Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Velvia skrev (10 timer siden):

Du har antakelig rett, men samtidig så virker det ikke så enkelt heller når en farmasistudent står frem i media og sier han har søkt om å få leie -tror det var rundt 300 leiligheter - og fått svar fra noen få utleiere. Jeg tror ikke det hjelper å ha et utenlandsk navn som sier at du er fra et arabisk talende land eller Somalia.

Det er sikkert også noe med at kulturen fanger og at det ikke er lett å "bryte ut" av gruppen når det er alt man kjenner. Skam og ære er antakelig svært kjente begreper og som knytter seg til sosial kontroll.

Jeg er ganske sikker på at ut på landet er det drøssevis av ledige utleieobjekter og mye lettere å få tak i en leilighet å leie.

Men i de verste områdene med størst press som de største byene i Norge, spesielt Oslo og områdene rundt, er det såpass mange som vil leie og så få objekter at det skal mye til å skylde på utenlandsk navn når man ikke får svar. Tenk en utleier som publiserer på finn og får et par hundre henvendelser allerede første dag. Det er jo ganske begrenset hvor mye tid man kan bruke på å lese og besvare alle sammen. Kanskje har man lest 10-20 og funnet leietaker blant dem. Det finnes også de som av forskjellige grunner ikke vil leie ut til noen grupper mennesker - det kan være dårlig erfaring med leietakere fra denne gruppen eller regelrett rasisme. Men man skal ikke anta med en gang at det er rasisme hver gang en utlending ikke får svar. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jaha, det er slikt de driver på med, i Sverigedemokraterne.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (På 2.9.2022 den 23.16):

Poenget her er ikke om SD er svaret på problemene, men om tilstrekkelig mange stemmeberettigede i Sverige tror SD er svaret på problemet. 

Ap og Sp var heller ikke svaret på problemene i Norge (da det skulle vært vanlig folk sin tur), men tilstrekkelig mange stemmeberettigede trodde de to partiene var det og vips havnet vi i grøfta rett etter med ingen vei ut.

Jeg klager også på regjeringen vår, og vi hører hver dag om hvor feil vi har stemt. Som AP-velger er jeg flau.  Men sittende regjering har jo ikke skylden for alt som er galt og alt som har skjedd gjennom årene. De fleste partier har gjort sitt for vår situasjon.

SD kjenner jeg ikke så godt, men tenker i overflaten at det er et egoistisk, rasistisk og likestillingsuvennlig parti i samme gate som vårt Demokratene.  

Endret av Adobyen
Skrevet
Gugglo skrev (27 minutter siden):

Nå kan ikke en gang Putin hjelpe Sverigedemokraterne.

image.thumb.png.19864d55cc9f2afd1ce2d6f84e4a5ebd.png

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/rod-side-rykker-fra-i-sverige/15074871/

Her er for øvrig en glimrende god dokumentar om Sverigedemokraternes opprinnelse fra SVT (svenske NRK).

(Bare for å advare om det, dette inneholder altså nazisme, de har sitt opphav fra nazistene)

https://www.youtube.com/watch?v=vyc4AZLKCYk

Jeg får virkelig håpe at slike folk ikke kommer til makten her i norden.  

Skrevet (endret)
Adobyen skrev (10 timer siden):

Jeg klager også på regjeringen vår, og vi hører hver dag om hvor feil vi har stemt. Som AP-velger er jeg flau.  Men sittende regjering har jo ikke skylden for alt som er galt og alt som har skjedd gjennom årene. De fleste partier har gjort sitt for vår situasjon.

SD kjenner jeg ikke så godt, men tenker i overflaten at det er et egoistisk, rasistisk og likestillingsuvennlig parti i samme gate som vårt Demokratene.  

Sittende regjering har skylden i å ikke gjøre noe med problemene som er her og nå. Det er ingen andre regjering sin skyld. Bare sittende regjering sin skyld. Når en etter en hele tiden gjentar hvordan de venter og ser, følger nøye med og setter et utvalg nr.15.690 for å utrede det samme som de andre 15.689 utvalgene før dem gjorde, da er det ingen andre å skylde på.

Vi må være utrolig takknemlige for at Støre ikke var statsminister i pandemien. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

SD har ikke hatt makt og slipper å ta ansvaret for svensk samfunnsutvikling. 

Litt som i Norge.

Snart er vi 10% kommunister?!?! , den mest destruktive samfunnsmodellen noensinne. Kommunisme har rasert ufattelige mange liv og land siste 100 år , men allikevel klarer de å selge narrative at "deres kommunisme vil virke" det andre var ikke ekte kommunisme.

Men Rødt har en kjekkas i front og kjekke folk selger. De har heller aldri hatt makt og kan derfor kritisere i øst og vest og slipper å ta ansvar for tidligere politiske avgjørelser.

SÅ det kan se ut som Sverige omfavner reformerte gammel nazister og Norge omfavner kommunister med nytt image.

Ekstrem høyre og ekstrem venstre. 

Egentlig bare trist og polariserende.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Paramount
Skrevet
Velvia skrev (På 2.9.2022 den 21.33):

SD er garantert ikke svaret på problemene i Sverige. De er som andre populist/ekstremistpartier som trenger en fiende for å legitimere sin eksistens.

Ingen -uansett legning, hudfarge eller religion - er trygge om die partei som SD får for stor innflytelse. Selv ikke Melker Svensson som spiser kjøttbullar hver søndag. Så jeg er enig i at proteststemmer er farlige.

SD er garantert svaret på de kortsiktige akutte problemene i Sverige akkurat nå. Problemer må komme fram i lyset og ikke forties og feies under teppet. SD er det eneste partiet som våger å sette fingeren på de utfordringene alle ser og opplever, men ikke har muligheten til å gjøre noe med.
I dag er det slik, i alle land som invaderes av fremmedkulturelle, at befolkningen holdes tause ved streng politisk vedtatt kontroll av ytringsfriheten. Kritiske røster møtes med beskyldninger om fremmedfrykt, rasisme og nazisme. I et åpent demokrati må det være lov til å reagere på alle de negative konsekvensene ved fremmedkulturell innvandring. 
Det må være lov til å ha sterke meninger om andre kulturer, det må være lov til å være kritisk, og det må være lov til å ikke like andre kulturer, uten at en beskyldes for å påstå at andre kulturer er mindreverdige. Problemet er hele tiden kulturkonflikter og et annet verdisyn, ikke utenlandske navn, ikke rase, ikke hudfarge. 
Alt vi kan gjøre nå er sitte stille og se på at myndighetene oppfordrer oss til å hylle multikultur uten å nevne noe om den økonomiske og menneskelige belastningen det medfører for den opprinnelige befolkningen. Vi tvinges i praksis til å tie om alle de dramatiske negative konsekvensene og utfordringene fremmede kulturer påfører oss hver eneste dag. Det eneste vi kan gjøre er å håpe at myndighetene jobber i det skjulte med å løse problemene. Det er et syltynt håp, spesielt når vi ser at fint lite blir særlig bedre, heller motsatt.

Skrevet
Drizzt skrev (59 minutter siden):

Sittende regjering har skylden i å ikke gjøre noe med problemene som er her og nå. Det er ingen andre regjering sin skyld. Bare sittende regjering sin skyld. Når en etter en hele tiden gjentar hvordan de venter og ser, følger nøye med og setter et utvalg nr.15.690 for å utrede det samme som de andre 15.689 utvalgene før dem gjorde, da er det ingen andre å skylde på.

Vi må være utrolig takknemlige for at Støre ikke var statsminister i pandemien. 

Ja, sette ned komité, vurdere, følge nøye med, treg.  Helt enig, og denne tregheten går selvfølgelig utover oppslutningen samtidig som det hisser opp folket. Jeg synes ofte synd på regjeringen som fikk krisene i fanget fra dag 1.  Folk opplever å bli presset for langt før noe skjer. Bortsett fra tregheten så er jeg usikker på at høyresiden kunne gjort så mye bedre. Men nei, det tør jeg ikke å være sikker på.  Det er så mange ting som har blitt dyrere og tøffere samtidig. Folk settes opp mot hverandre og ingen blir enige om hvem som har det verst, hvem som sløser på luksus og hvorfor ditt og datt.

Vi mennesker er heller ikke gode.  Krisene får frem det verste i oss, så vi ser på hva «naboen» gjør, blir misunnelige, sinte, angriper og sladrer. Det ser vi også daglig i sosiale media, og her.

Skrevet
Adobyen skrev (24 minutter siden):

Ja, sette ned komité, vurdere, følge nøye med, treg.  Helt enig, og denne tregheten går selvfølgelig utover oppslutningen samtidig som det hisser opp folket. Jeg synes ofte synd på regjeringen som fikk krisene i fanget fra dag 1.  Folk opplever å bli presset for langt før noe skjer. Bortsett fra tregheten så er jeg usikker på at høyresiden kunne gjort så mye bedre. Men nei, det tør jeg ikke å være sikker på.  Det er så mange ting som har blitt dyrere og tøffere samtidig. Folk settes opp mot hverandre og ingen blir enige om hvem som har det verst, hvem som sløser på luksus og hvorfor ditt og datt.

Vi mennesker er heller ikke gode.  Krisene får frem det verste i oss, så vi ser på hva «naboen» gjør, blir misunnelige, sinte, angriper og sladrer. Det ser vi også daglig i sosiale media, og her.

Noen mennesker er slik - de blir lammet fullstendig i en krevende situasjon hvor man må handle raskt. De stivner og klarer ikke gjøre noe som helst eller tenke noe som helst. De må bruke veldig lang tid å komme ut av lammelsen før de klarer å si eller gjøre noe og da er det som regel altfor sent. Støre og ministrene hans fremstår akkurat som dem. 

Andre mennesker er motsatte - de mobiliserer med en gang i en krevende situasjon og handler raskt, finner løsninger og fikser problemet. Det er slike mennesker i regjeringen vi trenger og ikke har. Regjeringen må bestå av ledere som handler, ikke av handlingskammede, stivne og helt frakoblet mennesker vi har nå.

• Liker 3
Skrevet

https://www.aftenposten.no/verden/i/76nKjB/svenskene-er-blitt-beskyldt-for-beroeringsangst-naa-bruker-toppolitikere-begreper-som-tidligere-var-uhoert

Sosialdemokratenes støttepartier hadde lite til overs for Ygemans utspill i Dagens Nyheter om å begrense andelen «ikke-nordiske» innbyggere på ett sted. De mener det er feil å koble gjengkriminalitet til innvandring

Det som er uthevet er like kunnskapsløst som å si at det er feil å koble fotosyntese til sollys.

Noen svensker våkner likevel.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet
Drizzt skrev (10 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/verden/i/76nKjB/svenskene-er-blitt-beskyldt-for-beroeringsangst-naa-bruker-toppolitikere-begreper-som-tidligere-var-uhoert

Sosialdemokratenes støttepartier hadde lite til overs for Ygemans utspill i Dagens Nyheter om å begrense andelen «ikke-nordiske» innbyggere på ett sted. De mener det er feil å koble gjengkriminalitet til innvandring

Det som er uthevet er like kunnskapsløst som å si at det er feil å koble fotosyntese til sollys.

Noen svensker våkner likevel.

Årsaken til at innvandrere danner ghettoer er jo at de føler tilhørighet til hverandre, de har et kulturelt fellesskap og ønsker å være sammen med mennesker med samme levesett, og samme verdisyn som dem selv. Akkurat som oss. Det er bare politikere som ikke skjønner at kultur knytter mennesker sammen, og støter mennesker fra hverandre.

Prosjektet med å gjøre om norsk kultur til multikulturell er et politisk prosjekt ledet an av den politiske venstresiden og en naiv snillisme. Veldig få ønsket dette i utgangspunktet, før den storstilte offentlige markedsføringen startet rundt mangfoldets "fordeler". For kort tid siden var det til og med mange her i Norge som uttrykte sterk motvilje mot alle milliardene som gikk til utviklingshjelp til fattige land. I dag kan det virke som at et flertall i befolkningen lar seg begeistre over at vi bruker enda flere milliarder. Og nå ved å bringe problemene helt hjem, og forsøke å løse dem på nært hold. Det er et lite mirakel i seg selv. Dette er gjort mulig av storstilte offentlige kampanjer og forbud og påbud og begrensninger i den praktiske ytringsfriheten. Noe som har gjort en kritisk diskusjon umulig. Vi er alle pålagt å si ja til alt. Den minste motvilje stigmatiseres med grove beskyldninger om uvitenhet, fremmedfrykt og rasisme.

Hadde vi hatt et åpent samfunn med en fri debatt rundt disse temaene ville virkeligheten vært annerledes. Norge og Vesten ville hatt et bærekraftig multikulturelt innslag i samfunnet, og atskillig flere mennesker ville fått hjelp fordi kostnadene ville blitt atskillig lavere. Bedre hjelp ville de også fått, enn de får i dag. Alle ønsker primært å bo i et samfunn de føler tilhørighet til, og de ønsker å bygge samfunnet selv.

Dette er ikke et innlegg for å gjøre det vanskelig for innvandrere, de må vi ta vare på så godt vi kan, de har ikke skyld i dette. Innlegget er kun kritikk av politiske beslutninger som jeg er sterkt uenig i. Det bør fremdeles være lov å være uenig.  Å ta vare på, og bygge et godt samfunn er et ansvar vi har overfor de som har bygget dette samfunnet, og for framtidige generasjoner. Vi kan ikke raserer samfunnet fra innsiden, da vil alt annet bli verdiløst. Det er det som nå er i ferd med å skje dessverre.

Skrevet

Løfven har visst sagt at SD er en fare for demokratiet. Det som er en fare for demokratiet er når de folkevalgte ikke respekterer viljen i folket. 

Uten at jeg kjenner svenske rettsregler er jeg temmelig overbevist om at de har sperrer i sitt konstitusjonelle system om at ingen parti kan ta landet i en for totalitær utvikling, samme om de har vunnet makt demokratisk,

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, Paramount said:

SD er garantert svaret på de kortsiktige akutte problemene i Sverige akkurat nå. Problemer må komme fram i lyset og ikke forties og feies under teppet. SD er det eneste partiet som våger å sette fingeren på de utfordringene alle ser og opplever, men ikke har muligheten til å gjøre noe med.
I dag er det slik, i alle land som invaderes av fremmedkulturelle, at befolkningen holdes tause ved streng politisk vedtatt kontroll av ytringsfriheten. Kritiske røster møtes med beskyldninger om fremmedfrykt, rasisme og nazisme. I et åpent demokrati må det være lov til å reagere på alle de negative konsekvensene ved fremmedkulturell innvandring. 
Det må være lov til å ha sterke meninger om andre kulturer, det må være lov til å være kritisk, og det må være lov til å ikke like andre kulturer, uten at en beskyldes for å påstå at andre kulturer er mindreverdige. Problemet er hele tiden kulturkonflikter og et annet verdisyn, ikke utenlandske navn, ikke rase, ikke hudfarge. 
Alt vi kan gjøre nå er sitte stille og se på at myndighetene oppfordrer oss til å hylle multikultur uten å nevne noe om den økonomiske og menneskelige belastningen det medfører for den opprinnelige befolkningen. Vi tvinges i praksis til å tie om alle de dramatiske negative konsekvensene og utfordringene fremmede kulturer påfører oss hver eneste dag. Det eneste vi kan gjøre er å håpe at myndighetene jobber i det skjulte med å løse problemene. Det er et syltynt håp, spesielt når vi ser at fint lite blir særlig bedre, heller motsatt.

Hva slags løsninger tilbyr de egentlig utover å komme med kritikk? Det blir vel som FRP som fremsto som redningen selv, men de klarte bare så vidt å få ut Krekar og antakelig med metoder som egentlig ikke tåler dagens lys. Ihvertfall i følge Mehling og jeg stoler mer på han en hårete FRP politikere. Tull og tøys i FRP

Som det vises i et tidligere innlegg i tråden inviterte SD-politiker til nazi-lunsj og SD er ikke et demokratisk parti. De ønsker å sende ut/nekte mennesker som de mener plutselig har blitt homofile tilbake til bortimot den sikre tortur og død. Hvordan har de tenkt å bevise dette? De vil også forby regnbue-flagget. Dette stemmer altså folk frem og det blir farlig når makten har en gruppe mennesker -som muslimer- som folkefiende. Hvordan det gikk så vi på 1940-tallet.

Gjest Paramount
Skrevet
Velvia skrev (34 minutter siden):

Hva slags løsninger tilbyr de egentlig utover å komme med kritikk? Det blir vel som FRP som fremsto som redningen selv, men de klarte bare så vidt å få ut Krekar og antakelig med metoder som egentlig ikke tåler dagens lys. Ihvertfall i følge Mehling og jeg stoler mer på han en hårete FRP politikere. Tull og tøys i FRP

Som det vises i et tidligere innlegg i tråden inviterte SD-politiker til nazi-lunsj og SD er ikke et demokratisk parti. De ønsker å sende ut/nekte mennesker som de mener plutselig har blitt homofile tilbake til bortimot den sikre tortur og død. Hvordan har de tenkt å bevise dette? De vil også forby regnbue-flagget. Dette stemmer altså folk frem og det blir farlig når makten har en gruppe mennesker -som muslimer- som folkefiende. Hvordan det gikk så vi på 1940-tallet.

Det du siterer som sannheter ligner mistenkelig på kjente venstreorienterte drittpakker basert på rykter fra tilfeldige utskudd med tilgang til youtube-kanaler. Jeg stoler mer på svenske velgere enn rykter og skittkasting. Det kan se ut som at det er flere enn velgerne som støtter SD, sikkert fordi de har mye rett i det de sier:

«Socialdemokraterna har også tilpasset seg SD», skriver Göteborgs-Posten

Skrevet
Sådan skrev (På 1.9.2022 den 18.39):

Jeg håper de vinner valget.

Jeg har ikke satt meg inn i deres politikk, men det at "svenske tilstander" i det hele tatt betyr det det betyr - at et nordisk land har havnet så ut av kontroll med overflod av innvandring - sier noe om et stort problem som må tas tak i. Jeg får et inntrykk av at SD er litt mer reale og litt mindre drømmeaktige. De ser på situasjonen slik det er og ønsker å ta grep, litt bein i nesa som behøves nå. 

Sverige topper skytestatistikken i europa, og ligger også på topp når det gjelder overgrep av svenske kvinner (utenlandske menn som voldtar, selvsagt). Dette er alvorlige problemer som ikke var i nærheten av like store for bare ett-to tiår siden. Det er rett og slett en svært skremmende utvikling.

Du burde sette deg inn i deres politikk, og i «svenske tilstander», og i vold mot kvinner i Sverige. 

• Nyttig 1
Gjest Paramount
Skrevet
Gugglo skrev (10 timer siden):

SD-politiker skickade bild om att hänga svarta
https://www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-skickade-bild-om-att-hanga-svarta-/

Høres nesten ut som noe jeg leste om en gang i historietimen på skolen...

Media kjører sin kampanje i Sverige også, de leter opp ekstreme uttalelser fra tullinger fra nær og fjern for å framstille alle andre som onde ekstremister. Slike mobbekampanjer er vi vant med fra Norge også. Det er nok å finne en nazist som sympatiserer med et parti så forsøkes det å stigmatisere både parti og tusenvis av velgere. Så primitiv og skitten er politikken.

Vanlige folk bryr seg ikke om hudfarge, de bryr seg om bomber som eksploderer, folk som stikker med kniver og skyter ned andre mennesker på åpen gate. Det er langt mer alvorlig enn tullete sitater fra desperate personer.

Skrevet
10 hours ago, Gugglo said:

SD-politiker skickade bild om att hänga svarta
https://www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-skickade-bild-om-att-hanga-svarta-/

Høres nesten ut som noe jeg leste om en gang i historietimen på skolen...

At SverigeDemokratene er nazistiske, blir for dumt. SD ble først dannet i 1988, og alle partier har jo tatt fullstendig avstand fra nazismen etter krigen.

De svnske sosialdemokratene har derimot en nazistisk fortid, i og med at partiet eksisterte før krigen, og samarbeidet meget tett med de tyske nazistene under krigen. SverigeDemokratene har laget en dokumentar om de svenske sosialdemokratenes rasebiologiske ideologi og deres samarbeid med nazistene under krigen.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/08/06/195421564/sverigedemokratene-svenske-sosialdemokrater-inspirerte-hitlers-folkemord

Her i Norge var SP (tidligere Bondepartiet) et nazistisk parti før krigen. Quisling var medlem av Bondepartiet da han var forsvarsminister i Norge i perioden 1931-1933. Men det er få som bruker Bondepartiets nazistiske fortid mot SP i dag.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
amit skrev (49 minutter siden):

At SverigeDemokratene er nazistiske, blir for dumt. SD ble først dannet i 1988, og alle partier har jo tatt fullstendig avstand fra nazismen etter krigen.

Bagatelliseringen du gjør her er bekymringsverdig… 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...