AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 https://www.aftenposten.no/norge/i/v5EJWw/baerum-sykehus-presiserer-at-pasientene-ikke-kan-velge-kjoenn-eller-hudfarge-paa-behandler Her vil man nettopp det som står på lappen, ikke ekskludere helsepersonell og unngå rasisme etc.. Noe som egentlig er vel og bra. Personlig blåser jeg i om det er mann eller dame og etnisitet er enda mer irrelevant, men... Når det kommer til kropp og berøring sliter jeg pga traumer og vil av disse årsakene helst gå til en kvinne. Å få angstanfall fordi en mann tar på magen min er dessverre noe som skjer. Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen, selvom det er en kvinnelig ansatt tilgjengelig... Blir det riktig? Har man plutselig ikke noe å si der lenger? Hva tenker dere? Hvordan ville du taklet dette? Anonymkode: 96801...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/v5EJWw/baerum-sykehus-presiserer-at-pasientene-ikke-kan-velge-kjoenn-eller-hudfarge-paa-behandler Her vil man nettopp det som står på lappen, ikke ekskludere helsepersonell og unngå rasisme etc.. Noe som egentlig er vel og bra. Personlig blåser jeg i om det er mann eller dame og etnisitet er enda mer irrelevant, men... Når det kommer til kropp og berøring sliter jeg pga traumer og vil av disse årsakene helst gå til en kvinne. Å få angstanfall fordi en mann tar på magen min er dessverre noe som skjer. Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen, selvom det er en kvinnelig ansatt tilgjengelig... Blir det riktig? Har man plutselig ikke noe å si der lenger? Hva tenker dere? Hvordan ville du taklet dette? Anonymkode: 96801...ae3 Bakgrunnen for denne lappen var hets av ansatte. At du tar kontakt på forhånd og redegjør for traumer som gjør at du ønsker en kvinne går nok helt fint, du er ikke i målgruppen for denne lappen❤️ Anonymkode: 1fd3b...cbf 24 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/v5EJWw/baerum-sykehus-presiserer-at-pasientene-ikke-kan-velge-kjoenn-eller-hudfarge-paa-behandler Her vil man nettopp det som står på lappen, ikke ekskludere helsepersonell og unngå rasisme etc.. Noe som egentlig er vel og bra. Personlig blåser jeg i om det er mann eller dame og etnisitet er enda mer irrelevant, men... Når det kommer til kropp og berøring sliter jeg pga traumer og vil av disse årsakene helst gå til en kvinne. Å få angstanfall fordi en mann tar på magen min er dessverre noe som skjer. Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen, selvom det er en kvinnelig ansatt tilgjengelig... Blir det riktig? Har man plutselig ikke noe å si der lenger? Hva tenker dere? Hvordan ville du taklet dette? Anonymkode: 96801...ae3 Jeg tenker at om det er medisinske grunner til at du bør/må gå til en spesiell behandler, så tar du opp dette ved henvisningstidspunktet, og så strekker de seg nok så langt de kan for å tilpasse seg traumene dine. Men da må du også ha dokumentert hvorfor du har traumer. Dette er jo satt opp for at det finnes alt for mange som har fordommer, og som tror de kan kreve å få bestemme hvem som skal yte dem helsehjelp. Istedenfor å tenke at de faktisk er heldige som får helsehjelp i det hele tatt. Anonymkode: 1ff8c...d9c 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Hvordan stiller dette seg den andre veien hvis f.eks. en muslimsk kvinne ikke vil bli behandlet av en etnisk norsk eller kvinne mann som ikke er muslim?, da er det sikkert ikke rasistisk... Har full forståelse for folk ikke ønsker å bli behandlet av noen med et spesifikk kjønn eller etnisitet, spesielt ikke hvis de har tidligere dårlige erfaringer med språkproblemer eller andre ting. Men det er jo egentlig ikke noe problem i disse dager siden hvem som helst kan identifisere seg som det kjønnet eller etnisiteten man ønsker, er så enkelt som at legen kan identifisere seg ettersom hvordan det passer for pasienten. Anonymkode: a96dc...973 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Norge har blitt woke. Ingen får lov til å si sannheten lenger. Jeg vil heller dø enn å la en jeg ikke vil skal ta på meg Anonymkode: d6760...43b 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bakgrunnen for denne lappen var hets av ansatte. At du tar kontakt på forhånd og redegjør for traumer som gjør at du ønsker en kvinne går nok helt fint, du er ikke i målgruppen for denne lappen❤️ Anonymkode: 1fd3b...cbf Enig. Men kommer du inn på vakt og det er akutt, må du ta imot den hjelpen som er tilgjengelig. Hvis du for eksempel er i fødsel, du trenger undersøkelse av gynekolog og gynekologen er en mann, så kan de ikke hoste opp en kvinne til deg hvis det ikke er en kvinnelig gynekolog på vakt. Anonymkode: 5b201...668 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Dette er på grunn av de mange innvandrere som ikke vil ha mannlig leger i samme rom som kvinnene dems. Helt på trynet at de måte fjerne lappen. Vil du ha helsehjelp tar du den som du får ellers kan du bare dra hjem og bli bedre selv. Anonymkode: e0e23...906 3 2
enkefru Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan stiller dette seg den andre veien hvis f.eks. en muslimsk kvinne ikke vil bli behandlet av en etnisk norsk eller kvinne mann som ikke er muslim?, da er det sikkert ikke rasistisk... Har full forståelse for folk ikke ønsker å bli behandlet av noen med et spesifikk kjønn eller etnisitet, spesielt ikke hvis de har tidligere dårlige erfaringer med språkproblemer eller andre ting. Men det er jo egentlig ikke noe problem i disse dager siden hvem som helst kan identifisere seg som det kjønnet eller etnisiteten man ønsker, er så enkelt som at legen kan identifisere seg ettersom hvordan det passer for pasienten. Anonymkode: a96dc...973 En vil ha forståelse for at det kan ligge religiøse grunner bak, disse forsøker man selvsagt å hensynta
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan stiller dette seg den andre veien hvis f.eks. en muslimsk kvinne ikke vil bli behandlet av en etnisk norsk eller kvinne mann som ikke er muslim?, da er det sikkert ikke rasistisk... Har full forståelse for folk ikke ønsker å bli behandlet av noen med et spesifikk kjønn eller etnisitet, spesielt ikke hvis de har tidligere dårlige erfaringer med språkproblemer eller andre ting. Men det er jo egentlig ikke noe problem i disse dager siden hvem som helst kan identifisere seg som det kjønnet eller etnisiteten man ønsker, er så enkelt som at legen kan identifisere seg ettersom hvordan det passer for pasienten. Anonymkode: a96dc...973 Hva mener du med «andre veien»? Det er nettopp dette de mener. Anonymkode: 661f2...66d 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Dette synes jeg ikke du skal tenke på ts 😊 Jeg må også ha kvinnelig helsepersonell. Sier ifra om dette på forhånd og forklarer årsaken, har aldri fått noen negative tilbakemeldinger på det! Anonymkode: 1b92c...133 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen De driter nok i dette, men det er veldig upraktisk å holde på slik. Det er ingen menneskerett å bli behandlet av en kvinne Anonymkode: 8f650...b29 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tenker at om det er medisinske grunner til at du bør/må gå til en spesiell behandler, så tar du opp dette ved henvisningstidspunktet, og så strekker de seg nok så langt de kan for å tilpasse seg traumene dine. Men da må du også ha dokumentert hvorfor du har traumer. Dette er jo satt opp for at det finnes alt for mange som har fordommer, og som tror de kan kreve å få bestemme hvem som skal yte dem helsehjelp. Istedenfor å tenke at de faktisk er heldige som får helsehjelp i det hele tatt. Anonymkode: 1ff8c...d9c Neida, man må ikke dokumentere i viden og breden. Fastlegen kan henvise til mannlig/kvinnelig ditt og datt. På sykehus kan det presiseres i henvisningen at pasienten grunnet traumer trenger slik og sånn. Anonymkode: 4e9af...2e8 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette er på grunn av de mange innvandrere som ikke vil ha mannlig leger i samme rom som kvinnene dems. Helt på trynet at de måte fjerne lappen. Vil du ha helsehjelp tar du den som du får ellers kan du bare dra hjem og bli bedre selv. Anonymkode: e0e23...906 Ja for det handler garantert ikke om trangsynte, rasistiske hvite nordmenn som ikke ønsker kontakt med helse personell med en annen hudfarge...🙄 Anonymkode: 3958d...928 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja for det handler garantert ikke om trangsynte, rasistiske hvite nordmenn som ikke ønsker kontakt med helse personell med en annen hudfarge...🙄 Anonymkode: 3958d...928 Antagelig handler det om begge deler. Rasisme er ikke utelukkende den ene veien i slike sammenhenger som dette. Anonymkode: 1ff8c...d9c 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Du kan be fastlegen eller psykologen skrive ned at du helst bør ha kvinnelig behandler. Men husk å få behandling for traumene også da, kan bli et slitsomt liv uten. Selv er jeg midt i traumebehandling og sliter med det samme som deg. Og det er ikke alltid ting kan planlegges, den opprinnelige legen kan bli syk osv. Men jeg fikk utlevert valium før undersøkelsen (mannlig lege, men var sykepleier tilstede). Da fungerte det ok. Så det er et tips❤️ Anonymkode: 9deba...de1 1
GammelKaktus Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 Jeg bryr meg svært lite om kjønn, religion, etnisitet så lenge jeg for den hjelpen jeg trenger når jeg trenger den så er jeg fornøyd. Men for folk som sliter med traumer og slikt så har jeg til en viss grad forståelse for at de ønsker et spesielt kjønn om det er mulighet for det, og den muligheten må man jo nesten ha slik at og de med traumer kan motta den helsehjelpen de trenger. Men når legekontor og andre slike steder må ut å presisere at man ikke kan velge kjønn og etnisitet så er det ikke fordi de få med traumer lager problemer, da er det jo disse rasistene som er ute å gå og de trenger man ikke å respektere. Vil de ikke ha hjelp av den som kommer så kan de dra hjem igjen. 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/v5EJWw/baerum-sykehus-presiserer-at-pasientene-ikke-kan-velge-kjoenn-eller-hudfarge-paa-behandler Her vil man nettopp det som står på lappen, ikke ekskludere helsepersonell og unngå rasisme etc.. Noe som egentlig er vel og bra. Personlig blåser jeg i om det er mann eller dame og etnisitet er enda mer irrelevant, men... Når det kommer til kropp og berøring sliter jeg pga traumer og vil av disse årsakene helst gå til en kvinne. Å få angstanfall fordi en mann tar på magen min er dessverre noe som skjer. Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen, selvom det er en kvinnelig ansatt tilgjengelig... Blir det riktig? Har man plutselig ikke noe å si der lenger? Hva tenker dere? Hvordan ville du taklet dette? Anonymkode: 96801...ae3 Da tar du det opp med henviseren på forhånd slik at det kan begrunnes på en saklig måte. Det er noe helt annet enn å komme til timen å si «jeg vil ikke behandles av deg fordi du er kvinne/afrikaner. Skjønner du ikke nyansene her? Anonymkode: a96be...e85 3
Drizzt Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Norge har blitt woke. Ingen får lov til å si sannheten lenger. Jeg vil heller dø enn å la en jeg ikke vil skal ta på meg Anonymkode: d6760...43b Da dør du, vel. Det er ditt valg. Darwins naturlig utvalg i praksis. Jeg ser for meg pripne muslimske kvinner som ikke vil bli undersøkt av mannlige leger eller pripne hvite eldre som er skeptiske til leger med en annen hudfarge. Jeg på min side er mer opptatt av profesjonalitet og at de kan faget sitt enn av hudfarge og kjønn. 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 Det sier seg jo selv at dette ikke handler om folk som har preferanser grunnet traumer etc. Jeg er selv utsatt for traumer og har aldri hatt noe problem med å forklare at grunnet mine erfaringer kan jeg ikke ha en mannlig lege og dette blir selvfølgelig respektert Anonymkode: 3958d...928 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://www.aftenposten.no/norge/i/v5EJWw/baerum-sykehus-presiserer-at-pasientene-ikke-kan-velge-kjoenn-eller-hudfarge-paa-behandler Her vil man nettopp det som står på lappen, ikke ekskludere helsepersonell og unngå rasisme etc.. Noe som egentlig er vel og bra. Personlig blåser jeg i om det er mann eller dame og etnisitet er enda mer irrelevant, men... Når det kommer til kropp og berøring sliter jeg pga traumer og vil av disse årsakene helst gå til en kvinne. Å få angstanfall fordi en mann tar på magen min er dessverre noe som skjer. Men jeg må da gå igjennom det ubehaget fordi jeg ikke skal krenke radiografer eller legen, selvom det er en kvinnelig ansatt tilgjengelig... Blir det riktig? Har man plutselig ikke noe å si der lenger? Hva tenker dere? Hvordan ville du taklet dette? Anonymkode: 96801...ae3 Jeg fikk spørsmål nylig om en mannlig kollega kunne komme inn og ta en ekstra kikk på en gynekologisk undersøkelse Jeg har ikke behov for og velge kjønn eller etnisitet på mine behandlere, vil helst ha den beste behandleren, men tror det er rom for og snakke med dem om det ved traumer! Anonymkode: 24f2e...0b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå