Gå til innhold

Hva faen feiler religiøse, eller andre, som sammenligner homofili med pedofili?

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Jeg er kristen selv, men ikke imot homofili. En del vil kanskje synes det er rart, men selv har jeg ikke funnet noe god forklaring på hvorfor det skulle være synd at to voksne, samtykkende, mennesker elsker hverandre og har sex, og da er det heller ikke et premiss jeg kan godta. Jeg kan ikke bare godta at noe er synd bare fordi det står i Bibelen, hvis ikke Bibelen kan gi noe god begrunnelse.

Noen ganger når jeg har diskutert dette temaet med religiøse eller andre, så hører jeg at folk trekker sammenligningen "men det står jo i Bibelen at pedofili også er synd" - som om det var sammenlignbart. 

Jeg fatter ikke hvordan voksne mennesker kan sammenligne dette? Å utøve pedofili, altså begå overgrep mot barn, er jo på ingen måte det samme som at to voksne, samtykkende, mennesker av samme kjønn har sex med hverandre? Jeg skjønner ikke hva som feiler folk som kan sammenligne disse to tingene, altså med mindre man sammenligner en homofil som også er pedofil og forgriper seg på guttebarn.

To voksne som har frivillig sex med hverandre kan overhodet ikke sammenlignes med voksne som utnytter, misbruker og voldtar barn. Skremmende at noen kan mene det.

Dere som mener det, hvorfor? Hvordan tenker dere at det kan sammenlignes? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi en del statistikk viser høyere tall når det kommer til homofile som har gjort noe med barn, derfor.

Anonymkode: 265a6...8df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi en del statistikk viser høyere tall når det kommer til homofile som har gjort noe med barn, derfor.

Det jeg mente var at en del konservativt religiøse mennesker anser homofili og pedofili for å være like ille. Som om det var like synd og moralsk forkastelig å voldta et barn som å ha frivillig sex med en samtykkende voksen av samme kjønn. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er en pain in the ass. Det har forårsaket så mye drama og komplikasjoner gjennom århundrer
og fortsetter å være en plage, spesielt i USA. De kristne der er jo helt batshit crazy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (12 timer siden):

Jeg er kristen selv, men ikke imot homofili. En del vil kanskje synes det er rart, men selv har jeg ikke funnet noe god forklaring på hvorfor det skulle være synd at to voksne, samtykkende, mennesker elsker hverandre og har sex, og da er det heller ikke et premiss jeg kan godta. Jeg kan ikke bare godta at noe er synd bare fordi det står i Bibelen, hvis ikke Bibelen kan gi noe god begrunnelse.

Noen ganger når jeg har diskutert dette temaet med religiøse eller andre, så hører jeg at folk trekker sammenligningen "men det står jo i Bibelen at pedofili også er synd" - som om det var sammenlignbart. 

Jeg fatter ikke hvordan voksne mennesker kan sammenligne dette? Å utøve pedofili, altså begå overgrep mot barn, er jo på ingen måte det samme som at to voksne, samtykkende, mennesker av samme kjønn har sex med hverandre? Jeg skjønner ikke hva som feiler folk som kan sammenligne disse to tingene, altså med mindre man sammenligner en homofil som også er pedofil og forgriper seg på guttebarn.

To voksne som har frivillig sex med hverandre kan overhodet ikke sammenlignes med voksne som utnytter, misbruker og voldtar barn. Skremmende at noen kan mene det.

Dere som mener det, hvorfor? Hvordan tenker dere at det kan sammenlignes? 

Feiler dem ikke noe annet enn ren dumskap

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (12 timer siden):

Jeg er kristen selv, men ikke imot homofili. En del vil kanskje synes det er rart, men selv har jeg ikke funnet noe god forklaring på hvorfor det skulle være synd at to voksne, samtykkende, mennesker elsker hverandre og har sex, og da er det heller ikke et premiss jeg kan godta.

Du har ikke forståelse for hvorfor bibelen fordømmer utenomekteskapelig sex?

Hvor har bibelen fordømt kjærlighet, uavhengig av om det er til to av samme kjønn, to av forskjellige kjønn, en til mange, mange til en, mange til mange, eller hva som? Hvor har bibelen fordømt kjærlighet?
(Eneste unntaket er "pengekjær", men det er ikke kjærlighet i den forstand)

Igjen, kjærlighet - en sak, sex uten å være gift - en annen sak.

Anonymkode: e212f...416

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Tvillingsjel said:

Det står vel ikke i bibelen at det å være pedofil er synd, men det er implisitt at det er galt å begå overgrep mot barn.

Jeg tror det de kristne du tenker på prøver å si, er at det å være født med en viss legning ikke i seg selv sier noe om hvorvidt det er rett eller galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har ikke forståelse for hvorfor bibelen fordømmer utenomekteskapelig sex?

Hvor har bibelen fordømt kjærlighet, uavhengig av om det er til to av samme kjønn, to av forskjellige kjønn, en til mange, mange til en, mange til mange, eller hva som? Hvor har bibelen fordømt kjærlighet?
(Eneste unntaket er "pengekjær", men det er ikke kjærlighet i den forstand)

Igjen, kjærlighet - en sak, sex uten å være gift - en annen sak.

du vet at homofile kan gifte seg nå?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du finne fram denne statistikken? Det hørtes interessant ut å finne ut hvorfor om dette skulle vise seg å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

du vet at homofile kan gifte seg nå?

Nei, det vet jeg ikke. Hvor står det i bibelen nå at Gud har skapt personer av samme kjønn til å bli til ett kjød?

Men fra skapningens begynnelse skapte Gud dem til mann og kvinne.
Derfor skal mannen forlate sin far og mor og holde sig til sin hustru,
og de to skal være ett kjød. Så er de da ikke lenger to, men ett kjød.
Markus 10:6-8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sett dette stå skrevet i avisa, dette med at pride er galt, at alle kan elske alle, betyr at man godtar pedofili og overgrep mot barn, ettersom det et lov å elske hvem man vil, derfor kan man gjøre hva man vil med barn. 

jeg fatter ikke at dette er et argument de på alvor mener, jeg mener de som argumenterer på denne måten må ha lavere IQ. 

Anonymkode: 1d2d3...be2

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine

Mitt utgangspunkt når det gjelder religion er at det er en psykisk sykdom, så da er det vel DET som feiler dem da både de religiøse og andre som sammenligner disse to tingene, en form for psykisk sykdom. Eller kanskje bare ren uvitenhet?

Er glad for at det finnes kristne som deg, som ikke fordømmer folk som er homofile 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man isolerer det til følelsene kan det på en måte sammenlignes.

Har lyst på noe - det er ikke lov - må fornekte det og aldri dekke lyst/behov. Hvis man forventer at pedofile skal klare det kan også andre klare det

Jeg vet ikke hva de mener, de du refererer. Men dette er i alle fall en logikk man kan bruke, man stopper debatten allerede før det du sier at det er to samtykkende voksne. Hvis man først skal tro på Bibelen forstår jeg at de tenker sånn 

Anonymkode: c11c0...731

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

...og hvis dette stemmer (jeg ser gjerne en kilde om du har) så er jo problemet at noen velger å begå overgrep, ikke at samtykkekompetente mennesker driver med ting frivillig.

At noen kan være homofil og overgriper samtidig stemmer nok det. På samme måte som at noen er heterofile og pedofile overgripere samtidig. Det er ikke homofilien som er synden, men overgrepene. Ser du forskjellen?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke religiøs, men liker ikke homofile og mener de er født feil på samme måte pedofile er født med feil.

Anonymkode: adf81...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (55 minutter siden):

Det står vel ikke i bibelen at det å være pedofil er synd, men det er implisitt at det er galt å begå overgrep mot barn.

Jeg tror det de kristne du tenker på prøver å si, er at det å være født med en viss legning ikke i seg selv sier noe om hvorvidt det er rett eller galt.

Hva står det egentlig om overgrep mot barn i Bibelen? Så vidt jeg vet opererer ikke Bibelen med noen seksuell lavalder. I bibelsk tid ble gjerne jenter giftet bort svært tidlig, og sex var en plikt i ekteskapet.

I Bibelen er det vel først og fremst utenomekteskapelig sex og seksuelle aktiviteter som ikke kan skape barn som fordømmes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fransine
Thyra skrev (6 minutter siden):

Hva står det egentlig om overgrep mot barn i Bibelen? Så vidt jeg vet opererer ikke Bibelen med noen seksuell lavalder. I bibelsk tid ble gjerne jenter giftet bort svært tidlig, og sex var en plikt i ekteskapet.

I Bibelen er det vel først og fremst utenomekteskapelig sex og seksuelle aktiviteter som ikke kan skape barn som fordømmes. 

Ja det er bare å se til nyere religioner enn kristendommen, hvor barnebruder faktisk enda er et problem 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (4 minutter siden):

Ja det er bare å se til nyere religioner enn kristendommen, hvor barnebruder faktisk enda er et problem 🥺

Dette er også fortsatt et problem i kristne samfunn flere steder i verden. Dette handler om kultur. Det er ikke noe som ble innført med islam, om du tror det. Det ble noen steder videreført.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ILGA (International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association) har gått ut og oppfordret regjeringer til å “eliminere lover som begrenser ungdoms juridiske kapasitet til å samtykke til sex og avslutte kriminalisering og stigmatisering av ungdoms seksualitet”. Denne erklæringen har blitt skrubbet fra nettet, alle referanser går til sider som rapporterer "feil". Det er dog flere som leste den og gjengir hva som sto der. Media-Release-on-CSW-and-ILGA-_28-Mar-2021-1.pdf (womensdeclaration.com)

However, deep within this detailed 16 page Declaration are provisions urging governments to “eliminate . . . laws limiting legal capacity of adolescents . . . to provide consent to sex” (see 14a.) The document also calls for governments to “End the criminalization and stigmatization of adolescents’ sexuality” (see 14g.

Ungdommer regnes som når puberteten starter. Legg merke til at ILGA ikke vil oppgi noen alder. Det er fordi puberteten kan starte så tidlig som 10 år, start på menstruasjon. For meg og min datter startet den ved 11 år.

WHO (Verdens Helseorganisasjon) setter også nedre grense for ungdom ned til ti år.

Hva har ILGA med Norge å gjøre? Foreningen_FRI har ILGA som en av sine paraplyorganisasjoner. Skeiv Ungdom og den tidligere landsforeningen LFTS) for transseksuelle er medlemmer av ILGA. ILGA Member organisations | ILGA (archive.ph)

Norway

• FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold
  • FRI Oslo and Akershus, local chapter of The Norwegian Organisation for Sexual and Gender Diversity
  • LLH - The Norwegian LGBT Association - Bergen and Hordaland
  • LLH - The Norwegian LGBT Association - Nordland Region
  • LLH - The Norwegian LGBT Association - Rogaland
  • Skeiv Ungdom - Queer Youth
  • Skeiv Verden - Queer World
  • The National organization for transsexuals in Norway (LFTS) - local group in Bergen

Etter min mening, må det være en grense for å delta i seksuelle handlinger, og den grensen må være mye høyere enn starten på puberteten.

I tillegg vil FRI at sexarbeid skal være lovlig. Kombiner det at ungdommer kan ha sex lovlig, og at sexarbeid skal være lovlig, så blir det ikke straffbart for voksne å ha sex med så unge mennesker mot betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (1 time siden):

Kan du finne fram denne statistikken? Det hørtes interessant ut å finne ut hvorfor om dette skulle vise seg å stemme.

Den statistikken vil jeg også se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...