AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Jeg har ikke vært flink til å ta initiativ selv de siste årene, men har nesten alltid hatt mange venner. Frem til for noen år siden, da vennegjengen begynte å bli voksne, flyttet til ulike kanter for å studere, fikk kjærester og barn osv. Nå har jeg en god venn og ei bestevenninne igjen, i tillegg til samboeren min, men vil gjerne utvide kretsen litt. Folk har på en måte alltid tatt initiativ og så har jeg på en måte bare jattet med, så ble vi venner, så jeg har jo nesten ingen trening på området. Dessverre er jeg sånn at jeg tenker at folk ikke liker meg i utgangspunktet, og jeg er redd for å være til bry ved den minste ting, så terskelen for å ta initiativ for meg er relativt høy. Ellers er jeg ganske så normal og oppegående, og skiller meg ikke ut på noen måte. Det jeg lurer på er altså: Hvordan tar man initiativ uten å være for voldsom? Hvordan kvitter man seg med den følelsen av at folk automatisk misliker en? Og hva i all verden prater man om med folk man ikke kjenner, som man vil bli kjent med? (Sikkert ikke overraskende at jeg er dritdårlig på smalltalk også) Jeg trenger alle tips jeg kan få! 😅 Anonymkode: 6aaa0...7df 1
FunnyBoy123 Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 (endret) Den beste måten å få gode venner på, er å være deg selv! Jeg tror at så lenge du er oppgående og hyggelig mot folk, kommer venner av seg selv. Gjerne snakk med folk som har samme interesserer, da blir ting fort mye lettere! Du legger fort merke til hvem som kan være en potensiell venn eller ikke. Ellers er selvfølgelig selvtillit nøkkelen til suksess. Har man selvtillit kommer man latterlig langt. Viktig å gi litt f i hva andre tenker om deg, kjør ditt eget løp. Dette fikser du greit! Endret 1. september 2022 av FunnyBoy123 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: skiller meg ikke ut på noen måte. kanskje lettere å få venner om du tør å skille deg litt ut. være autentisk. ikke som alle andre. da blir du interessant Anonymkode: a36d9...0d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 FunnyBoy123 skrev (2 minutter siden): Den beste måten å få gode venner på, er å være deg selv! Jeg tror at så lenge du er oppgående og hyggelig mot folk, kommer venner av seg selv. Du legger fort merke til hvem som faktisk kan være en potensiell venn eller ikke. Dette fikser du greit! Takk, men jeg tror ikke jeg vet helt hvem jeg er blant folk? Jeg kan være både kjempeutadvent og kjempeinnadvent, det kommer helt an på hvordan folk rundt meg er. Jeg har mange interesser, men prater ikke særlig om det til folk, er redd for å virke rar eller eksentrisk. Tilpasser meg veldig etter hvem jeg er med. I tillegg har jeg helt siden ungdomsskolen vært "redd" for andre jenter av en eller annen grunn, vet liksom ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg rundt dem i en bli-kjent-fase, så det hjelper ikke på når det helst er flere jentevenner jeg vil ha. Anonymkode: 6aaa0...7df 3
FunnyBoy123 Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 On 9/1/2022 at 5:39 PM, AnonymBruker said: Takk, men jeg tror ikke jeg vet helt hvem jeg er blant folk? Jeg kan være både kjempeutadvent og kjempeinnadvent, det kommer helt an på hvordan folk rundt meg er. Jeg har mange interesser, men prater ikke særlig om det til folk, er redd for å virke rar eller eksentrisk. Tilpasser meg veldig etter hvem jeg er med. I tillegg har jeg helt siden ungdomsskolen vært "redd" for andre jenter av en eller annen grunn, vet liksom ikke helt hvordan jeg skal oppføre meg rundt dem i en bli-kjent-fase, så det hjelper ikke på når det helst er flere jentevenner jeg vil ha. Anonymkode: 6aaa0...7df Aha, så du er en utadvendt introvert! Det er det svært mange som er (meg selv inkl). Mitt inntrykk utifra det du skriver er at du kanskje sliter litt med selvtilliten din? Du skriver blant annet at du er redd for å virke rar eller eksentrisk, og er redd for jenter?. For å få deg venner er du nødt til å kunne stole på selv. Hvis disse folkene ikke liker deg for den du er og for dine interesserer, er det jo selvfølgelig bare å finne seg andre folk å snakke med (som faktisk setter pris på den du er)! Jeg vet ikke om du er mann eller dame, men som mann kan jeg si at den letteste måten å få seg venner på er å by på deg selv og utstråle gode vibber. Du har vel kanskje lagt merke til at selvsikre folk ofte har masse venner. Det ligger en biologisk grunn bak det. Det er ganske naturlig at de fleste har lyst å være rundt mennesker med selvtillit og folk som er i stand til å løfte andre opp (på en god måte). Virker også som at du overtenker litt for mye, bare kom deg ut av komfortsonen og bli kjent med folk! Er ikke verre enn det. Alt går av seg selv, men du er nødt til å gjøre en innsats. 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 FunnyBoy123 skrev (34 minutter siden): Aha, så du er en utadvendt introvert! Det er det svært mange som er (meg selv inkl). Mitt inntrykk utifra det du skriver er at du kanskje sliter litt med selvtilliten din? Du skriver blant annet at du er redd for å virke rar eller eksentrisk, og er redd for jenter?. For å få deg venner er du nødt til å kunne stole på selv. Hvis disse folkene ikke liker deg for den du er og for dine interesserer, er det jo selvfølgelig bare å finne seg andre folk å snakke med (som faktisk setter pris på den du er)! Jeg vet ikke om du er mann eller dame, men som mann kan jeg si at den letteste måten å få seg venner på er å by på deg selv og utstråle gode vibber. Du har vel kanskje lagt merke til at selvsikre folk ofte har masse venner. Det ligger en biologisk grunn bak det. Det er ganske naturlig at de fleste har lyst å være rundt mennesker med selvtillit og folk som er i stand til å løfte andre opp (på en god måte). Virker også som at du overtenker litt for mye, bare kom deg ut av komfortsonen og bli kjent med folk! Er ikke verre enn det. Alt går av seg selv, men du er nødt til å gjøre en innsats. Eller en sjenert ekstrovert 😄 Hater å være alene! Jeg er jente, og jeg sliter nok med selvtilliten på noen områder. Men jeg liker egentlig meg selv, så jeg vet ikke helt hvor det kommer fra. Er livredd for å bli avvist, kanskje det er det som er hovedproblemet mitt. Takk for svar, det er helt sant at jeg må ut av komfortsonen! Hadde det bare vært så enkelt 😅 Anonymkode: 6aaa0...7df 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 Vær sånn du trives med å være, by på seg selv og ikke tenk at du må bestå noen prøve. Noen vil like deg, andre ikke. Hvis du prøver å bli likt av alle kan du ende opp med å bli likt av ingen. Eller at du føler at du ikke kan være deg selv. Desto mer du er deg selv fullt ut, desto mer vil du tiltrekke deg «din» type mennesker. Anonymkode: d01ad...4c1 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 En av vennene jeg fikk i voksen alder sa, etter vi hadde vært sammen en kveld og det var sykt koselig: «jeg har ikke så mange venner, kan vi være venner?». Veldig digg at hun var så direkte. Og FOR en god venn hun er 🥰 Anonymkode: 84a99...f39 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Jeg har fått venner i voksen alder ved å drive med idrett, igjennom barn og stille opp på arrangementer. Det var først når jeg endret tankegang og hvordan jeg forholdt meg til andre at dette løsnet opp. Med å være positiv. Ikke baksnakke. Genuint interessert i andre. Lyttende og spørrende. Ta initiativ. Vise at jeg bryr meg. Om jeg ikke får noe tilbake eller blir avvist er det ikke verdens undergang. Ta plass. Og kanskje det viktigste - ikke være sammen med negative folk. Anonymkode: 6d092...d44 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 Tenker du må jobbe med selvfølelsen din, TS. Du må finne din egen verdi, og slutte å tenke at du er underlegen alle andre. Først da vil du klare å være deg selv og stole på at det er bra nok. Anonymkode: 99ba9...6d5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå