AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #21 Del Skrevet 1. september 2022 Thyra skrev (2 minutter siden): Hva står det egentlig om overgrep mot barn i Bibelen? Ordet πορνεία er brukt flere ganger i bibelen. Det er oversatt som "seksuell umoral", men det betyr mer enn bare "å gjøre det som er forbudt". Se eksempelvis Romerne 1:31. Thyra skrev (5 minutter siden): Så vidt jeg vet opererer ikke Bibelen med noen seksuell lavalder. Bibelen bruker begrepet nah-ar, om unge menn. https://biblehub.com/hebrew/5288.htm Og yeled for gutter. https://biblehub.com/hebrew/3206.htm Tilsvarende naarah om jenter i ungdommen. https://biblehub.com/hebrew/5291.htm Og yaldah om småjenter. https://biblehub.com/hebrew/3207.htm Vi har ikke tilsvarende ord på norsk. Vi har bare "jente" og "kvinne". Thyra skrev (28 minutter siden): I Bibelen er det vel først og fremst utenomekteskapelig sex og seksuelle aktiviteter som ikke kan skape barn som fordømmes. Han sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din hu. Dette er det største og første bud. Men det er et annet som er like så stort: Du skal elske din næste som dig selv. På disse to bud hviler hele loven og profetene. Matteus 22:37-40 Ut fra dette kan en ikke begå handlinger som voldtekt, overgrep (tafsing og det som verre er), eller andre seksuelle handlinger mot noens vilje. Ellers står det ikke noe om at "sex som ikke kan skape barn er galt", som jeg kan se. Men jeg er på ingen måte noe belest i bibelen, du vet sikkert bedre enn meg, @Thyra. Men ut fra det jeg kan se av det kristne nettsider så er det ikke noe bibelen fordømmer. https://www.gotquestions.org/Bible-oral-sex.html Men sex uten å være gift er noe bibelen helt klart fordømmer, ja. Samtidig gjør den faktisk også det motsatte, anbefaler gifte å være sammen (for å ha sex med hverandre, for å, underforstått, unngå å ha sex med noen de ikke er gift med). Hold eder ikke fra hverandre uten efter samråd, for en tid, for å leve i bønn, og kom så sammen igjen, forat ikke Satan skal friste eder, fordi I ikke makter å være avholdende! 1 Korintierne 7:5 Anonymkode: e212f...416 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. september 2022 #22 Del Skrevet 1. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, det vet jeg ikke. Hvor står det i bibelen nå at Gud har skapt personer av samme kjønn til å bli til ett kjød? Men fra skapningens begynnelse skapte Gud dem til mann og kvinne. Derfor skal mannen forlate sin far og mor og holde sig til sin hustru, og de to skal være ett kjød. Så er de da ikke lenger to, men ett kjød. Markus 10:6-8 Anonymkode: e212f...416 loven sier at homofile har lov til å gifte seg. Det trumfer markus sine ord du. Og ingen er ett kjød. Par består av to selvstendige individer. De transformeres ikke til en person Endret 1. september 2022 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. september 2022 #23 Del Skrevet 1. september 2022 Thyra skrev (6 timer siden): Dette er også fortsatt et problem i kristne samfunn flere steder i verden. Dette handler om kultur. Det er ikke noe som ble innført med islam, om du tror det. Det ble noen steder videreført. haha er du morsom? Muhammed profeten som alle muslimer følger hadde selv barnebruder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 1. september 2022 #24 Del Skrevet 1. september 2022 Maleficenta skrev (1 time siden): haha er du morsom? Muhammed profeten som alle muslimer følger hadde selv barnebruder Ja, det hadde han. Men det var som sagt ikke noe han innførte, men noe som var vanlig på den tiden. Profeter i Bibelen hadde også det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #25 Del Skrevet 1. september 2022 Dette er det håpløst å spørre om tror jeg. Folk som har sånne meninger, klarer vel ikke å oppgi noen god forklaring. Det er enten: "Fordi det står i Bibelen", eller "Fordi jeg synes homofili er ekkelt" Eventuelt begge deler. Anonymkode: f7671...b28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 1. september 2022 #26 Del Skrevet 1. september 2022 Tvillingsjel skrev (22 timer siden): Jeg er kristen selv, men ikke imot homofili. En del vil kanskje synes det er rart, men selv har jeg ikke funnet noe god forklaring på hvorfor det skulle være synd at to voksne, samtykkende, mennesker elsker hverandre og har sex, og da er det heller ikke et premiss jeg kan godta. Jeg kan ikke bare godta at noe er synd bare fordi det står i Bibelen, hvis ikke Bibelen kan gi noe god begrunnelse. Noen ganger når jeg har diskutert dette temaet med religiøse eller andre, så hører jeg at folk trekker sammenligningen "men det står jo i Bibelen at pedofili også er synd" - som om det var sammenlignbart. Jeg fatter ikke hvordan voksne mennesker kan sammenligne dette? Å utøve pedofili, altså begå overgrep mot barn, er jo på ingen måte det samme som at to voksne, samtykkende, mennesker av samme kjønn har sex med hverandre? Jeg skjønner ikke hva som feiler folk som kan sammenligne disse to tingene, altså med mindre man sammenligner en homofil som også er pedofil og forgriper seg på guttebarn. To voksne som har frivillig sex med hverandre kan overhodet ikke sammenlignes med voksne som utnytter, misbruker og voldtar barn. Skremmende at noen kan mene det. Dere som mener det, hvorfor? Hvordan tenker dere at det kan sammenlignes? For å svare på trådens tema; dette tror jeg kommer av gamle forestillinger at ulovlige seksuelle handlinger handler om hva som er "perverst". Ikke om hva som skader andre. I dag mener vel de fleste at samtykkende voksne må få gjøre som de vil. Men pedofile handlinger er overgrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #27 Del Skrevet 1. september 2022 Helt jævlig for skeive som har opplevd overgrep som mindreårige selv , som mer eller mindre hele tiden må høre/lese om drittsekker som sammenligner dem med de som har forgrepet seg på dem. Disse idiotene som sammenligner dette tenker ikke engang tanken om at skeive kan ha blitt utsatt for dette selv i barndommen. Jeg personlig kjenner to lesbiske og en bifil som ble utsatt for det. Anonymkode: 7c124...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 2. september 2022 #28 Del Skrevet 2. september 2022 Sitat Hva faen feiler religiøse, eller andre, som sammenligner homofili med pedofili? Hva er det egentlig de sammenligner? Handlingene i seg selv vil for det overveldende flertallet være av fullstendig ulik moralsk valør, og jeg kan aldri komme på å ha hørt om noen som sidestiller det. Det jeg derimot har hørt er pedofili brukt som eksempel på at argumentasjon av typen "alt er love" eller "naturlig" i seg selv virker svak gitt at samme argumenter kan brukes for pedofili. Det forutsetter samtidig ikke at homofili er galt eller pedofili greit, men at argumentasjonen eller logikken bak er feilet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polarisstella Skrevet 2. september 2022 #29 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): jeg er ikke religiøs, men liker ikke homofile og mener de er født feil på samme måte pedofile er født med feil. Anonymkode: adf81...797 Skremmende holdninger du har. Hvordan er det mulig å ikke like et menneske fordi det tiltrekkes og elsker en av samme kjønn? Veldig glad jeg ikke har dine holdninger, da hadde jeg gått glipp av mange gode vennskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 2. september 2022 #30 Del Skrevet 2. september 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #31 Del Skrevet 2. september 2022 Tvillingsjel skrev (På 1.9.2022 den 3.02): Det jeg mente var at en del konservativt religiøse mennesker anser homofili og pedofili for å være like ille. Jeg har aldri truffet noen kristne som mener det. Det er også svært få kristne som har noe i mot homofil praksis; det er kun noen som er temmelig konservative. Anonymkode: cf257...a1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #32 Del Skrevet 2. september 2022 herzeleid skrev (14 timer siden): Hva er det egentlig de sammenligner? Handlingene i seg selv vil for det overveldende flertallet være av fullstendig ulik moralsk valør, og jeg kan aldri komme på å ha hørt om noen som sidestiller det. Det jeg derimot har hørt er pedofili brukt som eksempel på at argumentasjon av typen "alt er love" eller "naturlig" i seg selv virker svak gitt at samme argumenter kan brukes for pedofili. Det forutsetter samtidig ikke at homofili er galt eller pedofili greit, men at argumentasjonen eller logikken bak er feilet. Jeg er homofil, og skulle ønske at skeive slutter å si at "ALT er kjærlighet", "Pride står for kjærlighet for ALLE" osv... Når de sier dette, så inkluderer de selvfølgelig ikke de folka med seksualiteten som begynner på bokstaven P. Men de glemmer at mennesker som har noe i mot minoriteter dessverre kommer til å sammenligne det. Anonymkode: 7c124...1de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #33 Del Skrevet 2. september 2022 Det er noe de gjør for å dehumanisere homofile og transpersoner. Vet ikke om det er spesielt religiøse som uttaler slikt, men har sett det her på forum og i sosiale medier. Anonymkode: 60211...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. september 2022 #34 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er homofil, og skulle ønske at skeive slutter å si at "ALT er kjærlighet", "Pride står for kjærlighet for ALLE" osv... Når de sier dette, så inkluderer de selvfølgelig ikke de folka med seksualiteten som begynner på bokstaven P. Men de glemmer at mennesker som har noe i mot minoriteter dessverre kommer til å sammenligne det. Anonymkode: 7c124...1de men pedofili har jo ingenting med kjærlighet å gjøre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 2. september 2022 #35 Del Skrevet 2. september 2022 Nå er det jo uansett himmelvid forskjell på overgrep mot barn og sex mellom samtalene voksne. Men én ser jo at pedofile "hermer" etter de homofile ift argumenter, "vi er født slik"..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #36 Del Skrevet 2. september 2022 Maleficenta skrev (7 minutter siden): men pedofili har jo ingenting med kjærlighet å gjøre Nei, det er poenget mitt. Pedofile overgripere driver kun med overgrep. Det er derfor det er ekkelt når folk begynner å snakke om pedofili når de i utgangspunktet snakker om homofili. Anonymkode: 7c124...1de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 2. september 2022 #37 Del Skrevet 2. september 2022 On 8/31/2022 at 11:01 PM, Tvillingsjel said: Jeg fatter ikke hvordan voksne mennesker kan sammenligne dette? Før i tiden mente man at homofili var en sykdom, ikke en seksuell orientering. Mennesker tok feil. Man kan tenke og synes akkurat det man vil, men er det noe historien viser så er det at mennesker tar feil. Igjen og igjen. Så får tiden vise hva som er feil eller ikke rundt det man krangler/diskuterer om i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 2. september 2022 #38 Del Skrevet 2. september 2022 Maleficenta skrev (14 minutter siden): men pedofili har jo ingenting med kjærlighet å gjøre Pedofile vil nok være uenig med deg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 2. september 2022 #39 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 2.58): Fordi en del statistikk viser høyere tall når det kommer til homofile som har gjort noe med barn, derfor. Anonymkode: 265a6...8df Vis statistikk på dette er du snill 🙂 Og det sier jeg fordi misbruk av barn er så underrapportert, spesielt blant gutter som har blitt misbrukt av menn, at jeg er 100% sikker på at påstanden din er uriktig – statistisk sett. Jeg vil heller snakke om hvorfor misbruk mot unge gutter er så underrapportert. Religiøse samfunn som ikke rapporterer overgrep mot barn, og et samfunn der det å være homofil er forbundet med skam tror jeg er bra sted å starte om vi ønsker endring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #40 Del Skrevet 2. september 2022 Hvis man først skal dra den om at «pedofili er også synd», så er jo samboerskap like mye synd, sånn sett. Med andre ord, de er helt på viddene, og heldigvis er det en svært liten flokk som vil legge homofili og pedofili i samme kategori. Hilsen kristen. Anonymkode: c02a8...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå