Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har brukt hele lønna på rus og alkohol. Hun har ikke betalt husleie, strøm og andre diverse utgifter. Hun har tilsynelatende levd på rus, alkohol og havregrøt med vann. Hun jobber, men får også AAP fra nav. 

Jeg og noen andre skal bo med henne i periode, men hva kan hun for å hindre ting går til inkasso nå?. Ingen av oss kan betale for vi er student og lever på begrenset midler. Kan hun få penger fra nav selv hun har "sløset" bort pengene hun har fått av dem rus? 

Anonymkode: cbaad...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal denne venninnen bo hos dere? Er da hun som roter dette til og dere skal ikke stå der og ta ansvar for dette. 

• Liker 4
Skrevet

Det beste er om hun tar kontakt med kreditorer og får til en betalingsavtale. Hun må opplagt stoppe med rusmiddelbruken og eventuelt få hjelp til det om hun ikke klarer det på egenhånd. Mest sannsynlig klarer hun ikke det alene om hun har brukt så mye dop/alkohol at hun ikke klarer å betale regningene.

Anonymkode: 047e4...535

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Maestro said:

Hvorfor skal denne venninnen bo hos dere? Er da hun som roter dette til og dere skal ikke stå der og ta ansvar for dette. 

Det står at de skal flytte inn til venninnen. Hvorfor skulle de ikke forsøke å hjelpe en venn som har rotet det til?  

Kynismen hos enkelte står virkelig sterkt.

Anonymkode: ddaaa...908

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Maestro skrev (3 timer siden):

Hun trenger folk rund seg. Vi roterer på hvem som skal overnatte hos henne til hun har kommet seg over det verste.

Er det lov å søke på økonomisk sosialhjelp fra nav når man får andre ytelse fra dem ?

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en venninne som har brukt hele lønna på rus og alkohol. Hun har ikke betalt husleie, strøm og andre diverse utgifter. Hun har tilsynelatende levd på rus, alkohol og havregrøt med vann. Hun jobber, men får også AAP fra nav. 

Jeg og noen andre skal bo med henne i periode, men hva kan hun for å hindre ting går til inkasso nå?. Ingen av oss kan betale for vi er student og lever på begrenset midler. Kan hun få penger fra nav selv hun har "sløset" bort pengene hun har fått av dem rus? 

Du må ikke dele tak  med henne dere kommer til å bli uvenner. Det er den dårligste ideen jeg har hørt på lenge. 

Anonymkode: e1ea1...a57

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere må finne profesjonell hjelp til henne hvis dere er virkelige venninner

Anonymkode: e1ea1...a57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, hun kan ikke få hjelp av nav når hun selv har klusset det til.

Er hun helt uten jobb, og ikke har verdier som kan selges eller penger på konto, så er nødstønad noe som kan søkes om. 

Venninna di må ta tak i sine rusproblemer, selge unna verdier, betale ned gjeld. 

Anonymkode: ea982...bf3

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan kan dere fraråde disse vennene å hjelpe henne? Skjønner dere ikke at det er nettop dette som kan redde henne? Følelsen av å ha noen, følelsen av at noen bryr seg…. 
Dere er fine mennesker ts.

Jeg tror nok hun får hjelp på sosialen til husleie og strøm, men dere må hjelpe henne og snakke med en veileder, så kanskje nav kan ta over regningene på det viktigste framover.

Anonymkode: d3f16...c4c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun bruker masse penger på rus og alkohol. Men jobber!?

Jaja, det får være hennes problem. Hun vil tydeligvis ikke bli reddet. Hennes liv!

Anonymkode: fd030...14e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun bruker masse penger på rus og alkohol. Men jobber!?

Jaja, det får være hennes problem. Hun vil tydeligvis ikke bli reddet. Hennes liv!

Sykt usympatisk kommentar. 

Mennesker er komplekse skapninger å håndterer problemer på forskjellige måter. Noen gode, noen mindre gode. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan dere fraråde disse vennene å hjelpe henne? Skjønner dere ikke at det er nettop dette som kan redde henne? Følelsen av å ha noen, følelsen av at noen bryr seg…. 
Dere er fine mennesker ts.

Jeg tror nok hun får hjelp på sosialen til husleie og strøm, men dere må hjelpe henne og snakke med en veileder, så kanskje nav kan ta over regningene på det viktigste framover.

Fordi de har ikke vært borti dette her før / ingen erfaring og ikke har kompetansen til å hjelpe noen som helst med rusproblemer. 

Det å faktisk bo sammen med en person med rusproblemer er faktisk skummelt.

Hva er tanken? Hvordan skal de kunne forhindre hun? Vet de hvor stort det er med tilbakefall? Klarer dem å legge til en solid plan om avvenning? Klarer dem å håndtere en med kraftig abstinens? En som kan være svært ustabil og gjøre ukjente handlinger? 

De er mest sannsynlig tidlig i 20-årene og jeg tviler sterkt på at de alene er noe til hjelp. Venninnen blir å bare skyve de bort og få tilbakefall. 

Fra en som har hatt bekjente med rusproblemer:

De må ha profesjonell hjelp og selv da er det ingen garanti. Ser for meg at venninnen ikke er i nybegynner fasen da hun har brukt alt det økonomiske på rus. 

Man er så klart for den personen og hjelper til med det man kan, men i samråd med profesjonelle. 

• Nyttig 1
Skrevet
Kenelz skrev (3 minutter siden):

Fordi de har ikke vært borti dette her før / ingen erfaring og ikke har kompetansen til å hjelpe noen som helst med rusproblemer. 

Det å faktisk bo sammen med en person med rusproblemer er faktisk skummelt.

Hva er tanken? Hvordan skal de kunne forhindre hun? Vet de hvor stort det er med tilbakefall? Klarer dem å legge til en solid plan om avvenning? Klarer dem å håndtere en med kraftig abstinens? En som kan være svært ustabil og gjøre ukjente handlinger? 

De er mest sannsynlig tidlig i 20-årene og jeg tviler sterkt på at de alene er noe til hjelp. Venninnen blir å bare skyve de bort og få tilbakefall. 

Fra en som har hatt bekjente med rusproblemer:

De må ha profesjonell hjelp og selv da er det ingen garanti. Ser for meg at venninnen ikke er i nybegynner fasen da hun har brukt alt det økonomiske på rus. 

Man er så klart for den personen og hjelper til med det man kan, men i samråd med profesjonelle. 

Du kan ikke sitte å si at de ikke har vært borti dette før, det vet ingen av oss noen ting om. Kanskje noen av de er utdannet innen dette for alt vi vet. 
Og det er ikke bare profesjonelle som kan hjelpe. 
Jeg er vernepleier og har jobbet med rus i mange år, og har sett hva støtte fra familie og venner betyr. Venner som ikke ruser seg er gull verdt. Det er når du mister de, og bare sitter igjen med venner som ruser seg at veien kan være bratt nedover. 
Tviler på de hadde flyttet inn til henne om de trodde hun var farlig. 
En blanding av profesjonell hjelp i form av terapi evt avrusning og støtte fra gode venner kan få denne jenta på rett kjøl. 
Og du…. Vet du hvor vanskelig det er å få «profesjonelle» på banen til unge rusmisbrukere? Det kan ta lang tid før denne jenta har et fullt og helt profesjonell team rundt seg (om det noen gang skjer) 

Som venn og familie skal man ikke brenne seg selv ut på å prøve å hjelpe, men så lenge man føler det er ok, er det å stille opp veldig viktig. 

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er at venninnen innser at hun har ett problem og ønsker hjelp.

Tviler sterkt på at hun vil få økonomisk hjelp når hun er i jobb og egentlig har nok midler til å betale, men har brukt pengene feil. Men hun kan ta kontakt med lege om sine rusproblemer og nav om økonomiske problemer for å prøve.

Hun bør be om økonomisk verge så hun ikke kan begå samme tabbe igjen.

Bør også be om profesjonell hjelp til å håndtere rusproblemet, vil tro dere venninnene vil få problemer med å følge opp og ikke minst med å takle ting på rett måte.

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke sitte å si at de ikke har vært borti dette før, det vet ingen av oss noen ting om. Kanskje noen av de er utdannet innen dette for alt vi vet. 
Og det er ikke bare profesjonelle som kan hjelpe. 
Jeg er vernepleier og har jobbet med rus i mange år, og har sett hva støtte fra familie og venner betyr. Venner som ikke ruser seg er gull verdt. Det er når du mister de, og bare sitter igjen med venner som ruser seg at veien kan være bratt nedover. 
Tviler på de hadde flyttet inn til henne om de trodde hun var farlig. 
En blanding av profesjonell hjelp i form av terapi evt avrusning og støtte fra gode venner kan få denne jenta på rett kjøl. 
Og du…. Vet du hvor vanskelig det er å få «profesjonelle» på banen til unge rusmisbrukere? Det kan ta lang tid før denne jenta har et fullt og helt profesjonell team rundt seg (om det noen gang skjer) 

Som venn og familie skal man ikke brenne seg selv ut på å prøve å hjelpe, men så lenge man føler det er ok, er det å stille opp veldig viktig. 

Ut ifra HI så går jeg ut ifra de ikke utdannet innen dette feltet da de er studenter og har ikke råd. 

Har ikke skrevet at det ikke hjelper med støtte, men at man ikke skal hoppe inn i det uten i samråd med en profesjonell. De ALENE kan ikke hjelpe venninnen.  

Du som vernepleier og har jobbet med dette bør nå vite at ting fort kan snu seg og hvor vanskelig det er å stå i det.. Eller? 

Og du bør i hvert fall vite at rus kan fort forandre en person og man kan derfor ikke vite hvor ufarlig den personen er når rus blir utilgjengelig..? 

Anbefaler ruspoliklinikken i Ullevål, men man kan uansett ikke redde en person som ikke vil ha hjelp. 

• Nyttig 1
Skrevet
navnet skrev (27 minutter siden):

Sykt usympatisk kommentar. 

Mennesker er komplekse skapninger å håndterer problemer på forskjellige måter. Noen gode, noen mindre gode. 

Ja, kanskje det. Men hvor mye skal man støtte opp under hennes oppførsel, når det ikke skjer noe? Da må man la henne være og hun får finne selv hva slags liv hun vil ha. Man må stille krav, ikke bare være god å "passe på" 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, kanskje det. Men hvor mye skal man støtte opp under hennes oppførsel, når det ikke skjer noe? Da må man la henne være og hun får finne selv hva slags liv hun vil ha. Man må stille krav, ikke bare være god å "passe på" 

Poenget mitt er at det må være opp til hver enkelt hvor mye hjelp man tilbyr. TS her virker som hun søker råd for å kunne støtte sin venninne så godt hun kan. Da oppleves din kommentar som ekstremt smakløs. Hvem er du til å bestemme at vi bare skal avskrive denne personen og frata de retten til å bli behandlet humant? 

Håper ikke du går rundt i det virkelige liv, med holdningen om at dersom noen tar dumme valg så er det ikke verdig noe omsorg i det hele tatt. Det er en skremmende usympatisk holdning. 

• Liker 1
Skrevet
navnet skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er at det må være opp til hver enkelt hvor mye hjelp man tilbyr. TS her virker som hun søker råd for å kunne støtte sin venninne så godt hun kan. Da oppleves din kommentar som ekstremt smakløs. Hvem er du til å bestemme at vi bare skal avskrive denne personen og frata de retten til å bli behandlet humant? 

Håper ikke du går rundt i det virkelige liv, med holdningen om at dersom noen tar dumme valg så er det ikke verdig noe omsorg i det hele tatt. Det er en skremmende usympatisk holdning. 

Så du mener man bare skal godta alt, om man skal hjelpe? IKKE stille noen krav?

Det kan f.eks være: Du kan bo her, men så lenge du gjør det skal du ikke innta alkohol eller rus. Gjør du det så er det ut. Jeg vil at du skal snakke med noe og få plass på rehab. Inntil da vil jeg at du skal jobbe hver dag.b Brytes disse reglene kan du ikke bo her.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det står at de skal flytte inn til venninnen. Hvorfor skulle de ikke forsøke å hjelpe en venn som har rotet det til?  

Kynismen hos enkelte står virkelig sterkt.

Anonymkode: ddaaa...908

Jeg hjelper venner døgnet rundt. 😊 Men innen rus, er jeg skeptisk. 

• Nyttig 1
Skrevet

Venninne eller ei, dere må ikke finne på å flytte med henne om hun ikke betaler. 

Anonymkode: 9b198...bf0

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...