Gå til innhold

Hvorfor er menn mer aktive?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I kommune-sektoren ber menn oftere om en individuell lønnsforhandling enn det kvinner gjør.

Hvorfor er det slik? Jeg synes det er merkelig..finnes det noen forklaringer på dette?

I vår kommune tjener stort sett alle like lite, enten de er utdannet jurister eller kjøkkenhjelper. Likevel utmerker menn seg med å be om individuell lønnsvurdering på grunnlag av særskilte forhandlinger ganske ofte.

Noen som har erfaring med slikt?

-NYSGJERRIG-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Fordi menn er griske drittsekker. :ironi:

Jeg vil anta at det varierer fra kommune til kommune.

Endret av GrønnSky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn er nok flinkere til å hevde seg selv, og oppfatte seg selv som viktige, dyktige og at de har rett til høyere lønn. Der har vi noe å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksempel: en nyansatt kvinne i en konsulent/rådgiver-stilling startet på 290 000,- så oppdaget hun at stillingen var svært krevende med masse prosjektledelse og annet. Hun mente stillingens art tilsvarte en høyere lønn. Det fikk hun ikke, selv om hun ba om det. Kvinnen sluttet så fort hun fant seg en ny tilsvarende stilling som betalte henne 100 000,- over hennes forrige lønn.

Da kvinnen sluttet begynte en mann i hennes gamle stilling. Han hadde mindre utdannelse enn kvinnen før ham. Han startet på 320 000,- og etter en stund fant også han ut at stillingen var "verdt mer". Han forhandlet seg så fram til 360 000,- etter ett år.

Det er slike eksempler som får meg til å lure på hvilke "regler" som egentlig gjelder og som er de styrende mekanismer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksempel: en nyansatt kvinne i en konsulent/rådgiver-stilling startet på 290 000,- så oppdaget hun at stillingen var svært krevende med masse prosjektledelse og annet. Hun mente stillingens art tilsvarte en høyere lønn. Det fikk hun ikke, selv om hun ba om det. Kvinnen sluttet så fort hun fant seg en ny tilsvarende stilling som betalte henne 100 000,- over hennes forrige lønn.

Da kvinnen sluttet begynte en mann i hennes gamle stilling. Han hadde mindre utdannelse enn kvinnen før ham. Han startet på 320 000,- og etter en stund fant også han ut at stillingen var "verdt mer". Han forhandlet seg så fram til 360 000,- etter ett år.

Det er slike eksempler som får meg til å lure på hvilke "regler" som egentlig gjelder og som er de styrende mekanismer.

Forhåpentligvis hadde kvinnens arbeidsgivere innsett at om de skulle beholde folk i denne stillingen måtte de gi dem mer lønn.

Ellers kan det nok skyldes flere faktorer:

-kvinnen var mindre påståelig da hun ba om økt lønn, mannen uttrykte seg kanskje klarere.

-det skjer nok fortsatt at folk tror en mann gjør en bedre jobb i en leder/administrativ stilling enn en kvinne og dermed "automatisk" gir han mer lønn

-lønnsøkningen kan delvis skyldes at det i mellomtiden har foregått sentrale forhandlinger, eller også andre lokale forhandlinger i kommunen som har gitt resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi menn er griske drittsekker.  :ironi:

Jeg vil anta at det varierer fra kommune til kommune.

Selvfølgelig varierer det fra kommunen til kommune. :overrasket:

Mitt spørsmål igjen: hvorfor er ikke kvinner like aktive som menn til å initiere lønnsforhandlinger på egne vegne?

Ps! Hvis du skal svare med ironiflagg i en tråd som dette foreslår jeg at du bruker dem et annet sted i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåpentligvis hadde kvinnens arbeidsgivere innsett at om de skulle beholde folk i denne stillingen måtte de gi dem mer lønn.

Ellers kan det nok skyldes flere faktorer:

-kvinnen var mindre påståelig da hun ba om økt lønn, mannen uttrykte seg kanskje klarere.

-det skjer nok fortsatt at folk tror en mann gjør en bedre jobb i en leder/administrativ stilling enn en kvinne og dermed "automatisk" gir han mer lønn

-lønnsøkningen kan delvis skyldes at det i mellomtiden har foregått sentrale forhandlinger, eller også andre lokale forhandlinger i kommunen som har gitt resultater.

Nei, det var ingen sentrale forhandlinger i tiden under "jobbyttet" mellom de to.

Stillingen var ingen lederstilling, det var en konsulent-stilling i kap.5, kalt "rådgiver". Kvinnen var da klar nok (hvertfall slik jeg har sett henne) og hun fremsto som like handlekraftig som mannen. Hun hadde til og med 6 års utdanning mens mannen ikke hadde noen (!) og, hvertfall i mine øyne, fremsto hun som noe mer kreativ og løsningsorientert enn mannen.

Derfor får det meg til å stille spørsmål ved de underliggende mekanismene - som jeg lurer på hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg er mot lokale lønnsforhandlinger; det er ikke de flinkeste som får lønnsøkning, men de som er best likt eller er mest kranglete. :sur:

På skolen der jeg jobber hadde de lokale lønnsforhandlinger. da ba de ansatte om at den lokal potten skulle fordeles jevnt mellom alle ansatte, men det var visst ikke lov, sa ledelsen :overrasket: Dermed fikk de med lavest utdannelse mer lønnsøkning enn de med lang utdannelse :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg er mot lokale lønnsforhandlinger; det er ikke de flinkeste som får lønnsøkning, men de som er best likt eller er mest kranglete.  :sur:

På skolen der jeg jobber hadde de lokale lønnsforhandlinger. da ba de ansatte om at den lokal potten skulle fordeles jevnt mellom alle ansatte, men det var visst ikke lov, sa ledelsen  :overrasket: Dermed fikk de med lavest utdannelse mer lønnsøkning enn de med lang utdannelse  :forvirret:

Nemlig! Typisk at alle må dele likt likevel. Akademiker-forbundet har skreket lenge (og gjør det ennå) om at det er så flott med lokale forhandlinger. Vel, det er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...