Gå til innhold

Ta HPV-vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg takket nei til vaksinen når jeg fikk tilbud for den noen år tilbake.. (har ekstrem legeskrekk, som betyr alt av helse temaet som vaksiner, bare det å sitte på et ventekontor hos legen blir jeg gjennomsvett, hyperventilerer (ikke hver gang) og svimmel, kvalm osv.)

Er født i 95, og etter jeg tok korona vaksinen så merker jeg at jeg er litt tøffere, selv om jeg synes sånt er grusomt. Besvimte sist jeg var hos legen i fjor blant annet. Spørsmålet mitt er om burde jeg ta disse 3 vaksinene for hpv? Jeg har kjæreste og vi har vært sammen i over 5 år, og jeg håper og tror vi vil være sammen for alltid. Så jeg har ingen planer om nye seksuelle partnere da jeg har hørt dette øker sjansen for hpv viruset. Jeg sjekker og tar celleprøve hvert 3 år og skal gjøre dette hele livet. 

Så behøver jeg å ta vaksinen? Er det noen som vet om det er "vits" om man ikke skal ha flere partnere? (Da man allerede har fått viruset i seg fra tidligere om man har det) 

Som dere kanskje skjønner så tar jeg det ikke så lett å bare ta vaksiner for å bare ha gjort det, det er en stor påkjenning på meg.. Men om det er veldig lurt så vil jeg selvfølgelig gjøre det, om det gjør at det er enda mindre sjanse for kreft. 

Håper noen har svar og helst vis du er helsepersonell/lege/har faglig kunnskap!

Anonymkode: 88bcc...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du sier at du tar celleprøve, så da vil nok antagelig celleforandringer oppdages, men du er ekstra beskyttet om du også vaksinerer deg. Jeg ville gjort det, men det er meg. Har du snakket med legen din? Hva sier den?

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Jeg er i gang med å ta HPV-vaksinen. Pga traumer er jeg ikke i stand til å ha sex, og heller ikke til å følge opp livmorhalsprogrammet. Siden jeg ikke er seksuelt aktiv, og aldri har vært det, så er jeg ikke i risikogruppen. Likevel har jeg valgt å ta vaksinen for å være på den sikre siden. Helst fordi jeg ikke klarer å ta GU. Du sier at du tar celleprøve, så da vil nok antagelig celleforandringer oppdages, men du er ekstra beskyttet om du også vaksinerer deg. Jeg ville gjort det, men det er meg. Har du snakket med legen din? Hva sier den?

Takk for svar, leit å høre om din situasjon men håper det går bra med deg♥️
Jeg har ikke snakket med legen enda, men tenkt å gjøre det. Har hørt at i blant annet Sverige har de startet med hjemmetesting av celleprøve, denne er kanskje ikke like "bra" som om legen gjør det, men håper virkelig dette kommer til Norge også snart, da mange unngår å teste seg av ulike grunner. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 3.02):

Takk for svar, leit å høre om din situasjon men håper det går bra med deg♥️
Jeg har ikke snakket med legen enda, men tenkt å gjøre det. Har hørt at i blant annet Sverige har de startet med hjemmetesting av celleprøve, denne er kanskje ikke like "bra" som om legen gjør det, men håper virkelig dette kommer til Norge også snart, da mange unngår å teste seg av ulike grunner. 

Takk ❤️

Jeg ville henvendt meg til fastlegen. Selv anbefaler jeg vaksinen. Jeg har tatt to doser nå, og har ikke fått noen bivirkninger. Pluss at man blir ekstra godt beskyttet.

Jeg håper også at hjemmetester kommer. 

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Det. veldig lurt å ta vaksinen selv om du har fast partner! Du kan ha blitt smittet av HPV tidligere og ha det latent i kroppen. Hvis du får vaksinert deg før du får påvist HPV-smitte så er du svært godt beskyttet mot en HPV-infeksjon. 

Selv var jeg for gammel til å få gratis tilbud og tok den da jeg var 27 år. Da hadde jeg allerede fått påvist HPV-viruset, og jeg må da håpe at infeksjonen går bort, for en HPV-vaksine behandler ikke en pågående infeksjon. Men den kan beskytte meg senere for en ny infeksjon. 

Vil også legge til at HPV-smitte er svært vanlig, og i de fleste tilfeller vil det forsvinne av seg selv. Men for noen kan det utvikle seg, og det kan være ganske stress å følge med på det over en lengre periode. Vaksinen er en gavepakke og hadde alle vaksinert seg ville dette viruset blitt utryddet i fremtiden.

Anonymkode: 0e091...c13

• Liker 1
Skrevet

Har egentlig tilfellene av livmorhalskreft gått ned etter vaksinen, har de ikke gått opp..?

Anonymkode: aeaf9...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har egentlig tilfellene av livmorhalskreft gått ned etter vaksinen, har de ikke gått opp..?

Forekomsten ser ut til å ha gått ned frem til år 2.000, da det flata ut. Verken forekomst av eller dødelighet fra livmorhalskreft ser ut til å ha reagert nevneverdig på vaksine. 

image.thumb.png.4ca09295ca1c9531057ce8d841f37954.png

Figuren viser trender i forekomst (rød), dødelighet (rosa) og 5 års relativ overlevelse (brun) av livmorhalskreft i perioden 1965-2021. Fra figur 9.1-N i Cancer in Norway 2020.

https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/Livmorhalskreft/

Anonymkode: 809b7...ef4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forekomsten ser ut til å ha gått ned frem til år 2.000, da det flata ut. Verken forekomst av eller dødelighet fra livmorhalskreft ser ut til å ha reagert nevneverdig på vaksine. 

image.thumb.png.4ca09295ca1c9531057ce8d841f37954.png

Figuren viser trender i forekomst (rød), dødelighet (rosa) og 5 års relativ overlevelse (brun) av livmorhalskreft i perioden 1965-2021. Fra figur 9.1-N i Cancer in Norway 2020.

https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/Livmorhalskreft/

Interessant, takk. Syns det var vanskelig å forstå noe ut fra artiklene jeg fant om det.

Skrevet

De fleste som har tatt vaksinen er født i 97 eller senere. I år er de 25 år gamle og begynner med celleprøver. Så vi får nok vite mer om resultater i løpet av de neste årene. 

Anonymkode: 0c968...d4d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hvorfor får ikke gutter og menn anbefaling til å ta hpv vaksinen??

Skrevet

Jeg tar den nå, 32 år gammel og gift. Snakket med gynekolog om det, og hun sa hun ikke egentlig ville anbefale noe så dyrt til alle som må betale selv, men hun ville gjort det selv. Så jeg tar den rett og slett fordi jeg har råd.

Man vet aldri hva livet bringer, plutselig blir det slutt eller han er utro og bringer viruset med seg hjem. Det er en rimelig nok forsikring å ta den syns jeg.

Anonymkode: a30c3...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tar den nå, 32 år gammel og gift. Snakket med gynekolog om det, og hun sa hun ikke egentlig ville anbefale noe så dyrt til alle som må betale selv, men hun ville gjort det selv. Så jeg tar den rett og slett fordi jeg har råd.

Man vet aldri hva livet bringer, plutselig blir det slutt eller han er utro og bringer viruset med seg hjem. Det er en rimelig nok forsikring å ta den syns jeg.

Anonymkode: a30c3...fb6

Jeg har gjort samme vurdering :)

Skrevet

Jeg tok hpv vaksinen da jeg var 38

fordi jeg har råd til det

Skrevet

Bortsett fra sikkert helt reell legeskrekk er det ingen vesentlige ulemper ved å ta den, men mange store fordeler. enkelt valg egentlig.

Anonymkode: 7b5d2...eaa

Skrevet
Marye skrev (30 minutter siden):

Jeg tok hpv vaksinen da jeg var 38

fordi jeg har råd til det

Hvor mye koster det? Leste et sted 4000, men sto man kunne ta det på apotek for 200kr + vaksinen, gikk inn på en av linkene man kunne bestille resept og der sto det at resepten koster 250. så 1350kr for 3 ganger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det. veldig lurt å ta vaksinen selv om du har fast partner! Du kan ha blitt smittet av HPV tidligere og ha det latent i kroppen. Hvis du får vaksinert deg før du får påvist HPV-smitte så er du svært godt beskyttet mot en HPV-infeksjon. 

Selv var jeg for gammel til å få gratis tilbud og tok den da jeg var 27 år. Da hadde jeg allerede fått påvist HPV-viruset, og jeg må da håpe at infeksjonen går bort, for en HPV-vaksine behandler ikke en pågående infeksjon. Men den kan beskytte meg senere for en ny infeksjon. 

Vil også legge til at HPV-smitte er svært vanlig, og i de fleste tilfeller vil det forsvinne av seg selv. Men for noen kan det utvikle seg, og det kan være ganske stress å følge med på det over en lengre periode. Vaksinen er en gavepakke og hadde alle vaksinert seg ville dette viruset blitt utryddet i fremtiden.

Anonymkode: 0e091...c13

Dette. 

Jeg hadde samme partner i 12 år før jeg fikk påvist hpv for første gang. Har da i all sannsynlighet hatt det latent i kroppen, siden jeg bare hadde hatt en partner, og det aldri har slått ut på prøver. 

Ta vaksinen. 

Anonymkode: 4ebd9...e0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye koster det? Leste et sted 4000, men sto man kunne ta det på apotek for 200kr + vaksinen, gikk inn på en av linkene man kunne bestille resept og der sto det at resepten koster 250. så 1350kr for 3 ganger?

Nei, den koster rundt 4000 til sammen. Medisinen koster rett i underkant av 3000 til sammen mener jeg å huske (3 sprøyter), også kommer time hos Apotek i tillegg, så rett i underkant av 4000. 

Anonymkode: 4ebd9...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gutter 11-12 år har hatt tilbudet siden 2018, men menn har visst ikke samme tilbud som kvinner.

https://tidsskriftet.no/2020/04/debatt/hvor-lenge-skal-vi-diskriminere-mot-gutter-i-hpv-vaksinering

Ja det er dårlig.. Menn burde også ta den. Tenkte om jeg skulle ta den så kan jo min samboer også. Husker jeg gikk i 10.klasse (tror jeg) når de i 7.klasse fikk tilbud om å ta hpv vaksinen. Men vi fikk ikke tilbud, det syns jeg nå var dårlig..  

Skrevet

Er det 4 mnd. mellom hver vaksinerering? Så om jeg tar en nå i sep. så er jeg ferdig i mai neste år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...