kvinner.

Men uansett så har det å jatte med andre lite med kjemi å gjøre.

Ja synd for han at han har mindre intelligente og vakre kvinner som er villige til å bli sammen med han. Mens du er intelligent og singel mest sannsynligvis.

Igjen, du er singel mest sannsynligvis og får det ikke til. Så jeg velger heller å høre på han sånn at jeg kan få vakre, men mindre intelligente kvinner etter meg. Du som kvinne har ingenting å lære meg annet enn hedonisme og egoisme. Alt du har av kunnskap kan jeg også oppsøke fordi det er noe som heter internett. Forskning har jeg null problem med å lese uansett fagfelt.

Joda, det har absolutt noe med kjemi å gjøre. Når det er god stemning så er det god kjemi. Og en kvinnes oppfattelse av god stemning er at hennes følelser er i harmoni. Derfor jeg nevnte det med regnskapet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 18.04):

"Kjemi" er egentlig bare et ullent uttrykk som beskriver at man føler seg bra på den rette måten sammen med en bestemt person.

Du spør om det et mulig at én føler god kjemi mens den andre ikke gjør det. Og svaret er et utvetydig ja.

Det er faktisk dette som er litt av poenget – at kjemi handler om hvor bra, og hvordan bra, akkurat du føler deg sammen med noen.

Den kanskje enkleste måten å forstå dette er å se på to hormoner: Dopamin og oksytocin.

Dopamin er et "belønningshormon" som gir en lykkerus-aktig følelse. Dette hormonet er viktig i sjekking for å frembringe den spennende opplevelsen av å være forelsket.

Oksytocin er et "tilknytningshormon" som gir følelse av samhørighet. Dette hormonet er viktig i sjekking for å frembringe den betryggende opplevelsen av et "oss to".

Og greia er at sjekking går ut på å frembringe begge i den du prøver å sjekke opp – kanskje spesielt hvis du prøver å sjekke opp en kvinne.

Men rekkefølgen er også viktig: Dopamin først, oksytocin etterpå. Hvis du starter med følelsen av samhørighet uten først å ha etablert følelsen av tiltrekning er du per definisjon blitt en venn. Og nei, dette er ikke et godt utgangspunkt for sjekking!

Så "kjemi" er rett og slett en eufemisme for å føle samhørighet med en du er tiltrukket av.

Og ja, det handler faktisk om kjemi: Hormonkjemi.

• Liker 1
Skrevet
AprilRyan skrev (11 timer siden):

Men han er på mange måter inne på noe. Men det gjelder ikke bare kvinner. Det gjelder mennesker, dyr også forsåvidt.

Men jo mer positivt vi ser, hører og erfarer...jo bedre liker vi stort sett personen. Blir det for mye negative ting, så liker vi ikke personen så godt.

Har man litt balanse i det når det gjelder personer man liker, ikke er for negativ, passer på at man viser at man setter pris på personen.....så vil personen like deg mer og.....

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
*Mocca* skrev (6 minutter siden):

Men han er på mange måter inne på noe. Men det gjelder ikke bare kvinner. Det gjelder mennesker, dyr også forsåvidt.

Men jo mer positivt vi ser, hører og erfarer...jo bedre liker vi stort sett personen. Blir det for mye negative ting, så liker vi ikke personen så godt.

Har man litt balanse i det når det gjelder personer man liker, ikke er for negativ, passer på at man viser at man setter pris på personen.....så vil personen like deg mer og.....

Ja, man kan få et positivt inntrykk av noen som er flinke sosialt og som er gode på inkludere og få folk til å føle seg sett.

Det er ikke dermed sagt at man ønsker å ligge med vedkommende eller gå videre med mer seriøst. Jeg har også møtt sånne som er sånn med alle og blir godt likt, men det er ikke nødvendigvis noen tiltrekning der og så er det noe annet enn å jatte med sånn som enkelte menn tror at man må med kvinner.

Dessuten blir vel dette litt på siden av det vedkommende mener. Der han mener at man må si det kvinner ønsker å høre og ser ut til å tro at det er en oppskrift på suksess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...