AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Jeg har en leilighet uten varme inkludert, så det vil si at jeg utover høsten og vinteren ikke kan ha på varme. Blir det veldig kaldt må jeg ha på litt varme, men håper ikke det blir kaldere enn -20 (Bor i Oslo området) Jeg går på AAP, så må gjøre det beste ut av en håpløs situasjon. Jeg har tjukke gardiner som jeg isolerer litt, jeg lukker alle dørene slik at varmen ikke går ut, altså "varmen" jeg tenner lys, har på ullklær og pledd. Jeg er også forberedt på å sitte under dyne. Ifjor gikk det akkurat de dyreste månedene, i år kommer det ikke til å gå, da jeg eier egen leilighet. Jeg bor alene, så bare meg selv å tenke på. Noen flere gode tips jeg ikke har tenkt på? Hvordan forberede meg for dette? Heldigvis har jeg ikke fibromyalgi eller andre plager, kun psykiske. Men får veldig lite på AAP. Anonymkode: 3fda5...538 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Du må ha litt varme på når det blir minusgrader for å unngå av vannrørene fryser og sprekker sånn at det blir vannlekkasje. Så det er urealistisk å tenke at du skal slå av all varme for å spare strøm vinteren igjennom. Det blir dyrere for deg med rørlegger for å fikse sprukne rør og vannlekkasje enn å ha på litt varme i leiligheten Kjøp panelovner med timer, da kan spare strøm ved at det er lavere temperatur på natt. Og på badet så er det billigere at varmekablene står på en jevn lav temperatur enn å drive å skru ned og øke varmen før du skal bruke badet. Du kan også spare endel strøm på å stille litt med grader på varmtvannstanken, men ikke skru den for lavt ned mtp oppvekst av legionella-bakterier Anonymkode: 86bb4...52b 5
GammelKaktus Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Varme må du ha så med tanke på at du har så lav inntekt så tenker jeg at NAV sosial bør kunne være behjelpelige med strømregning. Tenker de vil få mye pågang de neste månedene. Du kan ikke sitte helt uten varme, selv om du sliter psykisk så vil jo dette kunne føre til at du får det verre og det er det jo ingen som vil. Det kan og bli dyrere på lang sikt om du ikke har på varme, tviler på forsikring hjelper om du selv er skyld i frosne rør på grunn av manglende varme inne. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Boligen tar skade av å ikke bli oppvarmet. Du trenger ikke å ha 22 grader, men for å unngå skader bør du ha minst 17. Anonymkode: 0c2a1...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Jeg sier som de andre, litt varme må du ha på, så kan du supplere med andre ting ut over grunnvarmen. Varmeflaske er for eksempel gull verd både på dagtid og om natten. Ullpledd og ullklær er supert når det er litt kjølig. Jeg anbefaler ullsokker og pulsvarmere i tillegg hvis du fryser. Drikk varme drikker. Anonymkode: dd76f...413 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Du kan kjøpe sånne tetningslister eller hva det heter til vinduene så du begrenser varmetap der? Som de andre sier bør du ha på varmekabler på lav varme og sørge for at leiligheten ikke blir alt for kald. Anonymkode: 1af2b...52d 1
Veggdyret Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Du må lufte! Fuktig luft både skader leiligheten (fuktskader spesielt rundt vinduer), er dårlig for helsen din, og ikke minst FØLES det kaldere dersom luften er fuktig. Så luft skikkelig, vid åpne vinduer noen minutter en gang eller to om dagen. Gjør du det midt på dagen så får du varmest mulig luft utenfra. Gardiner er fint, men har du noe sollys mot vinduene? I så fall bør du dra fra gardinene og la sola varme opp rommet ditt. 15-17 grader kan du leve helt greit med så lenge lufta er tørr og luftkvaliteten god, ta på tøfler og legg et ekstra teppe på seng og sofa. Ta 30 knebøy eller to minutter jogg på stedet innimellom for å få igang blodomløpet skikkelig. Fingervotter eller pulsvarmere er også godt. Har selv dårlig råd og et eldre hus, så dette gjør jeg hver vinter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 Veggdyret skrev (5 minutter siden): Du må lufte! Fuktig luft både skader leiligheten (fuktskader spesielt rundt vinduer), er dårlig for helsen din, og ikke minst FØLES det kaldere dersom luften er fuktig. Så luft skikkelig, vid åpne vinduer noen minutter en gang eller to om dagen. Gjør du det midt på dagen så får du varmest mulig luft utenfra. Gardiner er fint, men har du noe sollys mot vinduene? I så fall bør du dra fra gardinene og la sola varme opp rommet ditt. 15-17 grader kan du leve helt greit med så lenge lufta er tørr og luftkvaliteten god, ta på tøfler og legg et ekstra teppe på seng og sofa. Ta 30 knebøy eller to minutter jogg på stedet innimellom for å få igang blodomløpet skikkelig. Fingervotter eller pulsvarmere er også godt. Har selv dårlig råd og et eldre hus, så dette gjør jeg hver vinter. Takk for gode tips! Trekker fra gardinene på dagtid ja. Viktig for psyken å få inn daglys Anonymkode: 3fda5...538
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Gå på biblioteket noen timer hver dag? Anonymkode: 3bf69...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå på biblioteket noen timer hver dag? Anonymkode: 3bf69...8c1 Ikke alltid jeg klarer det pga angsten, men kan prøve. Er det noe særlig varmt på biblotekene da? Anonymkode: 3fda5...538
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Ikke senk varmen lavere enn 17 grader, kjøp termometer du har liggende i stua. Ville hellet ikke senket vvstank. Av plagg så ville jeg tatt turen innom Fretex for å se etter skikkelige og gode ullplagg. Type kofte eller liknende, og gjerne vinterbukse eller annen type tjukk ullbukse. Lue er viktig, og gjerne en høy hals Sollyset bør få innpass så du får varme derfra. Jeg leide en periode en KALD leilighet, og hang opp tjukke gardiner på sånn spennstang ved utgangsdøra og der det manglet dør for å lukke stue. Funket utrolig bra faktisk Anonymkode: 26907...25b 1
Trude.lutt.lutt Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Følg med på når det er billigere strøm. Pass på å ikke bruke elektriske apparater samtidig. Tin evt frosne varer i kjøleskapet. Google Pot heater. Skal vist fungere godt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Trude.lutt.lutt skrev (1 minutt siden): Følg med på når det er billigere strøm. Pass på å ikke bruke elektriske apparater samtidig. Tin evt frosne varer i kjøleskapet. Google Pot heater. Skal vist fungere godt. Frosne varer bør tines i kjøleskap uavhengig av strømpriser. Anonymkode: 290cc...d05
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Frosne varer bør tines i kjøleskap uavhengig av strømpriser. Anonymkode: 290cc...d05 Hun tenkte sikkert som et alternativ til mikro, som mange bruker for å tine varer. Anonymkode: 88bdb...bf2
Trude.lutt.lutt Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Frosne varer bør tines i kjøleskap uavhengig av strømpriser. Anonymkode: 290cc...d05 Vet det, kun et tips!
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 Den har jeg brukt mye ifjor. Kun 100 watt, deilig fleece og slar varmeflaske. Fåes kjøpt hos Clas Ohlson. Anonymkode: 0e7cd...80c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en leilighet uten varme inkludert, så det vil si at jeg utover høsten og vinteren ikke kan ha på varme. Blir det veldig kaldt må jeg ha på litt varme, men håper ikke det blir kaldere enn -20 (Bor i Oslo området) Jeg går på AAP, så må gjøre det beste ut av en håpløs situasjon. Jeg har tjukke gardiner som jeg isolerer litt, jeg lukker alle dørene slik at varmen ikke går ut, altså "varmen" jeg tenner lys, har på ullklær og pledd. Jeg er også forberedt på å sitte under dyne. Ifjor gikk det akkurat de dyreste månedene, i år kommer det ikke til å gå, da jeg eier egen leilighet. Jeg bor alene, så bare meg selv å tenke på. Noen flere gode tips jeg ikke har tenkt på? Hvordan forberede meg for dette? Heldigvis har jeg ikke fibromyalgi eller andre plager, kun psykiske. Men får veldig lite på AAP. Anonymkode: 3fda5...538 Du ha en grunnvarme på 10 grader inne vinteren gjennom. Og så må du være klar over at dersom du velger å varme opp leiligheten kun ti l 10 grader kan du ikke tørke ting inne. Da må alt tørkes ute. Ellers får du fuktskader, og om strømmen er dyr? Da er fuktskader fra manglende oppvarming svindyrt. Sånn ellers: gjør som folk gjorde før. Finn deg tepper gratis på Finn og legg utover gulvene. Finn tykke tøy eller gardiner du henger over vinduer, dører og yttervegger. Sy deg «dørsokker» - pølser av tøy fylt med vatt (eller gamle tekstiler) som du legger fremfor dørkarmen for å hindre trekk. Vurder å varme opp en del av huset - feks sett en stol med et forheng over i et hjørne og varm opp «hulen» med stolen i. Ikke vær så mye hjemme. Å være ute er godt både for psyke og helse, så benytt anledningen til å gå lange turer, besøke biblioteket, trene og besøke venner. Kanskje er dette året du blir virkelig god på ski? Aktivitet får varmen opp. Og så bør du pushe helsevesenet retning behandling. Mas og mas og mas på dem slik at du får mer realisme i å vende tilbake til jobb. Inaktivitet er farlig for psyken. Anonymkode: fd8b6...cdf
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 Ha noe varme for å ikke ødelegge boligen. Levende lys gir varme, og grantre. Sikkert derfor de tok det inn om vinteren. Bruk ull og varme klærz Anonymkode: f2a12...bfd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 Saueskinn er utrolig varmt å sitte på. Ellers flere lag med ull. Anonymkode: 7ff7b...492
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 Du må som sagt ha på varme pga vannrør og fukt. Hvis du ikke gjør det og det blir skader på leiligheten pga det, kan utleier gå etter deg. Så det hjelper ikke at du leier. Enig i at du må finne ut om NAV kan hjelpe med strømregningen, om du har rett på bostøtte eller lignende. Anonymkode: 715d6...725 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå