IANIAN Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 nå #1 Vi startet en omfattende oppussing i vinter som vi hadde planlagt en god stund. Det økonomiske situasjonen er helt annet enn forventet. Et høyt lån. Strøm. Mat. Drivstoff. Vi ser ikke for oss å flytte ut av boligen selv om det koster mye mtp oppvarming f.eks. Jeg har alltid vært veldig økonomisk og holdt meg på plussiden og jeg blir veldig stresset av situasjonen. Nå er det blitt til at jeg tenker på penger hele tiden og er ganske urolig. Jeg vil helst ikke at barna skal starte på nye fritidsaktiviteter - dette er noe jeg ville bare vært god for bare 7 måneder siden. Jeg lurer på halv SFO plass, for å spare inn litt der. Dette synes jeg er kjempevanskelig og egentlig feil for dem. I etterpåklokskapens tid skulle vi ikke gjort denne oppussingen som kom midt opp i alt av utgiftsøkninger. Nå er jeg over gjennomsnittet økomomisk, mens mannen tenker alltid at alt ordner seg og tenker ikke på dette. Jeg lurer på om vi skal stramme enda mer inn på alt forbruk (som da går utover barna og fritidstilbudene deres) og etterstrebe å betale lånet sim vanlig eller skal om vi skal slappe litt mer av mtp barna og heller betale mindre på avdragene. ??? Vi har rammelån så vi kan styre dette selv. Jeg heller nok mot det siste, men det er fryktelig vanskelig for meg å ikke stresse og tenke på det. Noen gode innspill ?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Jeg ville helt klart betalt ned litt mindre på lånet, når dere har muligheten, og ikke latt det gå ut over barna. Eventuelt se om det er noe annet dere kan spare inn på. Anonymkode: 5ed64...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg forstår din frustrasjon og bekymring for framtiden. Dessverre er det altfor mange som fortsatt tror at "alt ordner seg" fordi de aldri har opplevd en økonomisk nedgangstid. Oppussingen er startet, men er det mulighet for å endre på planen slik at kostnaden blir mindre? Dvs. at dere ikke behøver å låne så mye som først tenkt? Leser at dere har rammelån, og antar at denne er til flytende rente (?) Sjekk hva evt. fastrente vil være. Å ha fastrente som er høyere enn flytende nå, kan du se på som forsikring. Da vet du hva som skal betales de kommende år, og slipper usikkerheten. Butter det på, så selg det dere kan. F.eks. bil, hytte, båt osv. Er dere avhengig av bil, så er det utrolig mye bra å kjøpe for bare 15-25.000 kr. Anonymkode: b8349...2c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå