Gå til innhold

Hva øker verdien på huset mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skal bo der i lang tid, tenker jeg det ikke er så veldig viktig på hvilken måte du får mest verdiøkning. Hvis du vha solceller og bedre vinduer sparer mye strøm (spesielt hvis du bor i Sør-Norge), vil du spare mye penger på det direkte, i lomma. I motsetning til verdiøkning, som er ikke-realiserte verdier fram til du selger. Så når du skal bo der i lang tid handler det om hva DU setter mest pris på og hva DU ønsker. 

Anonymkode: 4f124...5d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du skal bo der i lang tid, tenker jeg det ikke er så veldig viktig på hvilken måte du får mest verdiøkning. Hvis du vha solceller og bedre vinduer sparer mye strøm (spesielt hvis du bor i Sør-Norge), vil du spare mye penger på det direkte, i lomma. I motsetning til verdiøkning, som er ikke-realiserte verdier fram til du selger. Så når du skal bo der i lang tid handler det om hva DU setter mest pris på og hva DU ønsker. 

Anonymkode: 4f124...5d4

Nja.

Selv om jeg ikke skal realisere verdien ved salg, har belåningsgraden betydning i form av renten. Jeg ligger ok an, men det er enklere å argumentere for bedre rente om jeg bruker det jeg har tatt ut fornuftig. Men du har helt rett, det er jeg som bor der, så pusser opp for meg selv.. men må samtidig tenke på megleren som setter verdien når jeg er ferdig 🙂

Anonymkode: a51d3...153

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS her. 

Jeg skal ikke selge men bo der i mange år. Huset ble bygget for lenge siden av et familiemedlem og jeg her vært heldig nok til å ta over det. Beliggenheten er også 10/10 både med tanke på høyde i terrenget og avstand til sentrum osv 🙂

Men det er altså slitt. Alle innvendige flater må tas og selv om kjøkken og bad fungerer helt fint, må de også byttes. 

Videre er det noen store vinduer mot vest (og utsikten) som er punktert, disse vil jeg bytte i noen større 3-lags. 

Jeg har endel buffer, men ønsker ikke bruke det med mindre jeg må mtp prisøkning osv. Limer å ha de pengene klare. Har derfor tatt ut 200.000 på lånet for å ta et par ting i første omgang. Kan ta ut mer, men det er ingen vits før jeg har tid til å bruke de. Ser ikke poenget med å ta ut mer om de bare må stå og koste renter 🙂

Samtidig ønsker jeg å beholde belåningsgraden, dvs at hver krone ekstra i lån / oppussing gir en krone i økt verdi. Huset er slitt og M2 prisen på huset er ca 20% lavere enn andre hus i området på grunn av dette. Så jeg vil tro at det ikke kan gå særlig mye lavere med mindre jeg har skikkelig sære løsninger.

Jeg tror jeg går for å bytte vinduer både for det estetiske men også å spare varmen. På den måten er hele den delen av huset også klart for å tas innvendig når det blir kaldere og man heller vil jobbe inne. 

Men utover det er jeg usikker på om jeg bør gå for solceller eller noe annet. Og tar de rådene jeg kan få 🙂 

Hvis jeg var deg, ville jeg lest rådene her før jeg svidde av mye penger på vinduer med 3-lags glass på et eldre hus.

Anonymkode: e3958...5ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg var deg, ville jeg lest rådene her før jeg svidde av mye penger på vinduer med 3-lags glass på et eldre hus.

Anonymkode: e3958...5ea

Dette var god lesing. Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...