Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver lunsj starter hun et samtaletema om noe som er negativt. Jeg vil ikke være uhøflig og avvise henne for hun har sikkert nok å slite med. Men det blir så slitsomt å høre på klaging dag etter dag. Man skulle tro at hun ikke vet om andre samtaleemner enn å finne noe å klage på. Hvordan kan jeg snu samtalen uten å virke veldig avvisende? 

Anonymkode: 80f45...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere flere kolleger som har lunch sammen? Kan dere ikke bare annerkjenne at hun har sagt noe som plager henne, og så raskt skifte tema. Det er ikke vanlig at en person styrer hele samtalen. :) 

Anonymkode: 8b231...b4a

Skrevet

Du må sifra, jeg er direkte. 

Ikke sitt og spill med.

Anonymkode: a76f6...594

Skrevet

Si fra, men i en hyggelig og gjerne spøkefull tone. 

Anonymkode: d42ef...455

• Liker 1
Skrevet

Begynn å bryte av med å spørre om det ikke er noen som noe hyggelig å prate om.

Anonymkode: 6ac1c...8fa

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke være avvisende? Det er jo den eneste måten å få slutt på dette på. Javel, kanskje blir ho fornærma, men hva så? Jeg hadde aldri orka å høre på noe sånt dag ut og dag inn.

Skrevet

Jeg hadde også en sånn kollega! hun kunne for eksempel sitte og klage på grunn av været. Samtidig som hun hele tiden skal surfe på Internett etter hvordan været er (eller kommer til å bli om en ukes tid) ikke bare der vi jobbet / bodde. Men alle andre steder også. Alt fra Oslo eller Kristiansand, til Hammerfest eller Kirkenes liksom. Hvor det var, spilte tydeligvis null og niks rolle. Så lenge hun kunne sutre og klage over at det var alt for varmt (eller kaldt) og om det var regnvær, en eller annen plass. Selvfølgelig hadde dette absolutt null og niks "interesse" for noen andre enn henne selv. 

Problemet var at hun snakket alt for høyt hele tiden. Så hver gang noen andre forsøkte å heller snakke med hverandre om noe helt annet (i stedet for å bare sutre på grunn av været) så overdøver hun alle som sitter i nærheten. Det endte faktisk med at flere bare reiste seg opp midt under tiraden hennes, og satte seg en helt annen plass. Folk ville heller sitte ved deres eget skrivebord (eller ved siden av noen andre ved deres skrivebord, og prate om ting som interesserte dem. Selvfølgelig var dette mye bedre enn å høre på hennes lengre tirader om Gud veit hva hele tiden.  

Anonymkode: d3df5...3aa

Skrevet

Kanskje du er for følsom og egoistisk? Jeg trenger ikke å engasjere meg i alt jeg hører. Jeg har ikke noe behov for at folk skal snakke slik jeg føler det er best. 

Anonymkode: 27111...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 15.33):

Er dere flere kolleger som har lunch sammen? Kan dere ikke bare annerkjenne at hun har sagt noe som plager henne, og så raskt skifte tema. Det er ikke vanlig at en person styrer hele samtalen. :) 

Anonymkode: 8b231...b4a

Jeg kan prøve det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kanskje du er for følsom og egoistisk? Jeg trenger ikke å engasjere meg i alt jeg hører. Jeg har ikke noe behov for at folk skal snakke slik jeg føler det er best. 

Anonymkode: 27111...b1b

Problemet er at jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke lytter til henne, men å engasjere meg i det tapper meg for energi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...