Gå til innhold

Se på folk at de sliter psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ikke det altså? Ser det har blitt en trend på tiktok å legge ut bilder av at man er på fjellturer og smiler samtidig som sounden sier at man ikke kan se på folk at de sliter psykisk. Vel jeg er uenig i det. Jeg mener selvsagt man kan slite psykisk på den måten som vi alle gjør innimellom og likevel fremstå helt normal, men er man mer enn lettere syk så ser ikke jeg helt hvordan man ikke skal kunne se det om man er sammen med personen. 

Sosial angst kan man jo se ved at personen unngår sosiale ting, øyekontakt, ser ned i bakken, er stille

Adhd kan man se ved at de er hyper, snakkesalig, urolig

Deprimert ved at personen virker nedstemt, apatisk, monoton, langsomme bevegelser, gråter

Hypomanisk/manisk ser man ved at personen er hyper, urolig, snakker mye, virker unormalt glad

Psykotisk merker man vel ved tankeforstyrrelser, vrangforestillinger osv

Anonymkode: 6149e...631

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man ikke det altså? Ser det har blitt en trend på tiktok å legge ut bilder av at man er på fjellturer og smiler samtidig som sounden sier at man ikke kan se på folk at de sliter psykisk. Vel jeg er uenig i det. Jeg mener selvsagt man kan slite psykisk på den måten som vi alle gjør innimellom og likevel fremstå helt normal, men er man mer enn lettere syk så ser ikke jeg helt hvordan man ikke skal kunne se det om man er sammen med personen. 

Sosial angst kan man jo se ved at personen unngår sosiale ting, øyekontakt, ser ned i bakken, er stille

Deprimert ved at personen virker nedstemt, apatisk, monoton, langsomme bevegelser, gråter

Hypomanisk/manisk ser man ved at personen er hyper, urolig, snakker mye, virker unormalt glad

Stemmer ikke noe av det du sier..

Du kan være deprimert og smile, være glad, feste og leve livet.

Du kan ha adhd og være rolig, fokusert, gå på skole etc.

Du kan ha sosial angst og gå på jobb og skole og trene og se folk i øynene...

Du bør nok lese deg litt mer opp på dette . Du kan ikke se på folk at de er psykisk syke...hadde man kunnet se at folk er deprimerte...hadde man kunnet unngå at sp mange tar livet sitt.

Jeg har angst og depresjon...men ingen kan se det..eller vet det...jeg har 2 barn..jeg leker,smiler og er med på ting 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Stemmer ikke noe av det du sier..

Du kan være deprimert og smile, være glad, feste og leve livet.

Du kan ha adhd og være rolig, fokusert, gå på skole etc.

Du kan ha sosial angst og gå på jobb og skole og trene og se folk i øynene...

Du bør nok lese deg litt mer opp på dette . Du kan ikke se på folk at de er psykisk syke...hadde man kunnet se at folk er deprimerte...hadde man kunnet unngå at sp mange tar livet sitt.

Jeg har angst og depresjon...men ingen kan se det..eller vet det...jeg har 2 barn..jeg leker,smiler og er med på ting 

Men det er jo det jeg mener at det er i grader. F. Eks alvorlig depresjon har faktisk som et kriterier at man ikke klarer hverdagen og har falt ut av arbeid og sosialt. 

Ja lettere grader psykiske lider går bra. 

Alvorlig adhd og sitte stille i 2timer?nei det går ikke. Jeg har selv adhd alvorlig grad. 

• Liker 3
Skrevet

Med mindre de har det tatovert i panna, så kan du ikke se det på noen. 

Anonymkode: 008ff...509

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, gærne folk har masse kviser i ansiktet, mørke ringe under øyne, dårlig og skitne klær. De lukter ganske dårlig og fordi de er syke

Anonymkode: 49093...c76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Totalt feil! Jeg har hatt sosial angst siden sent i tenårene (er 34 nå) og har lært meg å leve med det gjennom bøtter og lass med terapi.

Ja, det stemmer at jeg unngår sosiale samlinger, men noen ting slipper man ikke unna og jeg går også på f.eks julebord og sommerfest fordi jeg vet jeg har godt av det selv om det er slitsomt. Når jeg først er i sosiale settinger prater jeg med alt og alle og har det faktisk ganske trivelig! Må ta pauser og gå ut og avslutter alltid tidlig, men absolutt ingen til stede i den sosiale settingen kan se eller gjette at jeg har en psykisk diagnose.

Jeg har et par perioder med sykemelding gjennom året for å hente meg inn når symptomer på depresjon og ocd blir for mye, men utover det fungerer jeg altså helt normalt. Og bare for å «ta» deg på den også gråter jeg sjeldent når jeg er deprimert, blir bare helt flat og likegyldig til alt.

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. 

Anonymkode: 7196f...f7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mange du kan se det på, på lik linje som at det er mange som du ikke ser det på. Men langt ifra slik du beskriver det med dine eksempler. 

Sosial angst stemmer ikke helt, for det du beskriver kan også være unnvikende personlighetsforstyrrelse, agorafobi, asperger m.m. 
ADHD stemmer ikke i det hele tatt. Det du beskriver kan være hvilken som helst utadvendt person
Depresjon er også feil, så ufattelig feil. Tror du vi som er kroniske deprimerte bare går rundt å griner hele dagen? 
"Hypomanisk/Manisk" er så feil at det er ikke noe vits i å kommentere en gang.
Tror ikke du helt hva "psykotisk" betyr. 

Det du kommer med så stereotypisk at det er på grensen til provoserende. Hva med å skaffe det bitte litt elementær kunnskap om mentale lidelser før du utrykker deg såpass bastant? 

Det er mye du kan se, hvis du vet hva du skal se etter. Det er lett å se de som er tungt medisinerte på antidepressiva og beroligende for eksempel. Samtidig så er det mennesker som faktisk oppfører seg slik og hos noen så kan du ta feil og peke ut en rusmisbruker/alkoholiker i stede for en medisinert psykiatripasient. Men du må ha en viss erfaring for å klare å skille de ut i mengden. Samtidig så er det mange som også er lik så tungt medisinerte som du ikke ser det like godt på. 

Anonymkode: b3fbe...74d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Totalt feil! Jeg har hatt sosial angst siden sent i tenårene (er 34 nå) og har lært meg å leve med det gjennom bøtter og lass med terapi.

Ja, det stemmer at jeg unngår sosiale samlinger, men noen ting slipper man ikke unna og jeg går også på f.eks julebord og sommerfest fordi jeg vet jeg har godt av det selv om det er slitsomt. Når jeg først er i sosiale settinger prater jeg med alt og alle og har det faktisk ganske trivelig! Må ta pauser og gå ut og avslutter alltid tidlig, men absolutt ingen til stede i den sosiale settingen kan se eller gjette at jeg har en psykisk diagnose.

Jeg har et par perioder med sykemelding gjennom året for å hente meg inn når symptomer på depresjon og ocd blir for mye, men utover det fungerer jeg altså helt normalt. Og bare for å «ta» deg på den også gråter jeg sjeldent når jeg er deprimert, blir bare helt flat og likegyldig til alt.

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. 

Da kan du jo ikke ha så alvorlig sosial angst om du drar på julebord og sommerfester. Jeg har en kollega/venninne med alvorlig sosial angst og man kan faktisk tydelig se på henne når det er mye mennesker og at hun trekker seg unna. Hun har ikke vært på noen julebord siden hun begynte for 5år siden.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man  har alvorlig depresjon, angst, mani og så videre, vil man Kinnear det i mange tilfeller. Ellers tror jeg ikke at en kan se det nødvendigvis, men om det ikke preger hverdagen så er det nok ikke så veldig alvorlig heller tenker jeg. 

Anonymkode: f7a3d...5b7

• Liker 1
Skrevet

Da kan du jo ikke ha så alvorlig sosial angst om du drar på julebord og sommerfester. Jeg har en kollega/venninne med alvorlig sosial angst og man kan faktisk tydelig se på henne når det er mye mennesker og at hun trekker seg unna. Hun har ikke vært på noen julebord siden hun begynte for 5år siden.

Vedkommede har jo fått terapi. Så da vil jeg også tro at det ikke lenger er spesielt hemmende når en klarer slike ting. 

Skrevet

Sosial angst har ødelagt livet mitt og det er ille nok. Å være sykemeldt i hytt og gevær fordi man ikke takler å være blant andre mennesker er ikke stas. Jeg har 1, ja 1 eneste venn (som jeg sjelden har overskudd til å møte) og jeg har gått glipp av vanvittig mye fordi jeg avslår det aller meste. At jeg møter opp på julebord og tyner meg igjennom 4 timer sosialt er ikke det samme som at angsten ikke legger bånd på livsutfoldelsen min. At jeg ligger rett ut hele kvelden og hele helgen fordi jeg sliter ut hodet mitt på å møte opp på jobb er det ingen andre enn min samboer som ser.

Igjen, ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sosial angst har ødelagt livet mitt og det er ille nok. Å være sykemeldt i hytt og gevær fordi man ikke takler å være blant andre mennesker er ikke stas. Jeg har 1, ja 1 eneste venn (som jeg sjelden har overskudd til å møte) og jeg har gått glipp av vanvittig mye fordi jeg avslår det aller meste. At jeg møter opp på julebord og tyner meg igjennom 4 timer sosialt er ikke det samme som at angsten ikke legger bånd på livsutfoldelsen min. At jeg ligger rett ut hele kvelden og hele helgen fordi jeg sliter ut hodet mitt på å møte opp på jobb er det ingen andre enn min samboer som ser.

Igjen, ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. 

Men da vil jo folk forstå at det feiler deg noe når du er mye sykmeldt og ikke blir med på noe. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Husk at ingen er like da... det finnes ikke bare grad depresjon eller en grad sosial angst.

Det at hun trekker seg unna kan være depresjon...at hun er lydsensetiv...at hun ikke liker de på jobben...at hun blir mobbet på jobben...og andre 100 ting..

Jobb litt med deg selv og finne tanke ganger 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da vil jo folk forstå at det feiler deg noe når du er mye sykmeldt og ikke blir med på noe. 

Ja men om det er betennelse i bukspyttkjertelen eller sosial angst vet de ikke. 

Anonymkode: de67c...963

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Anonymkode: 43670...a53

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anonymkode: 43670...a53

Nettop...dette

• Liker 1
Skrevet

Det går fint ann å maskere problemene sine ute blant folk, uansett lidelse. 

Anonymkode: 603b7...df1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min mor fortalte en gang om det spesielle tomme blikket til en kjekk ung mann som jobbet i butikken hun handlet i. Kort tid etter tok han livet sitt fikk vi vite... Så ja, noen ganger tror jeg det går an å se på folk at de sliter psykisk.

Anonymkode: 56fbc...9de

• Liker 2
Skrevet

Har du vært psykisk syk selv? Hvis det, så burde du egentlig forstå og ikke påpeke det du skriver. Har slitt ekstremt mye i mange år, men ikke en sjel utenom de jeg har fortalt det til har noen gang vist at de brydde seg eller så det jeg sleit med inni meg.

Jeg kunne skrike og gråte innvendig, men fra utsiden så så jeg ut som ei normal jente som ikke skilte seg ut. Psykiske lidelser er vanskelige å se hos de aller fleste, det er kun når det har gått så langt at det synes fysisk at det vekker noen faresignaler (eksempelvis spiseforstyrrelser, tvangslidelser hvor man kan skade seg selv, selvskading osv). Mange sliter uten at det går så langt - dette er umulig å se om personen ikke forteller det.

For min del med egne erfaringer, er det lettere å se ting på andre enn det andre ville ha reagert på fordi jeg kjenner meg igjen, men jeg er for det ingen syner. Det kan være at dama i kassa som smiler opp til ørene sliter med selvmordstanker, eller at en femteklassing føler seg alene sammen med andre - dette ser man ikke uten å få vite.

Symptomene du nevner til tilhørende diagnoser er ting man kan se ja, men oppstår i sjeldne tilfeller. Det er MYE mer bak "fasaden" som noen kaller det. Samfunnet er dessverre skrudd sammen så forferdelig tragisk at man ikke tør å be om hjelp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo det jeg mener at det er i grader. F. Eks alvorlig depresjon har faktisk som et kriterier at man ikke klarer hverdagen og har falt ut av arbeid og sosialt. 

Ja lettere grader psykiske lider går bra. 

Alvorlig adhd og sitte stille i 2timer?nei det går ikke. Jeg har selv adhd alvorlig grad. 

Men du skiller ikke mellom de som er høytfungerende. Tenk på alle de som er så deprimerte at de tar livet sitt. Som fungerer full jobb. Tenk på alle de som blir kjent med psykopater, men tror de er snille i starten. Jeg har selv oppvokst med alvorlige traumer og omsorgssvik, men dette er det ingen som vet selv om jeg har vært alvorlig deprimert og har fremdeles mye angst. For eksempel så fungerer jeg per dags dato i jobb. Jeg klarer å skjule angsten der fordi jeg gjør det samme hver dag og merker det ikke så mye der. Men hjemme går jeg aldri ut og isolerer meg helt. Har ødelagt mye drømmer osv opp gjennom pga angsten. Tenk på de som er så alvorlig syke at de tenker på å drepe andre hvert sekund. Noen av de fungerer jo i full jobb. Eller massemordere som åpenbart et alvorlig syke, men som kan ha full jobb som leger etc. 

Jeg har også adhd som du nevner. Men det fant jeg ikke ut i godt voksen alder. For jet hadde jo ikke foreldre til å hjelpe å fange det opp, men var også av den veldig rolige typen. Men inni meg var det jo kaos. 

Det er en forenkling at du kan se det på andre. Ja, noen kan du se det på. Men langt i fra alle. 

Anonymkode: 48011...f8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...