Gå til innhold

En liten brannfakkel angående barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor har det seg sånn at de mest uoppdragne og uempatiske barna er barn av pedagoger, psykologer etc?

Erfaringsmessig er det en gjenganger her jeg bor.

Anonymkode: 854e1...5ea

• Liker 17
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi bruker all energien vår på å oppdra andres barn gjennom barnehagedagen 😄 Da er det fint lite pedagogisk tålmodighet igjen når ettermiddagen kommer 🫠 Hilsen pedagog. 

Anonymkode: 46ca7...b3c

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi bruker all energien vår på å oppdra andres barn gjennom barnehagedagen 😄 Da er det fint lite pedagogisk tålmodighet igjen når ettermiddagen kommer 🫠 Hilsen pedagog. 

Anonymkode: 46ca7...b3c

🤣

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi de oppdrar barna pedagogisk korrekt, det er litt det samme som politisk korrekthet. Høres fint ut i teorien men det fungerer ikke i virkeligheten.

Anonymkode: cdad9...cfe

• Liker 29
  • Nyttig 11
Skrevet

Ikke sant i min erfaring, de mest utagerende guttene er de som får bank hjemme. Dessverre ofte barn med innvandrerbakgrunn.

Anonymkode: 74a25...acd

• Liker 22
  • Nyttig 10
Skrevet

Samme her! 

Men de jeg kjenner som er pedagoger har tilnærmet fri oppdragelse på sine barn. Dem blir ikke irettesatt, får ikke konsekvenser og skal "snakke seg fri" og alt skal "forståes ihjel"! 

Har litt nærmere kontakt med 3 pedagoger, og ALLE har barn som er helt ute å kjører. Ene har to barn med rusproblematikk, ei har et barn som har sittet inne pga overgrep og hun siste har barn som har falt helt utenfor! 

Anonymkode: a3b2e...94d

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor har det seg sånn at de mest uoppdragne og uempatiske barna er barn av pedagoger, psykologer etc?

Bakerens barn vet du ..

Anonymkode: 7989c...b0d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke min erfaring. Det er to barn som er helt ekstremt utagerende og voldelige på min sønns avdeling i barnehagen. Begge bor alene med sine mødre som begge også er uføre og ressurssvake. Fedrene er fraværende. I min datters klasse på skolen er det også et par barn som stikker seg negativt ut adfersmessig, og disse kommer også fra ressurssvake familier. Dette er selvsagt anekdotisk, men det er jo også ts sitt innlegg. Viser i alle fall at erfaringene er ulike 

Anonymkode: cb715...a52

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Min mor er pedagogisk leder i en barnehage. Men barna hennes hjemme led under psykologisk misbruk, vold, etc. Vi barna har ingen kontakt med henne i dag. 

Anonymkode: b5666...eaa

• Liker 5
  • Hjerte 8
Skrevet

Jeg er lærer. Noen av kollegaene mine har barn på skolen. De er fine, høflige, snille barn. Jeg har også en i familien som er pedagog, og barna der er også snille og greie. 

En tidligere kollega av meg har fortalt at sønnen hennes gikk på samme skole som hun underviste på, og han var det mye styr med. Jeg har også en elev som det er mye styr med, mobbesak hvor hn er den som plager. Mor er spesialpedagog.

Så min erfaring er at det ikke nødvendigvis er rett som du sier. Jeg vet ikke forskjellen mellom alle disse foreldrene. Hva som har gjort at ting har blitt vanskelig, og hva de har gjort de som har fått rolige barn... Men tydeligvis har det ikke med utdanning å gjøre. Det kan handle om personlighet, miljøet rundt.. 

Anonymkode: a71aa...9cb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har du noen kilder som underbygger denne påstanden? 

Anonymkode: ee359...ded

• Liker 4
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at de mest krevende barna jeg har hatt på jobb (bhg/skole) er en av to. Enten har de foreldre som oppfører seg mer som en kompis/venninne med barnet enn en oppdrager, eller det er pedagoger. Noen unntak er det såklart, men da har det vert omsorgssvikt ol. 

Anonymkode: fc650...abc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du noen kilder som underbygger denne påstanden? 

Anonymkode: ee359...ded

Kilder? Seriøst? Skal absolutt alt ha kilder og litteraturliste før det kan snakkes om? 

Min mor var pedagog. Taler i begravelsen hennes fra kolleger,  og historier vi ble fortalt av barn og voksne hun forholdt seg til var en kvinne jeg ikke kjente. Jeg var ikke et ufordragelig barn. Bare neglisjert og utsatt for omsorgssvikt. Har mange ganger stilt spørsmålet som ts stiller. 

Kilde: Min egen hukommelse 

Litteraturliste : Journalen til helsevesenet på meg. 

Anonymkode: 94f2f...a05

• Liker 10
  • Hjerte 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er vanlig, men kjenner til noen tilfeller der ene forelder da jobber i barnehage. Tror ikke foreldrene er dårlige, men der har ene barnet uføretrygd,det andre er skolevegrer.

Vet ellers om ett par gutter det er litt støy rundt,de har en forelder som jobber som terapeut.

Kan være tilfeldig, men jeg tror at barn sin personlighet har mye å si.

Anonymkode: 63d44...3ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Som pedagog selv, med mange års fartstid i barnehage/skole, kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen overhodet. Jeg har vært med på alle pedagogiske "bølger" gjennom over 30 år, og det som har skapt mest atferdsvanskelige barn, skjedde for 10-15 år siden, da "barns rett til medvirkning" kom inn i Rammeplan for barnehager. Selve konseptet er selvfølgelig fornuftig og riktig, men folk flest misforsto hensikten. De trodde at det betød at nå skal barna bestemme alt, og resultatet ble helikopter - og curlingforeldre, og det er etter min erfaring deres barn som er mest atferdsvanskelige (se bort fra barn med ulike diagnoser). 

Min jobb er blitt så krevende, at snart er det ikke mer igjen av meg. 3-åringer som kaller deg de styggeste ting, oppfører seg som apekatter, slår og sparker voksne, og hylskriker så fort de får motstand. 4-åringer som spytter på fremmede voksne, er fysisk utagerende mot andre barn og dyr, og ler når andre får vondt. Lista er lang som et vondt år med tanke på uønsket atferd, og det eneste fellestrekket foreldrene har, er at de har en unnvikende foreldrestil. Hva de jobber som har veldig lite med saken å gjøre. Så jeg er ikke enig med TS her.

Endret av Era Vulgaris
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 minutter siden):

Som pedagog selv, med mange års fartstid i barnehage/skole, kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen overhodet. Jeg har vært med på alle pedagogiske "bølger" gjennom over 30 år, og det som har skapt mest atferdsvanskelige barn, skjedde for 10-15 år siden, da "barns rett til medvirkning" kom inn i Rammeplan for barnehager. Selve konseptet er selvfølgelig fornuftig og riktig, men folk flest misforsto hensikten. De trodde at det betød at nå skal barna bestemme alt, og resultatet ble helikopter - og curlingforeldre, og det er etter min erfaring deres barn som er mest atferdsvanskelige (se bort fra barn med ulike diagnoser). 

Min jobb er blitt så krevende, at snart er det ikke mer igjen av meg. 3-åringer som kaller deg de styggeste ting, oppfører seg som apekatter, slår og sparker voksne, og hylskriker så fort de får motstand. 4-åringer som spytter på fremmede voksne, er fysisk utagerende mot andre barn og dyr, og ler når andre får vondt. Lista er lang som et vondt år med tanke på uønsket atferd, og det eneste fellestrekket foreldrene har, er at de har en unnvikende foreldrestil. Hva de jobber som har veldig lite med saken å gjøre. Så jeg er ikke enig med TS her.

Dette høres jo spesielt ut. Bare ett lite innspill fra meg, angående dette med stygt språk.

Dagens barn blir jo født inn i denne verden, og de vokser opp i en verden som allerede er etablert. Med det mener jeg at det er utrolig mye stygt språk der ute,og det er utrolig vanskelig å skjerme barna fra dette.

Jeg ser bare på 8-åringen her. Vi skal kanskje sette på noe musikk, og plutselig dukker den ene stygge sangen opp etter den andre. Det er ikke lett å skjerme de, men alt i alt er det jo trist. Det er ikke barna som ber om at det lages slike stygge sanger. Disse er det jo voksne 18+ som lager, og andre ungdommer/ voksne liker musikken....

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette høres jo spesielt ut. Bare ett lite innspill fra meg, angående dette med stygt språk.

Dagens barn blir jo født inn i denne verden, og de vokser opp i en verden som allerede er etablert. Med det mener jeg at det er utrolig mye stygt språk der ute,og det er utrolig vanskelig å skjerme barna fra dette.

Jeg ser bare på 8-åringen her. Vi skal kanskje sette på noe musikk, og plutselig dukker den ene stygge sangen opp etter den andre. Det er ikke lett å skjerme de, men alt i alt er det jo trist. Det er ikke barna som ber om at det lages slike stygge sanger. Disse er det jo voksne 18+ som lager, og andre ungdommer/ voksne liker musikken....

Der jeg jobber nå, er det utrolig mye stygt språk, og det er ganske nytt for meg, til tross for at jeg har jobbet i mange år (ny arbeidsplass nå). Og spesielt at så små barn er så stygge i munnen, og totalt ukritisk til hvordan de snakker til folk de ikke kjenner en gang. Det er ikke noe jeg har opplevd andre steder jeg har jobbet, så det er sannsynligvis lokale variasjoner ute og går. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Der jeg jobber nå, er det utrolig mye stygt språk, og det er ganske nytt for meg, til tross for at jeg har jobbet i mange år (ny arbeidsplass nå). Og spesielt at så små barn er så stygge i munnen, og totalt ukritisk til hvordan de snakker til folk de ikke kjenner en gang. Det er ikke noe jeg har opplevd andre steder jeg har jobbet, så det er sannsynligvis lokale variasjoner ute og går. 

Jobber du oppe i nord? Der er de jo litt mer løse i" kjæften"😅

Skrevet

Vet ille, for det er ikke min erfaring ihvertfall. Har jo vært borti en del barn av pedagoger gjennom bekjentskaper, vennekrets, ansatte i bhg og skolen sine barn osv. Ikke mye vanskelige eller "kjipe" barn å spore der. 

Og å være pedagog er jo ikke problemet uansett. Om det blir problemer utover evt genetiske svakheter som er hva de er, så handler ikke det om man velger mer "tradisjonell" oppdragelse eller "pedagogisk". Begge deler funker om man bruker det rett, og begge deler mislykkes like hardt om man bruker det feil. Feks, om man er uforutsigbar, urettferdig, ukonsekvent, utydelig/uklar. Og uansett hvilken "leir" man ser til er det nok av dem som misslykkes. Og mange som får det til 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber du oppe i nord? Der er de jo litt mer løse i" kjæften"😅

Nei, jobber på sentrale østlandet 🤭

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...