Gå til innhold

Vits i å kombinere disse tre øvelsene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om det, for en nybegynner, er vits i å både ha tradisjonell knebøy, hipthrust og utfall? Har det noe å si om utfallet er forover/bakover?

Målet er først å fremst å styrke kroppen, begynt å bli så støl og veik😅

Anonymkode: fb0fc...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville holdt meg til knebøy i starten, og fokusert på teknikk der. Så kan du evt kjøre på med flere øvelser om du trenger avveksling. 

Utfall forover tar mer på knærene, siden du da flytter vekten din mer og dermed "lander" tyngre på den foten du flytter. Ved utfall bakover holder man som regel overkroppen mer over den vektbærende foten, så man ikke lander så tungt når man setter foten ned. Jeg tar aldri utfall forover, for jeg merker jeg får vondt i korsryggen av det. 

Anonymkode: 25217...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bare lurer på om det, for en nybegynner, er vits i å både ha tradisjonell knebøy, hipthrust og utfall? Har det noe å si om utfallet er forover/bakover?

Målet er først å fremst å styrke kroppen, begynt å bli så støl og veik😅

Ja og nei.
Knebøy og utfall er i utgangspunktet samme øvelse, men hvorvidt du gjør sidelengs, baklengs eller forover utfall har betydning for om mesteparten av belastningen legges på hamstrings eller på quads. Det samme har det hvilken type knebøy eller om du har eleverte tær eller hæler. 

Hiptrust har en annen funksjon, mens effekten av en knebøy kommer i bøyd posisjon, kommer effekten på toppen av squeezen i hiptrust. 

Markløft har også sin funksjon, her kommer effekten fra hip hinge til bøyd posisjon til top posisjon. 

Så burde man også ha en abductorøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy og rumenske markløft er fint for deg. Evt amerikanske markløft.

Men la knebøy være hovedøvelsen, om du bare vil ha en.

Anonymkode: d02e0...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Ett spørsmål til: jeg blir antagelig å løpe litt også, og da må jeg ha sko med demping, men hørt man ikke bør løfte trene styrke i slike sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke bør ein treine med flate, nøytrale sko for å hindre ustabilitet og skade. Brent meg på det sjølv. 😅 Ang kombinasjonen er jo den heilt uproblematisk, iallefall i starten, men trur det er lurt å fokusere på knebøy og veksle litt på hip thrusts og utfall som "tilbehør". Hadde eg vore deg ville eg heller tatt standard knebøy dag 1, ein variant av knebøy (f.eks frontbøy, eller paused) dag 2, og så utfall eller hip thrusts dag 3 f.eks. Om du treiner hardt nok på knebøy kan fort fleire øvingar på same muskulatur same dag bli overflødige.

Endret av aazy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil skyte inn at knebøy ikke trener hamstring i særlig grad, så du burde nok ha i alle fall én øvelse i programmet der du får inn dette også 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...