AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 I en annen tråd er det noen som skriver at korrupsjonen i spesielt Øst-europa er så stor at hvem som helst kan kjøpe seg et ekte medisinsk vitnemål uten noensinne å ha satt sin fot på universitetet. Og når de søker om autorisasjon i Norge så ser norske tilsynsmyndigheter kun på vitnemålet, som er ekte. Og så er det rett ut i samfunnet for å jobbe som lege? Gjør virkelig ikke norske myndigheter noen nærmere undersøkelser av utenlandske vitnemål? Jeg er ekstremt bekymret og vil ikke møte på en "lege" i Norge med utdanning fra typisk u-land. Anonymkode: 109c0...984
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Hvilken annen tråd sikter du til? Papirene som trengs for å få autorisasjon varierer avhengig av om utdannelsen er tatt i EU/EØS eller utenfor. Dette fordi det er EØS-avtaler på at utdanning skal likestilles mellom medlemsland, og da er stort sett vitnemål det som skal sendes inn, fordi universitetet allerede er godkjent og likestilt norske eller andre europeiske universitet. Jeg har selv studert medisin i Øst-Europa og det er slettes ikke mulig å kjøpe seg et vitnemål der jeg kommer fra. Nå har det seg jo slik at omtrent halvparten av norske medisinstudenter, studerer i utlandet og mesteparten av disse går i Polen, Ungarn, Slovakia, Tsjekkia. Dette er flinke studenter som har jobbet hardt for tittelen sin og du skal ikke være bekymret for å møte dem i helsevesenet. Anonymkode: d1d4b...f93 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 I bakvendtlandet Norge går alt ann.... Et lite land der det meste er ute av kontroll. Anonymkode: 2a2af...1af
Loboto Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken annen tråd sikter du til? Papirene som trengs for å få autorisasjon varierer avhengig av om utdannelsen er tatt i EU/EØS eller utenfor. Dette fordi det er EØS-avtaler på at utdanning skal likestilles mellom medlemsland, og da er stort sett vitnemål det som skal sendes inn, fordi universitetet allerede er godkjent og likestilt norske eller andre europeiske universitet. Jeg har selv studert medisin i Øst-Europa og det er slettes ikke mulig å kjøpe seg et vitnemål der jeg kommer fra. Nå har det seg jo slik at omtrent halvparten av norske medisinstudenter, studerer i utlandet og mesteparten av disse går i Polen, Ungarn, Slovakia, Tsjekkia. Dette er flinke studenter som har jobbet hardt for tittelen sin og du skal ikke være bekymret for å møte dem i helsevesenet. Anonymkode: d1d4b...f93 Man kan fint kjøpe seg falske vitnemål på det mørke nettet. Det er jo folk uten medisinsk utdanning som kun har kjøpt vitnemål ts er redd for, ikke utenlandske med studenter 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Loboto skrev (11 minutter siden): Man kan fint kjøpe seg falske vitnemål på det mørke nettet. Det er jo folk uten medisinsk utdanning som kun har kjøpt vitnemål ts er redd for, ikke utenlandske med studenter Alt er vel mulig på det mørke nettet, men det TS skriver i hovedinnlegget sitt er at korrupsjonen i Øst-Europa er stor. Et falskt vitnemål fra dark web kunne kommet fra NTNU, USA, hvor som helst, og trenger ikke ha noe å gjøre med eventuelt korrupsjon i landet det kommer fra. Øst-Europa er også et stort område med stor variasjon mellom landene. Fordommer mot Øst-Europa som helhet er helt unødvendig. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er ekstremt bekymret og vil ikke møte på en "lege" i Norge med utdanning fra typisk u-land. Anonymkode: 109c0...984 Her sier jo TS at han er redd leger med utdanning fra typisk u-land. Det er jo svært få, om noen Øst-Europeiske land, som regnes som u-land. Om det er snakk om Flekkefjord-saken er jo den mannen lege, men ikke ortoped. Dvs at han ikke har spesialisert seg og han ble vel ansatt i en stilling han ikke burde vært i, men han har legelisens. Han hadde vel vitnemål fra Kasakhstan, som ligger i Asia, og godkjenning fra Tyskland. Poenget mitt er at Flekkefjordsaken er tragisk, men helt uvanlig sak i norsk helsevesen. Han har ødelagt mange liv, men på generell basis er ikke den saken nok til å skulle frykte helsevesenet, leger fra utlandet eller norske leger med utenlandsk vitnemål. Anonymkode: d1d4b...f93 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Alt er vel mulig på det mørke nettet, men det TS skriver i hovedinnlegget sitt er at korrupsjonen i Øst-Europa er stor. Et falskt vitnemål fra dark web kunne kommet fra NTNU, USA, hvor som helst, og trenger ikke ha noe å gjøre med eventuelt korrupsjon i landet det kommer fra. Øst-Europa er også et stort område med stor variasjon mellom landene. Fordommer mot Øst-Europa som helhet er helt unødvendig. Her sier jo TS at han er redd leger med utdanning fra typisk u-land. Det er jo svært få, om noen Øst-Europeiske land, som regnes som u-land. Om det er snakk om Flekkefjord-saken er jo den mannen lege, men ikke ortoped. Dvs at han ikke har spesialisert seg og han ble vel ansatt i en stilling han ikke burde vært i, men han har legelisens. Han hadde vel vitnemål fra Kasakhstan, som ligger i Asia, og godkjenning fra Tyskland. Poenget mitt er at Flekkefjordsaken er tragisk, men helt uvanlig sak i norsk helsevesen. Han har ødelagt mange liv, men på generell basis er ikke den saken nok til å skulle frykte helsevesenet, leger fra utlandet eller norske leger med utenlandsk vitnemål. Anonymkode: d1d4b...f93 Ts skriver lege i hermetegn. Anonymkode: 9ce85...027
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Ukraina er dessverre et land beryktet for kjøp av vitnemål. Enten fullt ut kjøpt som i aldri vært på studiestedet. Eller kjøpt i den forstand at alle kommer inn og alle består uansett. Studiedagene har ingen reelt innhold og studentene går bare rundt på campus og gjør som de vil. Det er utrolig mange særlig fra midtøsten som reiser til Ukraina for å få seg vitnemål som lege. Anonymkode: 09f40...3b0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Alt er vel mulig på det mørke nettet, men det TS skriver i hovedinnlegget sitt er at korrupsjonen i Øst-Europa er stor. Et falskt vitnemål fra dark web kunne kommet fra NTNU, USA, hvor som helst, og trenger ikke ha noe å gjøre med eventuelt korrupsjon i landet det kommer fra. Øst-Europa er også et stort område med stor variasjon mellom landene. Fordommer mot Øst-Europa som helhet er helt unødvendig. Det du sikter til her er falske vitnemål. Det TS snakker om er ekte vitnemål utstedt fra ekte universiteter. Problemet er utro tjenere som rektorer og andre ved universitetet selger ekte vitnemål. Anonymkode: 09f40...3b0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ukraina er dessverre et land beryktet for kjøp av vitnemål. Enten fullt ut kjøpt som i aldri vært på studiestedet. Eller kjøpt i den forstand at alle kommer inn og alle består uansett. Studiedagene har ingen reelt innhold og studentene går bare rundt på campus og gjør som de vil. Det er utrolig mange særlig fra midtøsten som reiser til Ukraina for å få seg vitnemål som lege. Anonymkode: 09f40...3b0 Men Ukraina er ikke med i EU, så det er på ingen måte rett fram å få autorisasjon i Norge med papirer derfra. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Alt er vel mulig på det mørke nettet, men det TS skriver i hovedinnlegget sitt er at korrupsjonen i Øst-Europa er stor. Et falskt vitnemål fra dark web kunne kommet fra NTNU, USA, hvor som helst, og trenger ikke ha noe å gjøre med eventuelt korrupsjon i landet det kommer fra. Øst-Europa er også et stort område med stor variasjon mellom landene. Fordommer mot Øst-Europa som helhet er helt unødvendig. Her sier jo TS at han er redd leger med utdanning fra typisk u-land. Det er jo svært få, om noen Øst-Europeiske land, som regnes som u-land. Om det er snakk om Flekkefjord-saken er jo den mannen lege, men ikke ortoped. Dvs at han ikke har spesialisert seg og han ble vel ansatt i en stilling han ikke burde vært i, men han har legelisens. Han hadde vel vitnemål fra Kasakhstan, som ligger i Asia, og godkjenning fra Tyskland. Poenget mitt er at Flekkefjordsaken er tragisk, men helt uvanlig sak i norsk helsevesen. Han har ødelagt mange liv, men på generell basis er ikke den saken nok til å skulle frykte helsevesenet, leger fra utlandet eller norske leger med utenlandsk vitnemål. Anonymkode: d1d4b...f93 Flekkefjord-saken er jo skrekkelig. Han er vel, etter det jeg forstår faktisk lege. Men ikke spesialist (ortoped). Det som er verst i denne saken, er jo at den viser at ledelsen i helseforetaket ikke tok saken på alvor. De var desperate etter en lege som kunne operere - mye - på et nedleggingstruet sykehus hvor det var vanskelig å få tak i spesialister. De trengte en høy produksjon, rett og slett, både av økonomiske årsaker og for å vise at aktiviteten på sykehuset var så høy at sykehuset ikke skulle legges ned. De lot en ikke-spesialist jobbe fritt i en overlegestilling han ikke var kvalifisert for. Og selv etter at saken hadde eksplodert, kortene var på bordet, og bunken med pasientskadesaker var tykk, og han hadde blitt overført for formell spesialisering i Kristiansand - så fikk han så frie tøyler at han kunne fortsette å feiloperert pasienter. DET er hårreisende. Han burde aldri fått en ny sjanse i Kristiansand, han var klart ikke skikket. Anonymkode: eabdc...459 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det du sikter til her er falske vitnemål. Det TS snakker om er ekte vitnemål utstedt fra ekte universiteter. Problemet er utro tjenere som rektorer og andre ved universitetet selger ekte vitnemål. Anonymkode: 09f40...3b0 Jeg tror helt ærlig at det er veldig vanskelig å kunne fake å være lege. Kanskje hvis du har mer eller mindre fullført studiet men mangler de siste eksamenene, men ellers? Nei. Anonymkode: eabdc...459
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ukraina er dessverre et land beryktet for kjøp av vitnemål. Enten fullt ut kjøpt som i aldri vært på studiestedet. Eller kjøpt i den forstand at alle kommer inn og alle består uansett. Studiedagene har ingen reelt innhold og studentene går bare rundt på campus og gjør som de vil. Det er utrolig mange særlig fra midtøsten som reiser til Ukraina for å få seg vitnemål som lege. Anonymkode: 09f40...3b0 Har du noen kilder til saker der leger har fått autorisasjon i Norge med falskt vitnemål? Jeg prøver å roe TS som skriver om "ekstrem bekymring". Det er etter min mening ingen grunn til å la en så unormal sak skape bekymring og i verste fall unngå å oppsøke helsehjelp om man er syk. Anonymkode: d1d4b...f93 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Nå har ikke jeg studert medisin, men slik jeg har forstått det så må man ta spesialiseringsstillinger etter endt utdanning. Der blir det vel oppdaget om man skulle ha falsk vitnemål. Om man først ønsker å kjøpe seg en utdannelse så gjelder det vel å velge en utdannelse hvor det ikke er så lett å se at man har forfalsket vitnemål. F.eks stillinger hvor det man lærte på studiet ikke er direkte relevant til om man klarer å utføre jobben. Anonymkode: 41672...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå