Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i uke 9, så ganske tidlig enda og jeg har få plager. 

Jeg har ikke lappen, og sykler elsykkel til jobb året rundt. Til og med på vinteren. Har vinterdekk. Det er litt slitsomt om det er veldig kaldt, masse snøvær, vind e.l, men det går. Om det er mye slaps må jeg gå. Tar ca litt over en halvtime å gå om vinteren med dårlig føre. Tar ca 15 min å sykle om vinteren. 

Dette går jo fint, det er slitsomt om det er dårlig vær/ føre, men jeg tar ikke noe skade det. Men nå er jeg litt bekymret for hvordan det skal gå i vinter når magen vokser og jeg kanskje får mer plager. 

Er det noen andre her som har erfaring med å sykle om vinteren som gravid? 

Hva skjer om jeg blir dårlig til beins og det er dårlig føre? Det går buss, men den kjører først innom byen, må bytte buss,også kjører den inn mot jobben. En skikkelig omvei. Med bil tar det 5 min å kjøre til jobben. Det tar en halvtime med buss, og da går jeg heller. Det tar like lang tid å gå.

Kan jeg søke om midler til taxi, eller må jeg ta bussen? Hvis jeg ikke kan sykle/ gå? Noen som har vært borti noe lignende? 

Vet det er lenge til, og kanskje går det bra å sykle. Men tenker allerede på det 😅

Anonymkode: 4f918...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør deg selv en tjeneste å ta lappen. 

Anonymkode: 1ac9f...795

• Liker 1
Skrevet

Du får da ikke midler til å ta taxi. Da må du ta bussen. Vet ikke om jeg hadde risikert å sykle i slaps som gravid, men det er jo noe du må kjenne på selv. 

Anonymkode: a8b7f...e55

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får selvfølgelig ikke støtte til å slippe  å ta buss, ærlig talt. Jeg var gravid på vinteren og godt vant med vintersykling, men jeg ble så redd for å falle og mulige konsekvenser av det, at jeg parkerte sykkelen så snart det nærma seg glatt. 

Anonymkode: e90f9...68c

• Liker 3
Skrevet

Da er løsningen og gå hvis du orker, eller ta bussen! :) 

Anonymkode: aede7...7ab

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke den første gravide uten lappen eller som måtte ta buss. Selvfølgelig får du ikke støtte til taxi for å slippe å ta buss som går en liten omvei. Hører du virkelig ikke selv hvir dumt det høres ut?

Anonymkode: 03d67...050

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er løsningen og gå hvis du orker, eller ta bussen! :) 

Anonymkode: aede7...7ab

Takk for hyggelig svar. Det blir nok det ja. Kjedelig å sitte på bussen i en halvtime hver vei hver dag, det er derfor jeg kjøpte elsykkel, men sånn må det vel bare bli! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei. Jeg er i uke 9, så ganske tidlig enda og jeg har få plager. 

Jeg har ikke lappen, og sykler elsykkel til jobb året rundt. Til og med på vinteren. Har vinterdekk. Det er litt slitsomt om det er veldig kaldt, masse snøvær, vind e.l, men det går. Om det er mye slaps må jeg gå. Tar ca litt over en halvtime å gå om vinteren med dårlig føre. Tar ca 15 min å sykle om vinteren. 

Dette går jo fint, det er slitsomt om det er dårlig vær/ føre, men jeg tar ikke noe skade det. Men nå er jeg litt bekymret for hvordan det skal gå i vinter når magen vokser og jeg kanskje får mer plager. 

Er det noen andre her som har erfaring med å sykle om vinteren som gravid? 

Hva skjer om jeg blir dårlig til beins og det er dårlig føre? Det går buss, men den kjører først innom byen, må bytte buss,også kjører den inn mot jobben. En skikkelig omvei. Med bil tar det 5 min å kjøre til jobben. Det tar en halvtime med buss, og da går jeg heller. Det tar like lang tid å gå.

Kan jeg søke om midler til taxi, eller må jeg ta bussen? Hvis jeg ikke kan sykle/ gå? Noen som har vært borti noe lignende? 

Vet det er lenge til, og kanskje går det bra å sykle. Men tenker allerede på det 😅

Jeg kan fortelle deg med en gang at midler til taxi er helt utelukket. Med mindre du er ekstremt heldig så vil det ikke kunne gå med sykkel. Du må nok belage deg på en busstur. 

Og ta lappen. Når barnet begynner i bhg  må du levere og hente også. 

Anonymkode: 6b270...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for hyggelig svar. Det blir nok det ja. Kjedelig å sitte på bussen i en halvtime hver vei hver dag, det er derfor jeg kjøpte elsykkel, men sånn må det vel bare bli! 

Eller ta lappen 👍🏼

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får selvfølgelig ikke støtte til å slippe  å ta buss, ærlig talt. Jeg var gravid på vinteren og godt vant med vintersykling, men jeg ble så redd for å falle og mulige konsekvenser av det, at jeg parkerte sykkelen så snart det nærma seg glatt. 

Var du bare redd for å falle, eller ble balansen dårligere? Jeg har syklet i flere år og har aldri falt, så er egentlig ikke så redd fir det. Er veldig forsiktig fra før.

Skrevet

Bare å hoppe på bussen ja! Jeg har vært sykemeldt mesteparten av svangerskapet pga div og fått beskjed av lege og jordmor om å gå minst mulig. Likevel er det altså slik at jeg hele tiden har måttet gå 20 min til timer hos jordmor, og legen min er 1,5 timer unna med buss og tog. Nå på slutten av svangerskapet med timer på sykehuset må jeg vagge meg til bussen og bytte buss en gang underveis. Aldri noen som har nevnt noe om noe støtte til taxi 😅

Kan du evt få tilrettelegging i form av hjemmekontor?

Anonymkode: 1fa2f...974

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eller ta lappen 👍🏼

Ja, jeg holder på. Men rekker ikke oppkjøring før vinteren. 

Skrevet

Det tar like lang tid å gå som å ta buss,så jeg ser egentlig ikke problemet med buss. Etterhvert kan det bli tungt å traske avgårde som gravid.

Lytt til en podcast. Så går tiden på bussen fort.

Anonymkode: 6ddeb...75f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare å hoppe på bussen ja! Jeg har vært sykemeldt mesteparten av svangerskapet pga div og fått beskjed av lege og jordmor om å gå minst mulig. Likevel er det altså slik at jeg hele tiden har måttet gå 20 min til timer hos jordmor, og legen min er 1,5 timer unna med buss og tog. Nå på slutten av svangerskapet med timer på sykehuset må jeg vagge meg til bussen og bytte buss en gang underveis. Aldri noen som har nevnt noe om noe støtte til taxi 😅

Hjemmekontor fordi man syns det er kjipt å ta buss? 🙈 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjemmekontor fordi man syns det er kjipt å ta buss? 🙈 

Gravide har rett på tilrettelegging og dersom ts ikke er i form til å ta bussen, kunne det vært et alternativ - selvfølgelig avhengig av hva slags jobb ts har.

Personlig hadde jeg sittet på hjemmekontor i 2 år pga korona da jeg ble gravid og utført arbeidsoppgavene mine utmerket. Fikk fortsette med hjemmekontor som tilrettelegging frem til jeg ble sykemeldt fordi formen tilsa at det var bedre enn å stresse ned på kontoret.

• Liker 1
Skrevet

Hei TS! Jeg er også gravid og har ikke lappen så har lurt litt på det samme. Kan en løsning for deg være å leie en mer sånn kasse-el-sykkel de siste månedene av svangerskapet? De har jo tre hjul og er sånn sett mer stabile skulle man tro. 

Anonymkode: 16c8b...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var du bare redd for å falle, eller ble balansen dårligere? Jeg har syklet i flere år og har aldri falt, så er egentlig ikke så redd fir det. Er veldig forsiktig fra før.

Jeg følte ikke balansen var endret, men så gav jeg meg med sykling før jeg fikk ordentlig mage. Men jeg bor i Oslo og sykler i områder hvor det er mye trafikk og generell risiko. Så det var redselen for å falle, både min egen skyld men også uoppmerksomme bilister, og hva et fall kan gjøre når man er gravid mtp morkakeløsing osv. Jeg var bare ikke villig til å ta sjansen. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff ja, blir nok sånn for meg også. Litt lange avstander her og dårlig busstilbud.. Men får bare ta det med ro. 

Tviler på at jeg får hjemmekontor. Må være fysisk til stede på jobb. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følte ikke balansen var endret, men så gav jeg meg med sykling før jeg fikk ordentlig mage. Men jeg bor i Oslo og sykler i områder hvor det er mye trafikk og generell risiko. Så det var redselen for å falle, både min egen skyld men også uoppmerksomme bilister, og hva et fall kan gjøre når man er gravid mtp morkakeløsing osv. Jeg var bare ikke villig til å ta sjansen. 

Skjønner. Her er det heldigvis lite trafikk. Er som oftest bare meg på strekningen jeg sykler. Så sånn sett ganske trygt.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei TS! Jeg er også gravid og har ikke lappen så har lurt litt på det samme. Kan en løsning for deg være å leie en mer sånn kasse-el-sykkel de siste månedene av svangerskapet? De har jo tre hjul og er sånn sett mer stabile skulle man tro. 

Anonymkode: 16c8b...685

Lurt, hvis det blir aktuelt. Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...