Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømstøtten er en god ordning med noen svakheter. Det at noen med fastprisavtale kan tjene penger på å sløse strøm er hårreisende. Vi må ha ned strømforbruket og strømstøtten bidrar ikke til det i stor nok grad. Sett maksimal støtte til 2500kwh i måneden. Dette vil redusere forbruket, stimulere til energieffektivisering, men likevel være nok til at de fleste kan få dekket sine grunnleggende strømbehov. 

Anonymkode: 930d8...8ab

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at Enova burde begynne å benyttes for private husholdninger, med enorme støtteordninger for etterisolering, bytte av vinduer, installering av varmepumper og vedovner etc. Alt som energieffektiviserer. Også må strømstøtten være som den er en periode, med mål om at den skal fjernes om si ti år. 

Anonymkode: 9b0fe...f1a

Skrevet

Nja. Jeg mener taket må reduseres, men dine forslag om enova-støtte er gode. Regelverket for støtte kan også godt forenkles. Forbrukstaket mener jeg må ned, slik at "luksusforbruk" ikke skal være støttet. Jeg bor i et stort dårlig isolert hus fra 70-tallet med to varmepumper, vedovn og panelovner. Sist vinter var maksforbruket vårt en måned på 2100 kwh. Da senket vi temperaturen til akseptabelt nivå. 18 grader i stue og 16 grader i ganger. Vedovnen ble brukt til å få komforttemperatur på 23 grader i stue og på kjøkken. Barnerom ble tidsstyrt til 21 grader i tidene barna var hjemme. Badet med varmekabler var på 25 grader. 

En veldig kald vinter vil vi nok nå opp mot 3000kwh i måneden, men dette huset bør etterisoleres. Derfor mener jeg 2500kwh vil være en fornuftig grense. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nja. Jeg mener taket må reduseres, men dine forslag om enova-støtte er gode. Regelverket for støtte kan også godt forenkles. Forbrukstaket mener jeg må ned, slik at "luksusforbruk" ikke skal være støttet. Jeg bor i et stort dårlig isolert hus fra 70-tallet med to varmepumper, vedovn og panelovner. Sist vinter var maksforbruket vårt en måned på 2100 kwh. Da senket vi temperaturen til akseptabelt nivå. 18 grader i stue og 16 grader i ganger. Vedovnen ble brukt til å få komforttemperatur på 23 grader i stue og på kjøkken. Barnerom ble tidsstyrt til 21 grader i tidene barna var hjemme. Badet med varmekabler var på 25 grader. 

En veldig kald vinter vil vi nok nå opp mot 3000kwh i måneden, men dette huset bør etterisoleres. Derfor mener jeg 2500kwh vil være en fornuftig grense. 

Ok, du klarer deg med maks 2.100, da må alle andre også gjøre det. Beklager, men 18 grader er for lite med små barn. Vi bruker litt over 3.000 fra desember til februar og jeg kan se at noen trenger mye når de bor et kaldt sted. La støtten på 5.000, staten tjener likevel mange milliarder ekstra.

Anonymkode: 917a6...2c4

• Liker 3
Skrevet

Hva med store kollektiv der man bor 15 stk sammen? 

Anonymkode: 2b867...18e

Skrevet

Enig i at 5000 kWh per måned er for høyt. Det er 25% av vårt årsforbruk, og vi sparer ikke på strømmen (enebolig, tre barn, elbil, all oppvarming går på strøm bortsett fra at vi fyrer i ovnen på ekstra kalde dager). 

Anonymkode: 5302b...d9b

• Liker 1
Skrevet

Det burde vært 5-10000 i året max. 

Anonymkode: 40853...83d

Skrevet

Det burde ligge på litt over gjennomsnittet av forbruket på en gjennomsnittlig stor bolig i januar. 2500 burde holde lenge, 5000 er helt avsindig.

Men en bedre løsning er at strømstøtten regnes ut i fra hva man faktisk betaler for strømmen, sånn at de med fastpris under 70 øre ikke får en krone. Helt hårreisende at de skal tjene penger på andres ulykke på denne måten.

Anonymkode: a43cb...469

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, du klarer deg med maks 2.100, da må alle andre også gjøre det. Beklager, men 18 grader er for lite med små barn. Vi bruker litt over 3.000 fra desember til februar og jeg kan se at noen trenger mye når de bor et kaldt sted. La støtten på 5.000, staten tjener likevel mange milliarder ekstra.

Anonymkode: 917a6...2c4

Hva tallet skal være eksakt må man jo ta et valg på. Det kan være 2500, det kan være 3000. Uansett er det for høyt slik det er nå. Ved å senke det, og samtidig gi enklere støtteordninger via enova, slik en annen bruker foreslo, vil man kunne stimulere til redusert bruk, og det må være målet. Som jeg skrev i innlegget mitt så bruker vi vedfyring til å nå komforttemperaturen på 22-23 grader i stue og kjøkken, mens varmepumpen bidrar med grunnvarme på 18 grader når vi ikke er hjemme. Om vi så hadde hatt 18 grader ville det vært nok selv med små barn. Vi har selv to barn under skolealder og i perioder så har vi temperaturer langt under 22 grader inne også. Det er ingen problem. Gode klær og tøfler i tillegg til aktive barn gir ingen frost i kroppen. Svært mye handler om vane. Starter en med å ha lavere temperatur, men mer klær på inne så blir det fort en vane. Det er ingen menneskerett å kunne sitte i sofaen i t-skjorte. 

Det som gremmer meg er at man kan få strømstøtte til å dekke luksus som badebasseng, boblebad, oppvarmede uteområder osv. Matematikeren i meg ønsker å lage en strømstøtte som er en funksjon som er omvendt proporsjonal med temperaturen i området. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det burde vært 5-10000 i året max. 

Per pers, så er jeg med.

Anonymkode: 57df0...69a

Skrevet

1000 kwt om sommeren mai til september. September til mai 2000 kwt pr måned. Dette kan være støtte med 100% over 35 øre. Fra 1000/2000 og opp til 3000/5000 kan være 80% over 35 øre. Over der kan det være 70% over 35 øre. 

Dette vil være incentiv nok til å spare, samtidig som de med luksusforbruk må betale for det.

Anonymkode: 59b27...6e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Per pers, så er jeg med.

Anonymkode: 57df0...69a

Per husstand tenker jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig i at 5000 kWh per måned er for høyt. Det er 25% av vårt årsforbruk, og vi sparer ikke på strømmen (enebolig, tre barn, elbil, all oppvarming går på strøm bortsett fra at vi fyrer i ovnen på ekstra kalde dager). 

Anonymkode: 5302b...d9b

Nei, synes ikke det er for høyt. Her bor vi en vernet sveitservilla, går fort rett oppmot 5000kwh i måneden på de kaldeste tidene.

Anonymkode: 70475...c54

Skrevet

Bor i bolig på 120 m2, med 2 tenåringer. Så langt i år har vi brukt 7600 kWh, så tenker at 2500 pr måned må være mer enn nok. For det er jo ikke luksusbruk man støtter. Jeg har ikke god råd, derfor må vi være sparsommelig med strømmen. Og jeg vurderer da barna flytter hjemmefra, og flytte til leilighet på 50 m2. Spesielt om strømprisene fortsetter sånn som nå.

Anonymkode: a1ed4...869

Skrevet

Hvis taket skal settes lavere enn det er i dag, burde det være pr boenhet. Pr i dag har vi billig strøm, men det kan fort snu.

Vi leier ut leilighet i egen bolig, hvor vi dekker strømmen. Dersom taket blir på 2500 kWh pr mnd for hver bolig (og prisene blir som i sør) leveres oppsigelsen til leieboerne på dagen. Det vil være billigere for oss at det står tomt, enn at vi skal dekke strøm til full, skyhøy pris.

Anonymkode: 2f73d...108

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...