Gå til innhold

Noen som har vært overkvalifisert for en stilling/ faglig miljø? Del gjerne råd og erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i samme stilling lenge nå, men visste etter et par år at det var en dead end job. Pga. alder og flere svangerskap, ble jeg værende. 

Jeg er siviløkonom med tilleggutdannelse og fant ut at jobben min de fleste andre steder utføres av folk uten utdannelse eller med bachelor. Jeg følte meg veldig snytt og etterpåklok da jeg skjønte hva jeg hadde takket ja til. Stillingsannonsen hadde jeg nok gjennomskuet i dag, men innholdet og det faglige nivået var godt kamuflert da jeg søkte.

Å snakke med lederen min har vært nytteløst. Han har en praktisk utdannelse og sammenligner seg med meg, og sier jeg noe feil ved å si " jeg har en tung grad i bunn med mye strategi og analyse, så gi meg gjerne utfordringer" , fornærmer jeg han. Istedenfor å sette pris på engasjementet og bruke meg for det jeg er verdt og faktisk brukt 6 år på å studere, går han i forsvar og vil si " jeg har også mye analyse fra den gangen jeg gikk på skolen, men dette er arbeidslivet ( lille deg). " Finner jeg et kurs, får jeg til svar " nei, se heller på dette". Han sendte meg på kurs i så banalt enkle ting at jeg ikke lærte noe som helst. 

For å føle meg litt nyttig, startet jeg med investeringer på si i tillegg til å søke jobber.

Hvordan klarte dere å skifte beite? Med mange år i samme stilling har jeg dessverre fått passet påskrevet og får ikke jobber som ligger på et faglig høyere nivå. 

Folk fra studietiden har rast fra meg lønnsmessig.

Anonymkode: addf1...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du i en av de største byene i landet? Hvor du bor har mye å si for jobbmuligheter.  Selv er jeg i en lignende situasjon som deg. Men jeg holder på å etterutdanne meg for å øke jobbmulighetene mine. Jeg tar statistikk og programmeringsemner for å kunne ta jobber innen kvanitativ analyse/data scientist. Jeg hadde mange statistikkurs i graden min, men den er mange år gammel og jeg har ikke jobbet med noe innen statistikk. Så tar statistikkursene for å vise arbeidsgiveren at dette er noe jeg fortsatt kan.

Anonymkode: 7a7bf...0c4

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor du i en av de største byene i landet? Hvor du bor har mye å si for jobbmuligheter.  Selv er jeg i en lignende situasjon som deg. Men jeg holder på å etterutdanne meg for å øke jobbmulighetene mine. Jeg tar statistikk og programmeringsemner for å kunne ta jobber innen kvanitativ analyse/data scientist. Jeg hadde mange statistikkurs i graden min, men den er mange år gammel og jeg har ikke jobbet med noe innen statistikk. Så tar statistikkursene for å vise arbeidsgiveren at dette er noe jeg fortsatt kan.

Edit: Nå vet jeg selvsagt ikke om jeg vil få jobbene jeg ønsker etter å tatt emnene. Så vet ikke om planen min funker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Edit: Nå vet jeg selvsagt ikke om jeg vil få jobbene jeg ønsker etter å tatt emnene. Så vet ikke om planen min funker. 

Jeg bor i en av de store byene. Det høres ikke dumt ut det du gjør. Jeg hadde også en del statistikk for økonomer. Har glemt veldig mye, men selve måten å resonnere på ligger til bunns. Merker jo at jeg er mye mer forsiktig i uttalelsene mine og generelt mer kritisk, bedre til å tenke alternativt, utfordre satte sannheter. Flere ganger har jeg hatt bedre løsninger enn lederen min, men jeg kan ikke fornærme han foran alle, så holder ofte munnen. Han sier ofte " nei" umiddelbart istedenfor å la meg fullføre. Litt senere gjør han det jeg ønsket å foreslå. Sånn er det mange som er. Studietiden formet meg, og jeg følte en enorm mestringsfølelse. Jeg føler at jeg ikke passer inn, at jeg misforstås til stadighet.

Jeg har som deg tenkt at videre studier er nøkkelen. Har tatt et kort studie, men om det var det som fikk meg på intervju sist, vet jeg ikke. En veileder sa jeg var mer enn godt nok utdannet og langt over snittet mens en annen mente et solid og noe mer anerkjent tilleggsstudie sudie ville hjelpe meg. 

Tror uansett det du gjør kan hjelpe. Men vet at arbeidserfaring teller tyngts, alltid. Dessverre. Har opplevd jobbintervjuer som ydmykende fordi potensialet ikke vektlegges, og jeg har blitt "kastet på dør" fordi jeg ikke kan vise til rett erfaring. En kjip spiral å komme ut av.

Takk for at du delte erfaring. Noen som forstår meg, og bare det føles godt. 

Søkte du mange nye jobber uten hell?

Skrevet

sv

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i en av de store byene. Det høres ikke dumt ut det du gjør. Jeg hadde også en del statistikk for økonomer. Har glemt veldig mye, men selve måten å resonnere på ligger til bunns. Merker jo at jeg er mye mer forsiktig i uttalelsene mine og generelt mer kritisk, bedre til å tenke alternativt, utfordre satte sannheter. Flere ganger har jeg hatt bedre løsninger enn lederen min, men jeg kan ikke fornærme han foran alle, så holder ofte munnen. Han sier ofte " nei" umiddelbart istedenfor å la meg fullføre. Litt senere gjør han det jeg ønsket å foreslå. Sånn er det mange som er. Studietiden formet meg, og jeg følte en enorm mestringsfølelse. Jeg føler at jeg ikke passer inn, at jeg misforstås til stadighet.

Jeg har som deg tenkt at videre studier er nøkkelen. Har tatt et kort studie, men om det var det som fikk meg på intervju sist, vet jeg ikke. En veileder sa jeg var mer enn godt nok utdannet og langt over snittet mens en annen mente et solid og noe mer anerkjent tilleggsstudie sudie ville hjelpe meg. 

Tror uansett det du gjør kan hjelpe. Men vet at arbeidserfaring teller tyngts, alltid. Dessverre. Har opplevd jobbintervjuer som ydmykende fordi potensialet ikke vektlegges, og jeg har blitt "kastet på dør" fordi jeg ikke kan vise til rett erfaring. En kjip spiral å komme ut av.

Takk for at du delte erfaring. Noen som forstår meg, og bare det føles godt. 

Søkte du mange nye jobber uten hell?

Jeg har søkt svært mange jobber og har vært svært lei meg over både jobbsituasjonen og hvor vanskelig det er å få relevant jobb.  Mitt inntrykk er også at relevant arbeidserfaring er det som alltid  teller tyngst.  Når jeg har fått begrunnelse så har det alltid vært at jeg manger relevant arbeiserfaring. Nå gir jeg ikke opp for jeg vet det er arbeisgivere som ikke har nok søkere til å kunne velge de med relevant arbeidserfaring. Det er jo slik nyutdannede får jobb. I tillegg har jeg sett enkelte klare å komme seg fra en ikke-relevant jobb til en svært relevant jobb, en del av disse har gjort det gradvis ved å hoppe fra jobb til jobb og gradvis får mer relevant jobb. Mitt inntrykk er at det handler om å ikke gi opp og å fortsette å være villig til å legge ned innsats for å få relevant jobb

Jeg har også både lest mange stillingsannonser og snakket med mange arbeidsgivere. Når jeg har valgt emner så har jeg valgt dem etter hva jeg har sett de etterspør i stillingsannonsene og hva arbeidsgiverne sier de ønsker. Det er noe jeg anbefaler. Da kan man  få spissede råd og informasjon som er relvant her og nå. Mange som gir anbefalinger er kanskje i en annen situasjon enn deg, søkte på andre typer jobber, eller fikk jobb for 10 år siden. Hva som er godt råd i dag trenger jo ikke være det samme som hva som var godt råd for 10 år siden, arbeidsmarkedet endrer seg over tid. 

Da jeg valgte emnene så så jeg som sagt først på stillingsannonsene hva de etterspurte. Det var jo egentlig ganske greit. De ønsket statistikkunnskaper, erfaring med diverse programvarer og programmeringsspråk. Så valgte emner etter det. Så så jeg også at de ønsket folk som kunne kommunsiere de statistiske analysene til folk som ikke har erfaring med statistikk. Så jeg prøver også å få erfaring med det. Jeg pugger ikke kun til eksamen, jeg fokuserer også på formidlingsevnen. Det er ting som kanskje ikke alle som tar utdanning tenker over. Dette med formidling er noe av det arbeidsgivere legger mye vekt på.

Snakket også med en arbeidsgiver som sa at relevant jobberfaring alltid blir prioritert når hun ansetter. Jeg spurte hva de med relevant arbeidserfaring kan som ikke nyutdannede kan. Det anbefaler jeg deg også å spørre om. Enkelte av tingene hun listet opp var ting jeg ikke kan lære meg uten relevant jobb. Men enkelte ting var ting jeg kunne lære meg uten relevant jobb. F.eks er planen min neste semester å ta et emne med prosjektarbeid for å få erfaring med tingene hun sa at nyutdannede normalt hadde lite eller ingen erfaring med. 

Jeg vil legge til at jeg  kun noen få emner for å bli mer attraktiv. Jeg har valgt emenene etter hva jeg føler arbeidsgiverne etterspør, emner som jeg har interesse for og emner som ligger tett opp til graden min slik at jeg ikke må lære alt fra grunnen av. Jeg har allerede en mastergrad i økonomi og tror ikke jeg trenger en helt ny grad. I tillegg om det skulle vise seg at dette ikke gir meg relevant jobb så har jeg ikke tapt så mye på investeringen i tid i etterutdanning. 

Skrevet

Er i nøyaktig samme situasjon selv. 
Har tatt litt videreutdanning for å formalisere noe av kompetansen jeg har tilegnet meg via jobb.

Anonymkode: 375e1...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...