Gå til innhold

Lett årsstudium eller relevant master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

har søkt på to nettstudier fordi jeg trenger tilleggspoeng for å komme inn på et annet masterstudium (jordmor). Jeg har B i snitt (35 poeng), og hvis jeg tar 60 stp. + relevant arbeidserfaring, kan jeg kanskje komme inn på USN masterstudiet som krever 39,7 poeng (i år).

Første er et studie om interkulturell kommunikasjon. Ganske tørt og er ikke så relevant til sykepleierutdanningen min, men veldig lett. Ingen obligatorisk oppmøte. Semesteravgift er 3700 kr.

Andre studiet er et masterstudium i ernæringskompetanse for helsepersonell. Mye mer relevant for meg som sykepleier og det er mye jeg kommer til å lære som kan brukes i jobben min. Dette er også et nettstudium og krever at jeg betaler en del i flybillett penger for å komme meg til Oslo når det er to obligatoriske samlinger i år. 

Jeg ville egentlig ta et studie som ser bra ut på min CV og er relevant til grunnutdanningen min, men det første studiet er lettere og krever veldig lite av meg. jeg har en baby så har ikke hele dagen til å studere 😛 

Hva hadde dere valgt?

Anonymkode: 3de4b...bd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes interkulturell kommunikasjon høres veldig relevant ut! 

Anonymkode: 22759...b37

Skrevet

Jeg tenker at kompetanse innen inkerkulturell kommunikasjon er gull verdt som helsepersonell. Verden blir jo mer global, og du vil jo møte mennesker fra/med annen kultur også i yrket som jordmor. 

Anonymkode: 6207c...134

• Liker 1
Skrevet

Begge deler høres egentlig nyttig ut. Kanskje tenk litt på hvor du ønsker å jobbe etterpå? Ernæring og slikt er nok mest relevant for jordmor som følger opp i svangerskapet, mens kommunikasjon er aktuelt for jobb på sykehus også.

Anonymkode: 5353a...d67

Skrevet

Jo, glemte poenget: hva synes du virker mest spennende? Lettere å sette seg ned med fag man er interessert i. Det er min erfaring som student med baby :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, glemte poenget: hva synes du virker mest spennende? Lettere å sette seg ned med fag man er interessert i. Det er min erfaring som student med baby :)

Jeg syntes begge er like interessant egentlig, men undervisningen i interkulturell kommunikasjon er litt dårlig lagt opp. Ganske mange enkle mappeoppgaver som ikke er særlig utfordrende 😛 Drømmen er å jobbe i bistand og jeg sikter egentlig mot dette, og tar karrierevalg som kan styrke muligheten å jobbe i utlandet. Så kanskje interkulturell kommunikasjon ikke er så verst da :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge deler høres egentlig nyttig ut. Kanskje tenk litt på hvor du ønsker å jobbe etterpå? Ernæring og slikt er nok mest relevant for jordmor som følger opp i svangerskapet, mens kommunikasjon er aktuelt for jobb på sykehus også.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at kompetanse innen inkerkulturell kommunikasjon er gull verdt som helsepersonell. Verden blir jo mer global, og du vil jo møte mennesker fra/med annen kultur også i yrket som jordmor. 

Anonymkode: 6207c...134

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes interkulturell kommunikasjon høres veldig relevant ut! 

Anonymkode: 22759...b37

Takk for innspill ! :) Jobber nå på sykehus og drømmen er å jobbe i bistand, så da er den kanskje ikke så urelevant som jeg trodde til å begynne med. 

Skrevet

Jeg ville valgt interkulturell kommunikasjon, det høres mest interessant og overkommelig ut. 😊 hvis du velger ernæring master, så tror jeg det vil bli mye mer krevende faglig, mye kjemi blant annet, og at du kanskje brenner deg litt ut allerede der. Det er jo litt kjedelig før du i det hele tatt får begynt på det du egentlig vil.
Så spennende planer du har med jordmor og bistand, håper du følger drømmen din 🥰

Anonymkode: 699c8...b03

• Liker 1
Skrevet

Interkulturell kommunikasjon høyes jo høyaktuelt ut uansett om du ikke ender med å jobbe utenlands. Som jordmor vil du vel hjelpe gravide og fødende fra mange ulike kulturer, med de utfordringer det gir. Syns det kan føye seg fint inn i din kompetansebygging 😊

Lykke til med både baby og studiet du velger 🤗

Skrevet

Normalt sett ville jeg sagt masteren, men hvis du egentlig bare trenger 60 studiepoeng, og har baby, tenker jeg årsstudium er bedre. Og interkulturell kommunikasjon klarer du sikkert å selge inn på et jobbintervju som sykepleier/jordmor. Jeg har studert med baby selv, og det var ganske tøft, med baby som ikke sov + toåring (som heller ikke sov). Det var et årsstudium, jeg er glad det ikke var en master! 

Anonymkode: 2ed06...a57

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...