Gå til innhold

Baby 1 år, slår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er det flere i samme situasjon som meg, som kan veilede meg litt / betrygge meg om at dette er en fase. 

Datra mi er 1 år gammel. Ho er ikke kosete i det heletatt. Ho slår meg i ansiktet, ofte når ho er fortvilet over noe, men også hvis jeg har hun på fanget i ro, da kan hun plutselig slå. Ho kommer også bort til meg fra gulvet for å slå på beinet/armen. Men føler den intensjonen er litt annerledes enn de gangene i ansiktet. Jeg vet de ikke forstår så mye enda. Hva burde jeg gjøre med situasjonen? La det gå seg til, distrahere, si nei eller hva har dere gjort?  Syns det er sårt. Det er også jeg som er hjemme med henne hele tiden, jeg bader alltid, gir alle måltider, leker relativt mye mer på gulvet enn barnefar osv. men det er alltid han som henter / leverer hos barnevakt som er moren hans. Når ho ser han blir ho veldig glad, og krabber bort men ikke med meg. Hvis han kommer fra jobb og holder ho, så gråter ho hvis jeg tar over. Noen andre som har opplevd det? Hvor urettferdig er ikke det når det er jeg som gjør alt med henne ellers 😅

btw. Har selfølgelig aldri slått henne eller lekesloss med typen, så jeg aner ikke hvor hun har fått det fra. Hun er veldig opptatt av å klappe hendene, men det med ansiktet føles så personlig haha, takk for svar! 

Anonymkode: 64b77...e73

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tester grenser, og skjønner ikke egentlig hva det vil si å lapse noen i ansiktet, som hun gjør. 

Datteren min hadde også en periode i den alderen. Min pedagogiske tilnærming som innebærer å føre hånden rolig over ansiktet og si "du må kose mamma", funket ikke. Istedet la jeg meg ned på gulvet og grein. Det funket. Avledning funker også greit om det blir litt mye... Man kan jo ikke fake grine hver gang 😅

Du må finne ut hvilken metode som funker for datteren din. Den pedagogiske tilnærmingen funker med sønnen min.. Men unger er forskjellig 😊

Når det kommer til at hun virker likegyldig til deg er fordi du er moren og hun er trygg på deg. At hun begynner å gråte er fordi hun gjerne vil oppleve det som et spennende. Hun vet at du er der, uansett hva. Virker som du har et trygt og nysgjerrig barn 😊❤️

Anonymkode: 5f64c...6e0

Skrevet

Jeg har også prøvd det med «stryke mamma pent», samme med katten når ho plager han, haha. 
Det hjelper en del å høre at andre har hvert i samme situasjon og at det blir bedre…? 
Grininga har jeg ikke prøvd, men deg skal jeg faktisk gjøre. Så får jeg se hva som hjelper. Jeg setter hun hverfall fra meg når ho slår. 
Tusen takk for svar! Det gir mening det du sier. 💗

Skrevet

Er bare en fase :)

Anonymkode: 992c2...ffd

Skrevet

Den fasen varte leeeeeenge hos oss. Men nå er han 18 måneder og ferdig med det.

Anonymkode: c047a...bfe

Skrevet

Jeg sa klart og tydelig "Au" og hindret ungen i å slå mer. Hver gang. 
Jeg kunne godt følge opp med "stopp det, det gjør vondt." eller tilsvarende forklaringer. Men først og fremst var fokuset å tydeliggjøre at jeg fikk vondt, og at dette ikke var greit.
Barna innså etter noen forsøk at det ikke var greit, og at "Au" var noe man sa når man fikk vondt. 

Anonymkode: 8734a...1be

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den fasen varte leeeeeenge hos oss. Men nå er han 18 måneder og ferdig med det.

Hva gjorde du under fasen? Eller lot du bare være fordi det gikk over?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sa klart og tydelig "Au" og hindret ungen i å slå mer. Hver gang. 
Jeg kunne godt følge opp med "stopp det, det gjør vondt." eller tilsvarende forklaringer. Men først og fremst var fokuset å tydeliggjøre at jeg fikk vondt, og at dette ikke var greit.
Barna innså etter noen forsøk at det ikke var greit, og at "Au" var noe man sa når man fikk vondt. 

Anonymkode: 8734a...1be

selvfølgelig! Å bruke au har jeg ikke tenkt på. Ho tar lett ord som «se», «mat», «fantus» osv så «au» kan være noe ho skjønner etterhvert! Takk!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjorde du under fasen? Eller lot du bare være fordi det gikk over?

Sa "Au", også prøvde jeg å få ham til å stryke mens jeg sa "kose". Etter hvert kunne jeg si kose når han slo, også strøk han meg på hodet i stedet.

Skrevet

Har tre barn, alle har slått i ettårsalderen 😅 Han minste er 16 mnd nå, og han elsker å slå søsknene sine, ingenting er morsommere enn når de sier «au». Han lille sier «au» og ler FØR han har slått dem til og med for han vet at de kommer til å si det. Han biter meg i puppen også, og ler seg ihjel når jeg sier au. Har lurt på om han kanskje er psykopat, men tror ikke det 🤓 Neida .. Joda .. Neida .. Det er ikke så uvanlig. Jeg tar hånda hans å sier at man skal kose eller avleder han med å tøyse eller noe sånt, men han har ikke sluttet å slå enda - vi håper hele familien at det skal ta slutt snart 🤓😅 

Ikke unormalt iallefall ❤️

Anonymkode: 13436...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...