AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Dette er i nord og det kan bli kaldt og mye snø. Vet at hovedkrana ute må stenges, og stoppekranene inne. Men bør jeg tappe vann fra rørene når alt av stoppekraner er stengt? Og bør jeg ha frostvæske i do og i vasken i tilfelle strømmen går? Skal ha på litt varme, men de to soverommene kan vel stå uten med dørene lukket igjen? Bør jeg også dra sofa og senger vekk fra vegg, tenker på ev. fukt /muggdannelse? Hvordan tømmer man en varmtvannstank, eller kan jeg bare la den stå på? Det er stablet ved inntil veggen bak hytta, det bør vel inn i boden ute? Er kun løse blikkplater på toppen og vinden vil lett ta tak i dem. Ute er det bare drittvær, men veden må vel inn siden de blikkplatene ikke er verd noe når det stormer. Og så er det takrenner. Løvet har ikke falt og det er ikke sikkert det rekker å falle før jeg drar. Kan jeg ta det til våren? Har fryser og kjøleskap, vil de dra mye strøm hvis jeg ikke klarer spise eller gi bort all maten før jeg drar? Det er en krypkjeller her og der er det også en stoppekran, og dit klarer jeg ikke komme meg ned. I min alder jeg jeg ikke den mykeste mer. Men når hovedkrana er stengt og hvis jeg tapper alt av vann fra rørene, har den krana i krypkjelleren noe å si, eller skal jeg rett og slett bare la luka være litt åpen så det ikke fryser til der? Beklager mange spørsmål, men er helt fersk hytteeier. Anonymkode: bdcdc...ea0
Ulrikke Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Tenker du at du ikke skal være hele vinteren? Da ville jeg skrudd av og ist av kjøleskap og fryser, maten holder vel ikke evig uansett... Jeg har et sommerhus i Nordland. Vi stenger hovedkran og skrur av og tømmer varmtvannstanker. Våre tanker har en ventil man kan åpne nederst, også tømmer vi i bøtter derfra. Tømmer også rørene for det vi får til, og har frostvæske i toalett og vasker. Vi har på bittelitt varme på badet og rett ved siden av vasken på kjøkkenet, bare for å unngå frost. Soverommene og stue er uten varme. Drar noen møbler litt ut fra veggen, men har aldri opplevd problemer med det egentlig.... Hva gjelder ved og takrenner vet jeg ikke, det eneste som skjer med takrennene er jo at de blir tette og at vannet evt sprenger når det fryser, men det skal vel noe til... Det må du nesten bare se, koster jo ikke all verden å bytte ut en del av en takrenne. Veden ville jeg flyttet inn hvis jeg hadde plass til den inne, sånn at den er tørr og kan brukes når du kommer opp neste gang og hytta er iskald! 3
ekkoet Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Viktigste er som du sier vannet - om du greier å tømme alt er det det tryggeste. Det viktige er at det ikke blir liggende fulle rør som ekspanderer når/om det fryser - vanskelig å si hvilke deler av rørene du må tømme for oss som ikke har sett røropplegget. La gjerne kraner stå åpen. Det er vel i utgangspunktet kun en hovedkran som går inn til huset (fra pumpe eller forsyning) - er denne stengt er systemet trykkløst og du kan tappe rørene inne - ikke nødvendig å stenge mer kraner. Varmtvannstanken må du enten ha stående på, eller stående av i et rom som har plussgrader (feks liten varmeovn) eller tappes/tømmes. Viktig at dersom den tømmes må du sørge for å fylle den igjen før du setter på varmen igjen. Tappekran finnes på et lavt punkt på den, avhengig av type, bøtter eller midlertidig slange Kjøleskapet ville jeg tømt, slått av og satt dørene på gløtt, være oppmerksom på at dersom innetemperaturen faller for lavt vil noen kjøleskap få problemer med å fungere - så mindre du går for en pålitelig oppvarming ville jeg skrudd dette av. Møbler fra veggen har vel ikke noe å si dersom hele stedet er kaldt, men skade jo ikke. Ute må du ta bort det du er redd kan blåse (slik som plater). Har du plass og mulighet til å legge veden i bod er selvsagt det best, men alt etter hvor og hvordan den ligger er det ikke et must - kommer an på når du skal bruke den igjen. Pass på å rengjøre godt og få tørrvarer ut av ev. mus rekkevidde, feks i plastbokser eller tette skap. Takrenner tar du når du kan, ikke sikkert det tetter seg i løpet av en sesong dersom det er rent nå. Bor du langt unna kan det være greit å legge ut nøkkel eller avtale med noen som kan kikke innom dersom du har mulighet. (Litt mer avansert, om du har mulighet til å legge igjen en mobil som deler internett fra et data-kort eller lignende - da kan du kjøpe deg et lite kamera til å følge med og kanskje en temperatursensor eller to) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå