Gå til innhold

Hva er vitsen med monogami? Er ikke det veldig gammeldags!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som en motbør til "Hva er vitsen med åpent forhold?" Tenker jeg vi trenger denne også.

Er ikke monogami veldig gammeldags? At det bare finnes en riktig partner for deg/dere der ute og ikke flere? Vi lever jo i 2022, ikke 1922. Samfunnsnormene er i konstant endring. Vil monogamien holde, eller vil flere former for forhold/ekteskap være vanligere i fremtiden?

Selv tror jeg dagens unge ikke liker å forplikte seg i like stor grad som dagens 50/60/70-åringer og at det vil merkes i fremtiden, også når det kommer til forhold og bosituasjoner.

Anonymkode: 92e43...799

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blåser i om det er gammeldags. Jeg lever monogamisk for det er hva jeg ønsker. Så får de som ønsker å leve i åpent forhold gjøre det. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå og akseptere at folk er forskjellige? Hvorfor må man mene så mye om andres livsvalg?

Anonymkode: 4cd0c...177

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det såååå koselig i vårt monogame ekteskap!! 😍😍😍

Dette er lykken for oss ihvertfall 😊

Anonymkode: fb53c...1b0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blåser i om det er gammeldags. Jeg lever monogamisk for det er hva jeg ønsker. Så får de som ønsker å leve i åpent forhold gjøre det. 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå og akseptere at folk er forskjellige? Hvorfor må man mene så mye om andres livsvalg?

Dette er KG, kjære deg. Her mener vi noe om alt :) 

Du mener nok mye om mye her inne du også, skal du se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er KG, kjære deg. Her mener vi noe om alt :) 

Du mener nok mye om mye her inne du også, skal du se :) 

Ja, det gjør jeg. Men ikke om andres livsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, monogami er vel ute, det er vel serie-monogami som gjelder nå. Det er vel forholdsvis få etter hvert som bare har/har hatt en seksualpartner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv tror jeg dagens unge ikke liker å forplikte seg i like stor grad som dagens 50/60/70-åringer og at det vil merkes i fremtiden,

Det er Fjordlandsyndromet. Bestemme seg og ombestemme seg, annenhver dag. I tillegg skal alt tilgis. Toleranse og empati kalles det. Grensene er åpne for alt. Hvorfor ikke ombestemme seg av og til? Alle gjør det, og ingen slår deg i hodet med en hammer av den grunn. Du har rett. Men konsekvensene av dette er ødeleggende for samfunnet. Det vil komme fram etter hvert. Generasjoner med i praksis foreldreløse unger, og løs familietilknytning, er et skummelt ideal for et samfunn. Ingen kan stoppe utviklingen, men en kan skape seg en lomme hvor en styrer selv hvordan en vil ha det. Mange gjør det, så kan dere andre også gjøre som dere vil.

Anonymkode: 70429...d12

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vikingtiden var det vanlig med flerkoneri. Som regel var det høystatusmenn/rike menn som hadde råd til dette fordi man måtte ha råd til medgift. Kort fortalt så spekuleres det i at noe av motivasjonen for dra på viking for ugifte menn var å rane til seg rikdom eller kvinner fra andre steder fordi det var for få gifteklare kvinner hjemme pga. flerkoneri. Lignende problematikk har man hatt andre steder der flerkoneri har blitt praktisert og dermed mange menn som har stått uten koner. Det har skapt stor uro i samfunnet og det er sannsynligvis derfor det er blitt innført monogame ekteskap da dette skaper mest harmoni.

Nå er vi ikke lengre i vikingtiden og samfunnet er mer sivilisert, men jeg tror at samfunnsnormer som fører et stort antall mennesker i ufrivillig partnerløshet kan skape uro i samfunnet. Jeg tror kjernefamilien har noe for seg og skaper mest stabile samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei. Det er polygami som er ekkelt.

Anonymkode: 5d072...fdf

Polygami er nå en ting.... Polyspekteret er stort. 

Polygami handler om menn som kan ha flere koner, that's it.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monogami er tross alt normalen OG det beste. Det er ingenting galt i å forplikte seg. Det er tvert imot sunt og bra og et tegn på modenhet. Kjernefamilien er det beste. Det er en grunn til at den alltid har bestått. 

Anonymkode: 4b62d...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke monogami veldig gammeldags?

Hvis man ønsker barn er ikke monogami gammeldags. Prøv å oppdra barn på egenhånd så vil du forstå at det er lettere å være 2.

Økonomisk er det og mye lettere å ha en samboer enn å bo alene.

Om man ikke vil ha barn er det kanskje bedre for mange å ikke ha seriøse forhold. Hvis målet med livet er å ha sex med kjekke menn du ikke har sjans på forhold med så er dette riktig valg.

Anonymkode: 6137d...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Monogami er tross alt normalen OG det beste. Det er ingenting galt i å forplikte seg. Det er tvert imot sunt og bra og et tegn på modenhet. Kjernefamilien er det beste. Det er en grunn til at den alltid har bestått. 

Men husk på at også i åpne forhold og polyamorøse forhold så forplikter man seg. Det er seriøse forhold, selv om man velger å kunne ha sex med andre, eller kan ha flere forhold.

Forskjellen er at forhold tar ikke slutt om noen forelsker seg i andre eller har sex med andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er din mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man ønsker barn er ikke monogami gammeldags. Prøv å oppdra barn på egenhånd så vil du forstå at det er lettere å være 2.

Økonomisk er det og mye lettere å ha en samboer enn å bo alene.

Om man ikke vil ha barn er det kanskje bedre for mange å ikke ha seriøse forhold. Hvis målet med livet er å ha sex med kjekke menn du ikke har sjans på forhold med så er dette riktig valg.

Hva om man vil være en familie på 3 voksne som bor sammen? Eller fire?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Problemet jeg ser med det er at det er enda flere nære relasjoner man skal pleie. Veldig mange klarer ikke ta vare på én parrelasjon engang.

Anonymkode: 13304...e95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja om det fungerer så kan sikkert det være en bra løsning med tanke på barn og økonomi 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som en motbør til "Hva er vitsen med åpent forhold?" Tenker jeg vi trenger denne også.

Er ikke monogami veldig gammeldags? At det bare finnes en riktig partner for deg/dere der ute og ikke flere? Vi lever jo i 2022, ikke 1922. Samfunnsnormene er i konstant endring. Vil monogamien holde, eller vil flere former for forhold/ekteskap være vanligere i fremtiden?

Selv tror jeg dagens unge ikke liker å forplikte seg i like stor grad som dagens 50/60/70-åringer og at det vil merkes i fremtiden, også når det kommer til forhold og bosituasjoner.

Tror på monogami men ikke at det varer livet ut. Underveis møter en nå nye spennende mennesker. Så da er det ikke rart at folk splitter opp av mange forskjellige grunner

Anonymkode: 47160...b70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så enkelt at de som ønsker monogami har det, og de som er enige om å ha et åpent forhold har det. Uansett hvilket årstall vi er i. Da må man selvsagt finne en likesinnet, og man må være ærlig om man vil holde på med flere før man starter forholdet "på ordentlig".

Anonymkode: e2b48...431

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at monogami er «gammeldags», som om det bare dreide seg om en overfladisk trend, eller mote, blir like misforstått som å si at det gammeldags å ha lunger, nese eller munn. Monogami henger sammen med våre aller mest grunnleggende biologiske instinkter, og vil være den sentrale formen for samliv så lenge det finnes mennesker på jorden. Avvik har selvsagt alltid eksistert; noen er rett og slett annerledes biologisk/psykologisk utstyrt fra naturens side enn det store flertallet av oss, men det har ingenting med vekslende moter å gjøre.

Og for å ha gjort det klinkende klart: alternative samlivsformer er etisk sett fullstendig likeverdige med monogami. Men for de fleste oppleves de som naturstridige og miserable.

Anonymkode: fd9ee...5c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...