AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 4 åringen ble invitert på barnebursdag til en fra avd hans. Sendte melding til foreldrene at han kommer. Og at han har ingen allergi men han spiser kun halal eller vegansk. Da sendte en av foreldrene melding om at er kyllingpølser halal? Evt hvor får vi kjøpt halal pølser fra? Så fortalte jeg dem hvor de kan få kjøpt halal pølser. Nå lurer jeg på: var det frekt av meg å fortelle dem hvor de får tak i halalpølser? Skulle jeg heller ha sendt noe hjemme i fra? Det blir kanskje en ekstra utgift for dem 🥲 Hva mener dere? Anonymkode: 1f266...c69 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 1. september 2022 Jeg mener det høfligste er å tilby seg å ta med eget når man skal ha spesialmat som er kostbar/litt ekstra pes. Anonymkode: 7615d...038 113 23
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Hvis foreldrene spør, så tenker jeg at de kan kjøpe det også. Ellers så må de gi beskjed. Du kan eventuelt tilby deg nå å ta det med for at de skal slippe merarbeid. Anonymkode: cf934...4d1 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Tilbyr alltid å ta med eget, og så ser jeg hva reaksjonen blir. Veggis. Anonymkode: 7acca...5b0 18 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Du burde selvfølgelig sende med egen mat. Blir litt av et styr med barnebursdag dersom det er flere typer allergier, spesialmat etc. Anonymkode: 84072...d80 24 10
Carrot Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Jeg tenker du fint kan sende en melding og si at du kan ta med hvis det er enklere for dem og at du syns det er fint at de spør hvor de kan få kjøpt osv men at du ikke vil være til bry liksom 23 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Syns du skal tilby deg å ta med selv. Blir snart mer pes enn moro å arrangere bursdag når noen må ha laktosefritt, noen glutenfritt, noen vegansk osv osv. Anonymkode: 91fcb...fb7 16 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 Enig med de fleste her, send ny melding om at du gjerne sender med halal-pølser dere har liggende hjemme, så de slipper kjøpe (hvis ikke denne samtalen på sms var for flere dager siden, og bursdagen er nå i ettermiddag - da er det kanskje litt for sent?) Anonymkode: e0ccc...9d2 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Det er ikke alle butikker som selger halalprodukter (det er en egen diskusjon, hvorfor er ikke det en del av basisutvalget på Kiwi og de andre?). Jeg husker jeg måtte reise ganske langt for å få tak i halal til en bursdag, og jeg kan godt innrømme nå at jeg synes det var litt stress. Nå vet jeg jo hvor jeg får tak i det, men det gjorde jeg ikke da. Og uansett tar det meg en time å reise dit (frem, handle, reise tilbake). Å sende med eget er kanskje ikke så dumt. Da er du sikker på at det er gode produkter også. Det er sikkert forskjell på smaken blant de ulike variantene, men jeg har ikke peiling på hva som er godt, siden jeg aldri kjøper det til vanlig. Anonymkode: f598b...cb8 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 på tidlig 2000-tallet så hadde jeg hvert år bursdagsselskap og en av jentene var muslimsk. Hun spiste riktig nok ikke pølse m/brød, men fikk i stedet loff og nugatti - Hun elsket det! Det var riktig nok mange som heller ville ha nugatti, men måtte etter hvert sette ned foten sånn pølsene ikke ble helt bortkastet 😆 Det jeg ville fram til er at enten så finner man en annen løsning (eks. brødskive med noe godt) eller så tilbyr man å komme med mat selv. Blir litt dumt å la personen farte rundt og finne riktig mat. Anonymkode: a752e...687 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Skjønner godt frustrasjonen. Jeg ville svart at kyllingpølser er ikke halal med mindre det er merket halal. Jeg ville sagt at man vanligvis får dem på butikken, men du kan sikkert hente noen så de slipper å stresse med det 😉 Anonymkode: 0a1de...73b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: 4 åringen ble invitert på barnebursdag til en fra avd hans. Sendte melding til foreldrene at han kommer. Og at han har ingen allergi men han spiser kun halal eller vegansk. Da sendte en av foreldrene melding om at er kyllingpølser halal? Evt hvor får vi kjøpt halal pølser fra? Så fortalte jeg dem hvor de kan få kjøpt halal pølser. Nå lurer jeg på: var det frekt av meg å fortelle dem hvor de får tak i halalpølser? Skulle jeg heller ha sendt noe hjemme i fra? Det blir kanskje en ekstra utgift for dem 🥲 Hva mener dere? Anonymkode: 1f266...c69 Jeg ber alltid folk gi beskjed om eventuelle allergier eller andre hensyn, og da mener jeg jo om noen spiser halal el.l. også. Så da vil jeg jo ha beskjed, og synes ikke det er frekt å si fra. Ekstra utgifter regner jeg med, men hvis jeg måtte til andre siden av byen for å få tak i det så hadde jeg satt stor pris på om du hadde sendt med hvis dere hadde hjemme. Men ellers hadde det gått greit uansett hvis jeg hadde fått beskjed i god tid. Anonymkode: d37e0...7e4 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Det er jo ofte sånn nå til dags at det er ikke kun ett barn som spiser halal. Det gjør jo mange. Det er jo dermed kanskje greit at hun har noen pølser som flere kan spise?. Det er jo ikke alle som gir beskjed i forkant. Vet ikke hvordan fordelingen er i denne barnehagen, men her var vel ca 10-20 % av den sorten. Anonymkode: 98398...9e1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ber alltid folk gi beskjed om eventuelle allergier eller andre hensyn, og da mener jeg jo om noen spiser halal el.l. også. Så da vil jeg jo ha beskjed, og synes ikke det er frekt å si fra. Ekstra utgifter regner jeg med, men hvis jeg måtte til andre siden av byen for å få tak i det så hadde jeg satt stor pris på om du hadde sendt med hvis dere hadde hjemme. Men ellers hadde det gått greit uansett hvis jeg hadde fått beskjed i god tid. Anonymkode: d37e0...7e4 Må presisere at jeg svarer ut fra begrenset kunnskap, jeg aner ikke hvor langt jeg må for å få tak i det. Jeg hadde nok også spurt hvor man får kjøpt det, da det ikke har vært noe behov her hittil. Anonymkode: d37e0...7e4
Gjest tullerikke Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Vi har aldri bedt foreldrene gi beskjed om allergi, men forventer at de gir beskjed selv. Hadde vi fått beskjed om at ungen må ha halal, så hadde jeg servert vanlig kyllingpølser og latt som det er halal. Hva tror muslimer kommer til å skje egentlig🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så trist at du påfører barnet Ditte sånne restriksjoner og gjør det slitsomt for folk å ha barnet på besøk, kun på grunn av egne vrangforestillinger. Anonymkode: 0d49e...cbc Helt utrolig at denne kommentaren fikk tommel opp. Viser bare hvilken verden vi lever i. For et tolerant samfunn så er vi veldig intolerante. Hvis dette var snakk om kosher mat så hadde situasjonen vært helt annen. Anonymkode: d7456...524 12 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Her lages mat alltid halal og vi tar hensyn til allergier. Nå kjenner vi barna såpass at det er null stress. Her skal barna føle seg velkomne og vite at de kan få servert mat. Sånn er det utenom bursdager også. Har alltid noe i fryseren 😀 Anonymkode: 0520e...c44 6 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 tullerikke skrev (1 minutt siden): Vi har aldri bedt foreldrene gi beskjed om allergi, men forventer at de gir beskjed selv. Hadde vi fått beskjed om at ungen må ha halal, så hadde jeg servert vanlig kyllingpølser og latt som det er halal. Hva tror muslimer kommer til å skje egentlig🤷♀️ Hadde du gjort det samme om det var en jøde? Anonymkode: d7456...524 6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: 4 åringen ble invitert på barnebursdag til en fra avd hans. Sendte melding til foreldrene at han kommer. Og at han har ingen allergi men han spiser kun halal eller vegansk. Da sendte en av foreldrene melding om at er kyllingpølser halal? Evt hvor får vi kjøpt halal pølser fra? Så fortalte jeg dem hvor de kan få kjøpt halal pølser. Nå lurer jeg på: var det frekt av meg å fortelle dem hvor de får tak i halalpølser? Skulle jeg heller ha sendt noe hjemme i fra? Det blir kanskje en ekstra utgift for dem 🥲 Hva mener dere? Anonymkode: 1f266...c69 Du vet det egentlig at det er ingen ekte halal kjøtt å kjøpe i Norge da dette er dyremishandling og dyr lider et hårreisende lid når den er slaktet? At en imam ber over dyret mens den er slaktet gir ikke veien til himmelen noe enklere. 🙄 Anonymkode: 2f9c8...13a 29 9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 Jeg ville sagt at «vi pleier å kjøpe Halalpølser (eller glutenfrie / vegetar / …) på xy-mat i Storgata. Vi har mange i fryseren /kjøleskapet og jeg sendere gjerne med noen til bursdagen. Tusen takk! Han gleder seg til å komme!» Da har msn gitt informasjonen, samtidig som msn tilbyr å sende med. Anonymkode: 8152e...d3b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå