Gå til innhold

Har inntrykk av at alle blir stemplet som narsissister for tiden..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det over alt.. Spesielt her og på facebook. Ett minutt utdrag av en kvinnes liv noteres ned og det tar ikke lang tid før noen roper narsissist og psykopat! 

Hva faen er det som skjer i verden? 

Er ikke rart folk sliter psykisk. De begynner jo å sammenligne seg selv og blir småsprø av hele greia. 

Måtte bare gulpe det ut.

Anonymkode: 3b550...261

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her på KG ja. Men KG er ikke ekte. Bare se på svarene som kommer her. KG er et sted hvor mange som ikke har det bra havner og derfor det er så mye aktivitet her. Mange uføre og syke også som tilbringer dagene her. Derfor blir svarene som de blir og derfor havner disse temaene opp hele tiden

Anonymkode: 2bf57...f76

• Liker 2
Skrevet

Kan du gi et eksempel på det? Jeg har bare sett det når det faktisk er grunn til å tro at vedkommende har sterke narsissistiske tendenser.
Jeg syns det er bra at dette begrepet har nådd mainstream, så de som blir utsatt for disse individene kan skjønne hva som skjer raskere, og beskytte seg mot mishandlingen.

Anonymkode: 09b75...e6b

• Nyttig 6
Skrevet

Tror det er et internettfenomen. Treffer man på noen som er litt selvopptatt, egoistisk eller har oppført seg som en drittsekk, så er han/hun narsissist. Spesielt hvis det er snakk om en ex.

Anonymkode: e87d3...bf4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan du gi et eksempel på det? Jeg har bare sett det når det faktisk er grunn til å tro at vedkommende har sterke narsissistiske tendenser.
Jeg syns det er bra at dette begrepet har nådd mainstream, så de som blir utsatt for disse individene kan skjønne hva som skjer raskere, og beskytte seg mot mishandlingen.

Trenger jeg å gi eksempel? Det florerer av det. Er man sammen med en som er grådig og ønsker bekreftelse så er han narsissist. Samme hvis man er sammen med en som har lite empati og er litt høy på seg selv. 

Tenker flere damer må stå opp litt for seg selv hvis de er i forhold som er så «giftige». Tørre å si ifra, tørre å ta plass💪

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hilsen hun som bruker dette ordet ofte. 

Og for å svare deg litt seriøst, nei det er ikke bra å slenge ut merkelapper ut i fra hva en person sier. Nå har jeg fått noen år på baken, og er det en ting som jeg blir mer og mer oppmerksom på så er det at de som gjerne har høy røst, og som skyver alt ansvar og all skyld over på den andre - sjelden eller aldri har rent mel i posen selv. Tvert om vil jeg si, i de fleste tilfeller er det er gjerne de med høyest røst, de som slenger slike merkelapper rundt seg som oftest er de som har mest ansvar for den situasjon de selv har kommet i. 

Legg også merke til at det er de samme menneskene som alltid ender opp med en psykopat, en narsissist, en sosiopat. Det skjer gang på gang, nesten uten unntak. 

Hvordan har det seg at de aldri finner en rolig, snill og god person i livet sitt? 

De menneskene som føler behov for å ventilere, samtidig som de erkjenner at de også har et ansvar for en konflikt som har oppstått, det er de menneskene som har størst selverkjennelse og innsikt til å ta de rette valgene. De som kun ønsker støtte og sympati for at partneren eller eksen er slik- eller - slik, de har jeg ingen tiltro til. 

Anonymkode: a0e4a...dc8

• Nyttig 1
Skrevet

Høyst sannsynlig fordi de fleste er narsissister. 

Aldri i historien har det vært flere som er opptatt av SITT beste, i stedet for familie, samboer, omgivelsene, samfunnet, landet sitt og så videre. 

Anonymkode: 66adb...026

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo mange her som er glad i å slenge ut diagnoser på personer de aldri har møtt, og uten at de har faglig bakgrunn for det, hadde de hatt det ville de latt være.

Det irriterer meg så mye at jeg ofte ikke orker å være her. Hva er galt med det gode gamle «drittsekk»? Og ikke alle drittsekker er narsissister, langt ifra.

Anonymkode: 6849a...6f6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo mange her som er glad i å slenge ut diagnoser på personer de aldri har møtt, og uten at de har faglig bakgrunn for det, hadde de hatt det ville de latt være.

Det irriterer meg så mye at jeg ofte ikke orker å være her. Hva er galt med det gode gamle «drittsekk»? Og ikke alle drittsekker er narsissister, langt ifra.

Enig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger jeg å gi eksempel? Det florerer av det. Er man sammen med en som er grådig og ønsker bekreftelse så er han narsissist. Samme hvis man er sammen med en som har lite empati og er litt høy på seg selv. 

Tenker flere damer må stå opp litt for seg selv hvis de er i forhold som er så «giftige». Tørre å si ifra, tørre å ta plass💪

Ja du trenger å gi eksempler når du påstår at det bare blir slengt ut uten grunn over alt. Jeg har ikke sett at det blir det.

Skrevet

Høyst sannsynlig fordi de fleste er narsissister. 

Aldri i historien har det vært flere som er opptatt av SITT beste, i stedet for familie, samboer, omgivelsene, samfunnet, landet sitt og så videre. 

Anonymkode: 66adb...026

Nei de fleste er ikke narsissister.

• Liker 1
Skrevet

Å si at noen har narsissistiske trekk/er narsissist er ikke det samme som å si at de har diagnosen NPD. 

Anonymkode: 7d4f6...73d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser det over alt.. Spesielt her og på facebook. Ett minutt utdrag av en kvinnes liv noteres ned og det tar ikke lang tid før noen roper narsissist og psykopat! 

Hva faen er det som skjer i verden? 

Er ikke rart folk sliter psykisk. De begynner jo å sammenligne seg selv og blir småsprø av hele greia. 

Måtte bare gulpe det ut.

Dette gjelder på KG som på ingen måte speiler den virkelige verden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig. Mye er egentlig bare drittsekk-oppførsel… det er ingen fancy narsissist-diagnose eller psykopat-diagnose, bare god gammeldags kjedelig drittsekk. 

Anonymkode: a4bf1...2c8

Skrevet

Det vil alltid være noen som går inn på annen hver tråd her på samlivsforumet og sier at mannen/kvinnen det klages over er narsissist/psykopat. Det er bare å skrolle forbi.

Når det er sagt, så beskrives det utrolig mange relasjoner her hvor overgriperen har narsissistiske trekk. Det betyr ikke at de ville fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse hos psykologen, men det betyr at vedkommende bør lese seg opp om manipuleringsteknikkene deres slik at de kan beskytte seg selv, og komme seg til helvete unna!

Jeg liker å kalle dem manipulerende drittsekker. Men greit å søke opp narsissisme/psykopater når man skal lære om tema. Også viktig å ikke BEGRAVE seg i tema, og bli offer. Bare nok til å beskytte seg, og bli "immun", og lære å kjenne igjen slike mennesker, og slik manipuliv oppførsel.

Anonymkode: 3b665...cfd

• Nyttig 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Det er dessverre blitt vanling på internett. Ikke bare på grunn av det ordet, men å gi merkelapper/diagnoser på folk sånn uten videre. Det er en uting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 10.05):

Jeg holder med deg i denne

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei de fleste er ikke narsissister.

De fleste er ikke narsissister, men alle har narsissistiske trekk -jeg også. Men poenget er, at selv om de fleste liker sitt eget speilbilde innimellom, så er de ikke slik at de fleste skader andre repetativt. Det er de som skader andre vi skal være obs. på.

Det er heller ikke poenget å diagnostisere folk, men heller det å kunne vite nok om narsissisme og andre personlighetsforstyrrelser til å kunne trekke seg bort i fra de som er skadelige. Jeg finner ikke studier fra Norge/europa på kort varsel nå, men i USA regner de med at rundt 5% av befolkningen er 100% narsissister, 1 av 200, og denne prosenten er kun ut i fra de som faktisk havner i behandling noe ekte narsissister sjeldent gjør om de ikke havner i fengsel/tvungen psykatri. En ekte narsissist vil nekte å tro at det kan være noe som helst galt med en selv, og vil derfor aldri oppsøke hjelp (hvorfor skal de de når de er perfekte?) men heller forsøke å sende sine ofre i terapi (for det er jo alltid noen andre/offeret det er noe galt med). Så det egentlige prosentallet er mye, mye høyere.

Og poenget er jo at om personen ikke er 100&%, men f.eks i en hypotetisk diagnostisering få omtrent 70% av diagnosen -vel så er det jo ikke så mye bedre. Du skal være godt under "50%" i trekk for å kunne være reflektert nok til å i det daglige rydde opp etter deg når du blir for dominerende, kontrollerende, manipulerende. De ekte gjør dette med vilje, de virkelig ondsinnede gjør det med et smil (som ikke alltid vises).

Og så skal det være sagt, at de som virkelig, virkelig har opplevd narsissisme (og psykopati, ikke glem dem) på nært hold, kjenner igjen tegn mye fortere enn andre. Dvs. ofrene er først de som ikke forstår en dritt, og dermed får oppleve all dritten, -det er først etterpå, når man sakte men sikkert har jobbet seg ut og vekk i fra narsissisten(es) grep at man virkelig forstår. Men når den dagen kommer så forstår man, og har kunnskap, langt mer en det gjenomsnittelige mennesket i gata. Jeg skimter i dag de åpenlyse narsissistene på mils avstand, de skjulte narsissistene kan jeg fortsatt bli lurt av -men med litt observasjon over tid så kan jeg også avsløre flere som er covert. det kommer helt an på hvor gode de er til å spille "spillet" de holder på med, og det kommer helt an på hvor ondsinnet de er. Men jeg vet med meg selv at jeg fortsatt kan bli lurt, så for tiden så bruker jeg laaang tid på enkelte mennesker før jeg tør slippe de inn i livet mitt.

Det jeg kanskje undrer meg mest over i dag er flyvende aper, jeg har jo vært en selv, men fordi jeg tidlig opplevde mobbing så har jeg ikke vært den som flokket meg rundt "den mest populære i skolegården" slik mange gjør. Og nå når jeg har opplevd familietragedie rundt dette, så ser jeg med et klart og tydelig blikk hvordan narsissistene klarer å lure sin omgangskrets trill rundt over mange år. Dritskummelt og forferdelig synd, for det er jo de som støtter de som oppfører seg dårlig mot andre, som gjør at det hele fortsetter. 

Det er mange narsissister blant oss kjære dere, og som sagt, ALLE har små trekk (alle må snakke/tenke positivt om seg selv for å ha det bedre med seg selv, alle må kunne fortelle om sine positive sider på et jobbintervju osv.) men det er ikke det det handler om. Det er når selvopptattheten tar over det blir et problem. Når det skader andre. Min frihet begynner der din slutter, din frihet begynner der min slutter. For narsissisten eksisterer ikke denne grensen, spesielt ikke for de som narsissisten har valgt seg ut som offer.

Anonymkode: 64627...51f

• Nyttig 5
Skrevet

👆👏👏👏

Veldig bra innlegg!!!

Anonymkode: 3b665...cfd

Skrevet

Jeg tror det med narsissisme og psykopati har noe med den tidsalderen vi er i nå. Folk i verden i dag er veldig opptatt av å lykkes og av materialisme. Både de som lykkes med karriere, inntekt, status og materialistiske verdier som bra bolig, fritidsbolig i tillegg og bra bil og eventuell båt er opptatt av å flashe sin suksess og de som ikke helt lykkes blir opptatt av å "fake" en fasade med et oppblast ego. Begge deler gir en form for narsisisme. Vi lever dessuten visstnok i "den psykopatiske tidsalderen" der de fleste er temmelig egoistiske og ikke tenker så mye på andre,

Anonymkode: 714c4...64b

Skrevet

Mindre enn 1 % av befolkningen er narcissister hvis vi tenker på personlighetsforstyrrelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...