Gå til innhold

Snytt for arv? Foreldre pantsatt bolig for en av to søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bestemmer hvem som skal arve? 

Jeg eier en utbetalt enebolig. Har ikke mann eller barn. Har mor og søster. Har ikke så veldig god kontakt med de og de har det bra økonomisk. 

Jeg vil at min beste venn skal arve meg. Han har stilt opp for meg i over 30 år. Og han har slitt med forskjellig i livet også økonomisk. Kan jeg skrive testamente på at han arver og ikke mor og søster?

Anonymkode: 06e18...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Foreldrene kan ikke godt ta pant i noen andres bolig enn sin egen

Anonymkode: 64b67...c25

Det var ikke spørsmålet.

Har de tatt pant i bolig for å ta opp lån og deretter gitt pengene til søskenet, eller har de stilt med pant som sikkerhet fordi søskenet ikke har nok egenkapital. Søskenet har lån i banken.

Anonymkode: 96b23...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg eier en utbetalt enebolig. Har ikke mann eller barn. Har mor og søster. Har ikke så veldig god kontakt med de og de har det bra økonomisk. 

Jeg vil at min beste venn skal arve meg. Han har stilt opp for meg i over 30 år. Og han har slitt med forskjellig i livet også økonomisk. Kan jeg skrive testamente på at han arver og ikke mor og søster?

Ja, foreldrene og søsken har ikke krav på pliktdelsarv, og du kan testamentere formuen din til hvem du vil.

Anonymkode: 96b23...313

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan utjevne og ta høyde for sånne ting med tanke på framtidig arv, men det må man ordne selv - det er ingen automatiske ordninger eller lovfestede reguleringer som trer i kraft, enten det er snakk om forskudd på arv, private lån eller andre private ordninger. Hos oss (tre søsken) har jeg fått forskudd på arv, jeg og forelder har skrevet under papirer satt opp av advokat om at verdien av det (fastsatt i kroner og øre, uten å ta høyde for inflasjon eller andre endringer) skal trekkes fra ved et framtidig arveoppgjør. Med mindre det skjer store og uventede ting, vil det i praksis sannsynligvis si at jeg arver større verdier enn de andre to - uten at noen blir snytt for arv. (Og for ordens skyld er alle involverte innforstått med det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine kan gjøre akkurat hva de vil med pengene sine og sine eiendommer når de lever.  Her kommer det an på avtale mellom ditt søsken og foreldrene hvordan arvefordelingen blir..

Litt usikker på om jeg helt forsto saken din.  Har foreldrene latt ditt søsken ta pant i deres bolig. Eller har søsken lånt penger av foreldrene og foreldrene har pant i bolig? 

Uansett helt umulig å vite et resultat her uten å vite noe om evnt skrevet avtale 

Anonymkode: 70272...53d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan foreldre ta pant i bolig for å hjelpe et av flere barn inn på boligmarkedet? Hva da med arv hvis foreldrene dør før lånet er nedbetalt? Det ene barnet vil jo da i realiteten få mer en de andre uten at dette kanskje var meningen. Eller finnes det reguleringer for slikt? 

Eksempel: Bolig verdi 1.500 000

Pant i bolig for å hjelpe et av to barn inn på boligmarkedet: 1.000 000

Arv: 1.000 000 må betales bank, og brødrene deler 500 000 50/50. 

I realiteten har jo da det ene barnet blitt snytt for arv. Er dette lov? 

Anonymkode: 99447...8ed

Arv er ikke dine penger, eier av penger kan gjøre akkurat som den vil. . Og skulle det være omstendelig om det skulle bli noe,  så velg offentlig skifte. Men ha nå først og fremst fokus på å klare deg selv og stå for dine egne verdier. Vær voksen. 

Anonymkode: 3f39b...17f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville spurt dem hvordan de har tenkt. Mulig de har satt seg inn i regelverket og har en rettferdig plan. Mange foreldre har ikke det, blant annet mine. 

Jeg har valgt å si at den broren som fikk et hus også blir den som passer på dem når de blir gamle, samt testamentert alt mitt til bror nr 2. Men det er opp til hver enkelt å vurdere hvor dypt det stikker. 

Ja, man kan tenke at man er voksen og må klare seg selv, men det syns jeg også gjelder foreldre som forventer besøk på gamlehjemmet. 

Anonymkode: b9dac...abf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skriv testamente, hvis ikke går arven til din mor. Hvis din mor dør går det til din søster. Viktig med testamente.

Anonymkode: ea871...e50

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har bare stilt boligen som sikkerhet for barnets lån, så lenge barnet betaler på lånet sitt, skjer ingen ting. Du blir ikke snytt for arv. Verdiene i huset er det fremdeles. Hvis foreldrene dør vil huset ofte selges (med mindre en av arvingene kjøper ut den andre), og da må barnet som har pant i boligen avtale ny finansiering med sin bank, siden de ikke lenger kan ha pant i de avdøde foreldrenes hus. Da har vel barnet fått arven sin (verdien av halve huset), så da går det sikkertfint hvis man spytter det inn i lånet. 

Anonymkode: 9d21b...9bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, man kan tenke at man er voksen og må klare seg selv, men det syns jeg også gjelder foreldre som forventer besøk på gamlehjemmet. 

Skal hyppigheten av besøk på sykehjemmet være basert på tidligere eller fremtidig økonomisk gevinst for den besøkende?

Hva med alle årene som barn man selv ble tatt vare på, og hadde et trygt hjem og kjærlighet?

Anonymkode: 90aac...2c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis foreldrene dør vil huset ofte selges (med mindre en av arvingene kjøper ut den andre), og da må barnet som har pant i boligen avtale ny finansiering med sin bank, siden de ikke lenger kan ha pant i de avdøde foreldrenes hus. 

Det er feil at banken ikke kan ha pant i huset etter at eierne av huset dør. Pantsettelsen består til lånet innfris. Hvis huset selges blir lånet gjort opp, og da faller pantsettelsen bort. Hvis en av arvingene overtar huset, følger pantet med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror lånet står på forelder. Hvis ikke ville det vel ikke blitt opplyst om heftelse på boligen? Dette bør i det minste være mulig å finne ut av et sted? 

Anonymkode: 99447...8ed

Du finner tinglyste pant hvis du søker opp eiendommen på seeiendom. 

Hvis jeg tar opp et lån der mine foreldre lar meg få pant i deres bolig, vil det stå tinglyst som pant i deres eiendom. Om de dør vil jo pantet fortsatt være der, og jeg vil måtte gjøre opp mitt lån. Men jeg og min bror vil arve en bolig som er pantsatt. Det betyr ikke at jeg får mer arv enn min bror, vi må jo likevel dele arven likt. 

Men om jeg hadde misligholdt lånet ville situasjonen selvfølgelig bli en annen, men det betyr likevel ikke at arven skjevdeles. 

Anonymkode: d3194...797

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (12 timer siden):

Det er feil at banken ikke kan ha pant i huset etter at eierne av huset dør. Pantsettelsen består til lånet innfris. Hvis huset selges blir lånet gjort opp, og da faller pantsettelsen bort. Hvis en av arvingene overtar huset, følger pantet med. 

Poenget her er jo at så lenge lånetaker ikke misligholder gjelda si, blir ingen «lurt» for noen arv. Og når den som eier huset som er stilt som sikkerhet for et barns lån dør, vil det bli ordnet opp i når boet skal gjøres opp. Hvordan det løses vil komme an på hva som skjer med huset (om det selges eller overtas av ett eller evt begge barna sammen). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal hyppigheten av besøk på sykehjemmet være basert på tidligere eller fremtidig økonomisk gevinst for den besøkende?

Hva med alle årene som barn man selv ble tatt vare på, og hadde et trygt hjem og kjærlighet?

Nei, ikke nødvendigvis. Men når de så åpenbart velger ett av barna fremfor de andre, så vil det gi konsekvenser for videre kontakt. Det handler ikke kun om økonomi for min del, men rettferdighet.

Jeg har ikke hatt en trygg oppvekst fylt av kjærlighet, og mener uansett at barn ikke skylder foreldre noe kun fordi man er født. Ønsker man gode forhold til barna sine så må man jobbe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis broren hennes arvet et hus og hun satt igjen med ingenting går det vel an å skjønne reaksjonen.

Anonymkode: addc7...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis broren hennes arvet et hus og hun satt igjen med ingenting går det vel an å skjønne reaksjonen.

Anonymkode: addc7...84e

Det er ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Det er ikke mulig.

De er ikke døde, de har gitt bort et hus som gave. Fullt mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Poenget her er jo at så lenge lånetaker ikke misligholder gjelda si, blir ingen «lurt» for noen arv. Og når den som eier huset som er stilt som sikkerhet for et barns lån dør, vil det bli ordnet opp i når boet skal gjøres opp. Hvordan det løses vil komme an på hva som skjer med huset (om det selges eller overtas av ett eller evt begge barna sammen). 

Hvis pantet er sikkerhet for broren sitt lån. Hvis de selv har tatt opp lån og gitt pengene til broren som gave, så blir det annerledes. 

Anonymkode: 64b67...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er ikke døde, de har gitt bort et hus som gave. Fullt mulig.

Det er forskjell på arv og gave.

Arv skjer først når noen er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på arv og gave.

Arv skjer først når noen er død.

Ja, denne tråden handler om gaver/avtaler som påvirker fordeling av arv når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...