Gå til innhold

Hvordan logge inn på f.eks. Helsenorge uten BankID-appen (Sparebank1-kunde)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (Akkurat nå):

Jøss, hvordan er det mulig egentlig? Ganske irriterende opplegg da. Sært at de, som eneste bank, velger å gå en annen vei enn alle de andre.

De er ikke eneste bank som velger dette. Men ja, jeg er enig i at det er håpløst at de ikke kan enes om en løsning. 

TS, jeg testet nå med engangskode-appen på helsenorge. Det fungerer det. Du må velge bank-ID med kodebrikke, da fikk jeg opp alternativet engangskodeapp fra Sparebank1.. men i tillegg til engangskoden må man jo også skrive passord, så brukervennlig er det IKKE. 

Anonymkode: 35ce8...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er ikke eneste bank som velger dette. Men ja, jeg er enig i at det er håpløst at de ikke kan enes om en løsning. 

TS, jeg testet nå med engangskode-appen på helsenorge. Det fungerer det. Du må velge bank-ID med kodebrikke, da fikk jeg opp alternativet engangskodeapp fra Sparebank1.. men i tillegg til engangskoden må man jo også skrive passord, så brukervennlig er det IKKE. 

Aha, skal testes!

Anonymkode: add87...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært kunde i SP1 og fornøyd med vilkårene hadde jeg vurdert å bli kunde hos Sbanken eller en av de andre, bare for å få tilgang på BankIDappen. De sier de har jobbet mye med brukervennligheten og hurtighet, og innlogging skal i fremtiden bli meget rask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aha, skal testes!

Nei, "Feil data inntastet, vennligst prøv igjen."

Har sjekket at BankID-sertifikatet er gyldig og det er det, men kan kodebrikken eller engangskodeappen være "ute av sync" på noen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, "Feil data inntastet, vennligst prøv igjen."

Har sjekket at BankID-sertifikatet er gyldig og det er det, men kan kodebrikken eller engangskodeappen være "ute av sync" på noen måte? 

Får du opp alternativet med engangskode-app? Men så får du den meldingen der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg vært kunde i SP1 og fornøyd med vilkårene hadde jeg vurdert å bli kunde hos Sbanken eller en av de andre, bare for å få tilgang på BankIDappen. De sier de har jobbet mye med brukervennligheten og hurtighet, og innlogging skal i fremtiden bli meget rask. 

Tro meg, å skifte bank står på to do-lista. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får du opp alternativet med engangskode-app? Men så får du den meldingen der? 

Nei, ikke med engangskodeappen fra SP1.

image.png.4371f789f25cf5ebb830e874a94c41d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ikke med engangskodeappen fra SP1.

image.png.4371f789f25cf5ebb830e874a94c41d8.png

Ja, men etter at du velger BankID med kodebrikke? Det var da jeg fikk opp engangskodeappen fra Sparebank1 som alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei, det dukker ikke opp som alternativ. Logg inn-->BankID-->fødselsnummer-->bankID med kodebrikke-->engangskode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Bank-ID på mobil, da fikk jeg sparebank 1 sin engangskode-app :)

Anonymkode: cbf82...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm, nei, det dukker ikke opp som alternativ. Logg inn-->BankID-->fødselsnummer-->bankID med kodebrikke-->engangskode. 

Da er det noe som ikke stemmer, ta kontakt med banken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker hos meg. Gjør som alternativet over beskriver; du må bruke bankID med kodebrikke, skrive inn fødselsnummer og da får jeg opp varsel øverst på skjermen (telefon), og da åpner engangskode-appen seg automatisk. Har face-id, så så trykker jeg bare på den lille pilla helt øverst så du kommer automatisk tilbake igjen til der du skal logge inn. Noen ganger må jeg skrive inn personlig passord i tillegg, men ofte ikke. 

Anonymkode: c18ad...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funker her og. Trykk på bankid, skriv inn detaljer, og velg bankid med app. 

Ingen av løsningene fungerer like bra som bankid på mobil pr akkurat nå spør du meg, men jeg håper det kommer seg etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg valgte Bank-ID på mobil, da fikk jeg sparebank 1 sin engangskode-app :)

Anonymkode: cbf82...aca

Så rart at det skal være forskjellige løsninger? Men nei, får ikke opp valg om engangskodeapp hvis jeg trykker bankID på mobil heller. Selve bankid på mobil-løsningen funker jo, enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sparebanken, men nordea.
Jeg spurte akkurat banken om dette, og fikk beskjed om å velge bankid, og deretter bankid med app. 

Anonymkode: 31794...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å bruke Altinn som eksempel da, siden det står at Sparebank 1 sin engangskodeapp skal funke der. Når jeg skal logge inn så står ikke engangskodeappen som innloggingsalternativ. Har forsøkt å velge BankID på app og tastet inn kode fra engangskodeappen, men det funker jo ikke. Feil kode. Da er det bare kodebrikken som gjenstår som innloggingsalternativ, så vidt jeg kan se?

Du skal ikke velge BankID på app.

Velg BankID, skriv så inn fødselsnummer, velg da kodebrikke. Så kan du bruke engangskodeappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tro meg, å skifte bank står på to do-lista. 😆

Du trenger ikke nødvendigvis å bytte bank. Du kan ha flere bankforbindelser. Som jeg, har både DNB, Nordea, Sbanken og Sparebank1 Østlandet. I tillegg har jeg kontoer hos Avida, Komplettbank, og mulig en eller to til. Det står full oversikt på skattemeldingen alle steder det er innskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sparebank 1 sin kodeapp, kan du bare åpne appen og generere en kode. Da bruker du den som en vanlig kodebrikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...