Gå til innhold

Se på folk at de sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan se det på noen, ikke på andre. Om man blir godt kjent vil man merke det, med mindre man er lite observant.

Anonymkode: 233ab...bdb

Skrevet

Her tar du feil. Er da mange med schizofreni eller bipolar lidelse som du sikter til, som i friske perioder fungerer som mannen i gata. Har selv en bipolar lidelse. Jobber som sykepleier, har mann og to barn. Ingen som kan se at jeg har en psykisk lidelse. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan man ikke det altså? Ser det har blitt en trend på tiktok å legge ut bilder av at man er på fjellturer og smiler samtidig som sounden sier at man ikke kan se på folk at de sliter psykisk. Vel jeg er uenig i det. Jeg mener selvsagt man kan slite psykisk på den måten som vi alle gjør innimellom og likevel fremstå helt normal, men er man mer enn lettere syk så ser ikke jeg helt hvordan man ikke skal kunne se det om man er sammen med personen. 

Sosial angst kan man jo se ved at personen unngår sosiale ting, øyekontakt, ser ned i bakken, er stille

Adhd kan man se ved at de er hyper, snakkesalig, urolig

Deprimert ved at personen virker nedstemt, apatisk, monoton, langsomme bevegelser, gråter

Hypomanisk/manisk ser man ved at personen er hyper, urolig, snakker mye, virker unormalt glad

Psykotisk merker man vel ved tankeforstyrrelser, vrangforestillinger osv

Anonymkode: 6149e...631

Nummer en :ADHD er ikke en psykisk lidelse.

Nummer to: Man kan være sjenert eller introvert uten å ha sosial angst. Man kan være deprimert uten at man går rundt og gråter hele tiden. Selv om man er manisk depressiv så har man stabile perioder. Psykotisk er ikke en psykisk lidelse men man kan bli psykotisk som følge av psykiske lidelser, men man er ikke psykotisk 24/7

Nummer tre: når man sier at man ikke kan se på noen at jeg er psykisk syke så betyr det at hvem som helst kan slite med ting uten at det nødvendigvis er synlig selv har jeg flere psykiske lidelser, men det er kun min alvorlig anoreksi som er synlig utad

Anonymkode: 869e7...ce5

Skrevet

Jeg har vært veldig deprimert, sånn at jeg gråt hver dag og alt var tungt og tøft. Hadde også sterk angst.

Utad var jeg den glade, omtenksomme, inkluderende jenta. INGEN SÅ AT JEG SLEIT!! Ingen! Jeg har dratt på cafe med venninner, gråti hele veien i bilen, tørket tårene, dratt på meg et smil og ALDRI har noen kommentert at jeg har gråti eller at jeg virker trist. Tenkte spesielt på det en gang det skjedde og en annen venninne kom inn og de andre sa «har du gråti eller?» (noe hun hadde.. ingen spurte meg.. det bare syns ikke på meg) 

Hvis jeg har åpnet meg har jeg fått kommenterer som «hvorfor sliter du, du som er så flott?»! 

øh..

Anonymkode: e1f05...96b

• Hjerte 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da kan du jo ikke ha så alvorlig sosial angst om du drar på julebord og sommerfester. Jeg har en kollega/venninne med alvorlig sosial angst og man kan faktisk tydelig se på henne når det er mye mennesker og at hun trekker seg unna. Hun har ikke vært på noen julebord siden hun begynte for 5år siden.

Sosial angst påvirker folk på ulike måter. Det er ikke sånn at alle sliter like mye i alle situasjoner heller så det blir feil å ta en venninne med sosial angst som mal på hvordan alle med sosial angst er og hva de takler.

Jeg har sosial angst, men sliter ikke like mye i alle situasjoner. Enkelte situasjoner trigger meg noe vannvittig, mens andre merker jeg angsten, men situasjonen er håndterbar.

Jeg misliker sterkt når andre skal fortelle andre at de ikke sliter nok fordi de ikke passer inn i det bildet man har av for eksempel en person med sosial angst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært veldig deprimert, sånn at jeg gråt hver dag og alt var tungt og tøft. Hadde også sterk angst.

Utad var jeg den glade, omtenksomme, inkluderende jenta. INGEN SÅ AT JEG SLEIT!! Ingen! Jeg har dratt på cafe med venninner, gråti hele veien i bilen, tørket tårene, dratt på meg et smil og ALDRI har noen kommentert at jeg har gråti eller at jeg virker trist. Tenkte spesielt på det en gang det skjedde og en annen venninne kom inn og de andre sa «har du gråti eller?» (noe hun hadde.. ingen spurte meg.. det bare syns ikke på meg) 

Hvis jeg har åpnet meg har jeg fått kommenterer som «hvorfor sliter du, du som er så flott?»! 

øh..

Beklager, men «gråti» 🫣

Anonymkode: f7a3d...5b7

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg glemte å svare på hi, men ikke alle kan merke at andre sliter psykisk. Ofte prøver andre å forklare det med andre ting og ofte negative ting.

I tillegg så er det mange som ikke viser at de er deprimert utad. Jeg sitter i hvert fall ikke og gråter foran andre og ikke alle gråter når de er deprimert heller. Jeg tror også at mange bare forklarer det med at vedkommende er sur eller noe eller at de ikke merker det fordi den som er deprimert later som de er glad.

Veldig mange prøver å oppføre seg så normalt som mulig foran andre. Jeg tror også at man skal kjenne noen godt før man merker at de sliter psykisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan man ikke det altså? Ser det har blitt en trend på tiktok å legge ut bilder av at man er på fjellturer og smiler samtidig som sounden sier at man ikke kan se på folk at de sliter psykisk. Vel jeg er uenig i det. Jeg mener selvsagt man kan slite psykisk på den måten som vi alle gjør innimellom og likevel fremstå helt normal, men er man mer enn lettere syk så ser ikke jeg helt hvordan man ikke skal kunne se det om man er sammen med personen. 

Sosial angst kan man jo se ved at personen unngår sosiale ting, øyekontakt, ser ned i bakken, er stille

Deprimert ved at personen virker nedstemt, apatisk, monoton, langsomme bevegelser, gråter

Hypomanisk/manisk ser man ved at personen er hyper, urolig, snakker mye, virker unormalt glad

Fant du ut først nå at mennesker er uperfekte? Det største problemet er vel at folk ikke helt takler at de ikke er perfekte.

Anonymkode: 150a0...cfc

Skrevet

Men det er jo det jeg mener at det er i grader. F. Eks alvorlig depresjon har faktisk som et kriterier at man ikke klarer hverdagen og har falt ut av arbeid og sosialt. 

Ja lettere grader psykiske lider går bra. 

Alvorlig adhd og sitte stille i 2timer?nei det går ikke. Jeg har selv adhd alvorlig grad. 

Har du hørt om å gå med maske? Det er slik jeg løser det. 

Anonymkode: 69bb4...b58

Skrevet

For noen år siden var jeg alvorlig deprimert, suicidal og PTSD. Mine nærmeste var ikke klar over at jeg slet. Jeg er en mester på å maskere.

Jeg har hatt en svært traumatisk barndom, og for å overleve så var det viktigste for meg å ha venner, så jeg kunne være med de, og slapp å dra hjem. Og jeg ble en mester i å være hun som alltid var blid, sprudlende, morsom og bare positiv. Så allerede da lærte jeg meg å maskere, og spille en annen enn jeg er. 

De rundt meg tror jeg alltid er blid, positiv og veldig sterk. Men det er mye de ikke vet.

Anonymkode: 089bf...38f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Psykose ser jeg på lang vei, eller tunge psykiske diagnoser som schizofreni. Hele personen blir veldig "off". Men diagnoser som angst og depresjon utarter seg på så utrolig ulike måter at det er vanskelig å generalisere. Har en venninne som jeg merker det på når hun sliter, men andre venner og bekjente har jeg ikke merket noe på før de forteller meg det. I vår mistet vi også en god kollega, han tok selvmord, og ingen merket noe på han. Tvert imot, han virket alltid veldig ressurssterk. Men pratet med søsteren hans som fortalte at han hadde vært deprimert i flere år. 

Anonymkode: dcce5...0ce

Skrevet (endret)

Men det er jo det jeg mener at det er i grader. F. Eks alvorlig depresjon har faktisk som et kriterier at man ikke klarer hverdagen og har falt ut av arbeid og sosialt. 

Ja lettere grader psykiske lider går bra. 

Alvorlig adhd og sitte stille i 2timer?nei det går ikke. Jeg har selv adhd alvorlig grad. 

Alvorlig depresjon, angst, ønsker ikke å leve etc, ekstrem utmattelse, søvnproblemer, adhd, fibromyalgi, 100% ufør. mer enn nok å ta av her. Men du kan ikke se det på meg om du møter meg ute. De som har kjent meg lenge, siden før jeg ble syk, kan nok se forskjeller, dog,  Ikke noe som går på at de kan se at jeg er deppa osv. Men igjen så er det vell ikke alltid så lett å vite hva som er hva heller. At jeg har forandret meg fra jeg var 15-16 år til nå i midten av 30 årene kan jo skyldes mye forskjellig. Det eneste jeg absolutt ikke kan skjule er mine kognitive utfordringer pga langvarig kronisk søvnundeskudd etc. Men hjernen prøver så godt den kan og har sine egne måter å kompensere på helt ubderbevist.  Adhd'en kan nok oppdages, men man blir god på å kompensere, kamuflere og kontrollere etterhvert. At man kan skjule det og til en viss grad kontrollere impulser osv når man må, betyr ikke at det ikke er en belastning. Det betyr ikke at jeg kan gjøre det i alle sammenhenger slik at det ikke påvirker meg. For det er feks forskjell på å "ta seg sammen" ute blant folk så man fremstår sånn rimelig normal og det å skulle konsentrere seg å gjøre en oppgave feks. Jeg klarer å sitte i ro i ett par timer, men det betyr ikke at jeg greier å slappe av. Så ofte blir jeg sittende å spenne meg uten at jeg er helt bevist det, evt fikler på noe eller rister på benet etc, eller om jeg greier å slappe av så sovner jeg ofte. 

Men tilbake til poenget, når jeg føler meg så ræva og tom og på bånn fysisk/mentalt/energimessig at jeg ikke orker/greier å putte på ett smil så er det ingen som ser meg, for da sitter jeg inne/holder meg unna folk. Angsten biter jeg i meg og kjemper meg igjennom, sosial angst. Er ikke vanskelig å møte blikk og hilse og gjøre ting som er forventet og normal oppførsel, det lærer man seg etterhvert og det gjør faktisk ting mye enklere å bare gjøre det å få det ut av veien. Det betyr ikke nødvendigvis at det er enkelt eller at angsten forsvinner, men sånt kan man lære seg. Det blir en håndteringsmekanisme. Og for min del ihvertfall så oppleves det mye verre å stå der å se dum ut å ikke utvise normal høflighet etc sammenlignet med det ubehaget det er å gjøre som forventet og bli ferdig med det også komme seg ut av situasjonen.  Og det er ikke vanskelig å ta på seg ett smil og late som det går bra når man er ute blant folk. Enklere det strengt tatt enn å skulle svare ærlig når folk spør hvordan det går eller på noen måte fokusere på og snakke om problemet. Eller gå rundt å se ut/fremstå som man føler seg. Da er det vell ingen som hadde orket å være sammen med oss heller. Jeg hadde ikke orket å være sammen med meg selv da. 

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Noen ganger syns det nåe noen er medisinert. Sånn sett ser man at de er sjuke. Å bruke store mengder AP feks er noe iallfall jeg avslører, men det kan hende det er fordi min egen mor brukte mye av det og jeg er sensitiv. 

Anonymkode: 21e65...36a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og hva med PTSD? 

Personlighetsforstyrrelser? 

OCD som ikke gjelder det dere gjør sammen? 

Dissosiasjon som ikke trigges?

Velmedisinert hva enn du nevnte ovenfor? 

Anonymkode: 1cf09...6a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beklager, men «gråti» 🫣

Anonymkode: f7a3d...5b7

Det var alt du hadde å si? 🥴 

Ja, det er dialekten min. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

1. Nei, dette er slik jeg oppfører meg når jeg må forholde meg til folk jeg ikke liker, for å ha minst mulig med dem å gjøre. Jeg har på ingen måte sosial angst. 

2. Noen mennesker har høyere energi enn andre, med mye armer og bein, uten at det er ADHD eller andre diagnoser inne i bildet.

3. Nei. Det er faktisk stikk motsatt. Dypt deprimerte mennesker er verdensmestre i å ta på seg maska foran andre. Det er jo derfor selvmord f.eks. ofte kommer som et sjokk for de nærmeste. 

4. Hva er egentlig unormalt glad?? Og du beskriver igjen mennesker med høy energi.

5. Tja, kanskje, dersom de tror månen er en ost. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da kan du jo ikke ha så alvorlig sosial angst om du drar på julebord og sommerfester. Jeg har en kollega/venninne med alvorlig sosial angst og man kan faktisk tydelig se på henne når det er mye mennesker og at hun trekker seg unna. Hun har ikke vært på noen julebord siden hun begynte for 5år siden.

Alvorlighetsgrad av sosial angst måles ikke i hvor mye man klarer å delta i 😄 

Tror du må lese deg litt opp på angstlidelser.

Anonymkode: eab26...23c

Skrevet

Folk kan være deperimerte uten å gråte. Folk kan gråte uten å være deprimerte. 

Folk kan være sjenerte uten å ha sosial angst. Folk med sosial angst kan maskere. 

Osv. 

Så nei. Din fremstilling er veldig naiv og simplistisk.

Anonymkode: 8d786...f17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...