Anonym21345 Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Er i uke 38 nå, var på jordmorkontroll i uke 36,fikk plutselig økt mye vann i kroppen forrige uke. Har ny kontroll imorgen,kjenner jeg er litt stressa. Når fikk dere svangerskapsforgiftning,å hva begynte det med?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Ble oppdaget da jeg kom inn på føden en dag etter termin. Vet ikke hvor lenge jeg hadde hatt det, men trolig ikke lenge Anonymkode: ec7cd...925
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 Jeg hadde en mistanke allerede i uke 30 pga sterke smerter ved leveren og økende ødemer. Var først i uke 39 jeg fikk utslag på spør av protein i urin og økende blodtrykk. Skulle til kontroll igjen fire dager senere. Hadde da skyhøyt blodtrykk og +3 i protein, alvorlig svangerskapsforgiftning. I uke 38-39 hadde jeg vel lagt på meg i gjennomsnitt 1kg i døgnet. Ble lagt inn og igangsatt. Endte med akutt ks og hellp-syndrom i tillegg. Synes det var veldig skummelt. Men ble godt ivaretatt. Jeg var mest redd etter fødselen da de var enda mer bekymret for meg og jeg følte meg så bra, men samtidig var så syk uten å merke det. I andre svangerskap hadde jeg nesten ingen ødemer men fikk svangerskapsforgiftning to uker før termin, men da gikk vannet samme dagen som det ble oppdaget. Ble ks det også. Men et mye roligere og kontrollert forløp. Anonymkode: bd694...02a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 Ble innlagt i uke 35 pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Hadde da hatt ymse symptomer i 2-3 uker. Det er helt normalt at man får vann i kroppen de siste ukene av et svangerskap..spesielt i føtter og fingrer. Ved svangerskapsforgiftning får man protein i urinen, høyt BT, mye vann i kroppen (fordi nyrene ikke jobber som de skal - det er derfor man får protein i urinen). Jeg hadde ekstreme mengder vann i kroppen..da mener jeg ekstreme - fra topp til tå. Denne vannvekten økte ekstremt fra den ene dagen til den andre. Jeg hadde et blodtrykk på 165/120 og var svært ung..så dette var et veldig høyt blodtrykk, samt +3 på protein. I tillegg var jeg tungpustet, hadde hodeverk og var ekstremt uvel. Hadde katastrofe keisersnitt. Jeg var 45 kg da jeg ble gravid - og nesten 90 kg da jeg ble innlagt 😂😂 Så ut som Michelin selv..det meste var vannvekt (ødem)..så ja som sagt ekstreme mengder vann i kroppen. De følger veldig med på svangerskapsforgiftning, spesielt i siste trimester - og om du hadde hatt en alvorlig form for svangerskapsforgiftning vil jeg tro at du hadde hatt mange andre symptomer enn vann i kroppen. Men få en skikkelig sjekk på kontrollen og si at du er bekymret. Du skal tas på alvor. Anonymkode: b041b...336
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 Ble sykemeldt pga høyt blodtrykk i uke 32 så det var vel deromkring det startet. Protein gikk fra 0 til 3 på et døgn. Fødte i uke 35. Hadde ingen for meg merkbare symptomer på svf. Null ødem, ikke hodepine og følte meg i fin form. Anonymkode: f2de0...80a
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Med det ene barnet fikk jeg det påvist i uke 33. Med det andre ble det konkludert med begynnende svangerskapsforgiftning i uke 22. Da hadde det vært vekstavvik siden ul i uke 18. Men det var ikke før i uke 26 det ble påvist, da var alle verdiene over grensa. Aldri hatt vann i kroppen. Men hadde mye hodepine. Anonymkode: 030bc...3d6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #8 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 22.10): Jeg hadde en mistanke allerede i uke 30 pga sterke smerter ved leveren og økende ødemer. Var først i uke 39 jeg fikk utslag på spør av protein i urin og økende blodtrykk. Skulle til kontroll igjen fire dager senere. Hadde da skyhøyt blodtrykk og +3 i protein, alvorlig svangerskapsforgiftning. I uke 38-39 hadde jeg vel lagt på meg i gjennomsnitt 1kg i døgnet. Ble lagt inn og igangsatt. Endte med akutt ks og hellp-syndrom i tillegg. Synes det var veldig skummelt. Men ble godt ivaretatt. Jeg var mest redd etter fødselen da de var enda mer bekymret for meg og jeg følte meg så bra, men samtidig var så syk uten å merke det. I andre svangerskap hadde jeg nesten ingen ødemer men fikk svangerskapsforgiftning to uker før termin, men da gikk vannet samme dagen som det ble oppdaget. Ble ks det også. Men et mye roligere og kontrollert forløp. Anonymkode: bd694...02a Jeg synes det er rart at de satte opp ny kontroll 4 dager senere, når du var på vei med symptomer. Da jeg hadde økt blodtrykk (140/90), litt protein (+1) og litt ødem (+1) i uke 37 så ville fastlegen ha meg inn på daglige kontroller. Da blodtrykket gikk opp til 150/100 så konfererte fastlegen med fødeavdelingen om de ville overta. Jeg fikk beskjed om å holde meg hovedsaklig horisontalt, bortsett fra en kort daglig gåtur for å holde bekkenet igang og ikke stivne. Jeg endte opp med akutt svangerskapsforgiftning og hellp også. Vil også legge til at ved neste svangerskap skal man vurderes for blodfortynnende medisin, og den må påstartes før uke 12 for den påvirker oppygningen av morkaken. Så da bør man ta kontakt med fastlege for henvisning rundt uke 8. Anonymkode: bcca8...9fa
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er rart at de satte opp ny kontroll 4 dager senere, når du var på vei med symptomer. Da jeg hadde økt blodtrykk (140/90), litt protein (+1) og litt ødem (+1) i uke 37 så ville fastlegen ha meg inn på daglige kontroller. Da blodtrykket gikk opp til 150/100 så konfererte fastlegen med fødeavdelingen om de ville overta. Jeg fikk beskjed om å holde meg hovedsaklig horisontalt, bortsett fra en kort daglig gåtur for å holde bekkenet igang og ikke stivne. Jeg endte opp med akutt svangerskapsforgiftning og hellp også. Vil også legge til at ved neste svangerskap skal man vurderes for blodfortynnende medisin, og den må påstartes før uke 12 for den påvirker oppygningen av morkaken. Så da bør man ta kontakt med fastlege for henvisning rundt uke 8. Anonymkode: bcca8...9fa Ja det kan du kanskje si. Men jeg hadde jo ikke svangerskapsforgiftning per definisjon da de tok målingene på HS. Blodtrykket var over grensen men kun spor av protein. Dette var hos HS. Kanskje legen ville hatt et annet syn på det. Jeg følte at det var trygt og at jeg var ivaretatt med kontroll etter fire dager igjen. Det jeg ikke var okey med var på sykehuset der de insisterte i fem døgn med alvorlig svangerskapsforgiftning, totalt utslitt, på at de skulle ha meg til å føde vaginalt selv om kroppen ikke var klar. Da de tok vannet det femte døgnet etter innleggelsen hadde jeg ekstrem hodepine, skyhøyt blodtrykk som var vanskelig å få ned med bt-senkende..stormrier I 8 minutter av gangen med noen sekunders pause pga dryppet. Likevel skulle dette her få pågå i over 20 timer fra 3-8 cm. Da hadde jeg lyst til å stikke ut øya på alle sammen. Så kom det endelig en garva jordmor som satte fødselslegen på plass. Var totalt 12 dager på sykehus før jeg fikk krangla meg til å dra hjem med daglig oppfølgning per telefon fra sykehuset og hjemmebesøk av kommunen. Fikk mindre oppfølgning i kommunehelsetjenesten andre svangerskap, ennå alle visste om historikken. Ingen glukosetest, ikke ekstra kontroller på slutten. Men jeg fikk lagt en plan på forhånd med sykehuset og tatt vekstestimeringer to ganger, pga planlagt ks, da det var så traumatisk under første svangerskap. Har også familiehistorikk med masse svangerskapsforgiftninger og at kroppen ikke klarer å føde. Anonymkode: bd694...02a 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det kan du kanskje si. Men jeg hadde jo ikke svangerskapsforgiftning per definisjon da de tok målingene på HS. Blodtrykket var over grensen men kun spor av protein. Dette var hos HS. Kanskje legen ville hatt et annet syn på det. Jeg følte at det var trygt og at jeg var ivaretatt med kontroll etter fire dager igjen. Det jeg ikke var okey med var på sykehuset der de insisterte i fem døgn med alvorlig svangerskapsforgiftning, totalt utslitt, på at de skulle ha meg til å føde vaginalt selv om kroppen ikke var klar. Da de tok vannet det femte døgnet etter innleggelsen hadde jeg ekstrem hodepine, skyhøyt blodtrykk som var vanskelig å få ned med bt-senkende..stormrier I 8 minutter av gangen med noen sekunders pause pga dryppet. Likevel skulle dette her få pågå i over 20 timer fra 3-8 cm. Da hadde jeg lyst til å stikke ut øya på alle sammen. Så kom det endelig en garva jordmor som satte fødselslegen på plass. Var totalt 12 dager på sykehus før jeg fikk krangla meg til å dra hjem med daglig oppfølgning per telefon fra sykehuset og hjemmebesøk av kommunen. Fikk mindre oppfølgning i kommunehelsetjenesten andre svangerskap, ennå alle visste om historikken. Ingen glukosetest, ikke ekstra kontroller på slutten. Men jeg fikk lagt en plan på forhånd med sykehuset og tatt vekstestimeringer to ganger, pga planlagt ks, da det var så traumatisk under første svangerskap. Har også familiehistorikk med masse svangerskapsforgiftninger og at kroppen ikke klarer å føde. Anonymkode: bd694...02a Ja, det høres ikke bra ut! Jeg fikk forverring til akutt svangerskapsforgiftning under fødsel/idet vannet gikk spontant. Fødsel gikk veldig raskt og greit naturlig (4 timer totalt) og de sa at hvis jeg ikke hadde hatt så god progresjon selv, så hadde det blitt akutt keisersnitt den natta. De vurderte løpende om de skulle la meg fortsette eller gripe inn. Høres ut som du gikk alt for lenge! De forklarte meg at svangerskapsforgiftning er som en stor snøball begynner å rulle ned en bakke. De prøver å stoppe den tidlig høyt oppe, for hvis den får gå for langt så får den så stor fart det blir stadig vanskeligere å stoppe den, og kanskje ikke klarer det så ender man med multiorgansvikt. Jeg skjønte nok ikke selv på barselavd hvor syk jeg var. Og tror ikke pleierne/legene skjønte at ikke jeg skjønte, jeg var ganske snål. Gikk du på blodtynnende neste svangerskap? Det gjorde jeg, ble ikke syk. Men det ble kategorisert som risikosvangerskap med ekstra ultralyder, jeg ble kaldt inn slapp å mase. Da målte de vekstutvikling og blodflyt igjennom morkaken. Anonymkode: bcca8...9fa
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det høres ikke bra ut! Jeg fikk forverring til akutt svangerskapsforgiftning under fødsel/idet vannet gikk spontant. Fødsel gikk veldig raskt og greit naturlig (4 timer totalt) og de sa at hvis jeg ikke hadde hatt så god progresjon selv, så hadde det blitt akutt keisersnitt den natta. De vurderte løpende om de skulle la meg fortsette eller gripe inn. Høres ut som du gikk alt for lenge! De forklarte meg at svangerskapsforgiftning er som en stor snøball begynner å rulle ned en bakke. De prøver å stoppe den tidlig høyt oppe, for hvis den får gå for langt så får den så stor fart det blir stadig vanskeligere å stoppe den, og kanskje ikke klarer det så ender man med multiorgansvikt. Jeg skjønte nok ikke selv på barselavd hvor syk jeg var. Og tror ikke pleierne/legene skjønte at ikke jeg skjønte, jeg var ganske snål. Gikk du på blodtynnende neste svangerskap? Det gjorde jeg, ble ikke syk. Men det ble kategorisert som risikosvangerskap med ekstra ultralyder, jeg ble kaldt inn slapp å mase. Da målte de vekstutvikling og blodflyt igjennom morkaken. Anonymkode: bcca8...9fa Så bra det gikk raskt og under fine forhold for deg, det er jo slik det bør være, og heldigvis var kroppen din litt på lag med deg også. Det er så sant, det blir så surrealistisk å forholde seg til at man er alvorlig syk med hellp, når man sitter i en boble av intens forelskelse 🙈 Jeg visste ikke egentlig om alt jeg burde og skulle ha av oppfølgning ved neste svangerskap. Jeg tror jeg egentlig bare var så intenst fokusert på at jeg skulle ha et kontrollert ks for noe annet fikk meg til å brekke meg av redsel. Så nei, jeg fikk ikke blodfortynnende eller ekstra oppfølgning pga av risikosvangerskap. Men da jeg hadde +1 proteiner og forhøyet blodtrykk i uke 38+0 så fikk jeg ny time til ny kontroll dagen etter, men da fikk jo vannet samme dagen så jeg rakk ikke bli syk for å si det sånn, takk og lov for det 😅 har lest at det er veldig normalt å føde et par uker før termin dersom man tidligere har vært rammet av svangerskapsforgiftning, og det stemte jo ganske bra. Litt som om kroppen kjenner gangen i det og vil ordne opp selv før det blir for ille. Høres ut som du hadde ganske kompetente og omsorgsfulle helsepersonell rundt seg som tok diagnosen på alvor. Anonymkode: bd694...02a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Uke 24. Fikk vanvittig vindr i hodet og beina ble ballonger. Dro rett på legevakten hvor de da målte høyt blodtrykk og fant proteiner i urinet. Anonymkode: e6061...f9e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 Mistanke om svangerskapsforgiftning kom vel rundt uke 36 eller noe sånt. Hadde ødemer og vektoppgang ganske lenge, men så steg bt over 140/90 samt protein i urin. Ved kontroll på sykehus var bt bedre hver gang så ble bare sendt hjem og hadde litt mer hyppige kontroller hos jordmor. Ble mye frem og tilbake og først på termindato ble jeg innlagt på sykehus og konstantert svangerskapsforgiftning. Anonymkode: e21e5...da3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå