Gå til innhold

Smerte av å sette inn hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt grusomt vondt å sette inn Mirena hormon spiral, satt inn to ganger sist var i fjor (satt inn den på 5 år begge gangene). Jeg prøver å være avslappet, men jeg klarer ikke puste ordentlig må holde pusten når legen holder på, og puster ut og inn når hen er ute for å fikse noe osv. er anspent samtidig som jeg gjør alt jeg kan for å ikke være det. Tok paracet og ibux en time før men hjelper ikke noe særlig. Blir også ekstrem svimmel, svimte av og ble tatt imot før jeg rakk å kle på meg.. haha uff.. 

Jeg er i slutten av 20 årene, har ikke barn og vil absolutt ikke ha det heller. Partneren min har sterilisert seg, men jeg er ekstrem redd for å bli gravid (vi bruker til og med kondom, noe begge trives med) men fortsatt hver gang jeg er oppblåst, eller kjenner noe i magen så får jeg panikk for at jeg er gravid. Så det å ikke gå på noe tror jeg ikke at jeg tørr. Vil heller ikke gå på annen prevensjon pga. mulige bivirkninger. Jeg har også mistet mensen av spiralen så å ikke ha det er veldig digg. Så alt i alt er jeg fornøyd med å ha spiral. Men er det noe man kan ta/få for å ikke få så ekstremt vondt når den tas ut og setter inn ny?

Har hørt noen får narkose, men det vil jeg ikke.. Er den typen som vil inn bli fortest mulig ferdig og komme meg ut av legekontoret. Hater å være der.. Legen min har lang erfaring så det er ikke hen som er "dårlig" på å sette inn. Da jeg kjenner flere som har samme lege, som ikke får vondt av det. Er nok jeg som er litt rar eller noe jeg vet ikke..

Anonymkode: 0683a...68e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får veldig vondt, og her tror jeg det er veldig individuelt fra person til person. Jeg et I midten av 20-årene, har ikke hatt barn, og satt inn en Mirena. Jeg syns det var veldig veldig vondt, men det gikk på et vis. Mange får ikke vondt, så vi er nok bare noen av de uheldige. Rart er det ikke.

Jeg tror man kan få valium hvis man spørr om dette på forhånd, men er litt usikker. Hør gjerne med legen din.

Skrevet

Jeg fikk smertestillende i form av hurtigvirkende stikkpille satt et minutt i forkant sist - jeg ba ikke om det, det var tydeligvis standard prosedyre, og vet heller ikke akkurat hva det var. Jeg synes likevel det var vondt, mens forrige innsetting som var uten smertelindring og hos samme lege, var helt smertefri (det gikk så glatt at legen ble overrasket), så det er nok litt tilfeldigheter også. Noen ganger treffer de bedre enn andre...

Skrevet

Heh, og der slo jeg helt fra meg å gå over til spiral, gitt... 

Anonymkode: cc484...129

Skrevet

De to siste gangene jeg fikk satt inn spiral, satt gynekologen noe bedøvende via ei sprøyte inn i "glufsa". Han stakk vel et par ganger på ulike punkter, nesten sånn opplegg når man er hos tannlegen og skal gjøre noe som gjør vondt. Tok også i forkant av timen paracet. Det var en helt annen opplevelse mht smerter ved innsetting enn den første gangen, da jeg fikk satt inn spiral via fastlegen. Det var tortur til sammenlikning. Jeg har derfor i ettertid valgt å kun bruke gynekolog til slike ting som å sette inn spiral fordi det virker som at de vet at folk kan få smerter ved å sette inn spiral.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...