AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Fikk dere barselbesøk av jordmor etter fødsel? Leste nettopp på barselopprøret sin Instagram-side at jordmødre reiser på barselbesøk. Jeg fikk barn for 7 uker siden og fikk ikke besøk av jordmor. Hadde en ganske traumatisk fødsel så skulle gjerne hatt det besøket. Har hatt helsesykepleier, det var supert det, men der var fokuset på amming og diverse som har med babyen å gjøre, ikke mitt ve og vel etter fødsel. Anonymkode: 9cd90...e80 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Jordmor kom først og så helsesykepleier noen dager etter det. Snakket ikke så mye om meg i grunn🤷♀️ Første gang noen spurte om det gikk bra med meg var 3-4 måneder etter fødselen... Alt handler om babyen😅 Anonymkode: 834ea...973 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 Ja, dagrn etter vi kom hjem fra sykehuset. Anonymkode: eea49...3bd
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 Ikke jordmor, men helsesykepleier kom hit. Anonymkode: 947b4...858
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Jeg er gravid nå, og her kommer jordmor først og så helsesykepleier hjem til oss etter fødselen. Jordmor sa vi burde gi beskjed direkte til henne når vi reiser fra sykehuset så hun kan komme så snart som mulig når vi er hjemme. Hvis de skulle vente på beskjed fra sykehus til helsestasjon så kunne det ta flere dager. Anonymkode: ca696...694
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Jeg fikk hjemmebesøk av helsesykepleier. Etter noen dager ringte jeg helsestasjonen og lurte på når jordmor skulle komme. Da viste det seg at hun ikke kom til å komme på hjemmebesøk – de kommer i løpet av de tre første dagene hvis de har kapasitet, eller så kommer de ikke i det hele tatt. Sånn er det i alle fall i min bydel. Ingen i barselgruppa mi fikk hjemmebesøk av jordmor, kun helsesykepleier. Anonymkode: 97106...277
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Jordmor kommer ikke på hjemmebesøk i min bydel i Oslo, kun helsesykepleier! Anonymkode: 17000...a74 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 Jordmor kommer i vår bydel. Grorud. Anonymkode: 9a016...fb6
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Hadde helsesykepleier på hjemmebesøk, og videotime med jordmor noen dager etter fødsel. Anonymkode: 5b351...754
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Samme her. Jordmor først, helsesykepleier 4 dager etter. Bydel gamle Oslo. Anonymkode: 52f13...e9d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jordmor kommer i vår bydel. Grorud. Anonymkode: 9a016...fb6 Min bydel er også Grorud og jeg fikk kun helsesykepleier 😅 Anonymkode: 17000...a74
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Jeg fikk besøk av jordmor fire dager etter vi kom hjem (begynnelsen av juni), helsesykepleier uka etter. Ringte helsestasjonen selv da vi kom hjem, det tar ofte lang tid før papirene fra sykehuset sendes til helsestasjonen, så jeg fikk beskjed av jordmor om å ringe. Fikk med epikrisene fra sykehuset sånn at jeg hadde dem tilgjengelig til hjemmebesøkene. Jordmor gikk gjennom epikrisen min og sjekket stingene, var nesten bare fokus på meg og far, pluss sjekk av vekten til babyen. Helsesykepleieren gikk gjennom epikrisen til baby og sjekket vekt. Begge hjalp med ammingen. Tilhører bydel gamle Oslo, er veldig fornøyd med tilbudet enn så lenge Anonymkode: d097d...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Bydel Nordstrand. Fikk beskjed om at jordmor kommer til alle førstegangsfødende, men ikke til flergangsfødende. Helsesykepleier kommer til alle. Vi hadde jordmor på hjemmebesøk på dag 6 (kom hjem fra sykehuset på dag 5) og helsesykepleier på dag 12, tror jeg. Babyen skulle ha en vekstkontroll samme dag, så da slo vi det sammen med hjemmebesøket og tok vekstkontrollen hjemme. Jordmor hilste på babyen, veide, målte hodet, vurderte hudfargen med tanke på gulsott og kikket på stelleplassen. Gikk også gjennom fødselen med oss, så på hvordan det gikk når vi ammet for å kunne gi noen tips og pratet veldig mye med far om hvordan han hadde det og syntes ting gikk. Var mest fokus på babyen og far, egentlig. Hun tilbød seg også å se på stingene mine, men jeg følte ikke behov for det så det droppet vi. Anonymkode: bd8c4...25a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 Fikk ikke besøk av jordmor, har aldri hørt om noen som har fått det. Hadde vært supert om man fikk det! Anonymkode: a0bf5...89b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #15 Skrevet 2. september 2022 Så rart. Bor like utenfor Oslo men har hatt jordmor og hs på besøk nylig, og BEGGE fokuserer ikke bare på baby men hvordan vi har det personlig. Anonymkode: 5996a...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #16 Skrevet 2. september 2022 TS her. Takk for svar! Virker som om det er veldig tilfeldig om folk har fått eller ikke, men det er tydelig at man egentlig skal få det i Oslo ut i fra intervjuet med jordmoren. Synd at det er så tilfeldig om man får det eller ikke, jeg hadde virkelig trengt å snakke med noen ukene etter fødsel, men jeg var alt for sliten og utmattet til å kontakte lege/hs selv. Fødselen sitter enda i kroppen og jeg kommer til å ha behov for å snakke med noen for å debriefe, men synd at jeg ikke har fått det tidligere da det nok kunne gjort de første månedene med baby litt enklere. Barselomsorgen har lang vei å gå, selv i Norge. Anonymkode: 9cd90...e80
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #17 Skrevet 2. september 2022 Jeg bor i Oslo og fikk ikke det. Jeg ble sendt hjem fra barsel etter 14 timer mot min vilje fordi det var fullt, og barsel sa det var forsvarlig fordi jeg skulle få jordmor hjem. Ringte bydelen og de hadde ingen ledig jordmor. Fikk ikke noen time før etter 2 uker. Det var en katastofal start for oss for jeg fikk ikke til ammingen og baby kastet mye opp fostervann når vi ble sendt hjem. Ble flaskemating til slutt. Anonymkode: f6093...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #18 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Takk for svar! Virker som om det er veldig tilfeldig om folk har fått eller ikke, men det er tydelig at man egentlig skal få det i Oslo ut i fra intervjuet med jordmoren. Synd at det er så tilfeldig om man får det eller ikke, jeg hadde virkelig trengt å snakke med noen ukene etter fødsel, men jeg var alt for sliten og utmattet til å kontakte lege/hs selv. Fødselen sitter enda i kroppen og jeg kommer til å ha behov for å snakke med noen for å debriefe, men synd at jeg ikke har fått det tidligere da det nok kunne gjort de første månedene med baby litt enklere. Barselomsorgen har lang vei å gå, selv i Norge. Anonymkode: 9cd90...e80 Bestill time til postpartumkontroll hos jordmor eller fastlege. Denne skal være gratis og er en del av svangerskapsomsorgtilbudet. Anonymkode: 9e9c5...507 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #19 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor i Oslo og fikk ikke det. Jeg ble sendt hjem fra barsel etter 14 timer mot min vilje fordi det var fullt, og barsel sa det var forsvarlig fordi jeg skulle få jordmor hjem. Ringte bydelen og de hadde ingen ledig jordmor. Fikk ikke noen time før etter 2 uker. Det var en katastofal start for oss for jeg fikk ikke til ammingen og baby kastet mye opp fostervann når vi ble sendt hjem. Ble flaskemating til slutt. Anonymkode: f6093...6bf Uff. For en fæl opplevelse. Sender varme tanker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Bestill time til postpartumkontroll hos jordmor eller fastlege. Denne skal være gratis og er en del av svangerskapsomsorgtilbudet. Anonymkode: 9e9c5...507 Er det seksukerskontrollen? Den skal jeg på om to uker (da er det 2,5 måneder siden jeg fødte). Hvis det ikke er den kontrollen du mener er det noe jeg ikke har fått informasjon om. Synes uansett det er for lenge å vente da jeg hadde hatt behov for snakke med noen rett etter fødselen. Jeg har enda behov og kommer til å be om henvisning til psykolog for å jobbe meg gjennom det, men det var ganske akutt behov rett i etterkant av fødsel. Det skjønte jeg ikke helt da, men ser det i ettertid. At jeg ikke endte opp med fødselsdepresjon er nok ene og alene fordi mannen min har hatt ferie og dermed vært med oss og tatt mer enn sin del av ansvaret for å avlaste meg i tillegg til å ha fått god hjelp av mamma og pappa. Anonymkode: 9cd90...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå