AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Skal pusse opp huset for ca 200.000,- men ønsker å gjøre dette på en måte som gjør at jeg i det minste øker verdien krone for krone. Aller helst mer med egeninnsats der jeg har lov. Er ca 50% handy og har pusset opp litt før. Jeg må gjøre endel i løpet av de neste årene, blant annet nytt kjøkken, bytte vinduer, bytte gulv på ca 70m2, bytte alle flater.. Ja, i det hele tatt. Vurderer å installere solceller for ca 160.000,- og bytte vinduer for ca 40.000,-. Rent energimessig virker dette mest fornuftig. Men er det like fornuftig mtp verdiøkning? Anonymkode: a51d3...153 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg må gjøre endel i løpet av de neste årene, blant annet nytt kjøkken, bytte vinduer, bytte gulv på ca 70m2, bytte alle flater.. Ja, i det hele tatt. Jeg antar dette kommer i tillegg til de 200 000 du planlegger å bruke nå? Anonymkode: ba1f3...702 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg antar dette kommer i tillegg til de 200 000 du planlegger å bruke nå? Anonymkode: ba1f3...702 Jaja, såklart. Jeg vil gjerne begynne i riktig ende mtp belåningsgraden. Er ikke redd for å endre på huset på en slik måte at andre ser på endringen som noe som må reverseres - jeg skal bo her i mange år. Men ikke før jeg har tatt det som gir mest for pengene. Anonymkode: a51d3...153
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Det jeg er mest opptatt av i takstrapporten er at det ikke er fuktskader, feil på baderom eller andre type grove feil ved huset. Mye tg2 og tg3 feil skremmer mange. Deretter er jo nytt bad og kjøkken, samt tidstiktig gulv, et pluss og det lokker mer folk på visning. Om du tenker på salg, så er det jo greir å holde ting litt nøytralt. Ikke et knallrosa kjøkken liksom, men det skjønner de fleste. Anonymkode: b7364...49d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Folk er så rare og kjøper med følelser, så bruk penger og innsats på overflatene innvendig. Forrige hus jeg kjøpte fikk jeg superbillig, fordi tidligere eier hadde konsentrert seg om tak og fasade. Nytt tak, ny kledning, nye vinduer og dører, og absolutt ingen interesse for huset, før jeg fanget opp akkurat det. Nabo gjorde måneder etter motsatt. Nye gulv og nymalt overalt inne. Også fikset bad og kjøkkenet til å bli mer tiltalende (ikke nytt). Alt som var tatt i huset jeg kjøpte (dyrt og kjedelig!) måtte tas. Det ble heftig budrunde og huset gikk for en mill mer. Jeg kom betydelig billigere ut av totalt renovering innvendig enn ny eier av det huset måtte ut med utvendig. Anonymkode: 78341...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk er så rare og kjøper med følelser, så bruk penger og innsats på overflatene innvendig. Forrige hus jeg kjøpte fikk jeg superbillig, fordi tidligere eier hadde konsentrert seg om tak og fasade. Nytt tak, ny kledning, nye vinduer og dører, og absolutt ingen interesse for huset, før jeg fanget opp akkurat det. Nabo gjorde måneder etter motsatt. Nye gulv og nymalt overalt inne. Også fikset bad og kjøkkenet til å bli mer tiltalende (ikke nytt). Alt som var tatt i huset jeg kjøpte (dyrt og kjedelig!) måtte tas. Det ble heftig budrunde og huset gikk for en mill mer. Jeg kom betydelig billigere ut av totalt renovering innvendig enn ny eier av det huset måtte ut med utvendig. Anonymkode: 78341...c2f Akkurat det her har jeg også hørt og det er så rart. Bytte av kledning, bytte tak, etterisolere, nye vinduer ol er kjempedyrt og krever fagfolk. Og som du sier kjedelig å gjøre. Men det får man ikke noe særlig uttelling for. Virker ikke som at folk forstår det og heller byr mer for hus som ikke har dette nytt, men heller mer ny overfladisk oppussing. Mulig det må en tøff vinter med 20 kr kwh før folk begynner å tenke at dette er viktig når de kjøper. Anonymkode: 43c40...6ad 2
Snok1 Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 Irja skrev (8 timer siden): Bad og kjøkken For 200k?🤓 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Det viktigste for meg er at "kassen" er i orden. Kjøkken, bad osv. er jeg kresen på, og vil mest sannsynlig bytte ut. Mens dersom tak, vinduer og drenering og lignende er dårlig, styrer jeg unna. Men vanskelig å si hva som skaper mest verdi, ofte får man sjelden igjen det man pusser opp for. Anonymkode: cc4d2...3d5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Det som desidert øker verdien mest er å kjøpe på sentrale Østlandet og så eie det i en del år. Anonymkode: 03468...4ba 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 13 hours ago, Irja said: Bad og kjøkken Får ikke begge deler for 200k Anonymkode: e6068...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Akkurat det her har jeg også hørt og det er så rart. Bytte av kledning, bytte tak, etterisolere, nye vinduer ol er kjempedyrt og krever fagfolk. Og som du sier kjedelig å gjøre. Men det får man ikke noe særlig uttelling for. Virker ikke som at folk forstår det og heller byr mer for hus som ikke har dette nytt, men heller mer ny overfladisk oppussing. Mulig det må en tøff vinter med 20 kr kwh før folk begynner å tenke at dette er viktig når de kjøper. Anonymkode: 43c40...6ad Akkurat, men jeg fikk også problemer med å selge inn huset jeg kjøpte til mine barn. "Æsj, her vil vi ikke bo!". Tror det fort blir følelsen hos folk, og så ser de ikke potensialet og at mye dyrt og kjedelig er tipp topp. Det andre huset var definitivt koseligere å gå inn i, men jeg må si at jeg virkelig foretrekker å få min stil inne, og slippe kjipe ting som drenering, tak, kledning, vinduer og dører. Det er forferdelig kostbart, og etter utført arbeid ser man knapt forskjell på huset, med mindre det er fullstendig avflasset/råte. Folk er for opptatt av om de får riktig følelse angående ønske om å bo der, men maling, gulv og fine lamper og puter er virkelig den minste utfordring ved oppussing, og om man kan bruke penger på det istedenfor kledning og tak får man også skapt boligen akkurat som man selv ønsker. Det morsomste med de som kjøpte seg mer jobb dyrere var jo at de også malte innvendig, byttet gulv og byttet kjøkken, for det var ikke deres stil egentlig. Den gode følelsen huset ga dem, fordi slikt var oppusset, var egentlig ikke verdt så mye. 😆 I dag er huset mitt verdt ca en mill mer enn deres. Beliggenheten ble også oversett fordi folk ikke fikk riktig følelse. De var forøvrig på visning på dette huset først, men så ikke potensialet, og tenkte ikke over hvor mye dyrt som var tatt. Man bør bruke fornuft når man kjøper hus, men når man skal selge, som ts, bør man være bevisst på at de fleste kjøper med følelser. Anonymkode: 78341...c2f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #13 Skrevet 2. september 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Akkurat det her har jeg også hørt og det er så rart. Bytte av kledning, bytte tak, etterisolere, nye vinduer ol er kjempedyrt og krever fagfolk. Og som du sier kjedelig å gjøre. Men det får man ikke noe særlig uttelling for. Virker ikke som at folk forstår det og heller byr mer for hus som ikke har dette nytt, men heller mer ny overfladisk oppussing. Mulig det må en tøff vinter med 20 kr kwh før folk begynner å tenke at dette er viktig når de kjøper. Anonymkode: 43c40...6ad Så rart. Dette var viktig for oss da vi kjøpte. Vi så på fine hus med moderne kjøkken og bad, men det måtte f.ks dreneres, det var fuktskader, gammelt hus med dårlig isolasjon e.l. Alle skjønner jo at det er svindyrt å fikse. Vi gikk heller for et hus der alt sånt var i orden. Innredning på kjøkken er gørr kjedelig, og badet ser ut som et offentlig toalett. Men dette er hvertfall billigere å skifte ut enn å drenere hele huset og skifte alle vinduene. Men hvis det er mange hus til salgs med god standard, så er det ikke sikkert folk tenker over at sånt nylig er oppusset. Her jeg bor, er det ganske dyrt å kjøpe. Så er du ikke styrtrik, er utvalget av boliger ganske smalt. Da leser man tilstandsrapportene mer nøye. Bor man et sted der det er mer å velge mellom og boligene ikke er svindyre, så er man kanskje ikke like nøye? Anonymkode: 91ffd...48c 2
Snok1 Skrevet 2. september 2022 #14 Skrevet 2. september 2022 Det viktigste parameteret for prisen på en bolig vil alltid være beliggenhet. En to-roms på Frogner koster mer enn en villa på Braskeridfoss. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #15 Skrevet 2. september 2022 Har du en ny takstrapport? Om ikke ville jeg kjøpt en, og begynt å fikse ting på lista. Jeg droppet nettopp en bolig fordi det så så innmari teit ut med pusset hvitmalt gips mot et punktert vindu med fukt inni. De listefri karmene måtte jo ødelegges for å bytte vinduet.. Interiørmessig er en smart planløsning viktig for meg. Nyoppusset kjøkken har ingenting å si om det er upraktisk eller stappa innpå et lite rom. Om badet ikke er i hovedetasjen er det verdifullt å få et toalett i den etasjen. Gulvvarme om kjelleren er kald. Ting som gjør hverdagen mer praktisk, står høyt i kurs her. Anonymkode: 34192...a4f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #16 Skrevet 2. september 2022 Prisene i nabolaget påvirker prisen på huset ditt. Vanskelig å pusse opp akkurat det da… Anonymkode: b7706...e13
Mt3 Skrevet 2. september 2022 #17 Skrevet 2. september 2022 Solcelle er nok det som koster mest og gir null uttelling i prisøkning, vindu øker kun prisen om de gamle er så dårlige at enkelte ser punktert ut. Men om en søker enøk om tilskudd og huset er i ett område med veldig høy strømpris så kan det hjelpe. Overflater som gulv og vegger er nok det som gir mest for pengene investert og som er lettest som amatør å få fint. samtidig så bør det være veggflater som er lette å endre farge på, og gulv som er fine men som også treffer mange og som passer ulike stiler. Bad og kjøkken koster mye og stil der er veldig forskjellig fra person til person, så en kan fort risikere at kjøper river alt og begynner på nytt, så da kommer vinningen an på hvor ille det faktisk er i utgangspunktet. Spesielt bad må en jo ha fagfolk til å fikse og få dokumentasjon på alt om en en gang skal selge. Ett godt førsteinntrykk er det som selger best, at det virker som ett hus som er lett å holde orden i og som virker praktisk.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #18 Skrevet 2. september 2022 Jeg ville valgt å bruke 200 000 på: fint inngangsparti + overflater og gulv, ELLER oppgradere kjøkken om det er åpen kjøkken/stueløsning og kjøkkenet har en sentral plassering i huset. Da vi skulle selge leiligheten ble vi frarådet å pusse opp badet i forkant. Da det ikke ville øke prisen betydelig sammenliknet med summen vi måtte legge i det. Vi hadde ikke noen vannskader eller fuktproblemer på badet. Malte bare overflater og innredning. Anonymkode: d5304...653
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #19 Skrevet 2. september 2022 TS her. Jeg skal ikke selge men bo der i mange år. Huset ble bygget for lenge siden av et familiemedlem og jeg her vært heldig nok til å ta over det. Beliggenheten er også 10/10 både med tanke på høyde i terrenget og avstand til sentrum osv 🙂 Men det er altså slitt. Alle innvendige flater må tas og selv om kjøkken og bad fungerer helt fint, må de også byttes. Videre er det noen store vinduer mot vest (og utsikten) som er punktert, disse vil jeg bytte i noen større 3-lags. Jeg har endel buffer, men ønsker ikke bruke det med mindre jeg må mtp prisøkning osv. Limer å ha de pengene klare. Har derfor tatt ut 200.000 på lånet for å ta et par ting i første omgang. Kan ta ut mer, men det er ingen vits før jeg har tid til å bruke de. Ser ikke poenget med å ta ut mer om de bare må stå og koste renter 🙂 Samtidig ønsker jeg å beholde belåningsgraden, dvs at hver krone ekstra i lån / oppussing gir en krone i økt verdi. Huset er slitt og M2 prisen på huset er ca 20% lavere enn andre hus i området på grunn av dette. Så jeg vil tro at det ikke kan gå særlig mye lavere med mindre jeg har skikkelig sære løsninger. Jeg tror jeg går for å bytte vinduer både for det estetiske men også å spare varmen. På den måten er hele den delen av huset også klart for å tas innvendig når det blir kaldere og man heller vil jobbe inne. Men utover det er jeg usikker på om jeg bør gå for solceller eller noe annet. Og tar de rådene jeg kan få 🙂 Anonymkode: a51d3...153
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #20 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 21.57): Skal pusse opp huset for ca 200.000,- men ønsker å gjøre dette på en måte som gjør at jeg i det minste øker verdien krone for krone. Aller helst mer med egeninnsats der jeg har lov. Er ca 50% handy og har pusset opp litt før. Jeg må gjøre endel i løpet av de neste årene, blant annet nytt kjøkken, bytte vinduer, bytte gulv på ca 70m2, bytte alle flater.. Ja, i det hele tatt. Vurderer å installere solceller for ca 160.000,- og bytte vinduer for ca 40.000,-. Rent energimessig virker dette mest fornuftig. Men er det like fornuftig mtp verdiøkning? Anonymkode: a51d3...153 Ikke bæsj og tiss inne. Ikke lag bål i stuen. Tørk opp søl og kast søpla. Slik bevarer du verdien på boligen. NB, ikke gå inne med sko! Generelt sett vær forsiktig. Ikke kast mat på gulvet, ikke inviter inn rotter, bananfluer og alskens. Anonymkode: e669c...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå