Gå til innhold

Barnet mitt har begynt å kalle kjæresten min «pappa»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 2 år og faren hans døde da jeg var gravid med han. Jeg har i ett år hatt en ny kjæreste og jeg var hele tiden tydelig på at jeg ikke ønsket at barnet mitt skulle kalle han pappa, ut av respekt for hans egentlige far. Nå sa barnet plutselig pappa til kjæresten min og jeg ble helt satt ut. Jeg skjønner jo at hanner den eneste farsfiguren han kjenner, men hva med minnet av den faren hans? Jeg vet at farmor og farfar hadde blitt helt knust om de hørte han si det. 

Hvordan ville dere løst dette?

Anonymkode: 069d5...daf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min sønn er 2 år og faren hans døde da jeg var gravid med han. Jeg har i ett år hatt en ny kjæreste og jeg var hele tiden tydelig på at jeg ikke ønsket at barnet mitt skulle kalle han pappa, ut av respekt for hans egentlige far. Nå sa barnet plutselig pappa til kjæresten min og jeg ble helt satt ut. Jeg skjønner jo at hanner den eneste farsfiguren han kjenner, men hva med minnet av den faren hans? Jeg vet at farmor og farfar hadde blitt helt knust om de hørte han si det. 

Hvordan ville dere løst dette?

Hva sier kjæresten din da? 

Sønnen din husker ikke og forstår ikke at han har hatt en pappa som døde. Hjelper ikke hvor mye dere har snakket om han eller vist bilder, en toåring kobler ikke sånt. 

Hva med å bruke pappa"Roger" feks i stedet for bare pappa hvis kjæresten din synes det er greit? Dere bør også være rimelig sikre på forholdet deres om pappaRoger blir brukt framover. 

Anonymkode: c7eab...23b

• Liker 8
Skrevet

Vet han at pappaen er død?

Anonymkode: 01bb6...e12

• Liker 1
Skrevet

Eller far om kjæresten din og pappa om han som er død? 

Anonymkode: c7eab...23b

• Liker 4
Skrevet

Litt spesielt, når kjæresten din sannsynligvis kommer til å bli som en far hvis forholdet varer. Kall han far istedet for pappa evt.?

Anonymkode: 56d12...4cf

• Liker 4
Skrevet

Du kan ikke legge et sånt ansvar over på en 2 åring. Følelsene dere voksne har om det er ikke 2 åringens ansvar. Å om dette forholdet varer, hvorfor er det så ille at han kalles pappa? Som du sier så er dette den farsfiguren ungen kjenner. 

Anonymkode: 64428...ab6

• Liker 24
Skrevet (endret)

Med en så ung en så tror jeg jeg hadde vært utelukkende glad for at han har en "pappa" i livet sitt, selv om jeg skjønner at det kan føles sårt. Så kan man heller kalle bio pappa for far eller noe og selvsagt fortsette og snakke om han, Ikke skyve han ut av bildet 😊 

Dere må gjøre det som føles rett for dere selvsagt, men hadde nok veid barnets beste over strengt tatt ubetydelige detaljer som egentlig ikke spiller noen rolle fra eller til ifht hans døde far. Kan vell fort skape mer problemer ifht tilknytning og selvfølelse osv å skulle styre hvilke  ord/benevnelser en 2 åring skal få lov eller ikke lov til å bruke. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 4
Skrevet

Her døde barnefar da barna var 2 år og 1 år. Hadde kjæreste fra minste var 6mnd. Og her lot vi barna selv bestemme. Vi rettet ikke på dem. Eldste spurte etter faren en god stund, til alle menn han så, i bhg ect. Og da mannen min til slutt svarte ja på pappa, så lyste gutten opp. Det var en tilvenning for oss. Men for barna har det vært naturlig. Vi er gift den dag i dag, og vært sammen siden de var små, nå er de ungdommer. Og bf blir kalt pappa"navn", mens mannen min er pappa. Og jeg er så glad for at både mannen og barna ser på hverandre som en ekte familie.

Men jeg tenker at det viktigste er å tenke på barnet ditt. Ikke hva fars foreldre tenker ect.

Anonymkode: 78011...ce1

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Du det skal eg seie deg.

Mine barn var eldre en din når faren døde , dei to yngste starta å kalle min nye mann for pappa.

Barnar biologiske besteforeldre farmor, klarte ikke å styre seg og poengterte til ungene at stefar ikke var faren deira.

Min datter har selv fått et barn og bor ikke i lag med barnets far og har fått ny kjæreste. Hun har selv tatt opp dette med barnets biologiske far og farmor at om ungen skulle komme til å kalle en stefar for pappa i fremtiden , får dei ikke lov å sei at han er ikke faren din eller snakke ned en stefar slik hun opplevde hos sin farmor. 

Så dette må du faktisk la ditt barn bestemme selv hva han vil kalle en eventuell stefar. Ikke gi barnet dårlig samvittighet for en slik situasjon. Ungen husker ikke faren så forvente at ungen skal ta hensyn til voksne folk sine følelser er ikke bra.

Anonymkode: b33d5...517

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet han at pappaen er død?

Anonymkode: 01bb6...e12

Ja, på sin måte. Vi snakker om han, ser på bilder og videoer. Barnet har også god kontakt med far sin side av familien. Samtidig er hen jo bare 2, så forståelsen er  begrenset.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ikke legge et sånt ansvar over på en 2 åring. Følelsene dere voksne har om det er ikke 2 åringens ansvar. Å om dette forholdet varer, hvorfor er det så ille at han kalles pappa? Som du sier så er dette den farsfiguren ungen kjenner. 

Her er svaret på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 0870f...155

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg legger ikke «ansvaret» på barnet, jeg undrer meg bare over hva som er riktig å gjøre. Jeg har vært tydelig med kjæresten min om at gan ikke skal kalle seg pappa eller oppmuntre det, men nå er jo barnet så stort at barnet selv har tanker rundt det. 

ts

Skrevet

Her er svaret på spørsmålet ditt.

Ingen sier at barnet ikke kan ha et godt forhold til denne mannen uansett hvordan forholdet går 

• Liker 1
Skrevet

Min datter vokste opp uten faren sin rundt seg, og jeg så hvilket savn det var. Tidvis hjerteskjærende, selv om det gikk bra (hun har nå sporadisk kontakt med biologisk far, og har også en bonusfar). Hun hadde en far i live, men fraværende, men hos dere er far borte.

En 2 åring har ingen måte å forstå det konseptet. Barnets behov og følelser trumfer dine og farmors, forutsatt at det er stor sannsynlighet for at forholdet til bonusfar varer og at han ønsker den rollen. Vil dere virkelig frata ham følelsen av en far av hensyn til en som ikke er blant dere lenger?

Anonymkode: a08a1...c44

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg legger ikke «ansvaret» på barnet, jeg undrer meg bare over hva som er riktig å gjøre. Jeg har vært tydelig med kjæresten min om at gan ikke skal kalle seg pappa eller oppmuntre det, men nå er jo barnet så stort at barnet selv har tanker rundt det. 

ts

Jeg tenker at barnet må få bestemme dette selv. Jeg skjønner at dette er sårt for dere voksne, men jeg er litt enig med brukeren som skriver at dere legger ansvar på barnet. 

Anonymkode: b46d8...1e4

• Liker 3
Skrevet

Kan noen i barnehagen ha sagt «nå kommer pappa å henter deg»? Uansett vil jeg tro det er snakk om mamma og pappa i barnehagen, og at barnet har generalisert dette over på stefar? Hva med å finne et alternativt navn på stefar? Dersom dere kaller han det hjemme, vil barnet fort ta til seg det… 

Anonymkode: 2cf81...bd5

Skrevet

Da er det kanskje på tide å tenke langsiktig? Hva vil du med denne mannen, hva tenker du, hva tenker han? Kunne dere tenkt dere at han adopterer sønnen din på sikt? 

Det verste her ser jeg for meg er at dere holder sammen i mange år uten at samboeren din blir juridisk pappa for barnet, så går dere fra hverandre og barnet mister da enda en pappa.

Det viktigste her er faktisk barnet, ikke hva besteforeldre eller du føler...ja, bf vil alltid være biologisk far og skal aldri glemmes, men en pappa er så utrolig mye mer enn biologi, uansett hvor brutalt det er å innse.

Anonymkode: 38372...230

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, på sin måte. Vi snakker om han, ser på bilder og videoer. Barnet har også god kontakt med far sin side av familien. Samtidig er hen jo bare 2, så forståelsen er  begrenset.

ts

Min bror vokste opp uten sin far, døde når han var 2 år.

Nå hadde ikke min mor ny stabil samboer etter det - men han kalte min far (som han avogtil overnatter hos) «pappa*navn*, og sa en gang at han «hadde 3 pappaer - en i himmelen, pappaX(min far) og pappabestefar». 

Ikke krev at ungen skal ha et forhold til noe han ikke har begrepsapparat til å forstå.

Men dere kan jo omtale kjæresten din som «pappa» og så navnet hans. Om forholdet er stabilt. 

Anonymkode: 7b13c...ffa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen sier at barnet ikke kan ha et godt forhold til denne mannen uansett hvordan forholdet går 

Nei, og hvor har du det fra? Tråden handler heller ikke om barnet kan ha et godt forhold til denne mannen eller ikke. Er et godt forhold ensbetydende med å kalle dem pappa mener du?

• Liker 1
Skrevet

Nei, og hvor har du det fra? Tråden handler heller ikke om barnet kan ha et godt forhold til denne mannen eller ikke. Er et godt forhold ensbetydende med å kalle dem pappa mener du?

Har jeg sagt det? Nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...