AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Har Sparebank 1 og engangskodeappen som visstnok skal kunne brukes som BankID-appen, i stedet for BankID på mobil som nå forsvinner. Men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan logger jeg f.eks. inn på Helsenorge, Altinn, etc? Får jo ikke opp engangskodeappen som alternativ ved innlogging. Jeg har forsøkt bl.a. å logge inn ved å velge innlogging med BankID, skriver inn personnummer og får så beskjed om å skrive inn engangskode. Men får jo ingen melding på mobilen? Hvis det virkelig er slik at den gamle kodebrikken er mitt eneste alternativ blir jeg sint... Anonymkode: add87...e24
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Jeg har laget meg en kode på helse Norge for lenge siden. 4 siffer, trykkes inn hver gang på helsenorge appen, samme med banken min, der jeg trykker fødsel og personnr og så fire siffer kode. Denne koden har jeg også laget selv for lenge siden. Jeg har aldri brukt BankID mobil, men ved kodebrikken lager en seg personlig kode. Anonymkode: d9ee1...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har laget meg en kode på helse Norge for lenge siden. 4 siffer, trykkes inn hver gang på helsenorge appen, samme med banken min, der jeg trykker fødsel og personnr og så fire siffer kode. Denne koden har jeg også laget selv for lenge siden. Jeg har aldri brukt BankID mobil, men ved kodebrikken lager en seg personlig kode. Anonymkode: d9ee1...eb6 Ok. Skjønner det ikke helt, men ok. Men hva gjør du hvis du skal logge deg inn på helsenorge.no via pcen da? Anonymkode: add87...e24
Gjest Adobyen Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Hvis du ikke finner ut av det, så må du nok kontakte banken. De får nok mange spørsmål om dette. https://www.vi.no/okonomi/ny-bankid-app-disse-bankene-har-en-annen-losning/76664853
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok. Skjønner det ikke helt, men ok. Men hva gjør du hvis du skal logge deg inn på helsenorge.no via pcen da? Anonymkode: add87...e24 Har ikke pc😅 så det har jeg ikke opplevd. Men bank ID brikken funker jo og skal fortsette å fungere, det er bankID på mobil som skal vekk, selve BankID brikken skal fungere som vanlig så det er vel bare å bruke den på pc, er vel ikke vanskeligere enn det vil jeg anta. Anonymkode: d9ee1...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Adobyen skrev (14 minutter siden): Hvis du ikke finner ut av det, så må du nok kontakte banken. De får nok mange spørsmål om dette. https://www.vi.no/okonomi/ny-bankid-app-disse-bankene-har-en-annen-losning/76664853 Ja, må nok det. Står jo i artikkelen du lenket til at Sparebank 1s engangsapp skal kunne brukes til å logge inn på bl.a. Altinn. Anonymkode: add87...e24
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har ikke pc😅 så det har jeg ikke opplevd. Men bank ID brikken funker jo og skal fortsette å fungere, det er bankID på mobil som skal vekk, selve BankID brikken skal fungere som vanlig så det er vel bare å bruke den på pc, er vel ikke vanskeligere enn det vil jeg anta. Anonymkode: d9ee1...eb6 Har selv ikke brukt brikken på 10? 15? år. Bruker jo bankid på mobil til innlogging og signering og diverse bekreftelser hele tiden, både på jobb, i farta og hjemme. Er uaktuelt å drasse på kodebrikken i tillegg til mobilen. Anonymkode: add87...e24 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har selv ikke brukt brikken på 10? 15? år. Bruker jo bankid på mobil til innlogging og signering og diverse bekreftelser hele tiden, både på jobb, i farta og hjemme. Er uaktuelt å drasse på kodebrikken i tillegg til mobilen. Anonymkode: add87...e24 Vel, jeg heller pleier ikke å bruke denne, som sagt igjen jeg bruker en personlig kode. Men for å lage denne koden må du ha bank ID brikken og alle advarer nå at det er den du må sjekke at du har for at en skal logge inn på den nye metoden for å lage seg kode. Når du først har gjort det så bruker du bare den koden du selv har laget og da er det vel ingen grunn til å drasse med seg brikken over alt. Men det er faktisk viktig å ha den i utgangspunktet og å vite passordet til den, det er igrunn noe alle bør uansett om de aktivt bruker den eller ikke. Anonymkode: d9ee1...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har selv ikke brukt brikken på 10? 15? år. Bruker jo bankid på mobil til innlogging og signering og diverse bekreftelser hele tiden, både på jobb, i farta og hjemme. Er uaktuelt å drasse på kodebrikken i tillegg til mobilen. Anonymkode: add87...e24 Jeg syns det er litt mer tungvindt enn BankID på mobil, men jeg tror de etterhvert får biometri innlogging der også, og da vil det gå like kjapt som med BankID på mobil. Jeg hadde skikkelig problemer med å få det til å virke og var i kontakt med DNB tre ganger før det plutselig funket hos meg. Siste gangen jeg chatttet med DNB sa hun der at de har hatt litt trøbbel med BankID nå, så best å vente - eller bare prøve igjen sånn jeg gjorde. Vet ikke om det er fordi du har Sparebank1, men det funket helt fint å logge inn med bankID på helsenorge med DNB bankID nå. Anonymkode: f6c34...6c8
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har Sparebank 1 og engangskodeappen som visstnok skal kunne brukes som BankID-appen, i stedet for BankID på mobil som nå forsvinner. Men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan logger jeg f.eks. inn på Helsenorge, Altinn, etc? Får jo ikke opp engangskodeappen som alternativ ved innlogging. Jeg har forsøkt bl.a. å logge inn ved å velge innlogging med BankID, skriver inn personnummer og får så beskjed om å skrive inn engangskode. Men får jo ingen melding på mobilen? Hvis det virkelig er slik at den gamle kodebrikken er mitt eneste alternativ blir jeg sint... Anonymkode: add87...e24 Nei du får ingen melding med kode automatisk. Du må åpne appen og be om en engangskode, på samme måte som om du bruker kodebrikken. Anonymkode: fa97e...879
Illuminatum Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har Sparebank 1 og engangskodeappen som visstnok skal kunne brukes som BankID-appen, i stedet for BankID på mobil som nå forsvinner. Men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan logger jeg f.eks. inn på Helsenorge, Altinn, etc? Får jo ikke opp engangskodeappen som alternativ ved innlogging. Jeg har forsøkt bl.a. å logge inn ved å velge innlogging med BankID, skriver inn personnummer og får så beskjed om å skrive inn engangskode. Men får jo ingen melding på mobilen? Hvis det virkelig er slik at den gamle kodebrikken er mitt eneste alternativ blir jeg sint... Anonymkode: add87...e24 Da åpner du bare appen engangskode, skriver inn passord så er alt i orden
newman01 Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Har Sparebank 1 og engangskodeappen som visstnok skal kunne brukes som BankID-appen, i stedet for BankID på mobil som nå forsvinner. Men hvordan gjør man det i praksis? Hvordan logger jeg f.eks. inn på Helsenorge, Altinn, etc? Får jo ikke opp engangskodeappen som alternativ ved innlogging. Jeg har forsøkt bl.a. å logge inn ved å velge innlogging med BankID, skriver inn personnummer og får så beskjed om å skrive inn engangskode. Men får jo ingen melding på mobilen? Hvis det virkelig er slik at den gamle kodebrikken er mitt eneste alternativ blir jeg sint... Anonymkode: add87...e24 Hvorfor ikke laste ned den nye BankID-appen og aktivere den? Da slipper du kodebrikke, engangskodeapp og BankIDpåmobil... Foreløpig har de ikke aktivert biometri, men når det aktiveres blir det bare å skrive inn personnummer på nettsiden, velge BankIDapp og så spretter det opp en melding på mobilen som du trykker "ja" på og kamera verifiserer ID'n din og du er ferdig
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 BankID-appen hadde store problemer i går. Mulig fordi mange lastet den ned og tok den i bruk samtidig? Jeg er redd dette blir like ustabilt som bankID på mobil. Det vil være typisk om de faser ut kodekort og brikke også, de gammeldagse, men stabile løsningene. Anonymkode: 182ce...180
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 newman01 skrev (5 minutter siden): Hvorfor ikke laste ned den nye BankID-appen og aktivere den? Da slipper du kodebrikke, engangskodeapp og BankIDpåmobil... Foreløpig har de ikke aktivert biometri, men når det aktiveres blir det bare å skrive inn personnummer på nettsiden, velge BankIDapp og så spretter det opp en melding på mobilen som du trykker "ja" på og kamera verifiserer ID'n din og du er ferdig Sparebank1 støtter ikke den nye bank-ID-appen, så da må i så fall TS bytte bank. Anonymkode: 35ce8...255 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei du får ingen melding med kode automatisk. Du må åpne appen og be om en engangskode, på samme måte som om du bruker kodebrikken. Anonymkode: fa97e...879 Illuminatum skrev (17 minutter siden): Da åpner du bare appen engangskode, skriver inn passord så er alt i orden For å bruke Altinn som eksempel da, siden det står at Sparebank 1 sin engangskodeapp skal funke der. Når jeg skal logge inn så står ikke engangskodeappen som innloggingsalternativ. Har forsøkt å velge BankID på app og tastet inn kode fra engangskodeappen, men det funker jo ikke. Feil kode. Da er det bare kodebrikken som gjenstår som innloggingsalternativ, så vidt jeg kan se? Anonymkode: add87...e24
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 newman01 skrev (5 minutter siden): Hvorfor ikke laste ned den nye BankID-appen og aktivere den? Da slipper du kodebrikke, engangskodeapp og BankIDpåmobil... Foreløpig har de ikke aktivert biometri, men når det aktiveres blir det bare å skrive inn personnummer på nettsiden, velge BankIDapp og så spretter det opp en melding på mobilen som du trykker "ja" på og kamera verifiserer ID'n din og du er ferdig Har forsøkt, men siden Sparebank 1 ikke tar i bruk BankID får jeg ikke aktivert denne... Lurer på hvordan jeg skal logge inn i den andre banken min, som faktisk bruker BankID-appen!?! Anonymkode: add87...e24
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Jeg har alltid sbankens kodekort i lommeboka som backup til de gangene bankID på mobil eller appen ikke fungerer. Men fikk høre nå at de kutter ut kodekortet til fordel for brikke. Så da må man vel hekte den på nøkkelknippet eller ha den i kjede rundt halsen eller noe.. Lite lysten på det. Beste hadde vært digitale løsninger som funket stabilt. Anonymkode: 182ce...180
newman01 Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har forsøkt, men siden Sparebank 1 ikke tar i bruk BankID får jeg ikke aktivert denne... Lurer på hvordan jeg skal logge inn i den andre banken min, som faktisk bruker BankID-appen!?! Anonymkode: add87...e24 2 minutter siden, AnonymBruker said: Sparebank1 støtter ikke den nye bank-ID-appen, så da må i så fall TS bytte bank. Anonymkode: 35ce8...255 Jøss, hvordan er det mulig egentlig? Ganske irriterende opplegg da. Sært at de, som eneste bank, velger å gå en annen vei enn alle de andre.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 Har du lest her? https://www.bankid.no/privat/bankid-app/ Anonymkode: 5653f...ae1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 Ja, kjenner jeg får veldig vondt i viljen når eneste alternativet (som jeg kan se så langt) er å ta fram igjen kodebrikken...! Anonymkode: add87...e24 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå