AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Hei! Har funnet meg en fantastisk mann som jeg trives godt med, vi har like interesser og fremtidsplaner, og døtre på samme alderen. Problemet er at de heter det samme, med den samme stavemåten, og det har rett og slett blitt en krig dem i mellom. Hvordan løser vi dette på en god måte? Begge krever at de skal ha navnet sitt, og ønsker ikke å dele. Når vi roper på den ene blir det da full krig om den andre kommer løpende for vi "ropte jo på henne". Nevnes den ene med navn "xxxx har tegna i barnehagen" blir det ramaskrik for det har ikke den andre gjort osv. Har forsøkt å snakke med dem om at det er kult at de deler samme navn, men det er visst fryktelig sårt. Det er nok litt trass dette her og vil nok ordne seg med tiden, men akkurat nå føles det ut som at vi går rundt på et minefelt. Vennskapet dem i mellom er også dårlig pga situasjonen. Jentene er 4 og 4 1/2. Navnet er såpass kort og enkelt at kjælenavn eller kallenavn blir veldig unaturlig. Noen tips eller råd? Anonymkode: a93e6...03d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Har dere ulikt etternavn? Tenker dere kan si «Hanna M.» og «Hanna C». Da stiller alle likt. Kan dere også bruke mer aktivt blikkkontakt for og vise hvem dere snakker om og ordet «hun» fremfor navn når dere er sammen med dem, fx istedenfor «Hanna har tegnet» - peke, ta på skulderen eller «hun har tegnet dette». Anonymkode: 41ec7...6ff 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Har funnet meg en fantastisk mann som jeg trives godt med, vi har like interesser og fremtidsplaner, og døtre på samme alderen. Problemet er at de heter det samme, med den samme stavemåten, og det har rett og slett blitt en krig dem i mellom. Hvordan løser vi dette på en god måte? Begge krever at de skal ha navnet sitt, og ønsker ikke å dele. Når vi roper på den ene blir det da full krig om den andre kommer løpende for vi "ropte jo på henne". Nevnes den ene med navn "xxxx har tegna i barnehagen" blir det ramaskrik for det har ikke den andre gjort osv. Har forsøkt å snakke med dem om at det er kult at de deler samme navn, men det er visst fryktelig sårt. Det er nok litt trass dette her og vil nok ordne seg med tiden, men akkurat nå føles det ut som at vi går rundt på et minefelt. Vennskapet dem i mellom er også dårlig pga situasjonen. Jentene er 4 og 4 1/2. Navnet er såpass kort og enkelt at kjælenavn eller kallenavn blir veldig unaturlig. Noen tips eller råd? Anonymkode: a93e6...03d Hva er problemet? Det ene barnet er ditt barn og bor, vil jeg tro, med deg 50% og med sin far 50%? Det andre er hans barn og bor, antar en, 50/50 med han og sin mor. Når dere eventuelt vurderer flytte sammen vil jo barna ha blitt voksne og flyttet ut. De verken trenger eller har behov for å omgåes hverandre her og nå, bare fordi moren til den ene og faren til den andre har lyst til å ha sex. Anonymkode: 51075...1b9
Daria Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Uten å kunne veldig mye om barnepsykologi er det jo nærliggende å tenke at dette ikke handler om navn, men at de er ukomfortable med situasjonen og at ting kan ha gått fortere enn de takler. Kanskje roe ned litt med å skulle være kjernefamilie og bare være kjærester dere to uten ungene? Dere har valgt hverandre, ungene har bare måttet være med på lasset. 14
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Heter de Leah, eller? Det går seg nok til. Anonymkode: d94c8...78e 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Jeg tror også at dette handler om at dere går for fort fram og at de er ukomfortable med situasjonen. Det handler ikke om navn. Nøkkelen ligger hos dere, ikke barna. Anonymkode: 94fcb...f54 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror også at dette handler om at dere går for fort fram og at de er ukomfortable med situasjonen. Det handler ikke om navn. Nøkkelen ligger hos dere, ikke barna. Anonymkode: 94fcb...f54 Jeg tror også dette.. Hvor lenge har dere vært sammen? Bor dere sammen? Å leke kjernefamilie for fort, det straffer seg Anonymkode: 30c4a...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Heter de Leah, eller? Det går seg nok til. Anonymkode: d94c8...78e Nesten. De heter Thea og Nikolai. Anonymkode: f2184...89f 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Sørge for at de er hos dere annenhver uke og ikke samtidig kanskje? (men nei, dere er vel som skilte foreldre flest sikkert mest opptatt av barnefri og kjærestetid). Anonymkode: 9c30d...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Problemet for jentene er jo ikke bare navnet, men det blir så utrolig tydelig med det. Det hadde jo ikke vært knirkefritt at de plutselig får et søsken man ikke kjenner, bare at den andre het noe annet? Hvor mange fireårige tvillinger kjenner du som ikke krangler om foreldrenes oppmerksomhet hjemme, eller andre tette barn av samme kjønn? Altså, at dere har jevngamle døtre er jo ikke bra som i «har samme interesser og planer», det er like mye en gigantisk utfordring, det er jo ingen fordel (for jentene) som de kan se verken på kort eller lang sikt. Det blir krevende for dere. Ingen ønsker at lekekamerater skal flytte inn, bli med på alle ferier og få en daglig del av foreldrene. Dere har startet en livslang konkurranse blant dem. Det kan bli bra, men navnene er én ting. Anonymkode: 58694...3bc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 Høres ikke ut som at de er komfortable med situasjonen i det hele tatt. Har dere gått veldig fort frem? Anonymkode: 73db8...a37
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 De kan vel ha kjælenavn selv om de har korte navn? Men jeg skjønner det blir rart å «tvangsinnføre». Eneste jeg kommer på utenom det er at dere legger til «min», som i «Denne har Nora-min tegnet i barnehagen», men hvis dere da bare sier Nora om den andre, blir det jo forvirrende uansett. Ikke enkelt… Anonymkode: af1a4...c6d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Stemmer også for Hanne B og Hanne A, forskjellige etternavn. Anonymkode: fe8c0...d93 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Høres ikke ut som at de er komfortable med situasjonen i det hele tatt. Har dere gått veldig fort frem? Anonymkode: 73db8...a37 Gratulerer, du er bruker nr 6 som spør om, fastslår eller insinuerer akkurat dette 🙄 Barn kan reagere på samme måte om ny partner er introdusert fem år etter samlivsbruddet og over en periode på flere år. Anonymkode: af1a4...c6d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Mange gode forslag her. Eller dere kan rett og slett gjøre det slutt og beholde de opprinnelige navnene. Plutselig er de ungdommer/voksne med ulik vennekrets .Vennene blir viktigst og de vil le rått hvis tiltaleform korrigeres av en rigid foresatt . Anonymkode: 670d4...75d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå