Gå til innhold

Hvis du var diktator for hele verden..

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
Skrevet
ekkoet skrev (1 minutt siden):

Men man ender uansett opp med lovlige og ulovlige våpen, det er jo litt det samme som vi har i dag 

Ja, det har du rett i 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Se der ja, jeg tror vi kunne samarbeidet! 

Anonymkode: c64c7...a13

Aha, se der ja -begynnelsen på demokrati! 😄

Anonymkode: 8de18...a6b

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (26 minutter siden):

Og takk og farvel til naturen og økonomien.

En oljebasert økonomi har uansett ingen fremtid. Om ikke annet blir reservene brukt opp hvis ikke naturen er ødelagt lenge før.

Like greit å rive av plasteret. Være tøff nok til å velge det minste av to onder selv om det har ulemper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

- Jeg hadde gjort det ulovlig å drive industrilandbruk med dårlig dyrevelferd, og innført strenge krav til hvor mange dyr man kan ha per areal, krav om at alle dyr skal se dagslys, ha passe temperatur, egnet underlag, mulighet til sosialisering etc. brudd på disse kravene ville føre til enorme bøter, fengselstraff og at man mister retten til å eie dyr for alltid. Lakseoppdrett etc kommer under samme reglene.

- like strengt straff for å torturere et dyr som et menneske - å avlive dyr kan være nødvendig, både i forhold til skade, til mat, for å forsvare andre dyr, eller å avlive et dyr som et sykt eller skadet.

- ettbarnspolitikk i hele verden, sterilisering utført etter fødselen.

- 90 % arveavgift

- strengere straffer for pedofili, voldtekt, voldsforbrytelser og hærverk

- forbudt planlagt foreldelse på produkter, produsent er ansvarlig for reparasjon. Avgifter som forhindrer masseproduksjon av ræl. Ulovlig å bruke plast i klesplagg eller sko der det ikke er nødvendig,. Eksempel: regntøy er vanskelig å lage uten plast, så der kan det være lov men må bli myyye dyrere. Hettegenser, t-skjorte, joggebukse, kjole og skjørt kan fint lages uten plast, og der burde det være ulovlig. Store avgifter på plastleker etc, og ikke lov med unødvendig plastemballasje. Eksempel; en del mat får bedre holdbarhet om det er pakket i plast, da anses det som nødvendig. Batterier eller en visp til kjøkkenet trenger ikke å ha plastemballasje, og en barbiedukke trenger heller ikke å ha plastemballasje i tillegg til å være pakket inn i plast. Barbiedukken og lekebilen bør i tillegg ha store avgifter så de blir dyre - da vil de fleste kjøpe mye færre leker, det blir mindre avfall, og barna setter mest sannsynlig mye mer pris på de få lekene de har. 

- ingen moms eller avgifter på de som driver med reparasjoner. 

- store avgifter på all ultraprocessert mat, rimeligere for rene råvarer. 

- gratis kollektivtransport

- rasjonering på flyreiser, f.eks. max 2 t/rt flyturer per år per person. Kan ikke kompenseres med å betale mer, sånn at rike folk kan fortsette som før mens middelklassen og de fattige må svi alene. Man kan søke om ekstra tur hvis nødvendig for helsehjelp eller lignende. 

- toprissystem på strøm og vann, og både strøm, vann, mat og bolig skal være rimelig priset om man holder seg til et nøkternt nivå. Ting må bli dyrere, nødvendigheter må bli billigere. Ingen trenger å eie mer enn 10 t-skjorter. Egentlig trenger ingen å eie mer enn 5 t-skjorter.

- alle nye bygg skal være estetisk vakre. Jeg vurderer totalforbud mot bygninger uten spir, men i det minste skal sånne stygge firkantede kassebygg bli stengt forbudt. Svært strenge regler for videre inngripen i naturen mtp byggeprosjekter etc. Krav om grøntområder, parker og å la store trær få stå, de må evt bygges rundt. Høyere takhøyde som standard innendørs da dette er bevist å gi bedre trivsel på mindre areal, og vil derfor veie opp for det minimale energitapet dette vil medføre. Solcellepaneler på alle bygg der dette er mulig

- masse forskning på å utvikle og effektivisere solcelle-energi - kanskje noen kan finne en måte å lage energi av regn også. Forbedre batterier og energieffektivisering av alt som krever elektrisistet.

- alle skoler skal ha nok lærere med god utdannelse, små klasser.

- Mye strengere regler for miljøgifter, mikroplastutslipp, sprøytemidler og lignende

- religion er en privatsak og man kan ikke kreve eller forvente spesialbehandling på grunnlag av religion, og kan heller ikke diktere andre, inkludert egne familiemedlemmer, på bakgrunn av religion.

- legalisert cannabis

- ingen livsforlengde behandling til pleiepasienter, kun lindrende. Dette til fordel både for de pleietrengende som ikke blir seigpint, og frigjør ressurser samfunnsøkonomisk. Større krav til livskvalitet på sykehjem den tiden de lever, med nok bemanning, god mat, adekvat pleie etc. 

- massiv skatt på all form for sekundærbolig. Staten må eie og leie ut leieboliger til en nøktern pris.

...sånn første par ukene, så tar vi det videre derfra.

Så mye jeg ikke tenkte på i farta selv!

Selvfølgelig skulle vi gjort dette også, enig i alt!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Pussig at alle som skulle vært diktator vil at alle skal følge ett tankesett og kun da diktator sitt . Hvordan skape fred i verden sånn? 

Anonymkode: e9ecd...780

Jammen, ikke vær så dyyyyp og serrrrriøs'a, ingen her tror de faktisk skal bli diktatorer.

Men det er jo lov å håpe... 😁

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Derfor demokrati ikke fungerer. Diktatur er den beste styreformen men det er så vanskelig å finne den rette diktatoren.

Anonymkode: f5259...3dd

Og det konkluderer du med etter å ha lest denne tråden??
Om man skal "finne" en diktator, forutsetter det et slags demokrati inntil denne diktatoren blir valgt. Alternativt tvinger diktatoren seg fram til makt, selv om det kanskje ikke er så lett i noenlunde stabile samfunn, men man er da garantert å få en som er kynisk og hensynsløs på toppen av alle andre ville ideer vedkommende måtte ha.
Diktatur er mer effektivt enn demokrati når det gjelder å få gjennom endringer, men det hjelper lite når endringene det er snakk om er lite gjennomtenkte og/eller negative for befolkningen, slik det gjerne blir når en person skal bestemme alt og få alt og alle til å danse etter hans/hennes pipe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjort brystreduksjoner forbudt. Og brystforstørrelser gratis. Det hadde også blitt forbudt for kvinner å gå med truse. Og påbudt for kvinner å gå med korte skjørt. 

Anonymkode: e9ef7...53d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

En oljebasert økonomi har uansett ingen fremtid. Om ikke annet blir reservene brukt opp hvis ikke naturen er ødelagt lenge før.

Like greit å rive av plasteret. Være tøff nok til å velge det minste av to onder selv om det har ulemper.

Vet ikke om jeg ser noen fordel i å ødelegge naturen for å få på plass ineffektiv og forurensende "grønn" energi. Om man er opptatt av CO2 i atmosfæren gir vel neppe rasering av skog til fordel for utvinningsprosjekter, søppelfyllinger, fabrikker og vind- og solanlegg noen stor gevinst.

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (16 minutter siden):

Vet ikke om jeg ser noen fordel i å ødelegge naturen for å få på plass ineffektiv og forurensende "grønn" energi. Om man er opptatt av CO2 i atmosfæren gir vel neppe rasering av skog til fordel for utvinningsprosjekter, søppelfyllinger, fabrikker og vind- og solanlegg noen stor gevinst.

Bra ikke du er diktator, tenker jeg. Du ville i brukt opp oljen og gassen i løpet av et par generasjoner. Så måtte man gått over på  oljesand og tjæresand. Da må man rasere stadig nye områder til det også er tomt.

Solenergi og vind gir praktisk talt ingen utslipp av CO2. Spesielt ikke når energien til å produsere dem også er grønn. Man må unngå å bygge der det er åker, myr og skog, men det er mer enn nok stein og sand i verden.

(Jeg har mest tro på sol må jeg si. Jeg synes vind gir mye rasering i forhold til hva man får igjen)

Skrevet
Isambard skrev (55 minutter siden):

Bra ikke du er diktator, tenker jeg. Du ville i brukt opp oljen og gassen i løpet av et par generasjoner. Så måtte man gått over på  oljesand og tjæresand. Da må man rasere stadig nye områder til det også er tomt.

Solenergi og vind gir praktisk talt ingen utslipp av CO2. Spesielt ikke når energien til å produsere dem også er grønn. Man må unngå å bygge der det er åker, myr og skog, men det er mer enn nok stein og sand i verden.

(Jeg har mest tro på sol må jeg si. Jeg synes vind gir mye rasering i forhold til hva man får igjen)

Nei, det er faktisk ikke noe mål for meg å bruke mest mulig olje og gass. Men å fase dem ut forutsetter at man har alternativer som virker. Pr nå har vi bare vannkraft og atomkraft som kan gi en stabil energitilførsel.
Men som diktator ville jeg nok kuttet alle subsidier og andre fordeler til spesielt alle vindkraftbaroner slik at man kunne komme seg ut av den blindgata vindkraft er og heller utforske nye alternativer. Sol kan umulig være stort å satse på i Norge der sola bare såvidt tipper over horisonten halve året når attpåtil energibehovet er størst.

Ellers kan man ikke se på regnskapet for sol og vind når anleggene er i drift. Utstyr må produseres, anlegg må anlegges, vedlikehold må vedlikeholdes og utslitt utstyr må skrotes og byttes ut. Vindturbinblader har uforholdsmessig kort levetid, f.eks. Og det er ikke småtteri man må bygge, man må ha en enorm overkapasitet for å oppveie for den væravhengige  og variable produksjonen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde gjort brystreduksjoner forbudt. Og brystforstørrelser gratis. Det hadde også blitt forbudt for kvinner å gå med truse. Og påbudt for kvinner å gå med korte skjørt. 

Håper det da også ble påbudt å kastrere og kappe av pikken på mannfolka i dette samfunnet. Gjerne også skjære av hendene deres, rundt 7års alder (ofte blir jentebarn omskåret i denne alderen i dag).

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (29 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke noe mål for meg å bruke mest mulig olje og gass. Men å fase dem ut forutsetter at man har alternativer som virker. Pr nå har vi bare vannkraft og atomkraft som kan gi en stabil energitilførsel.
Men som diktator ville jeg nok kuttet alle subsidier og andre fordeler til spesielt alle vindkraftbaroner slik at man kunne komme seg ut av den blindgata vindkraft er og heller utforske nye alternativer. Sol kan umulig være stort å satse på i Norge der sola bare såvidt tipper over horisonten halve året når attpåtil energibehovet er størst.

Ellers kan man ikke se på regnskapet for sol og vind når anleggene er i drift. Utstyr må produseres, anlegg må anlegges, vedlikehold må vedlikeholdes og utslitt utstyr må skrotes og byttes ut. Vindturbinblader har uforholdsmessig kort levetid, f.eks. Og det er ikke småtteri man må bygge, man må ha en enorm overkapasitet for å oppveie for den væravhengige  og variable produksjonen.

Norge har vannkraft. Med litt sparing bør det holde.

Uansett alle innvendingene dine så produserer sol og vind mye mer energi enn man putter inn i utbygging, drift og skroting. Ingen har glemt det du nevner.

Folk har større tendens til å "glemme" at det krever mye energi å utvinne olje, og at man får et stort tap når den forbrennes i en motor.

Faktisk kommer grønn energi veldig bra ut når man ser på netto energi.

Skrevet

Tvangs sterilisert hele verdens befolning 

Anonymkode: be8dc...46a

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Diktatur er den beste styreformen men det er så vanskelig å finne den rette diktatoren.

Anonymkode: f5259...3dd

🙋‍♂️

Anonymkode: 00f69...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 17.50):

Satt aldersgrense på internett, alle født før 1985 fikk ikke tilgang til annet enn NRK og én annen valgfri nyhetsnettside. 
Det er også prøvsbetinget. Poster du én latterlig ting (feks Minions meme, personangrep i kommentarfelt på SoMe etc) er det rett ut og du mister all internett, for alltid. 

Anonymkode: d10c5...e6d

Nektet alle født etter 1985 å være på kvinneforum 😉

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Brystreduksjoner har vi for helsen. Jeg ville bestemt at det var opp til hver enkelt hvordan de skulle se ut.

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg hadde vært ganske fornøyd med å forby religion for mennesker under 18 år. At slik indoktrinering faktisk er lov er helt utrolig.

Kunne også tenke meg å transportere alle med cluster b-diagnoser til Mars, så alle andre kunne få være i fred. Kjedelig for de som er fan av politikere og influensere, kanskje, men det får de tåle.

Anonymkode: 79404...13e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde innført rettigheter for alle folkeslag ift språk og kultur og en viss selvbestemmelse, slik at ingen folkeslag ble utsatt for systematisk diskriminering

Gratis prevensjon til alle, og innført rett til liv fra unnfangelse til naturlig død. Ingen kjønnsdiskriminering, alle barn skal ha obligatorisk skolegang

Ingen rike land har rett til å ytterligere øke son levestandard før fattige land har fått løftet sin

Kraftig satsing på fornybar energi  f eks solpaneler og undervannskraft.

Hatt en begrenset markedsøkonomi, investering skal lønne seg, men sette etvtak på hvor mye de rikeste kan ha av penger  ig bruke de økte skatteinntektene på å løfte de svakeste.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

- Jeg hadde gjort det ulovlig å drive industrilandbruk med dårlig dyrevelferd, og innført strenge krav til hvor mange dyr man kan ha per areal, krav om at alle dyr skal se dagslys, ha passe temperatur, egnet underlag, mulighet til sosialisering etc. brudd på disse kravene ville føre til enorme bøter, fengselstraff og at man mister retten til å eie dyr for alltid. Lakseoppdrett etc kommer under samme reglene.

- like strengt straff for å torturere et dyr som et menneske - å avlive dyr kan være nødvendig, både i forhold til skade, til mat, for å forsvare andre dyr, eller å avlive et dyr som et sykt eller skadet.

- ettbarnspolitikk i hele verden, sterilisering utført etter fødselen.

- 90 % arveavgift

- strengere straffer for pedofili, voldtekt, voldsforbrytelser og hærverk

- forbudt planlagt foreldelse på produkter, produsent er ansvarlig for reparasjon. Avgifter som forhindrer masseproduksjon av ræl. Ulovlig å bruke plast i klesplagg eller sko der det ikke er nødvendig,. Eksempel: regntøy er vanskelig å lage uten plast, så der kan det være lov men må bli myyye dyrere. Hettegenser, t-skjorte, joggebukse, kjole og skjørt kan fint lages uten plast, og der burde det være ulovlig. Store avgifter på plastleker etc, og ikke lov med unødvendig plastemballasje. Eksempel; en del mat får bedre holdbarhet om det er pakket i plast, da anses det som nødvendig. Batterier eller en visp til kjøkkenet trenger ikke å ha plastemballasje, og en barbiedukke trenger heller ikke å ha plastemballasje i tillegg til å være pakket inn i plast. Barbiedukken og lekebilen bør i tillegg ha store avgifter så de blir dyre - da vil de fleste kjøpe mye færre leker, det blir mindre avfall, og barna setter mest sannsynlig mye mer pris på de få lekene de har. 

- ingen moms eller avgifter på de som driver med reparasjoner. 

- store avgifter på all ultraprocessert mat, rimeligere for rene råvarer. 

- gratis kollektivtransport

- rasjonering på flyreiser, f.eks. max 2 t/rt flyturer per år per person. Kan ikke kompenseres med å betale mer, sånn at rike folk kan fortsette som før mens middelklassen og de fattige må svi alene. Man kan søke om ekstra tur hvis nødvendig for helsehjelp eller lignende. 

- toprissystem på strøm og vann, og både strøm, vann, mat og bolig skal være rimelig priset om man holder seg til et nøkternt nivå. Ting må bli dyrere, nødvendigheter må bli billigere. Ingen trenger å eie mer enn 10 t-skjorter. Egentlig trenger ingen å eie mer enn 5 t-skjorter.

- alle nye bygg skal være estetisk vakre. Jeg vurderer totalforbud mot bygninger uten spir, men i det minste skal sånne stygge firkantede kassebygg bli stengt forbudt. Svært strenge regler for videre inngripen i naturen mtp byggeprosjekter etc. Krav om grøntområder, parker og å la store trær få stå, de må evt bygges rundt. Høyere takhøyde som standard innendørs da dette er bevist å gi bedre trivsel på mindre areal, og vil derfor veie opp for det minimale energitapet dette vil medføre. Solcellepaneler på alle bygg der dette er mulig

- masse forskning på å utvikle og effektivisere solcelle-energi - kanskje noen kan finne en måte å lage energi av regn også. Forbedre batterier og energieffektivisering av alt som krever elektrisistet.

- alle skoler skal ha nok lærere med god utdannelse, små klasser.

- Mye strengere regler for miljøgifter, mikroplastutslipp, sprøytemidler og lignende

- religion er en privatsak og man kan ikke kreve eller forvente spesialbehandling på grunnlag av religion, og kan heller ikke diktere andre, inkludert egne familiemedlemmer, på bakgrunn av religion.

- legalisert cannabis

- ingen livsforlengde behandling til pleiepasienter, kun lindrende. Dette til fordel både for de pleietrengende som ikke blir seigpint, og frigjør ressurser samfunnsøkonomisk. Større krav til livskvalitet på sykehjem den tiden de lever, med nok bemanning, god mat, adekvat pleie etc. 

- massiv skatt på all form for sekundærbolig. Staten må eie og leie ut leieboliger til en nøktern pris.

...sånn første par ukene, så tar vi det videre derfra.

Må si meg veldig enig med deg meste du nevner 🙌

Anonymkode: ac32f...1ba

• Liker 1
Skrevet

Det er forresten interessant hvordan mange vanlige folk ville blitt grusomme diktatorer som vil detaljstyre alles liv.

Helt ned til å forby moderne arkitektur.

Om ikke annet lærer man å sette mer pris på Støre, med alle hans feil og mangler.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...