AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Hun har vært «mye» siden hun var rundt to års alderen. Det begynte med kraftige raserianfall, som eskalerte fort. Jeg var ikke bekymret, tenkte at det kom til å gå over rundt 3 års alderen. Hun begynte å hyle og skrike for hver minste ting, og jeg har aldri godtatt den skrikingen. Har aldri gitt henne oppmerksomhet på det, og sagt at hun må prate skikkelig hvis jeg skal høre etter hva hun sier. Likevel holder hun på med den skrikingen enda, i en alder av 9. Det er skrik og brøl gjennom hele dagen, vi blir så slitne i hodet.. hun kan våkne med raserianfall, og er ofte spydig og frekk med oss andre i familien. Vi har også en jente på 11, og hun har lidd mye av denne oppførselen til søsteren gjennom oppveksten. Nå snakker de ikke sammen i det hele tatt, og praten går i «ikke bry deg», og «idiot». Hun er svært dramatisk, og er vanvittig høylydt.. Hun klarer ikke å ta beskjeder, klarer ikke å konsentrere seg med lekser, klarer ikke å roe seg ned hverken når hun føler glede eller er lei seg/sint. Hun bobler bokstavelig talt over. Uansett hvor mye vi prøver å roe situasjonen. Samtidig er det bare hjemme vi ser denne oppførselen. Hun er en helt annen person utenfor huset. Aldri hørt noe annet enn skryt fra hverken barnehage eller skole.. prøvde å ta problemet opp med fastlegen, men ble blankt avvist der til noe videre utredning, fordi hun ikke viser slike sider på skolen. Må legge til at hun også er verdens mest kjærlige jente, opptatt av å gi komplimenter og kjærlighetserklæringer. Selv er hun forferdelig flau over oppførselen sin til tider.. Vi som foreldre har et harmonisk og fint forhold, og vi kan ikke se at det skal være noen grunn til at hun ikke har det bra. Prøver å gi masse positiv oppmerksomhet. Prater masse om det.. hun lover at hun skal bli mer tålmodig, slutte å avbryte oss hele tiden, og slutte med skriking, men det holder bare en halv dag. Ingenting nytter.. Vi er maktesløse og holder snart ikke ut. Hva i all verden skal vi gjøre? Anonymkode: e8804...03c
Mrs Robinson Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Dere ber om utredning på adhd. Det er ikke uvanlig at spesielt jenter bruker mye energi på å maskere de utfordrende sidene, og at det derfor ikke er like synlig på skolen 3 3
Gjest Hottentått Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Høres ut som du beskriver min jente, bare at hun er 6. Hun utredes for adhd. Gjør direkte vondt for henne å ha det sånn stakkar. Og et mareritt for oss rundt når det står på.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Takk for svar! Var nesten redd for å lese svarene, for frykten er jo at dere skal tenke jeg er en dårlig mor og gjør noe helt feil i oppdragelsen. Vi gjør virkelig så godt vi kan, og er nok ikke perfekte. Vi reagerer nok for ofte med sinne når det står på, for vi er direkte utslitte. Men hvordan får vi utredning på BUP når fastlegen nekter å henvise? Fastlegen mente det umulig kunne være adhd, for da hadde skolen merket det. Hun foreslo til og med at jenta bare er et «troll». Anonymkode: e8804...03c 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Pmto-kurs anbefales! Anonymkode: a90bf...02e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Har dere lært henne hvordan hun skal takle følelsene sine? Lært henne hva hun skal gjøre når hun blir sint? Hvordan hun kan styre tankene sine, og derigjennom også følelsene sine? Anonymkode: 0487a...433 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere lært henne hvordan hun skal takle følelsene sine? Lært henne hva hun skal gjøre når hun blir sint? Hvordan hun kan styre tankene sine, og derigjennom også følelsene sine? Anonymkode: 0487a...433 Vi har snakket mye om det ja. Men om hun har lært det.. Anonymkode: e8804...03c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 Som å lese om min datter. Anonymkode: 8119e...67b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 Har dere dialog med skolen , at de forstår at hun kan være en helt annen hjemme? Vet de noe om maskering av symptomer? Isåfall er det en mulighet å gå gjennom skolen/helsesykepleier via ppt-tjeneste til bup og utredning. Tar litt lengre tid,men med den legen... Vi fikk vite av skolen , at vi hadde tatt snarveien,når vi gikk til fastlege og fikk henvisning til bup,visste ikke at annet var en mulighet engang🤭 Anonymkode: 6c85a...6e6
Nasse Nøff Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fastlegen mente det umulig kunne være adhd, for da hadde skolen merket det. Hun foreslo til og med at jenta bare er et «troll». Anonymkode: e8804...03c Hvis fastlegen faktisk sa det, at jenta bare er et «troll» hadde jeg uansett byttet fastlege! Vedkommende hørtes ikke ut som en som vil jentas beste. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi har snakket mye om det ja. Men om hun har lært det.. Anonymkode: e8804...03c Det å snakke om følelser er jo en ting, men barn lærer bare å regulere følelsene sine med hjelp av en voksen/forelder. Har dere gjort dette fra hun var liten? Man skal validere alle følelser hos et barn, og stå trygt ved dem slik at de lærer å regulere… Anonymkode: afb62...b8f 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #12 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det å snakke om følelser er jo en ting, men barn lærer bare å regulere følelsene sine med hjelp av en voksen/forelder. Har dere gjort dette fra hun var liten? Man skal validere alle følelser hos et barn, og stå trygt ved dem slik at de lærer å regulere… Anonymkode: afb62...b8f Vi har prøvd det også fra hun var liten. Men kunne sikkert gjort det enda bedre. Anonymkode: e8804...03c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #13 Skrevet 31. august 2022 Det er ikke noe galt da? har dere spurt henne hvorfor hun skriker? Anonymkode: dbd77...24f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #14 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere dialog med skolen , at de forstår at hun kan være en helt annen hjemme? Vet de noe om maskering av symptomer? Isåfall er det en mulighet å gå gjennom skolen/helsesykepleier via ppt-tjeneste til bup og utredning. Tar litt lengre tid,men med den legen... Vi fikk vite av skolen , at vi hadde tatt snarveien,når vi gikk til fastlege og fikk henvisning til bup,visste ikke at annet var en mulighet engang🤭 Anonymkode: 6c85a...6e6 Det er helt vanlig å gå «snarveien», bup har ingenting med ppt å gjøre. Ppt vurderer behov for spesialpedagogisk hjelp, og henviser om de har psykolog, og om en av de som trenger spesped-hjelp også trenger bup. Ts: Om fastlegen nekter, er det aktuelt å gå via privat lege for å få henvisning? Ev få en time hos en annen fastlege? I min kommune finnes det lavterskel psykologtjeneste som kan hjelpe, både med vurdering av hjelpetiltak, og ev henvisning til bup, finnes det noe sånt i din kommune kanskje? Anonymkode: 97b63...e88
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 Sønnen på 8 har noen ganger besøk av noen jenter. En ting er sikkert, disse jentene kan jammen skrike høyt om de setter i gang 😅😅 Ofte når de leker er det høyt lydnivå. Mitt inntrykk er derfor at det ikke er så uvanlig at jenter i den alderen skriker,og de skriker høyt. Anonymkode: 2378d...d0a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 Da har du gjort feil i oppdragelsen, når er 2-3 åring skriker er det ikke for å plage deg men fordi hun vil ha oppmerksomheten din, nærhet trygghet. Hun ville sikkert at du bare skulle trøste,. Anonymkode: 45a68...e7e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du gjort feil i oppdragelsen, når er 2-3 åring skriker er det ikke for å plage deg men fordi hun vil ha oppmerksomheten din, nærhet trygghet. Hun ville sikkert at du bare skulle trøste,. Anonymkode: 45a68...e7e Takk for den, det hjalp skikkelig. Når ungen begynte å brøle og skrike for å få det som hun vil 20-30 ganger til dagen, så kan jeg ikke gå rundt å trøste. Selvfølgelig har hun fått trøst og oppmerksomhet i oppveksten! Anonymkode: e8804...03c 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 Hvordan er hun med venner utenfor skolen? Eller deres øvrige familie? Hvis dere er sammen med et annet vennepar med barn? Høres mye ut som 9-åringen her i huset (min bonussønn). Forskjellen er at han er urolig og utagerer også på skolen, så han får nå utredning for adhd. Her ser jeg nok oppførselen litt i sammenheng med flere ting; han er skilsmissebarn, han er skjermavhengig (mye iPad) og han spiser for mye sukker. Vi prøver konsekvent å stoppe ham, men han er gal etter sukker og raske karbohydrater. Anonymkode: 3c167...332
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå